Як проводити
дидактичну гру
Своєрідність дидактичної гри полягає в тому, що вона дає
можливість педагогу здійснювати навчання, вправляння, розвиток розумових здібностей, формування цінних рис
особистості і взаємин дітей у доступній і привабливій для них ігровій формі.
Дидактична гра має свою сталу структуру, яка відрізняє її від іншої діяльності дітей: ігровий задум, ігрове завдання,
ігрові дії, правила. Ігровий задум часто виражений у самій назві гри, іноді має
форму ігрового завдання або ж виступає у формі інтелектуального завдання, яке
потребує обдумування, порівняння, зіставлення. Він викликає жвавий інтерес у
дітей, збуджує їх активність. Ігровий задум інколи виступає і як запитання (а
якби?) або може мати форму загадки, в якій подані лише деякі умови. Ігрові дії
у грі можуть бути дуже різноманітними, відповідно до віку дітей. В іграх малих дітей ігрові дії полягають у розкладанні
картинок, у наслідувальних рухах. Ігрові дії старший дітей
складніші, бо вони вимагають взаємодії одних дітей з іншими,
послідовності, черговості. Це можуть бути й (інтелектуальні дїі) порівняння,
зіставлення, описування і т. д. Правила гри виконують функуію організуючого
елемента гри. Вони дисциплінують дітей, вказують спосіб і послідовність дії,
регулюють взаємовідносини дітей у грі. Всі структурні елементи
дидактичної гри взаємозв'язані між собою, і відсутність одного з них
руйнує гру. Без ігрового задуму та ігрових дій дидактична гра перетворюється у
вправу.
Дидактичні ігри треба добирати відповідно до
завдань навчально-виховної роботи. В молодшому віці за допомогою дидактичних
ігор можна вчити дітей впізнавати і називати предмети та їх ознаки, розрізняти
їх за формою, кольором, величиною, розміщенням у просторі, також робити прості
узагальнення, групувати предмети за названими ознаками. Доцільно, щоб під час
гри дитина бачила реальний предмет, включаючи в його сприймання якомога більше
аналізаторів (оглянути предмет, пошукати, послухати, покуштувати тощо).
Складнішою формою гри є порівняння предметів за однією чи двома ознаками:
кольором, формою, величиною. Так підводять дітей до узагальнення. В іграх
з картинками вихователь навчає малят порівнювати й добирати картинки за певним
значенням (наприклад, до дорослих тварин підбирати їх дитинчат і т. д.).
Діти середнього дошкільного віку здатні оволодіти
узагальненими родовими поняттями (наприклад, яблуко, груша, слива — це фрукт).
З ними проводять ігри на порівняння та класифікацію предметів і їх зображення
на картинках, формування числових понять. У процесі гри діти вчаться більш
диференційовано розрізняти кольори і їх відтінки, геометричні форми.
У старшому дошкільному віці педагог за допомогою
дидактичних ігор впорядковує і розширює сенсорний досвід дітей, вчить їх точно
і швидко виділяти певні ознаки, порівнювати й групувати предмети за спільними
ознаками.
http://slovyanochka.at.ua/
|