Я ЛЮБЛЮ УКРАЇНУ
(Інтелектуально-розважальна гра
для старшокласників та студентів коледжу)
Підготували:
Назаренко Валентина Миколаївна,
викладач Іллінецького ДАК,
Ренейська Наталія Іванівна,
викладач Іллінецького ДАК
Мета : виховувати у студентів любов до рідної землі, бажання знати якомога більше про її історію, культуру, традиції, мову; вдосконалювати навички використовувати набуті в процесі навчання знання в нестандартних умовах; уміння висловлюватися, дискутувати.
Ведучий: (на фоні кліпу про Україну)
Дзвін шабель, пісні, походи,
Воля соколина.
Ясні зорі, тихі води –
Моя Україна.
Синь гаїв, поля, світання,
Пісня солов’їна
Ніжний шепіт і зітхання –
Моя Україна.
Щодня ми пізнаємо для себе свою країну: вивчаємо свою історію, знайомимося із звичаями, традиціями, обрядами, милуємося мальовничими куточками й усвідомлюємо, що вона у нас одна-єдина, як ненька.
Шановні друзі! Сьогоднішня зустріч має на меті довести, що ми - справжні українці, що ми знаємо свою історію, культуру, географію, мову, традиції нашого народу.
Наша конкурсна інтелектуально - розважальна гра називається «Я люблю Україну». За звання кращих українознавців будуть змагатися дві команди .
Свої знання з історії, географії, народознавства України продемонструють сьогодні гравці команди « Краяни» (команда виходить на сцену).
Свою любов до України, її мови, мистецтва, звичаїв та традицій засвідчать гравці команди «Подоляни» (команда виходить на сцену).
А тепер познайомимося ближче з учасниками гри. Вони самі розкажуть про себе (інтерактивний метод)
Мене звати… Я не хвалюся, але я…
Девіз нашої гри: «Хто Україну буде добре пізнавати,
Того нікому в світі не здолати ! »
А тепер послухаємо команди
Девіз команди «Краяни»
Девіз команди «Подоляни»
Наші учасники гри наполегливо і серйозно готувалися до змагання: перечитали безліч книг, перелопатили чимало інформації в Інтернеті, вели пошукову роботу і готові до змагання, але все-таки вони хвилюються і надіються на підтримку своїх вболівальників. То ж, шановні глядачі, підтримуйте улюблені команди впродовж гри. Будьте активними та зацікавленими вболівальниками.
Дуже важливим є те, хто буде оцінювати відповіді та старання команд. Для цього ми запросили справжніх патріотів, берегинь роду українського, знавців всього, що зветься Україна. Отже, наше вельмишановне журі (представлення журі).
Наразі між командами змагання.
Нехай образ не буде серед вас,
Бо переможцем або переможеним
Сьогодні може бути хтось із вас.
Зрадіємо, коли в змаганнях
Засвідчите ви винахідливість свою,
Знання і вміння, радість і веселість
Дозволять вам зіграти внічию.
Отже, команди налаштовуються на змагання, а ми пропонуємо вам послухати пісню.
(МУЗИЧНИЙ НОМЕР)
Ведучий : Запрошуємо команди на сцену. Наша гра складається з кількох конкурсів і перший із них «ІСТОРИЧНИЙ», який складається з трьох раундів , бо всім відомо: хто не знає минулого, той не має майбутнього.
Перший раунд гри проходитиме у вигляді брейн-рингу. Командам для обговорення питань дається 30 секунд.
Конкурс «ІСТОРИЧНИЙ»
Перший раунд
1 Яким роком датується перша писемна згадка назви «Україна»?(1187 рік).
2 Де, коли і ким було засновано першу Запорізьку Січ? (о.Хортиця,1550 рік, князем Дмитром Байдою-Вишневецьким)
3. Хто був останнім гетьманом України? (Петро Скоропадський)
4. Дата прийняття Акту проголошення незалежності України і Конституції України.(24 серпня 1991 року 28 червня 1996)
5. Кого вважають автором першої української Конституції? (Пилип Орлик)
6. Як називається перший вищий навчальний заклад Східної Європи? (Києво - Могилянська академія)
Другий раунд. Історичні постаті в портретах
На екрані висвітлюються портрети історичних постатей. Команда повинна назвати їхні імена і сказати, хто вони, які їхні заслуги.
Отже, грає команда «Краяни»
1.В.Винниченко
2.Б.Хмельницький
3.П.Орлик
4.Ярослав Мудрий.
Ведучий: А зараз на екран уважно дивляться гравці команди «Подоляни»
5.І ван Мазепа
6. М.Грушевський
7. П .Дорошенко
8. С. Бандера.
Ведучий: Приємно, що ви знаєте тих людей, які своїми славними ділами вершили нашу історію.
Третій раунд «Упізнай мене»
За описовими елементами слід сказати , про кого або про що йдеться в
описі . Це може бути якась відома особа, місто, історична подія тощо.
1.Кий, Щек, Хорив, Либідь, Золоті ворота, Поділ, каштани…(Київ)
2.Потьомкінські сходи, Хаджибей, Дюк Рішельє, татарські поселення,
Привоз…(Одеса)
3.Петербург, казахські степи, Моринці, вірші…(Т.Шевченко)
4.Данило Галицький, 1256 рік, леви, кава…(Львів)
5.Галушки, ярмарок, шведи ,М.Гоголь… (Полтава)
6.Пам’ятник Івана Богуна, центр козацтва району, Наталя Іванівна,
Ярослав Івашкевич…(Кальник)
Ведучий: Команди добре справились із завданнями історичного конкурсу, і ми переходимо до наступного. «Географічного».
Шановні гості , чи знаєте ви, що:
- Олешківська пустеля в Херсонській області - одна з найбільших пустель в Європі?
-печера Оптимістична занесена до Книги рекордів Гіннеса як найдовша в світі гіпсова печера?
Чи вірите, що центр Європи знаходиться саме на території сучасної України? Отже, конкурс називається «Повір у географію»
(Запитання учасникам кожної команди по черзі. Учасники використовують сигнальні картки «ТАК» і «НІ»)
Конкурс «Географічний». Перший раунд.
«Повір у географію»
1. Чи віриш ти, що найдовша річка України Дніпро бере початок у Росії? (Так. На Валдайській височині, з болота Аксенівський Мох);
2. Чи віриш ти, що крайня північна точка України знаходиться у Волинській області? (Ні. с.Грем’яч знаходиться у Чернігівській області).
3. Чи віриш ти , що в Україні на висоті 989 м над рівнем моря існує озеро, що називають «Морським оком»? (Так. Це озеро Синевір, що знаходиться в Карпатах).
1. Чи віриш ти , що в Україні є такий регіон, де випадає до 1500 мм опадів на рік? (Так. В Карпатах)
2. Чи віриш ти , що найдовший кордон України на заході проходить з Росією? (Ні. Найдовший кордон на заході – з Польщею)
3. Чи віриш ти, що річка Західний Буг протікає в північно-західній частині України? (Так. І вона належить до басейну Балтійського моря)
Ведучий: Продовжуємо географічний конкурс, другий раунд. Команди повинні відповісти на запитання. ( ХТО ШВИДШЕ!)
Конкурс «Географічний». Другий раунд
1. Яке озеро найбільше в Україні? ( Ялпуг у заплаві Дунаю, в Одеській області. Довжина його 39 км, ширина до 5 км, пересічна глибина 2 м, а площа 149 кв. км.)
2. Де знаходиться географічний центр Європи? (с.Ділове , Рахівський район, Закарпатська обл.)
3. Який найбільший півострів в Україні?( Кримський, площею 25,5 тис. кв. км. Омивається Чорним та Азовським морями.
4. Яка найбільша річка України ? ( Дніпро. Із загальної довжини 2201 км на Україну припадає 981 км. Це третя за довжиною і площею басейну річка Європи (після Волги і Дунаю)
5. Яке озеро найглибше в Україні? ( Свитязь в басейні Бугу. Це одне з Шатських озер на Волині. Довжина його 9,3 км, ширина – 8,0 км, площа – 24,2 кв. км, а максимальна глибина – 58,4 м.)
6.Зі скількома державами межує Україна?
(Росія, Білорусь, Польща, Словаччина, Молдова, Румунія, Угорщина -7)
7. Яка найвища гора України? ( Говерла в Українських Карпатах; її висота 2061 м над рівнем моря.)
8. На території якого материка розташована Україна?(Євразія)
Ведучий: Учасники справилися із завданнями і тепер будуть готуватися до наступних конкурсів. А ми проведемо гру з глядачами.
(Гра з глядачами)
До вашої уваги знову пісня і перші підсумки журі.
(Музичний номер)
(Слово журі)
Ведучий: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу-це його мова. Ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування».
Ви зрозуміли, що наступний конкурс «Мовно-літературний»
Спочатку ми подивимось, як наші команди знають крилаті вислови.
Конкурс «Мовно-літературний». Перший раунд
Хто є автором крилатих висловів? (команди відповідають по черзі)
«Наша дума, наша пісня не вмре, не загине»?
(Т.Г.Шевченко)
«Можна все на світі вибирати ,сину, вибрати не можна тільки Батьківщину»?
(В.Симоненко)
«Лиш боротись – значить жить»?
(І.Я.Франко)
«Ні! Я жива, я буду вічно жити!
Я маю в серці те ,що не вмирає!»
(Леся Українка)
«Ну що б, здавалося, слова ?
Слова та голос-більш нічого.
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує!..»
(Т.Г.Шевченко)
«Любіть Україну , у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову і мову її солов’їну! » (В.Сосюра)
Конкурс «Мовно-літературний». Другий раунд
Ведучий: Розпочинаємо другий раунд конкурсу, в якому треба вгадати значення слова. Кожна команда приготувала по одному маловідомому слову української мови і три варіанти його значення. Команді-суперниці потрібно відгадати правильне значення слова.
Отож, розпочинає цей конкурс команда «Подоляни». (УВАГА НА ЕКРАН!)
Що, на вашу думку, означає слово
Дзумбалик –
1.Дитячий (дівчачий) головний убір у формі напівмісяця.
2. Український музичний інструмент.
3.Невелике розмальоване горнятко?
Завдання для команди «Краяни»
Довержай –
1.Стародавня одиниця вимірювання землі на Закарпатті.
(Відстань,на яку доросла людина спроможна кинути камінець або грудку землі. Походить від вживаного закарпатцями слова доверети – докинути).
2.Один із язичнецьких богів.
3.Хліб, який пекли з останнього борошна?
Конкурс «Мовно-літературний». Третій раунд
Ведучий: М.Рильський писав:
«Немає мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово — це перлина…
У третьому раунді ви повинні продемонструвати знання українських прислів’їв. Кожному гравцеві потрібно буде закінчити запропоноване прислів’я. Отож, розпочинаємо з команди «Краяни»
1.Молодець проти овець, а проти молодця…( і сам вівця)
2.Моя хата скраю -…( нічого не знаю)
3.На городі бузина, а…( в Києві дядько)
4.Наука в ліс не веде, а…( з лісу виводить)
5.На чужий коровай…(рота не роззявляй)
6.Не все те золото, що…( блищить)
7.Не кажи гоп, поки…( не перескочиш).
8.Не копай іншому ями, бо…( сам упадеш)
9. Не так хутко робиться, як…( мовиться)
10.Не хвались ідучи на торг, а…( хвались ідучи з торгу)
11. Умієш говорити, то вмій ... (слухати)
12. Зерно розсипав – збереш, сказав слово - ... (не вернеш)
Прислів’я та приказки продовжують гравці команди »Подоляни»
1. Яке коріння, таке й ... (насіння)
2. За роботою добро ходить, а за лінощами ... (зло)
3. Хотів зробити спішно, а вийшло... (смішно)
4. Над товаришем не смійся, бо над собою ... (заплачеш)
5.Слово - не горобець…(вилетить-не спіймаєш)
6.Людей питай, але свій…(розум май)
7.Книга вчить…(як на світі жить)
8.Лінивий двічі робить, скупий…( двічі платить)
9.Любиш кататись,..( люби й санчата возити)
10.Меле язиком, як…( порожній млин).
11. Ягнят хвалять весною, а курчат ... (восени)
12. Дружба і братство цінніші за ... (багатство)
Ведучий: Дійсно, які мудрі і прості істини. Прислухаймось до них, щоб і собі стати мудрими. А ще наш край має неповторні звичаї та обряди, про які ми поговоримо у наступному конкурсі «Люби і знай свій рідний край»
Змагатись будуть капітани команд. (Протягом однієї хвилини потрібно відповісти на якомога більше запитань ). Засікаємо час .
Капітани, до бою!
Конкурс «Люби і знай свій рідний край»
1. На яке свято ранішня роса вважається цілющою? (На Івана Купала)
2. Як називаються пісні, ігри та хороводи, в яких беруть участь діти та молодь під час Великодніх свят? (Гаївки, гагілки, ягілки)
3. Що на Гуцульщині дівчина зашивала в рубець своєї сорочки, щоб не чіплялися вроки? (часник)
4.Стрічка якого кольору у вінку була символом молодості? (зелена)
5. Листя якого дерева вишивали українські жінки на сорочках своїх синів, щоб вони були міцними і сильними? (Листя дуба)
6. Коли, за традицією, можна було сідати до столу на Свят-вечір? (Коли з’являлась перша зоря)
7. Що клали селяни на вікна в ніч на Івана Купала, щоб уберегти себе від відьом? (Кропиву, полин)
8.Скільки страв повинно бути на столі на Святий вечір?(12)
9.Головний убір заміжньої жінки.(Очіпок)
10.Форма колективної допомоги односельцям, яка збереглася до сьогоднішніх днів (Толока)
11. Яке дерево – символ України -закріпилось у назві великого релігійного свята? (Верба – Вербна неділя)
12. Язичнецький Бог добра і кохання – Лель. Якого птаха українці назвали на його честь? (Лелеку)
13. Цю українську квітку на Американському континенті називають французькою гвоздикою. Що це за квітка? (Волошка)
14. Яку частину української хати називали покуттям? (Це парадний куток, де розміщувались ікони)
15 . Писанка, крашанка, дряпанка - це символи…(безконечності життя, відродження життя)
16..Яка народна назва рослини «ясенець білий», що виділяє пари ефірної олії, які можуть спалахувати полум’ям? (неопалима купина)
17. «Село – і серце одпочине,
село на нашій Україні , неначе...
З чим порівнює українське село Тарас Шевченко? (Неначе писанка, село)
18. За функціональним призначенням українські рушники поділялись на побутові і кілкові. Побутовими втирали руки, обличчя, витирали посуд. А яке було призначення кілкових рушників? (Для прикрашання оселі, над іконами, над вікнами)
19.Головна обрядова дія Андріївських вечорниць (гадання ,кусання калити)
20.Що таке гутництво?(Ремесло, вироби зі скла)
21. Як називається свято дівочої долі?(Катерини)
Ведучий: Українська пісня - це геніальна поетична біографія українського народу. Бо саме вона через віки проносить свою нев’янучу молодість, бентежить душу, оспівує красу рідного краю, його неповторність і багатство та возвеличує свого творця – український народ. Немає України без пісні.
Конкурс «ПІСЕННИЙ». Перший раунд
«ХТО - КОГО … ПЕРЕСПІВАЄ»
(Команди по черзі співають пісні, які починаються на «Ой…»)
Ведучий: Здається, таких пісень є безліч. А далі у нас «ЗАКОДОВАНА ПІСНЯ»
Конкурс «ПІСЕННИЙ». Другий раунд
«ЗАКОДОВАНА ПІСНЯ»
(На екрані в картинках закодована пісня для кожної з команд, потрібно її відгадати)
«Червона рута»
«Чорнобривці»
Конкурс «ПІСЕННИЙ». Другий раунд
«ВІДГАДАЙ МЕЛОДІЮ»
(Звучать ноти відомих українських авторських пісень.
Команди повинні їх пізнати, назвати їх авторів).
Ведучий: Скільки не співати, а кінчати час… і зараз ми поговоримо про живопис.
Конкурс « Український живопис»
На екрані для кожної команди демонструються картини українських художників . Потрібно назвати їх авторів (картини Катерини Білокур та Миколи Пимоненка)
Ведучий: Пабло Пікассо був у захопленні від робіт української художниці Катерини Білокур (1900-1961). Коли в 1954 році він побачив її на виставці, він сказав, що її роботи геніальні і порівняв її з відомою художницею Серафін Луіс.
У своїх роботах Микола Пимоненко передавав не тільки щиру любов до рідної землі та українського народу, а й глибинне розуміння прекрасної народної душі.
Конкурс «Україна в цифрах»
Умови конкурсу: одній команді задається питання, після обдумування команда дає на нього відповідь (причому, ця відповідь виражатиметься числом), після цього інша команда висловлює свою думку щодо того, більшим чи меншим числом є правильна відповідь. Перемагає команда, яка була ближча до правильного результату.
1. Скільки пісень написав за своє життя відомий український композитор Володимир Івасюк? (107)
2. На Тернопільщині є чимало печер. Одна з них – «Оптимістична», яка знаходиться біля села Кривче Борщівського району. І хоч ця печера ще не досліджена повністю, але вона вже занесена в Книгу рекордів Гіннеса як найбільша у світі гіпсова печера. Яка довжина розвіданих ходів цієї печери? (214 км)
3. Скільки річок протікає через територію України? (73 000)
4. Скільки слів містить Великий український тлумачний словник, виданий у 2005 році? (250 000 слів)
5. Дуб – один із давніх рослинних символів українців. Відомий в Україні 800-річний дуб, під яким, за переказами, відпочивали Шевченко, Рєпін, Лисенко. Обхват його стовбура – 8 м. Але є в Україні ще старший дуб-рекордсмен, який росте в урочищі Юзефін Рівненської області. Який його вік? (1 300р.)
Ведучий: Ось і закінчився останній конкурс і на завершення я хочу сказати слова поета Володимира Сосюри:
Любiть Україну, як сонце, любiть,
Як вiтер, i трави, i води.
В годину щасливу i в радостi мить,
Любiть у годину негоди.
Любiть Україну у снi й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її, вiчно живу i нову,
І мову її солов’їну.
(Музичний номер)
Підбиття підсумків.
|