Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Вчитель студенту | [ Додати статтю ] |
Наочні методи навчання
Наочні методи достатньо важливі
для навчаємих, це є візуальним сприймання дійсності. Сучасна дидактика вимагає
більш раціональних варіантів застосування методів наочності, що дозволять
досягнути більшого освітнього і виховного результату, а так ж розвиваючого
ефекту. Як говориться у роботі [Тихомиров О.К. Психология мышление. М.: - 1997.] дидактика орієнтує педагогів на таке
застосування наочних методів навчання, щоб водночас мати можливість розвивати
мислення навчаємих. Особливістю наочних методів
навчання є те, що вони обов'язково пропонуються в тій або іншій мірі,
сполучаючись зі словесними методами. Тісний взаємозв'язок слова і наочності
випливає з того, що діалектичний шлях пізнання об'єктивної реальності припускає
застосування в єдності живого споглядання, абстрактного мислення і практики.
Вчення І. П. Павлова про першу і другу сигнальні системи показує, що при
пізнанні явищ дійсності вони повинні застосовуватися у взаємозв'язку. Існують різноманітні форми
зв'язку слова і наочності. Віддати якійсь з них повну перевагу було б помилковим,
бо в залежності від особливостей завдань навчання, змісту теми, характеру
наявних наочних методів, а також рівня підготовленості навчаємих, необхідно в
кожному конкретному випадку обирати найбільш раціональне поєднання. До наочних методів навчання належать:
ілюстрування, демонстрування, самостійне спостереження. Метод ілюстрування — оснащення
ілюстраціями статичної (нерухомої) наочності, плакатів, малюнків, картин, карт,
схем та ін. Метод демонстрування — показ рухомих
засобів наочності, приладів, дослідів, технічних установок тощо. Можливий показ учням різноманітних наочних
об'єктів — реальних предметів (безпосередня наочність) та їх зображень
(опосередкована наочність). За критерієм взаємодії учня з об'єктом
наочності вона може бути споглядальною та дієвою. Споглядальною наочність є
тоді, коли учні під керівництвом учителя спостерігають, розглядають об'єкти в
натурі або в зображеннях; дієвою є наочність — коли пізнають об'єкти, діючи: виготовляють
(моделі, карти, діаграми, таблиці), спостерігають і виготовляють різні предмети
й матеріали в навчальних майстернях, кабінетах, лабораторіях тощо. Поєднуючи
споглядання з дією, наочність допомагає засвоювати знання глибше й повніше, ніж
спостереження без праці. За критерієм відображення засобами
наочності дійсності їх поділяють на такі види: 1. Натуральні об'єкти — рослини, тварини,
знаряддя і продукти праці, мінерали, хімічні речовини та ін. Конкретність,
повноту, багатогранність натуральних об'єктів не можуть замінити штучні
зображення. Але використання на уроках натуральних об'єктів не завжди можливе. 2. Зображальні (образно-опосередковані)
засоби — навчальні картини, репродукції художніх картин, макети, муляжі та ін.
Цінність їх у тому, що вони в яскравій образній формі відображають складні
предмети і явища. При їх використанні необхідно звертати увагу на внутрішню
суть зображень, маючи на меті навчити учнів читати картину, бачити головне в
ній (ідею, основний зміст). Так само слід спрямовувати сприймання учнів на
найістотніші ознаки й особливості предметів, представлених у вигляді макетів,
муляжів, скульптур (загальна структура предмета, основні його частини,
взаємозалежність між ними). 3. Схематичні засоби — географічні,
топографічні, історичні карти, схеми, малюнки, діаграми, графіки тощо. Вони
відображають дійсність в умовних, символічних і графічних формах, схематично,
але чітко показують кількість та просторові відношення між окремими елементами
відображуваних явищ, зв'язки й залежності між різними сторонами об'єкта. Зображальні та схематичні наочні посібники
можуть бути площинними і об'ємними. Окремі педагоги наочністю вважають
звукотехнічні, екранні засоби навчання. Методика і техніка демонстрування
наочності й ілюстрування вимагає чіткої організації спостереження, визначення
його мети, ознак, предметів і явищ, спостережуваних учнями. При демонструванні
предметів та їх моделей особливу роль відіграє порівняння і зіставлення. Крім
прийомів, що спонукають учнів до аналітичної роботи в процесі сприймання,
вдаються до групування виявлених ознак. До прийомів демонстрування та
ілюстрування відносять також художній словесний опис, прийоми драматизації,
інсценізації літературних творів як силами учнів, так і за домопогою аудіо- та
відеозасобів. Наочні методи вимагають від учителя
суворого дотримання технічних прийомів і правил. Наприклад, об'єкт, що
демонструється, має бути розміщений так, щоб він був доступним усім учням, його
слід заздалегідь підготувати. Не варто перевантажувати урок наочністю. Кожний
об'єкт має з'являтися тоді, коли він потрібний. Самостійне спостереження — безпосереднє
споглядання та сприймання явищ дійсності. Активна і діяльна сутність людини
вимагає, щоб учень здобував знання не тільки з книг, а й безпосередньо з життя,
власних спостережень і дослідів. Це природні явища (погода, пори року, схід
сонця тощо), поведінка тварин, функціонування механізмів. Спостереження
здійснюють безпосередньо або з допомогою спеціальних приладів (мікроскопа,
телескопа, термометра, барометра та ін.). Спостереження — це складна діяльність, що
виражається у єдності сприймань і мислення. Учень ніби стає експериментатором,
він аналізує процес, втручається в нього, змінює, щоб краще його пізнати.
Спостереження і досліди в навчальному процесі можуть виконувати
демонстраційно-ілюстративну (є засобом закріплення раніше засвоєних знань,
навичок та умінь) і дослідницьку (є засобом здобуття нових знань) функції. Самостійні спостереження і досліди, які
бувають короткочасними і тривалими, фронтальними й індивідуальними, учні можуть
проводити на уроках і поза ними, у процесі гурткової роботи або дома за
завданням учителя. Тривалі спостереження вимагають систематичної фіксації
фактів і висновків у щоденниках спостережень. Організація спостережень і
дослідів передбачає такі основні етапи: вступний інструктаж учителя; вивчення
або повторення раніше засвоєних знань, необхідних для проведення роботи;
самостійні спостереження і досліди; висновки учнів; висновки вчителя
(найчастіше у формі бесіди); колективні теоретичні узагальнення та оцінювання
виконаної роботи. | |
Переглядів: 6608 | Рейтинг: 3.0/4 |
Всього коментарів: 0 | |