Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Вчитель студенту | [ Додати статтю ] |
Таблиця 1. Класифікація методів навчання
Пошуки модельного зображення системи загальних методів навчання мають місце в дослідженнях Паламарчук В. Ф., Паламарчук В. І., Бондаря В. І. Матеріальною основою такого зображення є куб і решітка кристалу. На думку В. Бондаря, кожний метод навчання – це сукупність багатьох характеристик способів діяльності викладання й учіння. З позицій цих діяльностей кожний метод одночасно є словесним, наочним чи практичним в конкретних формах прояву – пояснення, бесіда, демонстрування, вправа тощо (за джерелом знань); індуктивним, дедуктивним чи традуктивним (за характером логічних операцій); аналітичним, синтетичним, класифікаційним (за принципом розчленування чи поєднання знань); пояснювально-ілюстративним чи дослідницьким (за рівнем пізнавальної діяльності учнів). Спираючись на дослідження В. Бондаря і С. Бондаря, побудуємо модель системи загальних методів навчання, яка дає змогу уявити кожний окремий метод як багатоякісне і багатовимірне утворення, що має три суттєві характеристики. В системі координат на різних осях представимо групи методів: джерела інформації – на осі Х, рівні пізнавальної самостійності учнів – Z, за логікою засвоєння навчальної інформації – Y. · X – методи навчання за джерелом знань: С – словесні, Н – наочні, П – практичні; · Y – методи за логікою засвоєння навчальної інформації: І – індуктивні, Д – дедуктивні, Т – традуктивні; · Z – методи за рівнями пізнавальної самостійності учнів: ПІ – пояснювально-ілюстративні, Р – репродуктивні, ПВ – проблемного викладу; ЧП – частково-пошукові, Д – дослідницькі. Малюнок 3. Модель системи методів навчання 1. 1. Поєднання (С, ПІ, І) характеризує, що це метод словесної групи (наприклад, розповідь), який за логікою засвоєння навчальної інформації є індуктивним (від часткових фактів до загального висновку) і реалізується на першому рівні пізнавальної активності у формі пояснення, де учні активно слухають і засвоюють розповідь учителя. На рисунку це поєднання зображено суцільною лінією. 2. 2. Поєднання (П, ДС, Т) вказує, що це метод практичний (наприклад, вправа), який реалізується за аналогією (від конкретного до конкретного, від загального до загального) і є дослідницьким. На рисунку це поєднання зображено пунктирною лінією. 3. 3. Поєднання (Н, ПВ, Д) характеризує метод наочної групи (наприклад, демонстрування досліду), який реалізується за логікою дедуктивного шляху на рівні проблемного викладу. На рисунку цей метод наочно представлено комбінованою лінією. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 5024 | Рейтинг: 4.0/3 |
Всього коментарів: 0 | |