Каталог статей

Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання [ Додати статтю ]

Якщо дитина – лівша

Якщо дитина – лівша

 

Усі діти — особливі, але деякі — «особливіші за» інших. До таких «особливо особливих» дітей належать лівші.

Вам, напевно, вже відомо, що кожна з півкуль головного мозку виконує певні функції. У правші права півкуля працює з образами, а в лівій — розміщуються мовленнєві центри і центри розпізнавання знаків (абетка, математичні знаки, дорожні знаки тощо).

В абсолютного лівші півкулі повністю помінялися функціями: права відповідає за мовлення, ліва — за образне мислення. Усі ці особливості та переваги остаточно формуються до 5—7 років, до цього часу «провідна» рука може періодично змінюватися.

І абсолютні правші, і абсолютні лівші живуть відносно ком­фортно, вони без особливих зусиль опановують навички мовлен­ня, письма і читання, якщо тільки лівшу силоміць не перенавчали писати правою рукою. Але окрім абсолютно ліво- і праворуких людей, приблизно 50 % населення характеризується так званою «мозаїчною, або прихованою, ліворукістю». Такого лівшу можуть почати перенавчати «ненавмисне».

Крім того, прихована ліворукість часто пов'язана з травмами, одержаними в період пологів. Тому в таких дітей можуть бути труднощі з розумінням мовлення, грамотним письмом, почер­ком, координацією рухів. У 5—6-річному віці їм потрібна допо­мога хорошого логопеда — тобто перед тим, як вони почнуть відвідувати школу.

Тест, наведений у Додатку 1, допоможе вам визначити, чи є у вашої дитини ознаки прихованої ліворукості, і своєчасно звер­нутися до фахівця.

Що ж робити, якщо дитина упевнено «голосує за» ліву руку? у буденному житті ліворукість не дуже заважає дитині. Не так уже важко й навчитися їсти або малювати лівою рукою, а ножиці для ліворуких вже є у продажу. Але як вона буде писати в школі? — ось що турбує більшість батьків. Тут дійсно є свої труднощі та секрети. Якщо ваш учитель не знає про них, розкажіть йому і домовтеся про те, що книжки і зошити ліворукої дитини дещо відрізняти­муться від книжок та зошитів її товаришів, які є праворукими.

У лівші очі часто рухаються за рядком не зліва направо, а справа наліво. Тому її може бути важко з читанням слів, вона намагатиметься прочитати їх навпаки, перевертати літери і плу­тати частини слова під час письма. Позначайте ліву частину сло­ва (речення, рядки) червоним олівцем, а праву синім, і вчіть читати «від червоного до синього», ведучи пальцем по рядку. Коли дитина добре засвоїть цей прийом, просіть її саму знаходи­ти початок рядка, але як і раніше стежте, щоб палець рівномірно рухався по рядку і допомагав дитині під час читання, поки у неї не сформується чітка навичка читання в правильному порядку. Ніколи не квапте дитину під час читання!

Повісьте над столом дитини абетку з друкованими та написа­ними літерами і, якщо вона перевертає літери, просіть подивити­ся, як пишеться ця літера, а потім скопіювати її.

Для зміцнення навичок правильного письма допоможуть прописи, в яких дітям потрібно обводити написані пунктиром літери (особливо якщо в них стрілками відмічено напрямок, куди повинна рухатися ручка), а також вправи на зразок «коректурної проби» напишіть у рядку декілька «правильних» і перевернених літер упереміш та попросіть дитину закреслювати неправильні літери.

Якщо дитина пише лівою рукою, навчіть її правильно розта­шовувати зошит і руки на столі. Щоб дитина бачила те, що вона пише, зошит має лежати на столі з нахилом у правий бік, правий нижній кут сторінки повинен бути спрямований до середини грудей дитини, а кисть лівої руки з ручкою або олівцем зна­ходитися під рядком. Руки дитини-лівші мають лежати на столі так, щоб лікоть лівої руки дещо виступав за край столу і ліва рука вільно рухалася по рядку зверху вниз, а права лежала на столі і притримувала лист, щоб він не совався. При цьому літери писатимуться з нахилом уліво, переучувати дитину до «правого» нахилу не потрібно, так це й просто неможливо.

Позначайте червоним кольором ліве поле в зошиті, а синім — праве. Робіть це доти, поки дитина не навчиться писати зліва направо.


ДОДАТОК 1

ТЕСТ НА ВИЗНАЧЕННЯ «ПРОВІДНОЇ РУКИ»1

(Система М. Г. Князевої та В. Ю. Вільдавського) Для того щоб результати тестування були об'єктивними, намагайтеся дотримуватися таких умов:

1.    Бажано, щоб дитина не знала, що ви щось перевіряєте, тому запропонуєте їй виконати завдання позайматися або пограти.

2.    Це має бути гра за правилами: дорослий повинен сидіти точно напроти дитини, а всі пристосування, посібники, предмети слід класти перед дитиною на середину столу, на рівній одна­ковій від правої та лівої руки. Найкраще, якщо коробочки, намистини, м'яч, ножиці та ін. будуть розкладені поряд зі столом на низькому столику, щоб дитина не бачила їх і не від­волікалася.

♦ Перше завдання — малювання. Покладіть перед дитиною аркуш паперу й олівець (фломастер), запропонуйте їй нама­лювати те, що вона забажає. Не квапте дитину. Після того, як вона закінчить малюнок, попросіть її намалювати те саме дру­гою рукою.

 

За матеріал висловлюємо вдячність сайту з дитячої психології eti-deti.ru

+ Часто діти відмовляються: «я не вмію», «у мене не вийде».

Можете заспокоїти малюка: «Я знаю, що важко намалювати

такий же малюнок правою (лівої) рукою, але ти намагайся».

Підбадьорте дитину, скажіть, що вона робить усе правильно.

У цьому завданні необхідно порівняти якість виконання малюнків. Простежте за тим, щоб дитина правильно і зручно тримала ручку або олівець, не напружувалася під час виконання завдання, правильно сиділа.

 

У всіх завданнях, що наведені нижче, провідною рукою слід вважати ту, яка виконує більш активну дію.

      Друге завдання — відкривання невеликої коробочки, напри­клад сірникової. Дитині пропонується декілька коробок, щоб завдяки повторенню дії виключити випадковість в оцінюван­ні цього тесту. Завдання: «Знайди сірник (фігуру) в одній із коробочок». Провідною вважається та рука, яка відкриває та закриває коробочки. Ви можете використовувати для цього завдання коробочки паличками для лічби.

      Третє завдання — «Побудуй колодязь із паличок (сірників)». Спочатку з паличок (сірників) будується чотирикутник, а потім викладаються другий і третій ряди.

      Четверте завдання — «Гра в м'яч». Потрібен невеликий м'яч (тенісний), який можна кидати й ловити однією рукою. М'яч кладеться на стіл прямо перед дитиною, і дорослий про­сить кинути йому м'яч. Завдання необхідно повторити декіль­ка разів. Можна кидати м'яч у ціль, наприклад в корзину, відерко, кільце.

      П'яте завдання — вирізування ножицями малюнка по кон­туру. Можна використовувати будь-яку листівку (вирізувати квітку, зайчика, узор та ін.). Врахуйте, що більш активною може бути рука, якою дитина тримає ножиці, і та, в якій вона тримає листівку. Ножиці можуть бути нерухомими, а листівку дитина повертатиме, полегшуючи процес вирізування.

Ви можете здобути неправильний результат, якщо розмір і форма ножиці не відповідає розміру руки дитини. Це завдання можна замінити розкладанням карток лото (карт). Усі картки (10—15 штук) дитина повинна взяти в одну руку, а другою (як правило, ця рука є провідною) розкладати карт­ки. Можна використовувати картки з дитячого лото. Картки стопкою потрібно покласти точно на середину столу перед дитиною і лише після цього ще раз сформулювати зав­дання: «Візьми всі картки в одну руку, а другою розклади їх перед собою». Для того щоб дитині було цікаво виконувати завдання, попросіть її називати те, що намальоване на карт­ках.

      Шосте завдання нанизування бісеру або ґудзиків на голку з ниткою або шнурок.

      Сьоме завдання виконання обертальних рухів.

Дитині пропонують відкрити декілька флаконів, банок (2—3 штуки) із кришками, що загвинчуються. Врахуйте, дитина може тримати флакон або банку за кришку, а крутити саму є мність.

  Восьме завдання — розв'язування вузликів (заздалегідь не­щільно зав'яжіть декілька вузлів із шнурка). Провідною вва­жається та рука, яка розв'язує вузол (інша тримає вузол).

У цьому завданні інколи важко виділити провідну руку, адже розв'язування вузликів процес досить складний, і дитина, як правило, використовує обидві руки. Можна скористатися іншим варіантом цього завдання складання ланцюжка зі скріпок. Зазвичай, дитина в одній руці тримає скріпку, а іншу скріпку намагається приєднати.

  Дев'яте завдання побудувати з кубиків дім, огорожу тощо. Провідною є рука, яка частіше бере, укладає та поправляє кубики. Під час складання кубиків зазвичай задіяні обидві руки. Крім того, це доволі звичний вид діяльності для будь-якої дитини, тому можна продублювати завдання, запропону­вавши дитині конструктор, мозаїку з конкретним завданням.

+ Десяте завдання для батьків. Це відомості про сімейну ліво­рукість. Чи є в сім'ї у дитини ліворукі родичі батьки, брати, сестри, бабусі, дідусі?

Складіть таблицю з трьох граф «Ліва рука», «Права рука», «Обидві руки», куди занотуйте здобуті результати. В остан­ньому завданні, відповідаючи «так», поставте хрестик у графі «Ліва рука».

Якщо ви поставили більше ніж сім хрестиків у графі «Ліва рука», то дитина, швидше за все, ліворука.

 

Уважно проаналізуйте результати. Якщо ви поставили всі хрестики в графі «Ліва рука» за завдання 2—9, а за перше малю­вання хрестик стоятиме в графі «Права рука», то це означає, що побутові дії дитина дійсно може найкраще виконувати лівою рукою, а графічні правою. У цьому випадку, обираючи руку для писання слід урахувати перевагу правої у виконанні графічних завдань.

Первушина О. В.

П26      Вижити в початковій школі. Як? Книга для розумних батьків. [Текст]: пер. з рос. / О. В. Первушина.— X. : Вид. група «Основа», 2008.— 237, [3] с. (Серія «Краща книга про дитину»).

Категорія: Різні аспекти цього питання | Додав: [ADM]Irina (10.06.2011) | Автор: Первушина О. В.
Переглядів: 1623 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!