Заняття в гуртку «Я – унікальна особистість»
Тема: Мистецтво спілкуватись з іншими
Мета: виховати вміння спілкуватися з однолітками та старшими, вміти виходити з конфліктних ситуацій; розвивати вміння висловлюватися, мати власну точку зору, співпрацювати один з одним .
Обладнання: малюнок з чотирьох фігур (трикутник, квадрат, коло, зигзаг), картки восьми кольорів (синій, зелений, червоний, жовтий, фіолетовий, коричневий, чорний, сірий), плакат з надписом “Якщо хочеш, щоб тебе поважали, поважай себе й інших” (Народна мудрість).
Хід заняття
І. Актуалізація опорних знань
1. Повідомлення теми.
Педагог. У середньовічних лицарських романах про короля Артура розповідається, що на королівських бенкетах лицарі сідали за круглий стіл, щоб уникнути суперечок про те, хто сидить на почесному кінці столу, а кому дісталося непочесне місце. Згодом круглий стіл став незамінним атрибутом міжнародних конференцій, дипломатичних переговорів. Вислів “сісти за круглий стіл” тепер означає: розпочати доброзичливий обмін думками, миролюбні переговори. Сьогодні у нас є чудова нагода сісти за наш імпровізований круглий стіл для серйозної розмови про те, як навчитися володіти собою і спілкуватися з іншими. Давайте проведемо коротенький, але важливий тест.
2. Робота в зошитах
Запишіть в зошиті в стовпчик 5 найприємніших подій із вашого життя. Після кожного пункту відмітьте, завдяки кому чи чому відбулася ця подія. Тепер запишіть 5 неприємних подій із вашого життя. Після кожного пункту також відмітьте, завдяки кому чи чому вона відбулася. А тепер проведіть підрахунок: загальна кількість подій 10; події, які відбулися “завдяки мені” – N. Знайдіть відношення (N : 10) х 100%.
Отриманий результат виражає ступінь залежності вашого життя від ваших бажань, а отже, від вас самих. Погляньте! У більшості випадків ви самі були причиною подій. А це означає, що саме ви – “капітан свого корабля життя”. І куди ви його спрямуєте – до хорошого чи до поганого – залежить від вас, від вашої особистості.
ІІ Робота над новим матеріалом
Притча про Істину.
“Одного разу Боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, місяць, моря, гори, квіти, хмари, людину й Істину. Однак постало питання: куди заховати Істину, щоб людина не змогла її відшукати. Їм забажалося продовжити шлях пошуку Істини. “Давайте сховаємо її на найвищій гірській вершині”, - сказав один. “Давайте сховаємо її на далекій зірці”, - запропонував другий. “Давайте покладемо її на дно найглибшої безодні”, - промовив третій. “Давайте заховаємо її на зворотному боці місяця”, - підхопив четвертий. А наймудріший Бог сказав: “Ні. Ми заховаємо Істину в серці людини, так вона шукатиме її у всьому Всесвіті, не знаючи, що носить її постійно в собі”.
- До яких роздумів спонукала вас ця притча? (Відповіді учнів)
Видатний український філософ Г.Сковорода зауважував, що для того, аби виміряти небо і землю, спершу маємо виміряти самих себе; а шлях до пізнання істини лежить через самопізнання. “Пізнай себе!” – цей заклик звернений до кожного особисто. Шлях людини до себе і до людей, визначення своїх здібностей і можливостей, свого місця серед людей лежить через пізнання самого себе.
А що, на вашу думку, означає “вміти спілкуватися”? Чому ми з одними людьми легко починаємо спілкуватись, а до інших не можемо навіть підійти? Бо в цих людях нас щось відштовхує. А з чого починається спілкування? Правильно, спілкування починається з погляду, з виразу обличчя людини. До людини з яким виразом обличчя ви підійшли б і заговорили? Мабуть, до усміхненої. Отже, посмішка також дуже важлива.
Тренінг “Пісня іноземною мовою”
Для початку об’єднаємося в три групи. А тепер давайте проспіваємо дитячу пісеньку “Жили у бабусі...”, замінюючи всі голосні літерою “І” (перша команда), літерою “О” (друга команда), літерою “Ю” (третя команда).Ось ми з вами і посміхнулися один одному.
Усім відомо, що основою спілкування є слова, розмова. А чи замислювалися ви коли-небудь про те, як говорите ви? Як спілкуєтеся з однолітками, батьками, вчителями, знайомими? Це важливо, адже майже все наше життя минає серед людей.
Ти знаєш, що ти – людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж, не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої - одні.
Тест “Хто ви?”
Подивіться на малюнки чотирьох фігур. Кожен якнайшвидше повинен обрати ту, яка в цей момент йому найбільше подобається, потім наступну тощо.
Характеристики
Трикутник. Ця фігура символізує лідерство. Найхарактерніша ознака справжнього трикутника – вміння концентрувати увагу на головній меті. “Трикутники” – енергійні, нестримані, сильні особистості, які ставлять точні цілі і, як правило, досягають мети. Вони честолюбні і прагматичні. Намагаються завжди бути першими і тому часто конкурують, змагаються з іншими.
Квадрат. Дуже організована фігура. Має багато “кутів”, які ускладнюють спілкування з ним. Прагне до лідерства, але часто при цьому не звертає уваги на інших. У міру енергійний і емоційний, честолюбний і прагматичний. Часто досягає мети. Іноді дозволяє собі розслабитися. Може бути лідером.
Коло. Найбільш доброзичлива з фігур. Володіє високою чутливістю, розвиненою здатністю співчувати, емоційно відгукуватися на переживання інших. Відчуває чужу радість і чужий біль, як свій власний. Радіє, коли всі ладять один з одним. Тому, коли виникає конфлікт, поступається першим. Користується авторитетом і тому може бути неформальним лідером.
Зигзаг. Фігура, яка символізує творчість. Комбінування абсолютно різних, не схожих ідей і створення на цій основі чогось нового, оригінального – ось що подобається “зигзагам”. “Зигзаг” – найбільш активний і чутливий з усіх знаків. Коли у нього з’являється нова цікава ідея, він готовий поділитися нею з усім світом! “Зигзаги” – невтомні провідники своїх ідей і можуть захопитися ними. Разом з тим це дуже емоційний і залежний від оцінки навколишніх знак.
ІІІ. Підсумок заняття.
-Які почуття виникли у вас після нашого заняття? .
- Що найбільше сподобалось на занятті?
- Як потрібно спілкуватись з іншими?
Хочеться закінчити наше заняття словами, які ви бачите на дошці : “Якщо хочеш, щоб тебе поважали, поважай себе й інших” (Народна мудрість).
Заняття в гуртку «Я – унікальна особистість»
Тема: Людські якості
Мета: формувати уявлення про різноманітні прояви життя, про людські достоїнства і недоліки; розвивати творчий підхід, виховувати прагнення до саморозвитку;
Обладнання: картинки з зображенням людських якостей, нитки, аркуші-заготівки липкого паперу у вигляді квіток для опису свого характеру.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
І. Організація початку заняття Привітання
- Добрий день, діти. Давайте з вами зараз привітаємося руханочкою, як завжди я показую вам рухи, а ви за мною повторюєте.
- Сонечко сяє (рук вгору)
- Сопілочка грає (імітація гри на сопілці),
- Річка тече (рухи руками )
- Човник пливе( руки вліво, вправо)
- Лівим веслом загрібаєм (рух лівим плечем)
- Правим веслом загрібаєм (рух правим плечем)
- А тепер двома руками
- Привітаємося з вами (руки вгору).
Молодці. Пер,ш ніж ми почнемо наш урок, я б хотіла, щоб ви написали мені, що ви чекаєте від сьогоднішнього заняття. Тобто ваші очікування, і ми їх закріпимо на дошці, а в кінці уроку перевіримо, чи виправдалися наші очікування (діти пишуть і закріплюють листочки на плакаті)
Розповідь педагога. Життя людини — складний механізм, який залежить не тільки від зовнішніх умов, але й від внутрішнього світу людини. Ось про цей світ ми й будемо вести розмову на уроці. — Чи можна, тільки зустрівши людину, визначити її характер, людські якості? Мабуть, ні. Тому що не все таке, яким здається.
Притча про двох ангелів.
Два ангели-подорожні зупинилися на нічліг в будинку багатої сім'ї. Сім'я була негостинна і не захотіла залишити ангелів у вітальні. Замість того вони були укладені на нічліг в холодному підвалі. Коли вони розстилали ліжко, старший ангел побачив діру в стіні і заклав її. Коли молодший ангел побачив це, то запитав, для чого. Старший відповів: — Речі не такі, якими здаються.
На наступну ніч вони прийшли на нічліг в будинок дуже бідної, але гостинної людини і його дружини. Подружжя розділило з ангелами трохи їжі, яка у них була, і сказали, щоб ангели спали в їх ліжках, де вони можуть добре виспатися. Вранці після пробудження ангели знайшли господаря і його дружину такими, що плачуть. Їх єдина корова, молоко якої було єдиним доходом сім'ї, лежала мертва в хліві. Молодший ангел запитав старшого: Як це могло статися? Перший чоловік мав все, а ти йому допоміг. Інша сім'я мала дуже мало, але була готова поділитися всім, а ти дозволив, щоб у них померла єдина корова. Чому?
