Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання [ Додати статтю ]

Учнівські проекти "Молодь допомагає"

Учнівські проекти "Молодь допомагає"

До яких суспільно-корисних справ варто залучати сучасну молодь

Щоби впливати на неї й формувати ті людські якості, які необхідні в житті, які допоможуть їй реалізувати свої людські якості та збагатитись досвідом громадського життя, спільної праці? Таких справ може бути безліч і на різну тематику...

Це і збереження рослин як найціннішого та найпрекраснішого на Землі, і допомога знедоленим, які в силу певних обставин не можуть відчувати себе повноцінними людьми, і допомога державним органам у вихованні повноправного, законослухняного громадянина. Допомога людям з обмеженими можливостями, соціалізація їх у суспільство, адаптація до нормального життя й відродження в них почуття рівноправності з усіма нами - може стати одним із найважливіших напрямів проектів на тему "Молодь допомагає". Запропонуйте школярам взяти участь у збереженні багатств природи, постійно потерпають від руйнівного впливу цивілізації. Реалізуйте проекти "Збережемо ялинку!", "Ми - діти природи", "Наша річка - наша душа", "Захистимо та примножимо зелене багатство нашого краю", "Джерело - світ краси". Тут можна й відновлювати зелені насадження, очищати річки, джерела, фіксувати та примножувати рослини, які занесені до Червоної книги. Але це може бути і збір макулатури, й очищення приміських зон відпочинку від побутового сміття, і рейди-перевірки дотримання санітарних вимог жителями населеного пункту.

Хто може керувати проектами? Будь-хто, за умови, що йому не байдужі доля нашої планети, навколишнього середовища, умови проживання соціально незахищених людей. Приєднатись до реалізації проектів за цим напрямом можуть працівники еколого-натуралістичних центрів, будинки дитячої та юнацької творчості, будинки природи, соціальні служби, студенти, учителі біології, вихователі, батьки, представники відділів сім'ї та молоді в регіонах тощо. Проекти за цим напрямом можуть бути запропоновані органам місцевого самоврядування та державного управління для спільної реалізації.

Тривалість проектів визначається складністю їх виконання та кількістю залучених коштів та учасників. Це можуть бути одноразові акції (до тижня) або ретельно сплановані проекти, які матимуть системний характер і стануть традиційними. Оптимальний строк короткочасних проектів - 7-14 днів.

Наведені нижче проекти апробовані в різний час у різних навчальних закладах України. Вони допомогли багатьом дітям і молоді наблизитись один до одного. Адже спілкуючись, кожний з них ніс іншим радість допомоги та спілкування.

ПРОЕКТ "ЯКЩО НЕ ТИ, ТО ХТО?"

Діти з обмеженими можливостями - так зараз називають дітей-інвалідів. У кожного з них свій біль і своє горе. Чим завинили вони перед суспільством і людьми? Хіба вони винні, що через певний збіг обставин у них відібрано радість повноцінного життя? Хтось їх жаліє, а хтось проходить повз них, залишаючи наодинці з власними проблемами. Як допомогти таким дітям? Яку допомогу дітям-інвалідам можуть надати їхні ровесники? Як показує практика, найбільш ефективною допомогою є та, що пов'язана з постійним спілкуванням однолітків. Діти з обмеженими можливостями не хочуть, щоб їх жаліли, вони прагнуть бути в колективі, жити проблемами колективу, відчувати, що вони також можуть принести користь комусь. Прийняти їх у наше життя, дати можливість вийти за кордони буденної байдужості, піднятись над побутовими дрібницями - чи не є це найважливішою допомогою тим, хто її потребує!

Мета - залучити школярів до волонтерської діяльності через допомогу дітям з обмеженими можливостями.

Завдання проекту:

  • вивчити становище дітей з обмеженими можливостями в населеному пункті;
  • дослідити, як проблеми дітей з обмеженими можливостями вирішуються в Україні, країнах Європи;
  • проінформувати жителів населеного пункту, мікрорайону про проблеми дітей з обмеженими можливостями;
  • створити шкільний волонтерський центр для допомоги дітям з обмеженими можливостями.

Виконавці проекту: учні 8-11-х класів, учителі, соціальні педагоги, психологи, педагоги-організатори.

За умови успішної реалізації проекту учні отримають такі знання, уміння й навички:

  • навчаться проводити соціологічні дослідження;
  • вивчать законодавчу базу із соціального захисту дітей з обмеженими можливостями;
  • умітимуть співпрацювати з органами державної влади;
  • отримають практичні знання з волонтерства.

Строк виконання: від 3 до 6-ти місяців.

Ресурси: папір, відео- або фотознімальна апаратура, комп'ютерна техніка, фарба для принтера, клей (скотч), ватман, фломастери, канцтовари.

Методичні рекомендації для учасників проекту

Ініціатор проекту проводить соціологічне опитування, метою якого є визначення кола потенційних учасників волонтерського руху та усвідомлення ними актуальності проблеми допомоги дітям з обмеженими можливостями. Після формування ініціативної групи зі створення волонтерського загону варто повідомити про свої наміри адміністрації школи, місцевим соціальним службам. Ознайомте з темою, метою та завданнями проекту якомога більше школярів своєї школи.

Проект вимагає особливого ставлення до учасників проекту, оскільки більшість сімей, де є діти з обмеженими можливостями, намагаються вести замкнутий спосіб життя, добровільно обмежують себе в контактах з іншими. Для налагодження контактів з такими сім'ями треба підготувати як учнів, так і вчителів.

За допомогою соціальної служби, адміністрації школи треба скласти списки дітей з обмеженими можливостями. Якщо проект проводиться в районі - то треба залучити до складання списків районні органи соціального забезпечення, які володіють такою інформацією. Можливий варіант, коли містечко чи селище невелике, учні-волонтери самі збирають інформацію, використовуючи матеріали анкет, соціологічних опитувань.

Важливим аспектом є планування діяльності волонтерської групи, де слід ураховувати строки, розподіл обов'язків між учасниками, спланувати конкретні дії.

На уроках основ правознавства доцільно розглянути питання законодавчого забезпечення цієї проблеми. Запропонуйте учням підібрати нормативні матеріали, які регулюють у правовому полі проблему дітей з обмеженими можливостями. За потребою можна провести «круглий стіл» на тему «Законодавство про дітей, які потребують допомоги» тощо. Щоб виявити ставлення оточуючих до цієї проблеми, доцільно провести соціологічне опитування та опрацювати отримані матеріали.

Роботу з дітьми з обмеженими можливостями можна розпочати з індивідуальних бесід, відвідувань сім'ї. Потім пропонується спільна діяльність дітей, учнів-волонтерів, учителів, батьків.

Основними видами діяльності можуть бути: спільне навчання, організація дозвілля, вирішення побутових проблем, залучення до клубної діяльності, спортивні змагання, олімпіади, конкурси, турніри.

Одним зі шляхів співпраці може стати використання комп'ютерного класу школи, де у вихідні або після уроків діти з обмеженими можливостями разом з учнями-волонтерами будуть вивчати основи комп'ютерної грамоти та оволодіватимуть шляхами пошуку інформації за допомогою Інтернету тощо.

Підсумки проекту повинні підбиватись поетапно. На кожному етапі треба аналізувати хід виконання завдань, вносити до них корективи за потребою, відзначати успішні заходи та ті, які потребують корекції й удосконалення.

ТЕМА ПРОЕКТУ "ЗБЕРЕЖЕМО ЯЛИНКУ!"

Після Новорічних свят кожний з нас бачить знайому картину: на смітниках валяються десятки ялинок, які нещодавно прикрашали оселі, біля яких радісно метушились дітлахи. Хто з нас підраховував, скільки тисяч ялинок знищують заради традиції, скільки гектарів землі залишається без ялинок-красунь, скільки кисню ми відбираємо в себе?

Мета проекту - привернути увагу суспільства до проблеми охорони природи через збереження зимових красунь - ялинок; формувати у школярів бережливе ставлення до ялинок.

Завдання проекту:

  • дослідити проблему використання ялинок у Новорічні свята в населеному пункті;
  • провести заходи зі збереження ялинок та обмеження їх використання в Новорічні свята;
  • навчитись проводити соціологічне дослідження;
  • навчитися співпрацювати з державними та недержавними організаціями.

За умови успішної реалізації проекту учні набудуть таких знань, умінь і навичок:

  • навчаться проводити соціологічні дослідження;
  • ознайомляться з нормативно-правовими документами з проблеми охорони навколишнього природного середовища;
  • навчаться співпрацювати з органами державної влади;
  • набудуть умінь в організації та проведенні публічних акцій.

Виконавці проекту: учні 8-11-х класів, учителі, вихователі, педагоги-організатори, батьки, керівники екологічних і природоохоронних гуртків.

Строк виконання - від 1-1,5 місяця до 3-х місяців (пік проведення проекту - друга половина грудня).

Ресурси: папір, відео- або фотознімальна апаратура, комп'ютерна техніка, фарба для принтера, клей (скотч), ватман, фломастери, канцелярське приладдя.

Методичні рекомендації для учасників проекту

Ініціативна група знайомить колектив школи з проектом, формує загін його учасників.

Практично всі заходи проекту повинні опиратись на законодавчу базу у зв'язку з проведенням публічних акцій.

Спочатку формується база даних із проблем проекту. Цей проект дуже популярний у різних країнах. Треба використати Інтернет-сайти недержавних організацій, електронні газети та інше.

У 2005 році такий проект здійснювався в Україні (Львів, Донецьк, Кривий Ріг та інші), Росії (Ніжній Тагіл, С.-Петербург та інші), Білорусі, а також в інших країнах.

Упродовж тривалого часу в навчальних закладах Міністерство освіти і науки України запроваджує акцію "Замість Новорічної ялинки - Різдвяний букет", в основі якої організація виставок різдвяних букетів як засіб запобігання вирубуванню ялинок.

На уроках треба розглянути питання, що пов'язані з проектом: географії та біології - про користь хвойних рослин; літератури, культурології, суспільствознавства - традиції Новорічних свят в Україні, світі, різних народів; основ правознавства - законодавчу базу проведення акцій та інше. Бажано провести конкурс малюнків для школярів молодших класів, творів, іграшкових прикрас - для старшокласників. Провести соціологічне дослідження проблеми. Результати опитування використати в агітаційних матеріалах. Скерувати інформацію до ЗМІ (бажано на початку грудня). Запропонувати державним органам придбати штучні ялинки та подарувати їх навчальним закладам, дитячим садкам, яслам. Запропонуйте адміністрації школи не використовувати зрубану ялинку на новорічних ранках.

Надіслати пропозиції до екологічної прокуратури з метою перевірок ялинкових базарів.

Проведіть акцію "Збережемо зелену красуню". Організуйте ходу з агітаційними матеріалами вулицями населеного пункту, мікрорайону. Отримайте дозвіл на проведення акції. Підготуйте агітаційні матеріали - плакати, транспаранти, листівки. Організуйте виставку штучних ялинок. Біля ялинкових базарів виставте пікети з гаслами про збереження ялинок. У пікетах обов'язково повинні брати участь дорослі.

На завершальному етапі проведіть презентацію результатів проекту. Залучіть якомога більше представників громадськості, школярів тощо.

По матеріалам: Освіта.ua
Дата публікації: 08.12.2009

Категорія: Інноваційні технології навчання | Додав: [ADM]Irina (11.02.2010)
Переглядів: 3054 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!