Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Вчитель студенту | [ Додати статтю ] |
Методи навчання, їх класифікація Метод навчання —
взаємопов'язана діяльність викладача та учнів, спрямована на засвоєння учнями
системи знань, набуття умінь і навичок, їх виховання і загальний розвиток. У
вузькому значенні метод навчання є способом керівництва пізнавальною діяльністю
учнів, що має виконувати три функції: навчаючу, виховну і розвиваючу. Він є
складним педагогічним явищем, в якому поєднані гносеологічний,
логіко-змістовий, психологічний, педагогічний аспекти. Складовою методу навчання
є прийом навчання. Прийом навчання —
сукупність конкретних навчальних ситуацій, що сприяють досягненню проміжної
(допоміжної) мети конкретного методу. Чим
багатший арсенал прийомів у структурі методу, тим він повноцінніший та
ефективніший. Методи
навчання класифікують на загальні (можуть використовуватися в процесі навчання
будь-яких навчальних предметів) і спеціальні (застосовуються для викладання
окремих предметів, але не можуть бути використані при викладанні інших
предметів). За
іншою класифікацією їх поділяють на: методи готових знань (учні пасивно
сприймають подану викладачем інформацію, запам'ятовують, а в разі необхідності
відтворюють її) і дослідницький метод (передбачає активну самостійну роботу
учнів при засвоєнні знань: аналіз явищ, формулювання проблеми, висунення і
перевірка гіпотез, самостійне формулювання висновків), який найбільш повно
реалізується в умовах проблемного навчання. Залежно
від походження інформації виділяють: словесні, наочні та практичні методи; від
мети: методи здобуття нових знань, метод формування умінь і навичок, метод
застосування знань на практиці, методи творчої діяльності, методи закріплення
знань, умінь і навичок, методи перевірки і оцінювання знань, умінь і навичок. Досить
розгалуженою є класифікація методів навчання за особливостями
навчально-пізнавальної діяльності учнів, яку складають: —
пояснювально-ілюстративний (інформаційно-рецептивний) метод: викладач організує
сприймання та усвідомлення учнями інформації, а учні здійснюють сприймання
(рецепцію), осмислення і запам'ятовування її; —
репродуктивний: викладач дає завдання, у процесі виконання якого учні
здобувають уміння застосовувати знання за зразком; —
проблемного виконання: викладач формулює проблему і вирішує її, учні стежать за
ходом творчого пошуку (учням подається своєрідний еталон творчого мислення); —
частково-пошуковий (евристичний): викладач формулює проблему, поетапне
вирішення якої здійснюють учні під його керівництвом (при цьому відбувається
поєднання репродуктивної та творчої діяльності учнів); — дослідницький:
викладач ставить перед учнями проблему, і ті вирішують її самостійно, висуваючи
ідеї, перевіряючи їх, підбираючи для цього необхідні джерела інформації,
прилади, матеріали тощо. Залежно
від особливостей викладання та учіння, в яких поєднуються методи викладання
(діяльність викладача) з відповідними методами учіння (діяльність учнів): —
інформаційно-повідомляючий метод викладання і виконавчий метод учіння.
Передбачають викладання навчального матеріалу без докладного пояснення,
узагальнення й систематизації, а учні — заучують його без достатнього аналізу
та осмислення; —
пояснювальний метод викладання і репродуктивний метод учіння. Викладач не
тільки повідомляє певні факти, але й пояснює їх, домагаючись осмислення,
засвоєння учнями (учні засвоюють матеріал на рівні розуміння і
запам'ятовування); —
інструктивно-практичний метод викладання і продуктивно-практичний метод учіння.
Викладач інструктує учнів словесними, наочними або практичними способами, як
виконувати певні практичні дії; учні за допомогою вправ відшліфовують різні
уміння і навички; —
пояснювально-спонукальний метод викладання і частково-пошуковий метод учіння.
Викладач частину навчального матеріалу подає в готовому вигляді, іншу частину —
через проблемні завдання; учні засвоюють навчальний матеріал як за допомогою
репродуктивного, так і творчого, дослідницького методу; —
спонукальний метод навчання і пошуковий метод учіння. Викладач ставить перед
учнями проблемні питання і завдання, організовуючи їх самостійну діяльність;
учні самостійно здобувають і засвоюють нові знання в основному без допомоги
викладача. Беручи
за основу логіку побудови навчального матеріалу, розрізняють індуктивні,
дедуктивні та традуктивні методи; логіку викладання — аналітичні, систематичні,
аналітико-синтетичні, аналогічно-індуктивні, синтетично-дедуктивні; характеру
пізнавальної діяльності — ілюстративні, продуктивні, творчі, акроматичні,
катехізичні (запитальні) методи; ступінь самостійної роботи учнів у процесі
навчання — подаючі методи (діяльність учнів в основному зводиться до сприймання
словесної або наочної інформації), методи взаємодії викладача та учнів
(наприклад, бесіда, дискусія тощо), методи самостійної роботи учнів; спосіб
вирішення пізнавального завдання — емпіричні (засновані на досвіді, експерименті)
і теоретичні (засновані на логічному аналізі) методи. Досить широко в
педагогіці почали використовувати методи проблемного і програмованого навчання. Так
званий бінарний підхід до класифікації методів навчання, що враховує одночасно
навчальну діяльність викладача і пізнавальну діяльність учнів, передбачає:
методи організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності; методи
стимулювання і мотивації навчально-пізнавальної діяльності; методи контролю і
самоконтролю за ефективністю навчально-пізнавальної діяльності. Така
розгалуженість класифікаційних типів методів навчання цілком закономірна. Однак
відсутність єдиної загальновизнаної системи методів спричиняє труднощі для
обміну й поширення досвіду, невизначеність місця конкретного методу в різних
класифікаційних системах. | |
Переглядів: 1014 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |