Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Допомога молодому вчителю [ Додати статтю ]

Ми живемо в оному світі - дорослі й діти

Данько Антоніна Михайлівна,
вчитель початкових класів,
Ленінський навчально-виховний
комплекс «Дошкільний
навчальний заклад – загальноосвітня
школа І – ІІІ ступенів

                               МИ ЖИВЕМО В ОДНОМУ СВІТІ – ДОРОСЛІ Й ДІТИ

Близькі душі: доросла і дитяча. Одна мудра, з великим життєвим досвідом, інша тендітна, тільки починає свій шлях. Одна закликає: «Почуй мене!», а інша мовчить, не розуміє, чого від неї хочуть. Вони крокують разом, одним шляхом, і крокувати їм ще довгі роки. Чому дитяча душа не чує нас? Може, не хоче чути, чи ще не готова до цього? А що зробили ми, щоб діти нас почули?
З чого ми починаємо свій день? Звичайно, з настанов, з питань і відповідей. Давайте спробуємо починати його з посмішки, та з такої щирої, щоб усе навколо посміхалось. Адже тільки так ми зможемо прокласти стежину до серця дитини. Ласкаві добрі очі, ніжна посмішка — ось дзеркало нашої душі. Саме це бачать і відчувають наші учні. З цього приводу Г.Торо були сказані прекрасні слова: «Доброта — це єдиний одяг, що ніколи не старіє». Так чому ж ми перестали посміхатися? Скажете, життя таке важке: хто був трієчником — у того свій бізнес, а хто був зразковим учнем — отримує мізерну заробітню плату. Так у цьому ж уся принадність нашого життя. Одного разу я почула один вислів Ш.Амонашвілі: «Вір у свою іскру божу — ти від Бога учитель». Тоді я зрозуміла: ми, крокуючи поруч, вчителі й учні, повинні творити добро, адже діти прагнуть у майбутнє. Від нас залежить, якими вони стануть. Ми повинні допомагати їм перетворювати себе, ми маємо облагороджувати їхні душі та серця. Без любові до дітей це зробити неможливо. Виходить, їх потрібно просто любити такими, які вони є. Якщо вони це відчують, тоді їхні душі розкриються перед нами, і ми будемо разом будувати їхній внутрішній світ. А поки нам потрібно їх зрозуміти, навчитися жити їхнім життям і, звичайно ж, завжди пам'ятати мудрі слова Ш.Амонашвілі:
•Особистість виховується Особистістю.
•Шляхетна людина виховується Шляхетною людиною.
•Любов виховується Любов'ю.
•Доброта виховується Добротою.
•Серце виховується Серцем.
Часто, на різних уроках, я проводжу «п'ятихвилинки доброти». За ці п'ять хвилин ми встигаємо не тільки побачити різницю між гарним і поганим, але
й придумати розповіді про добрі вчинки. Створюючи добро у своїх фантазіях, дітям, звичайно, хочеться втілити його в життя. Одного разу я запропонувала їм створити Школу доброти. їм потрібно було скласти розповідь за запитаннями:
1. Які предмети вивчатимуться у вашій школі?
2. Як будуть організовані заняття?
3. З якого віку будуть приймати дітей у вашу школу?
4. Хто в ній учитиметься?
5. Чи будуть у ній ставити оцінки і задавати домашні завдання?
6. Чи будуть у ній канікули?
Найбільше мене вразило те, що для навчання в Школі доброти учні вибрали всі предмети, що вивчаються у звичайній школі, і додали такі предмети, як добрі слова та добрі вчинки. Я їм сказала, що на вивчення цих предметів потрібний додатковий час, який подовжить тривалість перебування дітей у школі, на що вони відповіли: «Доброті будемо вчитися щодня».Учні вирішили, що в школу будуть приймати дітей з п'яти років. Спочатку їх будуть учити добрим вчинкам і правилам доброти, а з шести років звичайним предметам з уроками доброти. Учителями в школі будуть дорослі, але іноді уроки доброти будуть проводити діти по черзі без винятку. У школі ставитимуть тільки гарні оцінки, обов'язково задаватимуть домашні завдання. Найцікавіше те, що канікул у школі не буде, тому що доброті потрібно вчитися постійно.
Не знаю, порадувало це мене чи скоріше щиро здивувало, але ж діти мудріші за нас, дорослих. Ми говоримо про доброту, коли трапляється щось погане, вони ж хочуть говорити про неї щодня. Напевно, дітям її не вистачає, чи вони вже розуміють, який жорстокий наш світ. Але жити їм хочеться в доброті.
Маленькі мудреці. Нам є чому в них повчитися. І я зрозуміла: ми не готуємо дітей до життя — вони зараз уже живуть. Якщо говорити, що ми готуємо їх до життя, ми лишаємо їх життя.
Ми крокуємо поруч — дорослі й діти. Що ж заважає нам досягти гармонії і взаєморозуміння з ними? Думаю, що як тільки ми перестанемо робити з них
відмінників і супервундеркіндів, а почнемо виховувати шляхетних людей з добрими серцями, світ зміниться на краще, і заповниться духовна і моральна порожнеча [1, с. 5].
Вивчаючи розділ «Людина серед людей» предмета «Я у світі», перед учителем постає завдання не просто розкрити зміст поняття «людські чесноти», а формувати в учнів бажання поводитися ввічливо, делікатно, бути добрим, щедрим, засуджувати зло, грубість.

