Каталог статей

Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання [ Додати статтю ]

Як підготувати дітей до школи?
До 1 вересня, здавалося б, ще далеко. Але багато батьків уже зараз починають готувати своє чадо до вступу в перший клас. Підкріплює таке прагнення негласну думку про те, що чим більше знань у дитини, тим краще. У свою чергу, школи активно підтримують це прагнення батьків. Вони просто відмовляються брати дітей, які не вміють добре читати, писати і рахувати.
У той же час фахівці попереджають: для дитини важлива не стільки ерудованість, скільки здоров'я і психологічний настрій на навчання - дітям часто набридає «гризти граніт науки» через втому і високі вимоги. Як же краще підійти до питання підготовки дітей до школи, і які нюанси психології малечі потрібно при цьому враховувати?

Беремо всю відповідальність в свої руки

Психологи кажуть, що готовність до школи - це певний соціальний, фізичний і нервово-психологічний рівень розвитку дитини. Для того щоб першокласник міг отримувати задоволення від навчання, він повинен бути відносно самостійним, виразно і швидко говорити, і мати хоча б мінімальний багаж знань.
Багато мам скаржаться, що навіть у звичайних школах дітям висувають дуже серйозні вимоги, і при вступі до першого класу звичайної районної СШ доводиться здавати іспити. Хоча за законом - це самоуправство, з яким можна і потрібно боротися. Нагадаємо: восени 2011 року парламент заборонив перевіряти рівень знань під час прийому дітей у школи. Нардепи тоді заявили, що тестування часто використовується шкільною адміністрацією як привід для вимоги грошей у батьків. За словами директора Бориспільської загальноосвітньої школи № 6 I-III ступеня акредитації Віри Мазури, в звичайну школу хлопчиків та дівчаток мають брати лише на основі розмови з психологом.
Певні тести можуть проводити в гімназіях або в спеціалізованих школах. Там, як правило, вимагають, щоб діти вміли вже трохи читати і рахувати хоча б до десяти. «Але загальноосвітні школи ніяких тестів не проводять. Психолог розмовляє з дитиною і задає йому нескладні питання. Наприклад, потрібно додумати речення: «В лісі живуть ...». Такі питання допоможуть визначити рівень логічного мислення дошкільника і його психологічний настрій », - зазначає Мазура.
Проте Віра Іванівна наголошує, що починати вчити малюків потрібно задовго до школи, оскільки у них дуже «чіпка» пам'ять. Педагог рекомендує батькам не упустити потрібний момент і починати потроху розвивати мислення і розширювати знання свого малюка.

Мами говорять

Мама 7-річного Стаса Ірина згадує, що її син під час вступу до школи літери вже знав, але складати їх у склади і читати слова цілком ще не вмів. Вона сама вчила його абетці, а також рахунку до десяти. Ірина впевнена, що не хотіла б, щоб її син перед школою відвідував спеціальні підготовчі закладу. «А навіщо тоді школа? Що він буде там робити? Адже немає такої норми, яка б зобов'язувала брати в школу тільки тих дітей, які вміють добре читати і рахувати, щоб рівень розвитку дітей в класі був приблизно однаковим », - нарікає вона.
«Ми не відвідували дитячих клубів, де допомагають у підготовці до школи, самі з чоловіком вчили сина читати і писати. Підготовчі заняття запропонували нам в гімназії, в яку ми збираємося йти 1 вересня. Для нас вони безкоштовні, так як мій син - уже в списках першокласників 2012-2013 рр.. конкретної школи », - розповідає мама 6-річного Марка Євгенія. Разом з тим, Євгенія проти зайвих «перевантажень» для її сина, вона побоюється, що через них йому може перестати подобатися пізнавати нове.
І побоювання батьків не безпідставні. Так, мама двох доньок Юлія на власному досвіді з'ясувала, що занадто високий рівень розвитку іноді заважає дитині в першому класі. «Моя старша до першого класу вже вміла читати, писати, рахувати, розмовляти англійською. При вступі до школи вона без проблем здала складні тести. Вчителі її дуже хвалили. А у вересні мою дочку почали вчити як дитину, яка не вміє ні писати, ні читати. Завдання були на рівні - навчитися рівно писати палички. Звичайно, їй така наука швидко набридла », - обурюється Юлія. Вона підкреслює, що при вступі до першого класу не потрібно гнатися за вимогами школи, в яку ви хочете записати свою дитину. Юлія переконалася в цьому на прикладі молодшої дочки. «Молодшу готували інакше: читати по складах, рахувати небагато. І зараз їй цікаво в школі. Вона навчається із задоволенням », - розповідає мама.

За допомогою до фахівця

Якщо ваше чадо йде в цьому році «перший раз у перший клас», а у вас категорично не вистачає часу на його підготовку, та й бабусі далеко, можна звернутися в дитячий клуб. Хоча деякі батьки водять своїх дітей у такі заклади з моменту, коли малюки тільки навчилися ходити.
Для підготовки саме до школи клуби пропонують, як правило, стандартний "набір" занять. Це - знайомство з навколишнім світом, математика, розвиток мовлення, читання, підготовка руки до письма, англійська мова, музика, хореографія, творчість. «Всі подібні установи комерційні. Загальноосвітні школи таких послуг не надають », - каже Віра Мазура. Навчання в дитячих клубах стоїть по-різному, але, як мінімум, 300 грн в місяць за 4 заняття батькам викласти доведеться. Радує, що в дитячих клубах можна оплатити для початку лише пробне заняття, щоб оцінити реакцію свого чада, та й самому ознайомитися з методикою викладання.
Буває, що дбайливі тата і мами вирішують найняти своєму дошкільнику домашнього репетитора. За годину своїх уроків педагоги беруть від 100 грн. Якщо ж з виїздом до вас додому - від 150 грн. Тривалість індивідуального заняття, як правило, становить 45 хвилин - годину. «Побічним» ефектом такого дошкільного навчання може стати нестандартний підхід викладачів. «Буває, що батьки «перестрахувалися» і найняли малюкові вчителя, який виявився не дуже кваліфікованим, або новатором, геть відкидає стандартну програму. Після таких занять дитина приходить 1 вересня в школу і виявляється, що її потрібно перенавчати, що найгірше», - нарікає директор школи.

Психологічний аспект

Фахівці кажуть: якщо ваша дитина вміє хоч трохи читати і рахувати до десяти, їй буде легше вчитися в першому класі. Адже такі підготовлені діти вже розуміють сам процес навчання і готові сприймати нову інформацію, «утримувати» увагу. Однак знання - це не єдине, що потрібно дитині, яка йде в перший клас. Дошкільник повинен бути готовий до школи психологічно.
Кваліфікований психолог, спілкуючись з малюком, може вже на першому занятті з'ясувати, чи хоче дитина йти на контакт, чи є у неї соціальна адаптованість. Психологічна готовність до школи включає в себе кілька складових. Першою фахівці називають мотиваційну готовність. Вона означає позитивне ставлення до школи і бажання вчитися, прагнення зайняти нове соціальне становище - стати школярем. Іншою складовою є розумова або пізнавальна готовність - достатній рівень розвитку мислення, пам'яті та ін пізнавальних процесів, наявність певного запасу знань і умінь. Є також вольова готовність, яка демонструє досить високий рівень розвитку довільної поведінки. Психологи також відзначають і комунікативну готовність, що вказує на здатність встановлювати відносини з однолітками, готовність до спільної діяльності і ставлення до дорослого як до вчителя.
«У більшості випадків дошкільнят готують до навчального року батьки та бабусі-дідусі. В середньому, на 30 дітей у класі, як правило, 4-5 з них не вміють ні читати, ні рахувати », - розповідає Віра Мазура. За словами директора школи, ці діти з не дуже благополучних сімей. Таким малюкам доводиться нелегко в перший рік навчання. Їм важко увійти в процес навчання, а також психологічно пристосуватися до нього. Тому іноді батькам дітей з психологічною неготовністю рекомендують почекати зі школою ще рік.
«Іноді психологічно не готові до школи діти не тільки з неблагополучних сімей. Зараз стало більше дітей з гіперактивністю та дефіцитом уваги. Така дитина, як правило, дуже розумна, про неї говорять, що вона «схоплює все на льоту». Але тримати довго увагу не може. До неї потрібен особливий підхід, коли вона йде в перший клас. Це лягає на плечі її вчителя », - розповідає директор школи. За словами Мазури, діти з дефіцитом уваги часто потребують індивідуальних занять, оскільки на уроці в класі гіперактивній дитині важко зосередитися, і вона не слухає вчителя.

Все добре в міру

Буває, що дитина без проблем пройшла свою першу в житті співбесіду. Вона готова вчитися і спілкуватися з новим колективом. Але батькам потрібно ретельно стежити за мотивацією дошкільника. «Проблемою для дитини можуть стати бажання її батьків «навантажити» своє дитя наукою з усіх сторін. У цій справі важливо не перестаратися», - каже директор школи. Адже дитина, яку батьки вирішили дуже ретельно підготувати до школи, починає сильно втомлюватися. І в результаті – втрачає всіляке бажання до навчання.
«Батьки більш досвідчені, як правило, не хочуть перевантажувати своїх дітей. Один з батьків якось навіть зробив невеличкий експеримент: його дитина охоче вивчала англійську. Тато вирішив «підключити» ще й французьку. У дитини відразу ж впав інтерес до навчання, після чого експеримент швидко закінчили», - зазначає Мазура.
Психологи акцентують увагу батьків на тому, щоб вони ні в якому разі не перевантажували своїх дітей. Інакше - «пружина може лопнути»: дитина починає чинити опір процесу навчання, часто відволікатися. Іноді інтерес до навчання може зовсім пропасти. Погано, якщо це сталося вже в початкових класах, коли навчальний процес тільки почався. А от повернути мотивацію дитині, щоб вона знову «загорілася» навчанням, буде вже дуже непросто.
За словами психологів, мама і тато повинні разом з дитиною займатися і осягати ази науки. Загальне проведення часу зміцнить сімейні зв'язки і переконає малюка, що його сильно люблять і приділяють достатньо уваги. Однак батькам необхідно враховувати навантаження при навчанні свого чада. Дитина повинна хотіти вчитися, а не думати, що «нині в школі перший клас - ніби інститут».

Першокласників стає все більше

Як повідомили у Департаменті загальної середньої та дошкільної освіти міністерства, кількість першокласників в Україні щороку збільшується, починаючи з 2007-2008 рр.. У нинішньому році, згідно з прогнозами, в перший клас по всій країні підуть 430,1 тис. дітей. Це на 16 тисяч більше, ніж торік. В одній лише столиці 1 вересня за парти вперше сядуть близько 27,2 тис. малюків. Сподіваємося, що всі вони полюблять школу і будуть вчитися із задоволенням!

За матеріалами for-ua.com


Джерело: http://for-ua.com
Категорія: Різні аспекти цього питання | Додав: (28.05.2013)
Переглядів: 1468 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!