Каталог статей

Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання [ Додати статтю ]

Маєш терпіння - прийде уміння!
Нарчинська Наталія Василівна
СПШ №1 м. Жашкова

МАЄШ ТЕРПІННЯ – ПРИЙДЕ УМІННЯ! 

«Дати дітям радість праці, радість успіху в навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності – це перша заповідь виховання. У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здатні.
Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися», - так казав великий педагог В. О.Сухомлинський [2, 263].
Гуманізація й демократизація стосунків у системі «вчитель-школяр» - найактуальніша проблема сьогодення. Вдало обрана форма стосунків – важлива умова успішного впливу педагогів на дітей, коли вчитель шукає шлях до серця кожного учня, добираючи потрібні слова. Справжня доброта, повага до особистості учня неможлива без послідовної, безкомпромісної вимогливості педагога, вміння проникнути у внутрішній світ своїх вихованців, зрозуміти найтонші порухи душі дитини, відчути та зрозуміти його бачення світу та ситуації.
Знання завжди були одним із джерел розвитку особистості. Кожний учитель, який сам переживає радість пізнання нового, завжди прагне розділити її з учнями, створити дитині «ситуацію успіху», що дозволяє і йому відчути цю саму радість пізнання. Навчально-виховний процес у сучасній школі має бути націлений на те, щоб викликати у дітей почуття радощів, що забезпечать успіх у навчанні.
Сьогодні нашим дітям, які тільки приходять до школи, потрібно все нові й нові методи для заохочення, зацікавлення у навчальному процесі, щоб відкрити неперевершений і цікавий світ знання та розуму, добра і любові. Адже школа, як стверджував Ш. Амонашвілі, це живе духовне єство зі своїм призначенням. Вона веде суспільство, зміцнює державу, служить людині, і найперше та найбільше, чому там вчаться діти – це формі відносин, загальним принципам людяності, вдячності, стриманості та любові [1, 23]. Де ще, як не у повсякденному спілкуванні в школі, юні, недосвідчені ще душі, які тільки почали розпізнавати світле та темне, робити власний вибір на користь «правильного» та «розумного», можуть навчитися доброті. А від кого вони це почерпнуть? Звичайно, від учителя.
Я. А. Коменський велику увагу приділяв відносинам учителів та учнів, відзначав, що вони мають бути доброзичливими [5]; вчитель повинен заохочувати дітей до навчання, ставитися до них з любов’ю, учити їх легко та радісно.
Шестирічна дитина приходить до свого наставника з відкритою душею, довіряючи йому серце, і те, які паростки почнуть проростати в її душі, багато в чому залежить від моральних якостей та ставлення самого вчителя та від методів, які він застосовуватиме у процесі навчання. Такою важливою частиною також є і спосіб контролю за рівнем досягнень у молодших школярів, який обирає учитель.
Вербальне оцінювання в 1-ому та 2-ому класі створює умови для гуманної мотивації навчання дитини, не даючи конкретних оцінок старанням маленьких ще учнів [3, 18] . Адже, звичайно, не у всіх одразу вийде все правильно та точно – кожному учителеві потрібно знайти такий підхід, який би не ранив душу початківця, а навпаки – підтримував та стимулював його до нових досягнень.
Розпочинаючи заняття з першокласниками, я прийшла до висновку, що нічого так не впливає на відчуття власного успіху, як можливість кожної дитини взяти участь у грі і проявити свою особистість.
Як це зробити, як втілити в життя цей «благородний» задум? На прикладі свого маленького відкриття, можу поділитися з усіма вами радістю: сьогодні до мого класу з нетерпінням та великим, гарячим бажанням спішать не тільки мої маленькі «чомусики», але і їхні батьки, і не було ще жодного дня, коли б вони, приводячи та забираючи своїх дітей зі школи, проминули стенд «Наші успіхи – наші перемоги». Що то за такий чарівний стенд, я зараз вам і розкажу.
Роздумуючи влітку над тим, як краще заохотити своїх майбутніх першачків до навчання та вербально оцінити їхні зусилля, я натрапила поглядом на купу списаних кольорових зошитків, залишених у класі моїми випускниками, і барвисті обкладинки наштовхнули мене на думку про те, щоб дати гарним малюнкам друге життя. Так я і зробила, вирізавши з усіх обкладинок самі найяскравіші та найдобріші, на мою думку, картинки. Сюди потрапили і білочки, і зайченята, і веселі сніговики. Я не обмежувала їх у якомусь одному розмірі, тому під кінець моєї «ревізії» на столі лежала яскрава купка з найрізноманітнішими казковими героями, квітами та тваринками. Таким чином, я отримала базовий набір матеріалів для проведення вербального оцінювання.

Кожен із моїх учнів може отримати бажану вкладку такі навчальні досягнення:
1) За каліграфічність, охайність, правильність ведення записів у зошитах на уроках письма та математики. Вкладку можна отримати за такі словесні оцінки-підписи у зошитах: «Вітаємо з успіхом!», «Відмінно!», «Бездоганно!», «Ми гордимось тобою!», «Молодець!», «Дякую за старанність!», «Я рада за тебе», «Любо глянути!».
2) На уроках читання – за активність роботи, виразне, швидке та правильне читання.
3) За поведінку (виконання правил для учнів).
У кінці тижня кожна дитина може отримувати бонусні вкладки: за гарне чергування в класі, їдальні, (учитель сам може встановлювати найрізноманітніші заохочувальні завдання).
Окрім того, дуже важливо, що діти навчаються радіти за своїх друзів та однокласників – вітають їх з новими досягненнями дружніми оплесками.
Так як для кожної дитини необхідною умовою нормального навчального процесу є створення ситуації успіху, щоб вона побачила результати своєї праці і разом з тим – не розчаровувалася у власних силах [4, 2], якщо на той момент таких досягнень не дуже багато, використання саме таких бонусів і стає у пригоді вчителеві. Хоча це зовсім не має применшувати значимості та вартості вкладок - інакше втратиться стимул працювати.
Старанно навчаючись усі 5 днів під девізом «Бджола мала, а й та працює», наприкінці тижня, коли підводяться підсумки, у класі урочиста атмосфера, діти з нетерпінням підраховують отримані вкладки. Для чого? Мета усіх – назбирати якнайбільше Бджілок, адже кожні 5 вкладок можна обміняти на Бджілку-трудівничку в учителя.
Після цього усі Бджілки «сідають» на квітниковий стенд «Наші успіхи - наші перемоги», де у кожного учня є своя кишенька у вигляді квітучого соняха.
Але на цьому гра не закінчується. Після того, як учень отримує 10 бджілок (відповідно, 50 вкладок, які діти збирають приблизно 3-4 тижні), він може їх обміняти на симпатичного жучка-сонечко, який кожен учень власноруч прикріплює на пелюстки квітки-кишеньки.

Такий спосіб оцінки на початковому етапі навчального процесу в 1-их класах створює передумови для гуманного навчання, розкриття пуп’янків натхнення та старанності, анулює страх помилитися, без пригнічення та образ. Оцінювання на уроці здобутків кожного учня має сприяти утвердженню поваги до себе, самозадоволення та прагнення розширювати свої знання.
Учитель початкових класів та учні – це єдиний «організм» взаємовпливу, і нам, вчителям, необхідно докладати максимум зусиль для того, щоб, оберігаючи її природну індивідуальність, дати кожній дитині сьогоднішню радість та чекання завтрашньої радості, віри у свої можливості та сподівання на позитивні перспективи, адже гра – це не просто забава, а й весела школа життя. Вона розвиває творчість, фантазію, кмітливість, спритність, вчить справедливості, чесності, отримувати радість, радіти власному успіху та успіху інших, працювати на успіх.

Література:
1. Амонашвілі Ш.А. Поспішайте, діти, будемо вчитися літати! – Хмельницький: Хмельницький національний університет, 2010.
2. Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка.— К.: Радянська школа.—1978.
3. Лупінович С.М. Навчаюся залюбки! Формування мотивації до навчальної діяльності в учнів молодших класів. – Х.: Основа, 2009.
4. Журнал «Розкажіть онуку», 07/2008, Гузан І.В. Створення ситуації успіху у молодших школярів.
5. http://pidruchniki.ws/19110522/pedagogika/komenskiy_suchasna_
pedagogichna_nauka - стаття «Я.А. Коменський і сучасна педагогічна наука».

Зразки вкладок –заохочень  
http://www.getzilla.net/files/3323459/kartinki.zip.html


Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: Різні аспекти цього питання | Додав: Natali (30.04.2012) | Автор: Нарчинська Наталія Василівна
Переглядів: 1992 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!