— Речі не такі, якими здаються, — відповів старший ангел. — Коли ми були в підвалі, я зрозумів, що в дірі в стіні був скарб із золотом. Його господар був грубий і не хотів зробити добро. Я відремонтував стіну, щоб скарб не був знайдений. Коли на наступну ніч ми спали в ліжку, прийшов ангел смерті за дружиною господаря. Я віддав йому корову.
— Речі не такі, якими здаються. Ми ніколи не знаємо все. І навіть якщо маєш віру, тобі треба ще вселити довіру, що все, що приходить, є в твою користь. А це зрозумієш з часом. Деякі люди приходять в наше життя і швидко вирушають, деякі стають нашими друзями, і залишаються на хвилину. Вчора — це історія. Завтра — таємниця. Сьогодні. Сьогодення — це дар. Життя є чаклунство, і смак його неповторний.
— Що ви зрозуміли з цієї притчі?
ІІ. Повідомлення теми та мети заняття . Наша сьогодні тема: людські якості.
— Що впливає на формування внутрішнього світу людини? Народжується дитина. Вона тільки з'явилася на світ, а вже потребує батьківської уваги, любові. Зараз від рідного оточення залежить, які риси характеру, звички закладаються в дитині. Дитина підростає, і вже не тільки рідні мають вплив на особистість, а й інші люди — в дитячому садку, школі, у транспорті, на прогулянці. Книги, музика, живопис впливають на формування внутрішнього світу людини.
Які людські якості ми з вами знаємо ? (Відповіді дітей – доброта, чуйність, піклування, гордість. жадібність, злість) На дошці вивішуються картинки з зображенням цих якостей.
Щоб краще зрозуміти, які якості добрі, а які ні, ми з вами пограємо у рольові ігри.
Рольові ігри.
Перша гра. Двоє дітей. Один їсть мандарин, а іншому не дає. Хлопчик: «От якби у мене був мандарин, я б з тобою поділився». Другий: «Шкода, що у тебе немає мандарина». Про яку якість йшлося у цій грі? Так, це жадібність.
Друга гра. Дві дівчинки сидять у маршрутці, заходить стара бабуся. Одна дівчинка поступилася місцем. Друга її питає: « Чому ти поступилася місцем, це ж не твоя бабуся?». Перша: «Можливо, хтось поступиться місцем і моїй бабусі». А у цій грі про що мова? Так, це повага до старших.
Продовження розповіді педагога. Що ми називаємо людськими достоїнствами, а що — недоліками? Процес формування людського «Я» — не односторонній. Крім зовнішніх факторів важливі ще й внутрішні — робота мозку, серця і душі. Тільки у такому випадку можна говорити про саморозвиток особистості.— Як ви розумієте слово саморозвиток?
Саморозвиток — це і є розвиток свого другого «Я», удосконалення особистих якостей, робота над характером, відмова від шкідливих звичок. Саморозвиток неможливий без самооцінки.— Що таке самооцінка? Самооцінка — оцінка самого себе, своїх можливостей, якостей, досягнень і свого місця серед інших людей.
У результаті самооцінювання одна людина залишається задоволена собою , а інша — навпаки. Хтось має підвищену самооцінку, а хтось занижує свої можливості.
Підвищена самооцінка може призвести до того, що людина, переоцінивши свої можливості і не подолавши труднощі, звинувачує оточуючих у своїх невдачах, часто свариться з ними. Люди з підвищеною самооцінкою, як правило, стають недовірливими або високомірними. Занижена самооцінка — показник невпевненості у собі. Такі люди відмовляються від виконання важких завдань, бездіяльні, тривожні, звинувачують себе у всіх негараздах.
ІІ. Творча робота. Роздаються листочки паперу, на яких діти пишуть свої якості і достоїнства і закріплюють їх на нитках. Учні по бажанню розповідають, що вони написали. Потім ці ниточки з листочками закріплюються на дошці у вигляді каруселі.
ІІІ. Підсумок уроку.
Що корисного для себе ви почерпнули з заняття ?
Чи виправдалися ваші очікування на нашому занятті?
Що прикрашає людину?
Над чим у собі повинна працювати людина?
Що сподобалося на занятті ?
Що запам’яталось?
Закінчуємо ми з вами наше заняття , як завжди, руханкою.
Руханка «Ми йдемо полювати на лева».
Молодці. Якщо вам сподобалося сьогодні на уроці – поаплодуйте самі собі!
На все добре. До побачення.
|