Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання | [ Додати статтю ] |
Технологія спільного наукового дослідження Різновидом проблемного освіти є технологія спільного наукового дослідження, що реалізується сьогодні в педагогіці в розробці моделей, спрямованих на освоєння нового досвіду. Технологія спільного наукового дослідження призначена для розвитку творчого або критичного мислення, формування досвіду й інструментарію навчально-дослідницької діяльності, пошук і визначення особистісних смислів. Більшість вчених, які досліджують пошукові технології, визначають циклічність наступних етапів дослідницької діяльності, коли вихідним моментом є конкретний досвід учня, етап рефлексивного спостереження, етап формування теоретичних уявлень і створення гіпотез, абстрактних уявлень, етап активного експерименту. Принципи науково-дослідницької технології та проблемної збігаються. Однією з ефективних форм залучення старшокласників до наукової діяльності в системі додаткової освіти є наукове товариство учнів (НТУ), побудоване за моделлю наукової школи. НОУ - це добровільне творче об'єднання старшокласників, які займаються дослідницькою роботою і які прагнуть удосконалювати свої знання у певній галузі науки. Дослідницьке вміння старшокласника - це здатність учня виконувати розумові та практичні дії, відповідні науково-дослідній діяльності і які підлягають логіці наукового дослідження на основі знань, умінь і навичок, набутих у процесі вивчення основ наук. Особливості навчального дослідження, що відрізняють його від його прототипу - наукового дослідження, в наступному: педагогічне керівництво процесом дослідження, об'єктивна чи суб'єктивна новизна продукту дослідження, необов'язковість публікації результатів дослідження, науково-публіцистичний стиль викладу, можливість професійного самовизначення суб'єкта діяльності. Як відомо, старший шкільний вік є найбільш сензитивним для формування дослідницьких умінь. У цей час у старшокласників завершується формування когнітивних процесів і, перш за все, мислення. Саме для старшокласника характерні розвинені форми теоретичного мислення, володіння методами наукового пізнання, що сприяють виробленню потреби в інтелектуальній діяльності, прояву дослідницької ініціативи і створення чогось нового. Спільна творча діяльність в умовах додаткової освіти залучає старшокласників не тільки предметною спрямованістю інтересів і схильностей, а й тим, що вона поєднується з груповим спілкуванням і здійснюється у формах, які ідентифікуються з дорослістю. Завданнями технології є: • формування і розвиток пізнавальних потреб учнів; • забезпечення процесу формування у старшокласників міцних знань про наукові дослідження як прототипи навчального дослідження; • знайомство з існуючими методами наукового пізнання; • вивчення основ наукової логіки: • розвиток самостійної дослідницької діяльності учнів: • придбання досвіду публічних виступів; • сприяння у професійному самовизначенні учнів. Зміст навчання за технологією: Відбір змісту програми проводився за наступними критеріями: • цілісності - зміст складається з різних тем і підтем, логічно з'єднаних між собою. Зміст повинен бути єдиною системою, а не механічним набором наукової інформації; • науковості - розвиток науки вимагає постійного коректування змісту навчання; • інваріантності - зміст повинен повністю відповідати призначенню дисципліни, що вивчається; • відносної повноти - доцільно здійснювати відбір змісту дисципліни, що вивчається з урахуванням специфіки майбутньої діяльності. | |
Переглядів: 1537 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |