Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота [ Додати статтю ]

Літературно–музична композиція «Донецькі світанки поета земляка Микити Шаповала».
МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ ВІДДІЛУ ОСВІТИ АРТЕМІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ 
АРТЕМІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 12 
АРТЕМІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ 

Літературно – музична композиція 
"Донецькі світанки 
поета- земляка Микити Шаповала" 

Підготувала 
Дмитришина Катерина Вікторівна 
вчитель початкових класів 
керівник гуртка «Чарівне слово» 


м. Артемівськ, 2013 


Літературно – музична композиція
«Донецькі світанки поета земляка Микити Шаповала».

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про життєвий та творчий шлях поета;
розвивати навички виразного читання його віршів, виконання пісень;
виховувати почуття гідності за свою країну, гордість за славетних співців рідного
краю.
Обладнання: портрет поета та його родини, виставка збірок та література про творчість,
відеоматеріал « Донецький край», вислови з віршів поети; виставка « Вірші поета
в малюнках учнів».

І. Звучить музика сл. М.Шаповала , муз. О.Корони « Ранкова пісня».
Вчитель. Діти! На що надихає ця музика, про що в ній розповідається?
( відповіді учнів).
Як ви розумієте прислів я « Книжка вчить – як на світі жить»
Про що любите читати? ( розповідь учнів).Твори яких письменників –
земляків ви знаєте?
Так, прізвище В.Гаршина, М.Шаповала, Б.Горбатова, В.Сосюри, всесвітньо
відомі.
2. Огляд виставки книг, збірок « Велетень Донбасу», «Самотність», « Сни віри»,
« Донецькі світанки Микити Шаповала»,« Лісові ритми».

ІІ. Вчитель. Микита Шаповал – письменник, поет Артемівського краю.
«… мій шлях – це шлях від найменшого рівня селянської свідомості до
Сучасного стану Європейської свідомості»- сказав колись Микита
Юхимович Шаповал про своє життя.
Людство знає чимало чесних, самовідданих борців, які принесли на вівтар
Вітчизни пориви молодості, все своє життя. Багато в чому долі цих людей були схожими. Іх спалювали на вогнищах, розстрілювали до схід сонця в тісних тюремних двориках, засилали в солдати, виганяли з Батьківщини : Тарас Шевченко, Іван Франко, Микита Шаповал…

Сьогодні приємно почути вірші, які для вас найкращі, які затронули ваші маленькі серця.


Звучить мелодія пісні « Пісня» на сл.М.Шаповала, муз. О.Корони .

1 учень. Як добре віриться на світанку, коли ще цілий день попереду. У поезії збірки
«Сни віри» молодий Микита Шаповал вклав свої світлі мрії і сподівання, якими
жив сам на той час, віру в самосвідомість народу :

В душі рабів не буде сум
Труять вкраїнські співи,
Бо в них же –прірва смілих дум!
Великі визвольні мотиви!
Раби!
Підносьте голову на світ:
Звучить вкраїнське слово!

Вчитель. Автор закликає і висловлює віру в силу слова, здатну рабів перетворити на
рушійну силу. Перша збірка поета « Сни віри» побачила світ лише в 1908 р.
Вона засвідчила в першу чергу громадянську позицію автора – його глибоко
хвилювало гірке становище рідного краю. У піснях поета змішані « сльози і
гріх», « спів і горе».
На фоні відеозапису «Донецький край» учень читає вірш «Мандрівна арія».
Краєвиди степових просторів, скред яких буяють срібні розливи ковилю, ихий шум трави й колосся золотих хлібів, спів птахів і гомін лісу. Мальовничі береги Дінця – все це зародило в хлопчини поетичне почуття і натхнення, а пізніше вилилося в рядки ліричних творів.

3 учень. У збірці віршів « Самотність» виданій в 1910 р. є чудова поезія «Дінець»
(читає вірш напам’ять).

Вчитель. Діти, яка була друга збірка його віршів?

4 учень. В 1917 р. з являється збірка поезії « ЛІСОВІ РИТМИ».
Лине серцем, лине думкою на батьківщину, де б не був, де б доля не загнала,
соколом душа летить у рідні місця, степи, ліси, туди, де народився, де багато
років тому бігав босими ногами по чарівним стежкам дитинства, милуючись
багатством барв та звуків ( с.Сріблянка Артемівського району).
Вчитель. Природа у поета не віддільна від життя людини, є частиною людського життя.

5 учень виконує вірш « Мій рідний край» ( фон музики на фортепіано).

Вчитель. Діти, а чи привабила , зацікавила вас поема «ЧЕРВОНЕ ЛИСТЯ»?

6 учень. В 1919 р. написано вірш « Червоне листя» - поема , яка має глибоке змістовне
навантаження. В цьому творі червоне листя має пряме й переносне значення.
Тут наше військо ходило вчора,
Громи гриміли, ламався ліс.
Листя у низ з дерев летіло
І покривало місця боїв.
Вчитель. Чому поет писав про український народ?
7 учень. То як же інакше?
Ніде в світі немає таких красивих, працелюбних, веселих та гострих розумом і
на язик людей. Ніде в світі немає таких багатих земель, таких рік та широких
степів, садків вишневих та ночей ясних, зоряних. Як же не бути щасливою
людиною на такій землі?

Учасники шкільного хору виконують пісню « Чом, чом, земле моя…»

Вчитель. Микита Шаповал був за кордоном у в‘язниці…
А далі доля була суворішою до М,Шаповала – на батьківщину він так і не
повернувся за життя.Та ми вдячні нащадкам, поважаємо спадщину великого
земляка. Не забуваючи заповіти, те що залишив « …прийдешнім поколінням
М.Ю.Шаповал».
Він створив Гімн « Грядущим нашим поколінням», літературний пам’ятник для
майбутніх поколінь:

Грядущим нашим поколінням,
Новим невідомим людям
Ми залишаєм згадку – відіння
І хвилювання іх грудям…

7 учень. Десятки років науковці України не могли мати до спец архіву в м. Києві доступ.
Лише з появою на карті Європи незалежної держави України 24 серпня 1991
року з явилась можливість повністю ознайомитись з великою творчою
спадщиною вірного її сина – Микити Юхимовича Шаповала.

Шкільний хор виконує пісню «Лісовий вальс»

Чарівний вальс, гнучкий, хвилястий
Лунає й пада на паркет.
Встає й веде знов круг вихрастий
Навколо зали все вперед…

Вчитель. У поезії « ЛІСОВИЙ ВАЛЬС» не тільки побачили у святковій залі танцюючих,
що кружать « мов гнеться з вітру очерет», а й ніби почули чарівні звуки вальсу.
Його поетичні рядки нагадують про ту людину, яка жила вірою в світле
майбутнє своєї країни. Любов Микити Шаповала до рідної землі доноситься до
нас, до майбутніх поколінь і сьогодні…

Учасники гуртка виконують пісню «Мій рідний край» сл. М.Шаповала, муз.Т.Ялової.

Мій рідний край – слова дитячі.
Мій рідний край – думки старі.
І промінь ранішній неначе
І світ вечірньої зорі.
Категорія: Гурткова робота | Додав: vysha (05.06.2013) | Автор: Дмитришина Катерина Вікторівна E
Переглядів: 1889 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!