 

Урок «Я у світі» у 3 класі
Тема. Людські чесноти: делікатність.
Цілі:1) дати поняття про делікатність, сформулювати правила делікатної поведінки людини;
2) продовжити роботу з узагальнення уявлень і досвіду учнів про чесноти людини;
3) формувати бажання поводитися ввічливо, делікатно, бути добрим, щедрим
засуджувати зло, грубість;
4) вчити аналізувати свої і чужі вчинки, давати їм правильну оцінку;
5) розвивати оздоровчі навички шляхом використання профілактичних вправ, що знімають втому.
Обладнання: запис пісні «Якщо добрий ти» (муз. В.Шаїнського, сл. М.Ентіна); малюнок доброї феї, скринька з дарами доброти; 4 картки для групової роботи; 2 картки з індивідуальним завданням; аркуші паперу для тесту.
                                                                       Хід уроку

 

І. Повторення вивченого на минулому уроці.
Організаційний момент.
— Урок почнемо з пісні «Якщо добрий ти» (лунає пісня в запису, діти виконують її з рухами). Тепер сідаєте за парти. Пісенька нагадала нам людську чесноту, про яку ми говорили минулого уроку. Підкажіть мені, як вона називається. (Доброта).
Двоє учнів зараз готуватимуть за домашнім завданням усні відповіді на запитання за картками. Уважно читайте запитання. На підготовку 4 хвилини.
Картка № 1
1. Що таке добро?
2. Що означає бути добрим?
3. Навести приклади ситуацій з життя нашого класу, де діти повелися добре.
Картка № 2
1. Що таке доброта?
2. Які якості притаманні добрій людині?
3. Навести приклади ситуацій з життя нашого класу, де діти виявили доброту.
— А ми, тим часом, послухаємо кілька оповідань-казок, які ви підготували вдома про те, як зла людина стала доброю (3–4 розповіді. Додаткові запитання, різні види оцінювання — оцінюють діти, товариш, самооцінка).
Відповіді дітей за картками. Враховується точність, стислість і правильність.
— Добра чарівниця принесла скриньку з дарами доброти. Що, на вашу думку, вона хоче нам подарувати?
— Добрі очі, (продовжіть)... добру посмішку, добрі слова, добру душу, добрі рукостискання і так далі.
— А тепер оживимо ці чарівні дари.
Фізкультхвилинка.
— Подивіться один на одного добрими очима, візьміться за руки і здійсніть добре рукостискання, усміхніться один одному. Що ви відчули? (Добро, теплоту).
II. Вивчення нового матеріалу.
— Сьогодні ми продовжимо говорити з вами про людські чесноти. Навчимося оцінювати людські вчинки і правильно поводитися у життєвих ситуаціях.
На дошці записано тему: Людські чесноти:...
— А про яку чесноту йтиметься сьогодні на уроці здогадайтеся із завдання: переставте правильно букви, і ви отримаєте слово-відповідь.
ЛІДЕСТЬКАТНІ (делікатність)
— Ми сьогодні навчатимемося поводитися делікатно. Але насамперед маємо з'ясувати, що ж таке делікатність.
Робота в групах.
— Ви зараз у групах обговорите і з'ясуєте, що, на ваш погляд, означає поводитися делікатно. Але спочатку згадаймо правила роботи в групах (відповіді дітей).
1. Працювати дружно.
2. Працювати тихо, не заважаючи іншим.
3. Уважно вислуховувати думку кожного.
4. Слухатися керівника.
— На обговорення питання дається 1 хвилина. Що ж означає бути делікатним? (Відповіді груп).
Бути делікатним — означає шанувати чуже життя і не втручатися не у свої справи.
— Яка група, на ваш погляд, точніше за всіх визначила, що таке делікатність? Чому?
Робота в парах.
— Прочитайте визначення делікатності ще раз і попрацюйте в парах: розкажіть визначення один одному. А тепер послухайте визначення делікатності з «Тлумачного словника». Яке визначення повніше? Чому?
Делікатність — уміння поводитися ввічливо, пристойно, шануючи інших, маючи почуття міри в поведінці і вчинках.
– Що додалося? (Уміння поводитися ввічливо, пристойно).
– Що означає поводитися пристойно? (Виховано).
– Визначте правила поведінки делікатної людини. На завдання — 2 хвилини.
– Яке перше правило поведінки делікатної людини? (На дошці поступово відкриваються правила).
– Яке друге? Третє?
1. Не читати чужих листів, не влізати в чужі розмови.
2. Не ставити зайвих запитань, які тебе не стосуються.
3. Не чіпати чужих речей.
– Може, ви хочете доповнити наші правила?
– Про яку людську чесноту ми зараз говорили? (Делікатність).
– До нас прийшов у гості казковий персонаж. Хто це? (Буратіно).
– Як поводився Буратіно у казці? Чи делікатною була його поведінка? Як її можна назвати? (Неделікатність).
– Неделікатність – це якість, протилежна за значенням делікатності.
– А як називаються слова з протилежним значенням? (Антоніми).
III. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота в групах.
– Спробуймо виявити делікатність у життєвих ситуаціях. Ви працюватимете в групах. Кожній групі пропонується ситуація, але вона не завершена. Обговоріть її разом і подумайте, як би вчинили ви? (Можна придумати кілька варіантів і свою відповідь розіграти). Не забувайте про правила роботи в групах. На обговорення – 2 хвилини. Керівники, підійдіть одержати завдання.
Ситуативні завдання для групової роботи
№ 1. Оленка випадково знайшла лист, адресований однокласниці Анні. Як вчинити?
№ 2. На день народження Миколці друг Рустам подарував таку саму комп'ютерну гру, як і мама. Як вчинити?
№ 3. Сусідка Славка по парті Аліна принесла до школи альбом з фотографіями, поклала його на парту, а сама вийшла з класу. Як вчинити?
№ 4. Марійка зайшла в клас і побачила, що Софійка та Іринка про щось захоплено розмовляють, а Марійці дуже хотілося розповісти Іринці цікавий випадок. Як вчинити?
– А тепер кожна група читатиме свою ситуацію, а ми уважно послухаємо і обговоримо: чи делікатно повелися діти в даній ситуації? Чи є у вас своє рішення?
– Відповідь якої групи сподобалася найбільше? Чому?
– У житті в певній ситуації може бути кілька варіантів правильної поведінки, треба тільки вчитися їх бачити і поводитися ввічливо, шануючи інших.
– Наведіть приклади ситуацій делікатної поведінки з життя.
– Які якості повинна виробити в собі людина, щоб виховати делікатність? (Ввічливість, увага до інших людей, повага, стриманість).
Фізкультхвилинка (дихальна).
Уявіть на долоньці золоту квітку делікатності. Вдихаємо її аромат. Занурюємося в озеро Ввічливості: глибокий вдих, затримка дихання (присіли), лічимо до 10, виринаємо (встаємо, видих).
IV. Підсумки.
– З якою темою ми сьогодні ознайомилися? (Делікатність).
– Що ж означає бути делікатною людиною? (Шанувати чуже життя і не втручатися не у свої справи).
– Навіщо виховувати в собі делікатність? (Щоб бути ввічливим, стриманим).
– Які ще якості ви б хотіли в собі виховати? (Щедрість, доброту, чесність).
– Якщо виховуватимете в собі ці якості, то якими станете людьми? (Добрими, чесними, справедливими, делікатними).
– Усі ви ще маленькі, але вже громадяни якої країни? (України).
– Усе залежить від вас. Чим більше хороших якостей ви в собі виховаєте, тим більше яких людей житиме в нашій країні? (Добрих, вихованих, делікатних).
– А такі люди можуть тільки прославляти нашу Україну. Бо яку б не вибрала людина професію, ким би не стала, головне – бути хорошою людиною. Для цього ми і виховуємо в собі людські чесноти [2, с. 26].
– А тепер тест, який кожен проведе самостійно.
На аркуші писати прізвище не потрібно, а тільки ставити номер питання і поряд «+» – якщо ти вчиниш так само, «-» – якщо не згоден з вчинком.
Будьте уважні, питання «хитрі».

