Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання | [ Додати статтю ] |
Технологія майстерень Майстерня - це інша форма організації навчального процесу. Ця незвичайна система навчання була розроблена французькими педагогами-представниками ЖФЕН - «Французької групи нової освіти». Біля витоків руху стояли психологи П. Ланжевен, Анрі Валлон, Жан Піаже та ін. У найзагальнішому вигляді ЖФЕН ставить за мету розробку і впровадження в практику освіти інтенсивних методів навчання і розвитку дитини. Дана мета спирається на глибоко обґрунтовану фундаментальну і оригінальну теоретичну концепцію. Сутність нової системи виражається в наступних основних положеннях: Особистість з новим менталітетом. Це особистість «самостійна, соціально відповідальна і конструктивно озброєна», здатна надавати позитивний вплив на своє життя і навколишній світ. Всі здатні. Кожна дитина має здібності практично до всіх видів людської діяльності: до оволодіння природним і гуманітарним знанням, образотворчим мистецтвом, музикою і т.д. Справа тільки в тому, які методи будуть застосовуватися в процесі його утворення. Інтенсивні методи навчання та розвитку особистості. Для методів характерні: а) ставлення вчителя до учня, як до рівного собі; б) не просте повідомлення знань як незаперечних істин, а самостійне «будівництво» знання учнями, критично ставиться до інформації, і самостійного вирішення творчих завдань; в) плюралізм думок, підходів, шанобливе ставлення до думки, варіанту іншого. Новий тип педагога. Це не авторитарний вчитель, а той, хто не пригнічує природу дитини. На початку 90-х років група співробітників Санкт-Петербурзького державного університету педагогічної майстерності зробила спробу адаптувати цю технологію в практику російської шкільної освіти. Узагальнили роботу французьких майстерень співробітники з Санкт-Петербурга у вигляді наступних правил: 1. Майстер створює атмосферу відкритості, доброзичливості, співтворчості у спілкуванні. 2. У процесі занять майстер звертається до почуттів дитини, пробуджує в ньому інтерес до досліджуваної проблеми (теми). 3. Він працює разом з дітьми, майстер дорівнює учневі в пошуку знання. 4. Майстер не поспішає давати відповіді на поставлені питання. 5. Важливу інформацію він подає малими дозами, якщо виявляє потребу в ній в учнів. 6. Виключає офіційне оцінювання роботи учня (не виставляє відміток в журнал, не лає, не хвалить), але через соціалізацію, афішування робіт дає можливість появи самооцінки учня, її зміни, самокорекції. Етапи роботи майстерні 1. «Індукція» («наведення») - створення емоційного настрою, включення підсвідомості, області почуттів кожного учня, створення особистого ставлення до предмета обговорення. Індуктор - слово, образ, фраза, предмет, звук, мелодія, текст, малюнок і т. д. - все, що може розбудити почуття, викликати потік асоціацій, спогадів, відчуттів, питань. 2. «Самоінструкціі» - індивідуальне створення гіпотези, рішення, тексту, малюнка, проекту. 3. «Соціоконструкція» - зведення цих елементів групою. 4. «Соціалізація» - все, що зроблено індивідуально, в парі, у групі, має бути оприлюднено, обговорено, «подано» всім, всі думки почуті, всі гіпотези розглянуті. 5. «Афішування» - вивішування «творів» - робіт учнів і Майстра (текстів, малюнків, схем, проектів, рішень) в аудиторії та ознайомлення з ними - всі ходять, читають, обговорюють або зачитують вголос (автор, Майстер, інший учень). 6 . «Розрив» - внутрішнє усвідомлення учасником майстерні неповноти або невідповідності свого старого знання новому, внутрішній емоційний конфлікт, посувають до поглиблення в проблему, до пошуку відповідей, до звірки нового знання з літературним або науковим джерелом. 7. «Рефлексія» - відображення почуттів, відчуттів, що виникли в учнів під час майстерні, це багатющий матеріал для рефлексії самого Майстра, для удосконалення ним конструкції майстерні, для подальшої роботи. План майстерні деталізований, необхідно передбачити безліч завдань, «підказок» - інформації, яка буде запропонована учням у той момент, коли в ній виникає необхідність. Природним чином збільшується обсяг інформації, з якою вчитель працює попередньо, щоб у ході майстерні самому залишитися в темі. Спеціально організований педагогом-Майстром розвиваючий простір (життєві ситуації, в яких є всі необхідні умови для розвитку) дозволяє учням у колективному пошуку приходити до побудови («відкриття») знання, джерелом якого при традиційному навчанні є лише вчитель.
| |
Переглядів: 4040 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |