Як подолати труднощі на письмі ?
Підготовка руки дитини до письма починається задовго до приходу в школу. Захоплення брязкальцями, ігри з пальчиками малюка, масаж кінчиків пальців, малювання карлючкою, ліплення з пластиліну, глини, тіста та багато іншого допоможе майбутньому учневі навчитися красиво писати, не відчуваючи при цьому втоми і негативних емоцій.
Важливо відразу навчити дитину правильно тримати пишучий предмет. Це, як показує практика, залишається без належної уваги дорослих. Дитина закріплює неточний навик поводження з пишучим предметом під час малювання, письма друкованими літерами, штрихування. Здавалося б, нехай пише, як йому зручно, але правила користування пишучим предметом розроблялися недарма: у них враховуються правильна посадка, збереження зору, розвиток певних м'язів руки, здатних витримати максимальне навантаження сьогодні і в майбутньому. Дітей, що навчився неправильно тримати ручку, дуже важко перевчити.
А як же правильно?
При письмі пишучий предмет лежить на верхній фаланзі середнього пальця, фіксується великим і вказівним, великий палець розташований трохи вище вказівного; опора на мізинець, середній і безіменний розташовані майже перпендикулярно краю столу. Відстань від нижнього кінчика пишучого предмета до вказівного пальця 1,5-2 см. Кінець пишучого предмета орієнтований на плече. Кисть знаходиться в русі, лікоть від столу не відривається. Далі слід поспостерігати за тим, як дитина пише, і вирішити, чи правильно вона виконує цю дію.
Можна використовувати такий методичний прийом. Поміняйтеся з дитиною ролями. Нехай вона керує вашими діями, підказуючи, якщо ви щось робите не так. Цей прийом концентрує увагу на елементах виконуваної роботи і більш ефективно організовує навчання. Потім дитина діє самостійно. Підказка повинна бути мінімальною і поступово зводитися нанівець.
Контроль навички письма у дитини бажано провести до того, як йому виповниться чотири роки, щоб мати запас часу для виправлення неправильного досвіду перед вступом до школи.
Як розпізнати неправильну навичку?
Про неправильному навичку письма говорять наступні деталі:
- Неправильне положення пальців: дитина тримає пише предмет "пучкою", "жменькою", в кулаці, великий палець нижче вказівного або розташований перпендикулярно до нього, ручка лежить не на середньому , а на вказівному пальці.
- Дитина тримає ручку надто близько до її нижнього кінчика або занадто далеко від нього.
- Верхній кінчик ручки направлений убік або від себе.
- Кисть жорстко фіксована.
- Занадто сильний чи слабкий натиск при письмі і малюванні.
Вас має насторожити, якщо дитина активно повертає лист при малюванні і зафарбовуванні. У цьому випадку малюк не вміє змінювати напрямок лінії за допомогою пальців.
Якщо дитина малює дуже маленькі предмети, то це може свідчити про жорсткої фіксації кисті руки. Це можна перевірити, запропонувавши намалювати одним рухом коло діаметром 3-4 сантиметри (за зразком). Якщо дитина має схильність фіксувати кисть на площині, вона не впорається з цим завданням: намалює замість кола овал, коло значно меншого діаметру або малюватиме її в декілька прийомів, пересуваючи руку або повертаючи аркуш.
Як виправити?
Для виправлення неправильного досвіду письма можна скористатися наступними прийомами.
- Намалювати на ручці межу, нижче якої не повинен опускатися вказівний палець.
- Якщо жорстко фіксована рука, то може допомогти обведення або малювання крупних фігур, розміром у третину альбомного аркуша, без відриву руки.
- Якщо до школи ваша дитина довго застібає гудзики, , не вміє зав'язувати шнурки, часто упускає що-небудь з рук, вам слід звернути увагу на сформованість навички письма.
упускає що-небудь з рук, вам слід звернути увагу на сформованість навички письма.
Як розвинути дрібну моторику руки ?
- Розминати пальцями тісто, глину, пластилін, м'яти поролонові кульки, губку.
- Катати по черзі кожним пальцем дрібні намистини, камінчики, кульки.
- Плескати в долоні тихо, голосно, в різному темпі.
- Нанизувати намистинки, гудзики на нитки.
- Зав'язувати вузли на товстій і тонкій вірьовках і шнурках.
- Заводити будильник, іграшки ключиком.
- Штрихувати, малювати, розфарбовувати олівцем, крейдою, фарбами, ручкою і т.д.
- Різати ножицями.
- Конструювати з паперу (орігамі), шити, вишивати, в'язати.
- Робити пальчиковую гімнастику.
- Малювати узори по клітинках в зошиті.
- Займатися на домашньому стадіоні і снарядах, де потрібно захоплення пальцями (кільця, перекладина та інші).
|