Мужай, прекрасна наша мово! Літературно-музична композиція
Мета: показати учням красу і багатство української мови, викликати бажання вивчати її, збагачувати свій словниковий запас, розвивати навички виразного читання, виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: вислови про українську мову, виставка книг, символи України, українські народні пісні.
«Мова народу- найбільший національний скарб" О.Гончар. «Мова наша, мова-мова кольорова» Ю.Рибчинський.
«Ну щоб, здавалося, слова… Слова та голос-більш нічого. А серце б’ється-ожива, Як їх почує!» Т.Шевченко.
Епіграф: Велична, щедра і прекрасна мова! Така багата, й вічно молода. Прозора й чиста, як гірська вода. Це України мова барвінкова.
Хід літературно-музичної композиції
Діти співають пісню: Ой зелене жито, пшениця. Відкриває двері світлиця. Зеленеє жито ще й овес, Тут зібрався рід наш увесь.
Слово вчителя: Зі святом Вас, шановнії добродії, зі святом, шанувальники рідного слова. Мова-то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги. Століттями наша мова була тією повноводною рікою, яку миназиваємо поезією. Поетична грань живе у слові, і слово не мислиме без неї, як не мислима річка без води. Рідна мово! Запальна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів, вона встала з колін, як піднялася наша Україна.
Голос із мікрофона (звучить молитва до мови)
Виходять читці: О місячне сяйво і спів солов’я, Півонії, мальви, жоржини! Моря бріліантів, це-мова моя, Це-мова моєї Вкраїни.
Яка в неї сила і кличе й сія, Яка в ній мелодія лине. О мово моя, Душа голосна України.
Ти- сурми на сонці, ти стягів гаї, Ти вибухів огненних повна. Це матері мова. Я звуки твої люблю, Наче очі дитини.
Всі: О мово вкраїнська! Хто любить її, Той любить мою Україну. (Ансамбль дівчаток виконує українську народну пісню).
Читці: Купана-цілована хвилями Дніпровими.
Люблена-голублена сивими дібровами.
З колоска пахучого, з кореня цілющого, Із усмішки і сльози, сонця вітру і грози.
Виплекана веснами і серцями чесними
Всі: Наша мова!
(На сцені з’являються «Мова» і її помічники- «Частини мови»)
Мова: Як путівець між нивами – проста. Барвиста, наче далеч веселкова, Такою увійшла до вас в уста І в долі заясніла Ваша мова. З роси, проміння, шуму колосків Я Вам дарую чисте перщослово, Аби з ясних слов’янських берегів У світі засвітитися дніпрово.
Іменник: Є в світі слів багато, Але дорожче всіх Іменники: син, мати, Оселя, дім, поріг. А ще слова-«родина» і «ненька Україна». Не забуваймо їх.
Прикметник: Мово, моя мово! Мово кольорова! Ой яке барвисте кожне твоє слово: Синій, червоненький, любий, дорогенький, Щирий, добрий, золотий- Ось прикметник я який.
Дієслово: Трудитись, працювати. Любити і чекати, сіяти, Ростить, збирати, Вирости- до зір дістати. Скільки різних дієсправ На сьогодні я почав.
Займенник: Є добрий друг іменника, Числівника й прикметника. А звуть його займенником- Така ось арифметика. Як втомляться іменники У реченнях стояти, До себе звуть займенників Від втоми рятувати.
Числівник: Можу вам порахувати Скільки є озер, морів. Скільки є зірок на небі, Скільки в морі кораблів.
Прислівник: Зустрілося слово, Спинилося слово: Полюби мене калиново. Зникло в степу І з’явилось як марево, Полюби мене тополево. Виходило вдаль І поверталося знову: Полюби мене ще й кленово.
Усі: Всі ми любим нашу мову, Наче пісню вечорову. І служити будем їй, Нашій мові дорогій.
(Пісня «Рідна мова» , виконує гурт дівчаток «Мрія» )
Вчитель: Мова- багатство народу, її треба вивчати і берегти, щоб передати цей скарб далі, новим поколінням, бо без мови немає народу. Зникає мова- зникає й народ. Соромно буває за тих людей,які живуть в Україні, а української мови не знають, як, наприклад, героїня гуморески П.Глазового.
( Інсценізація гуморески П.Глазового «Кухлик» )
Дід приїхав із села, ходить по столиці. Має грощі- не мина жодної крамниці. Попрохав він: -Покажіть Кухлик той, що з краю. Продавщиця:-Што? Чево? Я не понімаю. -Кухлик, люба, покажіть, Той, що з боку смужка. -Да какой же кухлик здесь, Єслі єто кружка! Дід у руки кухлик взяв І насупив брови. -На Вкраїні живете й не знаєте мови. Продавщиця теж була гостра та бідова:
-У мене єсть свій язик, Ні к чему мнє мова. І сказав їй мудрий дід: Цим пишатися не слід: -Бо якраз така біда в моєї корови; Має, бідна, язика і не знає мови. ( український танок "Калина")
Вчитель: Мова…Слово…здавна люди розуміли їхню силу. З’являється слово: -Ну щоб, здавалося, слова… -Слова та й голос- більш нічого, -А серце б’ється, ожива, -Як їх почує!.. Великий Кобзар Т.Шевченко на сторожі людської честі поставив слово. Не можна бути байдужим до того, як ми користуємось мовою, як виражаємо свої думки, як цінуємо рідне слово. ( Учень читає вірщ В.Сосюри «Я знаю силу слова») Всі учні: Дають обіцянку любити українську мову. Вірш «Буду я навчатись мови золотої».
Буду я навчатись мови золотої У трави-веснянки, у гори крутої, В потічка веселого, що постане річкою, В пагінця зеленого, що зросте смерічкою, Буду я навчатись мови-блискавиці В клекоті гарячім кованої криці, В кореневищі пружному ниви колискової; В леготі шовковому пісні колискової; Щоб людському щастю дбанок свій надбати, Щоб раділа з нами Україна-мати…
Автор: Титова Олена Вадимівна вчитель української мови та літератури І категорії КЗ "СЗШ №7 міста Алчевська Луганської області
http://metodportal.net/
|