Тест
1. Тобі потрапила до рук чужа записка. Ти прочитаєш її, а потім віддаси хазяїну.
2. Тобі треба терміново сказати щось учительці, а вона розмовляє з мамою однокласника. Ти підійдеш, перервеш розмову, вибачишся і звернешся до вчительки.
3. Ти прийшов до друга, його покликала мама, він вийшов. Ти побачив, що на полиці стоїть комп'ютерна гра, про яку ти мріяв. Поки немає друга, візьмеш гру і подивишся.
4. Сусід по парті розповів тобі секрет. До тебе підійшов кращий друг і попросив поділитися таємницею. І ти розповів.
5. До тебе прийшли гості, а один із запрошених ненавмисно розлив сік. Ти строго сказав, що так поводитися негарно.
– А тепер підіб'ємо підсумки. Полічіть кількість «+» і «—». Якщо у вас більше «-, то я вас вітаю, ви добре засвоїли правила делікатної поведінки. Якщо більше «+», не переймайтеся, вам треба ще раз уважно прочитати статтю підручника «Делікатність», а нам усім намагатися виконувати наведені поради у житті.
– Діти, ви молодці. Я дякую вам за роботу. A наша фея Доброти підготувала для вас сюрприз-гру. Ми зараз з вами посадимо «дерева добрих якостей». Для цього усі присіли - ми маленькі «паростки добрих якостей». Паросточок пускає корінь, росте стебло, тягнеться до сонечка. Кожна гілочка – це чеснота, яку ми хочемо в собі виховати – сміливість, чесність, делікатність. Погойдайте гілочками (руками), нехай наші чесноти ростуть. Ось який чудовий сад добрих якостей ми з вами посадили [5, с. 19].
Вважаю надзвичайно важливим те, що програма з навчального предмета «Я у світі» спрямована на формування в учнів найбільш значущих для українського народу цінностей: патріотизму, соціальної справедливості, первинності духовного щодо матеріального, природолюбства, людинолюбства, працелюбства, взаємоповаги;вихованню в дитини свого власного «Я», віри у свої сили, талант, здібності; вихованню гуманної, творчої, соціально активної особистості [3, с. 205].
А на закінчення ще одна невеличка порада:
чим молодший учень початкової школи, тим більше часу на уроках предмета «Я у світі» повинна займати гра. Наприклад, вивчаючи тему «Вимоги до товаришування»у розділі «Людина серед людей», урок можна провести у вигляді рольової гри «Умій дружити», запросивши в гості казкових персонажів.

 

Конструктор уроку «Умій дружити» [4, с. 30].
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Вправа «Мікрофон»
2. Вправа «Незакінчене речення»
3. Рольова гра «Лісовичок навчається дружити»
ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Гра «Закінчи прислів’я»
2. Гра «Я почну, а ти закінчуй»
3. Інтерактивна вправа «Дерево порад» (робота в групах)
4. Гра в парах «Добрі слова»
5. Практична вправа «Зберемо пучок єдності»
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Підбиття підсумку «Коло знань»
2. Пісня друзів

Список літератури
1. Бендик А. Ми живемо в одному світі – дорослі й діти / Алла Бендик // Початкова освіта. – 2008. – №46 (478). – С. 5 – 6.
2. Кірова О. Урок курсу «Громадянська освіта» у 3 класі / Олеся Кірова // Початкова школа. – 2011. – №5. – С. 25 – 27.
3. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1 – 4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 392 с.
4. Онянова В.І. Умій дружити. Година спілкування у 3 класі / В.І.Онянова // Початкове навчання та виховання. – 2010. – №15 (235). – С. 30 – 32.
5. Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод.посіб. / О.Пометун, Л.Пироженко. – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.



Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: Допомога молодому вчителю | Додав: (30.05.2014) | Автор: Данько Антоніна Михайлівна
Переглядів: 1599 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!