Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Вчитель студенту [ Додати статтю ]

Класифікація методів навчання

Таблиця 1. Класифікація методів навчання

№ п/п

Основні групи методів навчання

Основні підгрупи методів навчання

Окремі методи навчання

1.

Методи стимулювання і мотивації учіння

1.1. Методи формування інтересу до учіння

Пізнавальні ігри, навчальні дискусії, методи емоційного стимулювання та ін.

 

 

1.2. Методи формування обов’язку і відповідальності в учінні

Методи навчального заохочення, осуду, пред’явлення навчальних вимог та ін.

2.

Методи організації і здійснення навчальних дій та операцій

2.1. Перцептивні методи (передачі і сприймання навчальної інформації за допомогою почуттів):

 

 

 

Словесні методи

Лекція, розповідь, бесіда тощо

 

 

Наочні методи

Методи ілюстрацій, демонстрацій, кінопоказу тощо

 

 

Аудіовізуальні методи

Поєднання словесних і наочних методів

 

 

Практичні методи

Методи вправ, проведення дослідів виконання трудових завдань тощо

 

 

2.2. Логічні методи (організація і здійснення логічних операцій)

Індуктивні, дедуктивні, метод аналогій тощо

 

 

2.3. Гностичні методи (організація і здійснення мислительних операцій)

Проблемно-пошукові (проблемний виклад, евристичний метод, дослідницький метод тощо), репродуктивні методи (інструктаж, ілюстрування, пояснення, практичне тренування тощо)

 

 

2.4. Методи самоуправління навчальними діями

Самостійна робота з книгою, приладами, об’єктами праці тощо

3.

 

Методи контролю і самоконтролю

3.1 Методи контролю

Методи усного контролю, письмового контролю, лабораторного контролю, машинного контролю. Методи самоконтролю.

Пошуки модельного зображення системи загальних методів навчання мають місце в дослідженнях Паламарчук В. Ф., Паламарчук В. І., Бондаря В. І. Матеріальною основою такого зображення є куб і решітка кристалу. На думку В. Бондаря, кожний метод навчання – це сукупність багатьох характеристик способів діяльності викладання й учіння. З позицій цих діяльностей кожний метод одночасно є словесним, наочним чи практичним в конкретних формах прояву – пояснення, бесіда, демонстрування, вправа тощо (за джерелом знань); індуктивним, дедуктивним чи традуктивним (за характером логічних операцій); аналітичним, синтетичним, класифікаційним (за принципом розчленування чи поєднання знань); пояснювально-ілюстративним чи дослідницьким (за рівнем пізнавальної діяльності учнів).

Спираючись на дослідження В. Бондаря і С. Бондаря, побудуємо модель системи загальних методів навчання, яка дає змогу уявити кожний окремий метод як багатоякісне і багатовимірне утворення, що має три суттєві характеристики. В системі координат на різних осях представимо групи методів: джерела інформації – на осі Х, рівні пізнавальної самостійності учнів – Z, за логікою засвоєння навчальної інформації – Y.

·            X – методи навчання за джерелом знань: С – словесні, Н – наочні, П – практичні;

·            Y – методи за логікою засвоєння навчальної інформації: І – індуктивні, Д – дедуктивні, Т – традуктивні;

·            Z – методи за рівнями пізнавальної самостійності учнів: ПІ – пояснювально-ілюстративні, Р – репродуктивні, ПВ – проблемного викладу; ЧП – частково-пошукові, Д – дослідницькі.

Малюнок 3. Модель системи методів навчання

1.  1.   Поєднання (С, ПІ, І) характеризує, що це метод словесної групи (наприклад, розповідь), який за логікою засвоєння навчальної інформації є індуктивним (від часткових фактів до загального висновку) і реалізується на першому рівні пізнавальної активності у формі пояснення, де учні активно слухають і засвоюють розповідь учителя. На рисунку це поєднання зображено суцільною лінією.

2.  2.   Поєднання (П, ДС, Т) вказує, що це метод практичний (наприклад, вправа), який реалізується за аналогією (від конкретного до конкретного, від загального до загального) і є дослідницьким. На рисунку це поєднання зображено пунктирною лінією.

3.  3.   Поєднання (Н, ПВ, Д) характеризує метод наочної групи (наприклад, демонстрування досліду), який реалізується за логікою дедуктивного шляху на рівні проблемного викладу. На рисунку цей метод наочно представлено комбінованою лінією.

У будь-якому методі навчання, що функціонує в даний момент, поєднуються декілька умовно виділених в класифікаціях методів. Якщо говорити про визначення і застосування дедуктивного чи індуктивного, репродуктивного чи проблемного, словесного чи наочного методів тощо, то вирішальним фактором є дидактичне завдання, яке необхідно розв’язати на даному етапі навчання. Наприклад, якщо ми ставимо за мету розвиток в учнів мислення узагальнюючого характеру, то використовуємо дедуктивний метод, який за рівнем пізнавальної діяльності учнів є проблемно-пошуковим, а за джерелом знань є словесним (бесіда), наочним (демонстрування) чи практичним (лабораторна робота
Категорія: Вчитель студенту | Додав: [ADM]Irina (05.12.2009)
Переглядів: 5024 | Рейтинг: 4.0/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!