Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Логопедичні заняття [ Додати статтю ]

Позначення м’якості приголосного звука на письмі буквою Я
Мета: навчати позначати м’якість приголосного звука на письмі буквою Я;
розвивати фонематичний слух, логічне мислення;збагачувати словниковий запас учнів шляхом підбору до слів – предметів слів - ознак.
Обладнання: предметні малюнки, картки з реченнями, кольорові ручки.

Хід заняття

І. Організаційний момент.
ІІ. Основна частина.

1. Повідомлення теми заняття.

На дошці предметні малюнки.
- Діти, сьогодні на заняття до вас прийшли гості. Назвіть їх. ( Це чапля, дятел, синиця і теля. )
- Вони прибували до вас в певній послідовності. А взнати,хто яким прибув, вам допоможуть схеми.( Вчитель – логопед вивішує на дошку звукові схеми слів. )
- Вам потрібно до кожної схеми підібрати назву малюнка. Підібравши, ви взнаєте, хто прибув на заняття першим; другим; третім; четвертим. (Діти виконують завдання. Вчитель - логопед допомагає й переставляє малюнки в потрібній послідовності.)
- В словах - назвах цих птахів та тварини чи почули ви звуки,що промовлялись м’яко? (Так.)
- Який приголосний звук ви вимовили м’яко в слові - назві першого (другого,третього,четвертого) гостя? (Учні називають.)
- Ви гарно впоралися з поставленим завданням. Запишіть слова – назви гостей в зошит. Допоможе вам позначити на письмі м’якість приголосного звука у словах теля, синиця, чапля, дятел буква Я. Вона королева заняття,а ще сьогодні буде допомагати вам позначати на письмі м’якість приголосних звуків.
Вчитель – логопед червоною крейдою записує на дошці тему заняття
( _ Я ), звертаючи увагу дітей на те, що це буква. Діти в зошиті червоною пастою. Потім записують слова в рядок у зошит, виділяючи букву Я червоним кольором, а букву, що позначає м’який приголосний звук – зеленим.
( теля, синиця, чапля, дятел )
- Ще сьогодні на занятті ми продовжуємо вчитися уважно слухати запитання та давати вірну відповідь на нього.

2. Вчитель – логопед вивішує на дошку предметні малюнки на яких зображена: коза, жаба, лисиця і миша.
- Назвіть цих тварин. (Діти називають.)
- Вони теж гості заняття. Але вони прийшли не самі. З ними прийшли їх маленькі дітки. Назвіть дитинчат тварин.
Вчитель – логопед показує малюнок мами, а учні називають слово – назву дитинчат.
( коза – козенята; жаба – жабенята; лисиця – лисенята; миша – мишенята. )
- До теми нашого заняття підходить слово – назва мами чи її дитини?(До теми заняття підходить слово – назва дитини.)
- Чому ви так вважаєте?( У слові – назві дитини чуємо м’який приголосний звук. )
- Якою буквою на письмі ви позначите м’якість приголосного звука? (М’якість приголосного звука на письмі позначимо буквою Я.)
Учні записують в рядок у зошит слова – назви дитинчат. ( Козенята, жабенята, лисенята, мишенята. )
- Яка буква сьогодні допомагає вам позначити м’якість приголосного звука на письмі? (Сьогодні м’якість приголосного звука на письмі позначає буква Я.)

Фізична хвилинка

3. Робота з загадками.
- Пригадуємо, сьогодні яка буква королева на занятті? ( Це буква Я. )
- Знаєте, вона приготувала вам загадки. І, погляньте на дошку,
малюнки допомагатимуть вам , відгадувати загадки. Назвіть слова –
назви малюнків. ( Соняшник, диня, криниця. )
Вчитель – логопед зачитує загадки.
1) Я на сонці сонцем сяю.
Родичів багато маю.
Гарбузову господиню
Усі знають. Хто я?...(диня)
- У слові – відгадці чи чуєте ви м’який приголосний звук?(Так.) Промовте той приголосний звук, що промовляється в слові м’яко.
( У слові диня м’яко промовляється приголосний звук [ н’ ]. )
2) У зеленім картузі
На одній стоїть нозі.
Коло вуха китиця
Щирим злотом світиться.
Звичка в нього є ота:
Він голівку поверта
В бік, де сонце котиться,-
родичем доводиться .(соняшник)
- У слові – відгадці чи чуєте ви м’який приголосний звук?(Так.) Промовте той приголосний звук, що промовляється в слові м’яко.
( У слові соняшник м’яко промовляється приголосний звук [ н’ ]. )
3) Серед села стоїть бочка,
Хто хоче, той нап’ється.(криниця)
- У слові – відгадці чи чуєте ви м’який приголосний звук?(Так.) Промовте той приголосний звук, що промовляється в слові м’яко.
( У слові криниця м’яко промовляється приголосний звук [ ц’ ]. )
- Запишіть слова – відгадки в зошит у стовпчик. Яка буква допоможе вам позначити м’якість приголосного звука на письмі?( М’якість приголосного звука на письмі позначить буква Я.)
Учні записують слова – відгадки у зошит.

4.Складання словосполучень, шляхом підбору до слів – назв предметів слів –
назв ознак.

- До кожного слова – назви предмета підберіть ознаку, давши відповідь на питання який?яка? яке?які?( Учні ставлять запитання і підбирають ознаку. Дописують слово – назву ознаки до слова – назви предмета.)

диня соковита
соняшник жовтий
криниця глибока


5.Складання речень.
На дошку вчитель – логопед вивішує плакат з написаними реченнями. В реченнях деякі слова замінені малюнками.

- Уважно послухайте наступне завдання. Вам потрібно, замінивши малюнок словом, прочитати речення та записати його в зошит.

Дятел лікує дерево.( замість слова дятел малюнок )

Мама садить буряк.( замість слова буряк малюнок )

Потяг проїхав швидко.( замість слова потяг малюнок )

Лисиця зловила зайця.( замість слів лисиця,зайця малюнки)

Учні записують речення, що сподобалось найбільше, у зошит.
( Наприклад, Лисиця зловила зайця.)

ІІІ. Підсумок заняття.

- Яка буква королева нашого сьогоднішнього заняття? (Це буква Я.)
- Буква Я що позначає на письмі? ( На письмі буква Я позначає м’якість приголосного звука. )
- На наступному занятті ми продовжимо працювати над позначенням м’якості приголосних буквою Я.

Перевірка робіт учнів.
Категорія: Логопедичні заняття | Додав: Nanali_c (09.09.2012) | Автор: Войко Наталія Леонідівна E
Переглядів: 3465 | Рейтинг: 1.7/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!