Каталог статей
Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання | [ Додати статтю ] |
Якщо
дитина – лівша Усі діти — особливі, але деякі —
«особливіші за» інших. До таких «особливо особливих» дітей належать лівші. Вам, напевно, вже відомо, що
кожна з півкуль головного мозку виконує певні функції. У правші права півкуля
працює з образами, а в лівій — розміщуються мовленнєві центри і центри
розпізнавання знаків (абетка, математичні знаки, дорожні знаки тощо). В абсолютного лівші півкулі
повністю помінялися функціями: права відповідає за мовлення, ліва — за образне
мислення. Усі ці особливості та переваги остаточно формуються до 5—7 років, до
цього часу «провідна» рука може періодично змінюватися. І абсолютні правші, і абсолютні лівші живуть
відносно комфортно, вони без особливих зусиль опановують навички мовлення,
письма і читання, якщо тільки лівшу силоміць не перенавчали писати правою
рукою. Але окрім абсолютно ліво- і праворуких людей, приблизно 50 % населення
характеризується так званою «мозаїчною, або прихованою, ліворукістю». Такого
лівшу можуть почати перенавчати «ненавмисне». Крім того, прихована ліворукість часто пов'язана з
травмами, одержаними в період пологів. Тому в таких дітей можуть бути труднощі
з розумінням мовлення, грамотним письмом, почерком, координацією рухів. У
5—6-річному віці їм потрібна допомога хорошого логопеда — тобто перед тим, як вони
почнуть відвідувати школу. Тест, наведений у Додатку 1,
допоможе вам визначити, чи є у вашої дитини ознаки прихованої ліворукості, і
своєчасно звернутися до фахівця. Що ж робити, якщо дитина упевнено
«голосує за» ліву руку? у буденному житті ліворукість не дуже заважає дитині.
Не так уже важко й навчитися їсти або малювати лівою рукою, а ножиці для
ліворуких вже є у продажу. Але як вона буде писати в школі? — ось що турбує
більшість батьків. Тут дійсно є свої труднощі та секрети. Якщо ваш учитель не знає
про них, розкажіть йому і домовтеся про те, що книжки і зошити ліворукої дитини
дещо відрізнятимуться від книжок та зошитів її товаришів, які є праворукими. У лівші очі часто рухаються за
рядком не зліва направо, а справа наліво. Тому її може бути важко з читанням
слів, вона намагатиметься прочитати їх навпаки, перевертати літери і плутати
частини слова під час письма. Позначайте ліву частину слова (речення, рядки)
червоним олівцем, а праву — синім, і вчіть читати «від червоного до синього»,
ведучи пальцем по рядку. Коли дитина добре засвоїть цей прийом, просіть її саму
знаходити початок рядка, але як і раніше стежте, щоб палець рівномірно рухався
по рядку і допомагав дитині під час читання, поки у неї не сформується чітка
навичка читання в правильному порядку. Ніколи не квапте дитину під час читання! Повісьте над столом дитини абетку
з друкованими та написаними літерами і, якщо вона перевертає літери, просіть
подивитися, як пишеться ця літера, а потім скопіювати її. Для зміцнення навичок правильного
письма допоможуть прописи, в яких дітям потрібно обводити написані пунктиром
літери (особливо якщо в них стрілками відмічено напрямок, куди повинна рухатися
ручка), а також вправи на зразок «коректурної проби» — напишіть у рядку декілька «правильних» і перевернених
літер упереміш та попросіть дитину закреслювати неправильні літери. Якщо дитина пише лівою рукою,
навчіть її правильно розташовувати зошит і руки на столі. Щоб дитина бачила
те, що вона пише, зошит має лежати на столі з нахилом у правий бік, правий
нижній кут сторінки повинен бути спрямований до середини грудей дитини, а кисть
лівої руки з ручкою або олівцем — знаходитися під рядком. Руки дитини-лівші мають
лежати на столі так, щоб лікоть лівої руки дещо виступав за край столу і ліва
рука вільно рухалася по рядку зверху вниз, а права — лежала на столі і притримувала лист, щоб він не
совався. При цьому літери писатимуться з нахилом уліво, переучувати дитину до
«правого» нахилу не потрібно, так це й просто неможливо. Позначайте
червоним кольором ліве поле в зошиті, а синім — праве. Робіть це доти, поки
дитина не навчиться писати зліва направо. ДОДАТОК 1 ТЕСТ НА ВИЗНАЧЕННЯ «ПРОВІДНОЇ РУКИ»1 (Система М. Г. Князевої та В. Ю. Вільдавського) Для того
щоб результати тестування були об'єктивними, намагайтеся дотримуватися таких
умов: 1.
Бажано,
щоб дитина не знала, що ви щось перевіряєте, тому запропонуєте їй виконати
завдання позайматися або пограти. 2.
Це має
бути гра за правилами: дорослий повинен сидіти точно напроти дитини, а всі
пристосування, посібники, предмети слід класти перед дитиною на середину столу,
на рівній однаковій від правої та лівої руки. Найкраще, якщо коробочки,
намистини, м'яч, ножиці та ін. будуть розкладені поряд зі столом на низькому
столику, щоб дитина не бачила їх і не відволікалася. ♦ Перше завдання — малювання.
Покладіть перед дитиною аркуш паперу й олівець (фломастер), запропонуйте їй
намалювати те, що вона забажає. Не квапте дитину. Після того, як вона
закінчить малюнок, попросіть її намалювати те саме другою рукою. За матеріал висловлюємо вдячність сайту з дитячої
психології eti-deti.ru + Часто
діти відмовляються: «я не вмію», «у мене не вийде». Можете заспокоїти малюка: «Я знаю, що важко намалювати такий же малюнок правою (лівої) рукою, але ти
намагайся». Підбадьорте дитину, скажіть, що вона робить усе
правильно. У цьому завданні необхідно
порівняти якість виконання малюнків. Простежте за тим, щоб дитина правильно і
зручно тримала ручку або олівець, не напружувалася під час виконання завдання,
правильно сиділа. У всіх
завданнях, що наведені нижче, провідною рукою слід вважати ту, яка виконує
більш активну дію. ♦
Друге
завдання — відкривання невеликої коробочки, наприклад сірникової. Дитині пропонується
декілька коробок, щоб завдяки повторенню дії виключити випадковість в оцінюванні
цього тесту. Завдання: «Знайди сірник (фігуру) в одній із коробочок». Провідною
вважається та рука, яка відкриває та закриває коробочки. Ви можете
використовувати для цього завдання коробочки паличками для лічби. ♦
Третє
завдання — «Побудуй колодязь із паличок (сірників)». Спочатку з паличок
(сірників) будується чотирикутник, а потім викладаються другий і третій ряди. ♦
Четверте
завдання — «Гра в м'яч». Потрібен невеликий м'яч (тенісний), який можна кидати
й ловити однією рукою. М'яч кладеться на стіл прямо перед дитиною, і дорослий
просить кинути йому м'яч. Завдання необхідно повторити декілька разів. Можна
кидати м'яч у ціль, наприклад в корзину, відерко, кільце. ♦
П'яте
завдання — вирізування ножицями малюнка по контуру. Можна використовувати
будь-яку листівку (вирізувати квітку, зайчика, узор та ін.). Врахуйте, що більш
активною може бути рука, якою дитина тримає ножиці, і та, в якій вона тримає
листівку. Ножиці можуть бути нерухомими, а листівку дитина повертатиме,
полегшуючи процес вирізування. Ви можете здобути неправильний
результат, якщо розмір і форма ножиці не відповідає розміру руки дитини. Це
завдання можна замінити розкладанням карток лото (карт). Усі картки (10—15
штук) дитина повинна взяти в одну
руку, а другою (як правило, ця рука є провідною) розкладати картки. Можна
використовувати картки з дитячого лото. Картки стопкою потрібно покласти точно
на середину столу перед дитиною і лише після цього ще раз сформулювати завдання:
«Візьми всі картки в одну руку, а другою розклади їх перед собою». Для того щоб
дитині було цікаво виконувати завдання, попросіть її називати те, що
намальоване на картках. ♦
Шосте
завдання — нанизування
бісеру або ґудзиків на голку з ниткою або шнурок. ♦
Сьоме
завдання — виконання
обертальних рухів. Дитині пропонують відкрити
декілька флаконів, банок (2—3 штуки) із кришками, що загвинчуються. Врахуйте,
дитина може тримати флакон або банку за кришку, а крутити саму є мність. ♦ Восьме завдання — розв'язування вузликів (заздалегідь нещільно
зав'яжіть декілька вузлів із шнурка). Провідною вважається та рука, яка
розв'язує вузол (інша тримає вузол). У цьому завданні інколи важко
виділити провідну руку, адже розв'язування вузликів — процес досить складний, і дитина, як правило,
використовує обидві руки. Можна скористатися іншим варіантом цього завдання — складання ланцюжка зі скріпок. Зазвичай, дитина в
одній руці тримає скріпку, а іншу скріпку намагається приєднати. ♦ Дев'яте завдання — побудувати з кубиків дім,
огорожу тощо. Провідною є рука, яка частіше бере, укладає та поправляє кубики.
Під час складання кубиків зазвичай задіяні обидві руки. Крім того, це доволі
звичний вид діяльності для будь-якої дитини, тому можна продублювати завдання,
запропонувавши дитині конструктор, мозаїку з конкретним завданням. + Десяте завдання — для батьків. Це відомості про сімейну ліворукість. Чи є в сім'ї у дитини
ліворукі родичі — батьки, брати, сестри, бабусі,
дідусі? Складіть таблицю з трьох граф
«Ліва рука», «Права рука», «Обидві руки», куди занотуйте здобуті результати. В
останньому завданні, відповідаючи «так», поставте хрестик у графі «Ліва рука». Якщо ви поставили більше ніж сім
хрестиків у графі «Ліва рука», то дитина, швидше за все, ліворука. Уважно проаналізуйте результати.
Якщо ви поставили всі хрестики в графі «Ліва рука» за завдання 2—9, а за перше — малювання — хрестик стоятиме в графі «Права рука», то це
означає, що побутові дії дитина дійсно може найкраще виконувати лівою рукою, а
графічні — правою.
У цьому випадку, обираючи руку для писання слід урахувати перевагу правої у
виконанні графічних завдань. Первушина О. В. П26 Вижити в початковій школі. Як? Книга для розумних батьків.
[Текст]: пер. з рос. / О. В. Первушина.—
X. : Вид. група «Основа», 2008.— 237, [3] с. — (Серія «Краща книга про дитину»). | |
Переглядів: 1623 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |