Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Я - класний керівник | [ Додати статтю ] |
Продовження Вищим органом учнівського самоврядування в школіє загальні збори його членів або учнівська конференція. Виконавчий орган підзвітний загальним зборам. Учнівські збори бажано проводити не менше двох разів на рік (у вересні визначаються завдання на новий навчальний рік, у травні виконавчий орган учнівського самоврядування (учнівський комітет, рада гімназистів, рада учнівського колективу, парламенту, учнівського представництва тощо) звітується про виконану роботу. Доцільно напередодні проведення звітно-виборних зборів провести з учителями та учнями дебати, дискусії, ділові ігри з проблеми створення умов для ефективного функціонування учнівського самоврядування, допомогти учням у визначенні структури учнівського самоврядування, основних напрямів діяльності та змісту роботи, прав і обов'язків членів виконавчого органу. Кількість членів виконавчого органу учнівського самоврядування визначається довільно учнівським колективом і залежить від видів (змісту) діяльності та кількості створених комісій. Наявність у виконавчому органі учнівського самоврядування тих чи інших комісій залежить від: • специфіки умов життєдіяльності школи; • особливостей структури, напрямів та видів діяльності (наприклад, може працювати бібліотечна комісія, комісія або сектор науково-технічної творчості тощо); • досвіду та традицій; • рівня теоретико-методологічної і практичної підготовленості педагогічного колективу до керівництва учнівським самоврядуванням у школі. Шкільний банк ідей збагатиться, якщо напередодні виборів серед кандидатів у виконавчий орган самоврядування буде проведено конкурс їхніх програм. Ефективність учнівського самоврядування залежить від таких чинників: • розуміння учнями й активом завдань, змісту та суті самоврядування; • вміння не лише розуміти мету своєї діяльності, а й визначати, формулювати її; • здатність самостійно планувати, організовувати роботу, координувати зусилля різних ланок самоврядування, постійно здійснювати самоконтроль; • здатність аналізувати та регулювати свою діяльність, об'єктивно її оцінювати; • вміння постійно добирати ефективні форми та методи діяльності органів учнівського самоврядування, творчо використовувати досвід інших шкіл. Виконавчий орган планує свою роботу на рік орієнтовно за такими розділами: І. Вступ (короткий аналіз роботи виконавчого органу за минулий навчальний рік, завдання на новий). II. Організаційна робота (визначення тематики загальношкільних конференцій, класних зборів; планування навчання активу з різних питань, організація гласності роботи). III. Засідання виконавчого органу учнівського самоврядування. IV. Робота комісій (секторів тощо). План роботи має охоплювати лише ті справи шкільного колективу, які проводяться традиційно, в організації яких участь виконавчого органу є об'єктивно необхідною (робота з благоустрою пришкільної території, чергування в школі та класах, підготовка до проведення традиційних шкільних свят, цікавого дозвілля під час канікул, організація ігрової діяльності з молодшими школярами на перервах тощо). Широка варіативність самоврядування учнів дає найкращі результати. За умови організації масштабних та епізодичних справ можуть бути поєднані зусилля постійних органів самоврядування з тимчасовими (ради, ініціативні групи, клуби, творчі об'єднання тощо). Рівень розвитку демократичного учнівського самоврядування залежить від допомоги дорослих, зокрема – адміністрації школи, розуміння педагогами важливості даного процесу для виховання громадянськості як важливої риси особистості дитини. Неправильна організація педагогічного супроводу, відсутність взаємодії педагогічного, батьківського та учнівського колективів у досягненні спільної мети – створенні умов для особистісного зростання кожного школяра є причинами суперечності між педагогічним керівництвом та учнівським самоврядуванням. Рішенням педагогічної ради за кожною комісією закріплюються вчителі-консультанти. Методична рада вчителів-консультантів на чолі з директором має визначати єдину принципову лінію взаємодії педагогічного колективу та учнів. Поради педагогам-консультантам: · постійно цікавтеся завданнями, які розв'язують органи самоврядування; · разом з учнями ведіть пошуки шляхів вирішення цих завдань; · допомагайте учням у визначенні мети діяльності, складанні плану, аналізу роботи; · не беріть усю відповідальність за роботу органів учнівського самоврядування на себе, намагайтесь зробити так, щоб учні самі знайшли вихід із найскрутніших ситуацій; · залучайте, якщо це необхідно, до вирішення управлінських завдань інших членів педагогічного колективу; · не займайте позицію спостерігача, активно допомагайте втілювати в життя рішення, прийняті органами учнівського самоврядування; · консультуючи, постійно навчайте актив, готуйте його до самостійної роботи. Педагогічне керівництводіяльністю органів учнівського самоврядування безпосередньо пов'язане з роботою директора загальноосвітнього навчального закладу. Не випадково Г.Г.Ващенко називав директора школи головним вихователем, а А.С.Макаренко охарактеризував керівника школи як «вихователя номер один». Діяльність директора школи передбачає реалізацію таких завдань: · спрямовування й координація зусиль усіх педагогів та органів учнівського самоврядування на вдосконалення навчально-виховного процесу, забезпечення єдності їхньої діяльності; · допомога органам учнівського самоврядування у піднятті престижу, , створенні такої атмосфери в колективі, за якої члени педагогічного колективу зважають на думки та рішення органів учнівського самоврядування, підтримка корисних починань; · безпосередня співпраця з тими учнями-лідерами, які очолюють шкільні органи учнівського самоврядування. Педагогічні можливості учнівського самоврядування. Самоврядування – це школа колективної діяльності, створення таких життєвих ситуацій, в яких виявляються, виробляються, відточуються кращі якості особистості. Завдання учнівського самоврядування: виробляти в школярів організаторські здібності, розвивати їхній лідерський потенціал, соціальну активність, вміння та навички налагоджувати взаємодію, брати на себе відповідальність за прийняття рішення, співпрацювати на принципах партнерства; виховувати в дітей почуття господаря навчального закладу, класу, власної причетності до розвитку суспільства, держави; формувати соціальну компетентність учнів, такі якості як принциповість, самостійність, ініціативність, готовність знаходити правильні рішення, долати труднощі. Участь у роботі учнівського самоврядування сприяє усвідомленню особистістю творчих потреб, мотивів, цілей як провідних у її життєдіяльності; розвитку цілеспрямованості, ініціативності, критичного розуму, самостійності, готовності до виправданого ризику, організованості, працелюбності, порядності, відповідальності, спостережливості дослідника, творчої уяви й фантазії, інтуїції, уваги і пам'яті, постійному зростанню потенціалу творчої діяльності – прагненню до систематичного здобування нових знань у сфері учнівського самоврядування, формуванню вміння їх застосовувати, експериментувати, досліджувати, брати участь у вдосконаленні навколишнього середовища, визначати і розв'язувати життєві завдання, розробляти учнівські проекти. Участь дитини в діяльності органів учнівського самоврядування забезпечує розвиток саморегулятивної компетенції. Вона є тією необхідною роботою особистості над собою, яка сприяє створенню міцного підґрунтя для усвідомленої моральної поведінки в різних життєвих ситуаціях. Навички приймати самостійні рішення розвивають внутрішню потребу моральної поведінки без зовнішнього примусу. Здатність насамперед розмірковувати, а потім діяти спонукає дитину до самоаналізу і, природно, до самовиховання. Учнівське самоврядування забезпечує дитині право на свободу вибору ціннісної позиції, формує установку на подолання дисгармонії в досвіді, поведінці, спілкуванні, діяльності; сприяє згуртуванню шкільного колективу, розвитку громадської думки, формуванню в учнів організаторських та управлінських умінь, ефективному входженню в доросле життя. Діти стають не пасивними спостерігачами життя, а його учасниками. Шляхом залучення учнів до роботи в органах учнівського самоврядування відбувається підготовка активних громадян держави. Доцільно організоване за змістом і формою учнівське самоврядування має потужний виховний потенціал, розвиває лідерські якості, формує соціальний досвід та ціннісні орієнтації, створює простір для самореалізації, сприяє усвідомленню особистістю своїх прав, свобод, обов'язків, задоволенню потреб у спілкуванні з однолітками, самоствердженню в суспільно-значимій діяльності, захищає від негативних впливів соціального середовища, виховує активних громадян держави. Зазначене вище зумовлює потребу в узгодженості змісту й методів діяльності учнівського самоврядування в реальній соціальній ситуації. На сучасному етапі учнівське самоврядування є самостійним соціальним інститутом, який забезпечує громадянське становлення особистості. Література 1. Байрамова М. Технології учнівського самоврядування // Директор школи. – 2003. – №15. – С. 14-15; № 16. – С. 11-12. 2. Байрамова М. Технології учнівського самоврядування // Завуч. – 2004. – №11. – С. 4-12. 3. Кравець Р.В. Організація учнівського самоврядування в сучасній школі // Позакласний час. – 2001. – №22. – С. 2-3. 4. Григорьев Д.В. Развитие школьного самоуправления и соуправления педагогов, детей, родителей // Научно-методический журнал заместителя директора школы по воспитательной работе. – 2005. – №5. – С. 20-24. 5. Дитяче самоврядування // Виховна робота в школі (Основ). – 2005. – №10. – С. 32-34. 6. Дольна І.О. Виховати людину: З досвіду роботи класного керівника. Самоврядування // Виховна робота в школі (Основа).– Вересень 2005. – №15. – С. 15-29. 7. Доновський С. Самоврядування у школі // Шкільний світ. – 2004. – №35. – С. 7-10. 8. Дядюк Т. Принципи організації самоврядування // Завуч (Шкільний світ).– 2006. – №1. – С. 9-10. 9. Козинський Е.П. Учнівське самоврядування в класному колективі // Виховна робота в школі (Основа). – 2005. – №5. – С. 37-38. 10. Коренів В.Д. Розвиток і робота дитячих шкільних об’єднань // Громадсько активна школа: Вісник програми "Школа як осередок розвитку громади". – Січень-березень 2006. – №1. – С. 12. 11. Корольов В. Розбудова учнівського самоврядування // Завуч (Шк. світ). – 2005. – №11. – С. 7-9. 12. Кухар В.Л. Модель учнівського самоврядування // Управління освітою (Основа). – 2004. – №1. – С. 2-10. 13. Левин П. Школьное самоуправление // Народное образование. – 2005. – №2. – С. 170-178. 14. Лівандовська Л., Кушева Н. Учнівське самоврядування – шлях до самореалізації // Шкільний світ. – 2004. – №7. – С. 6-14. 15. Лопухівська А. Учнівське самоврядування: участь та співучасть // Завуч (Шк. світ). – 2004. – №11. – Вкладка. 16. Мистецтво шкільного самоврядування // Упоряд. М.Голубенко. – К.: Ред. загальнопед. газет, 2004. – 120 с. 17. Оржеховська В., Ковганич Г. Педагогічні роздуми про учнівське самоврядування // Педагогічна газета. – 2005. – №6. – С. 6. 18. Прибиловська Н.В. Організація учнівського самоврядування // Виховна робота в школі (Основа). – 2006. – №6. – С. 34-44. 19. Прутченков А.С. Всероссийский конкурс моделей ученического самоуправления образовательных учреждений // Методист. – 2006. – №1. – С. 28-31. 20. Прутченков А.С., Новикова Т.Г. Школьный город как модель ученического самоуправления // Методист. – 2006. – №2. – С. 21-25. 21. Розвиток учнівського самоврядування – важливий чинник удосконалення навчально-виховної роботи школи // Рабченюк Т.С. Внутрішкільне управління: Практичний посібник. – К.: Рута, 2000. – С. 78-89. 22. Руднев Е.А. Возможна ли самоуправляемая школа? // Школьные технологии. – 2005. – №1. – С. 60-63. 23. Саламан Т. Учнівське самоврядування // Директор школи. – 2001. – №38. – С. 7-10. 24. Сахневич І.Д. Самоврядування як фактор громадянського самовизначення // Світ виховання. – №6 (7). – С. 20. 25. Станкевич С.В. Організація учнівського самоврядування // Виховна робота в школі (Основа). – 2005. – №12. – С. 2-4. 26. Степанов Е. Самоуправление в коллективе класса // Воспитание школьников. – 2006. – №1. – С. 2-7. 27. Судаков Ю. Нормативные документы, регулирующие деятельность «Школьной республики» // Воспитание школьников. – 2005. – №9. – С. 15-24. 28. Татаринова Т.В. Организация ученического самоуправления // Научно-методический журнал заместителя директора школы по воспитательной работе. – 2006. – №1. – С. 52-56. 29. Федорец Л.Б. Структура и содержание деятельности органов ученического самоуправления // Научно-методический журнал заместителя директора школы по воспитательной работе. – 2006. – №1. – С. 57-60. 30. Черпак Л.М. Організація самоврядування в школі // Управління школою (Основа). – 2004. – №1. – С. 11-19. 31. Шукевич Ю. Роль адміністрації школи в організації ефективної взаємодії з батьківською та учнівською громадськістю // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2001. – №3. – С. 9-10. 32. Юпатова Л.Д. Нормативно-правовые (локальные) акты школьного самоуправления // Научно-методический журнал заместителя директора школы по воспитательной работе. – 2003. – №2. – С. 55-84. 33. Ягоднікова В.В. Учнівське самоврядування як засіб виховання // Управ | |
Переглядів: 3083 | Рейтинг: 3.0/4 |
Всього коментарів: 0 | |