Шестиденне навчання: оплата праці педагогів
У зв'язку з напруженою ситуацією, що склалася, зокрема, в енергетичній галузі, Міністерство освіти і науки України в листі від 12.08.2014 р. № 1/9-409 рекомендувало загальноосвітнім навчальним закладам при розробці структури 2014/15 навчального року в повній мірі скористатись можливостями, які надає Закон України «Про загальну середню освіту».
У статті 16 цього закону зазначається, що структура навчального року (за чвертями, півріччями, семестрами) та тривалість навчального тижня встановлюються загальноосвітнім навчальним закладом у межах часу, передбаченого робочим навчальним планом, за узгодженням з відповідним органом управління освіти.
При цьому тривалість канікул у загальноосвітніх навчальних закладах протягом навчального року не може бути менше, ніж 30 календарних днів.
Навчальний рік у загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типу й форм власності розпочинається в День знань – 1 вересня й закінчується не пізніше 1 липня наступного року.
При цьому варто врахувати, що державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів встановлюється тижневе гранично допустиме навчальне навантаження учнів різних класів.
Класи 5-денний навчальний тиждень 6-денний навчальний тиждень
1 20 22,5
2 22 23
3 23 24
4 23 24
5 28 30
6 31 32
7 32 34
8 33 35
9 33 36
10-12 33 36
З метою економного використання енергоресурсів під час опалювального сезону у 2014/15 навчальному році та забезпечення при цьому виконання в повному обсязі навчальних планів керівникам вищих і професійно-технічних навчальних закладів також рекомендовано:
внести зміни у графіки навчального процесу денної форми навчання, передбачивши, зокрема, до кінця осіннього семестру 2014/15 навчального року ущільнення розкладу навчальних занять за рахунок проведення додаткових занять, часткового переходу на шестиденний робочий тиждень, а також збільшення тривалості зимових канікул до чотирьох тижнів;
запровадити на початку весняного семестру 2014/2015 навчального року протягом чотирьох тижнів дистанційні елементи в навчанні із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій при опрацюванні теоретичного матеріалу, виконанні практичних та індивідуальних завдань (курсових проектів (робіт)).
Крім того, під час опалювального сезону у 2014/15 навчальному році рекомендовано проводити виробниче навчання, виробничу практику на підприємствах і консультування з дипломних робіт в умовах виробництва чи сфери послуг у відповідності із затвердженими навчальними планами і програмами.
Зміни й доповнення, що вносяться у графік навчального процесу, навчальних планів і програм необхідно затвердити в установленому порядку.
Пунктом 21 Типових правил внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти України від 20 грудня 1993 року № 455, передбачається, що для працівників установлюється п'ятиденний робочий тиждень із двома вихідними днями. При п'ятиденному робочому тижні тривалість щоденної роботи (зміни) визначається правилами внутрішнього розпорядку або Графіками змінності, які затверджує керівник закладу освіти за узгодженням із профспілковим комітетом закладу з додержанням тривалості робочого тижня.
У тих закладах освіти, де за умов роботи запровадження п'ятиденного робочого тижня є недоцільним, установлюється шестиденний робочий тиждень з одним вихідним днем.
П'ятиденний або шестиденний робочий тиждень установлюється власником або вповноваженим ним органом спільно із профспілковим комітетом з урахуванням специфіки роботи, думки трудового колективу і за узгодженням з місцевими органами виконавчої влади.
Тому відповідні розпорядження чи накази керівника навчального закладу повинні відповідати зазначеним вище вимогам.
Щодо оплати праці, то, відповідно до п. 68 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 р. № 102, місячна заробітна плата педагогічних працівників установ освіти, у т. ч. педучилищ (крім вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації та професійно-технічних навчальних закладів) визначається шляхом множення ставки заробітної плати на їх фактичне навантаження на тиждень і ділення цього добутку на встановлену норму годин на тиждень. Установлена при тарифікації заробітна плата виплачується щомісячно незалежно від кількості тижнів і робочих днів у різні місяці року.
Згідно із приміткою до пункту 64 Інструкції з позначкою «**» норма годин на ставку відповідних педагогічних працівників установлюється, виходячи із 6-денного режиму роботи.
Пунктом 63 Інструкції передбачається, що навчальне навантаження між учителями, викладачами та іншими педагогічними працівниками розподіляється керівником установи за узгодженням із профспілковим комітетом залежно від кількості годин, передбачених навчальними планами, наявності відповідних педагогічних кадрів та інших конкретних умов, що склались у закладі.
Згідно з пунктом 71 інструкції за час роботи в період канікул оплата праці педагогічних працівників та осіб з числа керівного, адміністративно-господарського та навчально-допоміжного персоналу, яким дозволяється вести викладацьку роботу або заняття з гуртківцями в тій же установі, проводиться з розрахунку заробітної плати, установленої при тарифікації, що передувала початку канікул.
Пунктом 25 Типових правил внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів установлюється, що під час канікул, що не збігаються з черговою відпусткою, керівник закладу освіти залучає педагогічних працівників до педагогічної та організаційної роботи в межах часу, що не перевищує їх навчальне навантаження до початку канікул.
Тому у випадках, коли обсяг щотижневої роботи вчителя з урахуванням роботи в суботу відповідає встановленому при тарифікації тижневому обсягу педагогічного (навчального) навантаження, то під час канікул такий учитель працює в навчальному закладі в межах часу, що не перевищує його навчальне навантаження до початку канікул, отримуючи при цьому заробітну плату, установлену при тарифікації.
Якщо ж учитель відпрацьовує в суботу певну кількість годин, яка разом з роботою в інші дні тижня перевищує обсяг тижневого навантаження, установленого при тарифікації, затвердженій за умови роботи закладу на умовах п’ятиденного робочого тижня, то в період канікул такому працівнику повинні надати вільні від роботи дні. Кількість днів визначається залежно від відпрацьованих у кожну із субот годину роботи.
Наприклад, за рахунок роботи в суботу до початку канікул загалом відпрацьовано 32 години. Тижневе навантаження вчителя за тарифікацією у п’ятиденний робочий тиждень становить 20 годин, тобто середньоденна тривалість роботи складає 4 години (20:5). Тому працівнику повинні надати 8 вільних від роботи днів (32:4).
При цьому варто зазначити, що, згідно з пунктом 64 інструкції, ставки заробітної плати педагогічних працівників установлюються виходячи із затрат робочого часу в астрономічних годинах (60 хвилин). Короткі перерви, передбачені між уроками, заняттями, лекціями, є робочим часом педагогічного працівника. Тривалість уроків і перерв установлюється відповідно до положення про навчальний заклад.
Скорочення тривалості уроку не є підставою для зменшення норми часу, що передбачається на вивчення предмета, й не є підставою для зменшення норми часу для оплати в розрізі чверті, півріччя, року. Збільшення кількості уроків у зв'язку зі зменшенням їх тривалості не означає збільшення навчального навантаження, установленого при тарифікації.
Оплата праці вчителя в період канікул проводиться в розмірі, визначеному при тарифікації.
Управління соціально-економічного захисту Профспілки працівників освіти і науки
Джерело: http://osvita.ua/school/manage/cadre/44533/ |