Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Я - класний керівник | [ Додати статтю ] |
Навчальна програма курсу з родинно-сімейного виховання для учнів 1-11 класів
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
курсу з родинно-сімейного виховання для учнів 1-11 класів
Перші учителі дитини — родичі. Щаслива ж та дитина, що чує і бачить тільки добре, гарне від своїх батьків; а нещаслива та, яка того добра не має.
Іван Бажанський Пояснювальна записка. Сьогодні в суспільстві багато говорять і пишуть про те, що діти - продовжувачі не тільки батьківського роду, а й соціального ладу. І від того, які духовні та моральні цінності закладуть у їхні душі сім'я та суспільство, залежатиме майбутнє всього народу.
Сім'ї належить важлива роль у формуванні моральних основ особистості, емоційного світогляду дитини, громадянської свідомості, виховання поваги до батьків, родини, старших, близьких людей, суспільства. З іншого боку, саме в сім'ї через слабкість духовних контактів між батьками і дітьми, напруженість і нерівність стосунків не завжди повно використовуються потенційні виховні можливості, батьки припускаються значних помилок у формуванні моральних якостей дитини. Це веде до того, що серед молоді й підлітків спостерігається неповага до батьків, старших, егоїзм, невміння протистояти негативним явищам, бідність духовних інтересів і потреб. Останнім часом у країні загострилася проблема підліткової злочинності, наркоманії, частіше спостерігаються випадки суїциду серед дітей. Гостра необхідність зміцнення сім'ї, поліпшення стосунків між батьками і дітьми спонукає до відродження традиційних та пошуку нових шляхів виховання у дітей поваги до батьків на основі осучаснення і широкого використання засобів етнопедагогіки, усебічного врахування умов нинішнього життя та менталітету нашого народу. Родинне виховання розглядається нині як перша природна і діюча ланка національного виховання молодого покоління. Щоб майбутні батьки й матері змогли виконати почесну місію виховання своїх дітей і відродження нації, їм потрібно надати необхідні психолого-педагогічні знання, а також знання про кращі виховні традиції свого народу та вміння застосовувати їх у процесі виховання дітей в сім'ї. Актуальність цих проблем спонукала створити курс з родинно-сімейного виховання, який дає можливість учням розкрити моральні основи родини, визначити зміст моральних вимог, що регулюють міжособистісні стосунки в родині та сім'ї, а вчителеві - реалізувати одне з найважливіших завдань сучасної освіти: формування ключових компетентностей учнів. Мета курсу: виховання всебічно розвиненої гармонійної особистості, яка здатна реалізувати себе в сімейному аспекті. Завдання курсу: • Формування в дітей моральних цінностей з позиції добра, справедливості, правди, людяності, розуміння пріоритету виховання дітей у сім'ї. • Виховання в учнів гуманних взаємин між членами родини, важливості ролі сім'ї у житті суспільства. • Виховання в учнів національної свідомості і самосвідомості, культури поведінки в сім'ї. • Ознайомлення учнів з традиціями родинно-побутової культури українців. • Формування у школярів стійких переконань щодо пріоритету цінності сім'ї для кожної людини. • Вчити уникати конфліктів у стосунках з рідними, контролювати свої думки і вчинки, давати правильну самооцінку. • Спонукати учнів до розвитку творчих здібностей. Курс призначено для учнів 1-11 класів і розраховано на 99 годин: по 9 годин у кожному класі. Основними методами та формами роботи на уроках є: • Лекція; • Бесіда; • Розв'язання ситуативних завдань; • Тестування; • Аналіз літературних творів і творів мистецтв; • Рольові ігри; • Робота в малих групах; • Тренінг; • Вікторина; • Дискусія; • Диспут. Бажано на узагальнюючих уроках курсу проводити сімейні свята із залученням батьків та інших членів родини, громадськості. Успішна реалізація програми курсу можлива лише на засадах активної співпраці, партнерства всіх учасників навчально-виховного процесу (учнів, педагогів, сім'ї та громади), що передбачає й уможливлює: • Особистісно орієнтоване навчання; • збагачення змісту курсу емоційним, особистісно значимим матеріалом; • використання інтерактивних методів навчання; • створення умов для активного діалогу між учасниками-партнерами навчально-виховного процесу (учнів, учителів, членів сім'ї, громади). • багато варіативність форм різних видів діяльності учнів; • залучення учнів до самооцінки різних видів своєї діяльності, у тому числі й розвитку життєвих навичок. 1 клас
1. Мати, матінка, матуся. Портрет неньки. 2. « Який дуб, такий тин, який батько, такий син». Батькова мудрість. 3. Роль батька і матері в сім'ї . Складання розповіді «Що вміють робити руки матері й батька». 4. «Є у мене братик і сестричка є...». Братерсько-сестринські стосунки. 5. Колискові пісні нашого дитинства. Пісні мам та бабусь. 6. Хрещений тато, хрещена мама. 7. Мудрі поради бабусь та дідусів. 8. «Дай, бабусю, поцілую сивину твого волосся...». Повага до старших в сім'ї. 9. Рід, родина, сім'я, родовід. Складання розповіді «Щоб ви зробили, щоб ваша родина стала дружнішою?» 2 клас
1. Диво батьківської любові. 2. Моя родина. На що вона схожа? 3. «Нового тримайся, але старовини не цурайся». Звичаї, традиції наших родин. 4. «Коли я думаю про маму й тата...». Написання листа своїм батькам. Практична робота. 5. Роль матері й батька в житті дитини. Складання найважливіших порад, які допоможуть батькам навчитися любити своїх дітей. 6. «Не забувай своє коріння». Складання усного твору «За що я шаную бабусю та дідуся». 7. «І старість не страшна, коли молоді допоможуть». Практична робота «Чим молоді люди можуть допомогти старим, а старі - молодим». 8. Дитячі пісеньки, колискові, ігри, забавлянки наших бабусь, дідусів, батьків. Дозвілля наших родин. 9. «Родина - це те середовище, де людина повинна вчитися чинити добро». Колективне складання добрих вчинків для кожного члена своєї родини. 3 клас
1. «Щасливий той, хто щасливий у себе вдома». Як потрібно діяти рідним у різних ситуаціях, щоб зберегти родинне свято. 2. «При сонечку - світло, а при матінці - добро». Створення квітки-допомоги мамі. Складання опису-портрету своєї матусі. 3. Скарби батьківських сердець. Складання казок «Мені подарували...». (любов, доброта, жертовність, віра, милосердя, працьовитість). 4. «Батьківські руки - втілення ніжності». Колективне написання гімну батьківським рукам. Малювання української землі у квітах любові до батьків. 5. Турбота батьків про своїх дітей. Написання твору-мініатюри «Коли я стану татом, то...» (хлопчики) і «Коли я стану мамою, то...» (дівчата). 6. Я і мої брати і сестри. Складання розповіді «Ідеальний брат», «Ідеальна сестра». Малювання квітки - загальних рис братів і сестер. 7. Щоб у родині панувало щастя. Написання твору «Що я можу зробити для своїх брата чи сестри, щоб вони стали щасливішими?». 8. Мудрість дідуся та бабусі. Обмін думками «За що я шаную бабусю та дідуся». Написання листа любові своїм бабусям та дідусям. 9. «У моїй родині часто.. .»(спільний час дозвілля). Складання правил-зразків, щоб родина стала дружнішою. Уявити свято дружньої родини і намалювати, як це свято відбувається у вашій родині. 4 клас
1. «Де любов та злагода, там і горя немає». Практична робота: складання генеалогічного дерева своєї родини. 2. «Найдорожчий клад, як в родині лад». Портрет ідеальної родини. Добрі традиції, вигадані окремими родинами. Складання списку проблем, що виникають у батьків із дітьми. 3. Голова родини. Риси характеру. Необхідні для гарного голови родини (чесність, надійність, відповідальність, шляхетність тощо). Малювання портрету своєї майбутньої сім'ї. 4. Як діти можуть навчити дорослих, а дорослі дітей уміння радіти життю. Обмін розповідями про найсвітлішу подію у своєму житті. Колективне складання списку дарунків від Феї дитинства. 5. Дива дитинства. Хто їх дарує? Асоціювання: на які природні явища схожі дорослі, а на які - діти. Малювання планети дитинства. 6. Що в людині виховує родина? Риси характеру добре вихованої людини. Усне складання твору «Найкращий вихователь у моїй родині». 7. «Добрі діти - батькам вінець, а злі діти - кінець». Обмін думками про те, що мусить в собі виховати дитина, щоб стати «вінцем» для своїх батьків. Написання твору-мініатюри «Яку найголовнішу рису ви хотіли б виховати у своїх дітях, коли станете батьками, і як ви будете цю рису в них виховувати». 8. «Чи росте щось без коріння?». Дитячі роздуми. Сімейні реліквії. Демонстрація сімейних реліквій. 9. Рецепти наших бабусь. У кожної родини своя традиційна страва. Практична робота: виготовлення простих страв своєї сім'ї. 5 клас
1. Кому зобов'язана дитина тим, що вона живе, радіє, користується благами? 2. Норми поведінки. Стосунки в родині та поза неї. 3. Наслідування старших. Мудрість життя мам, тат, бабусь і дідусів. 4. Сімейні обов'язки. Умій внести свою вагому частку праці для близьких. 5. Виховання свого характеру. Батько й мати - взірець для своєї дитини. 6. Бережи традиції свого роду - неоцінний скарб. 7. Складання необхідних правил, які необхідні для доброзичливої атмосфери в сім'ї. 8. Народний фольклор, пов'язаний з сім'єю, родиною, традиціями роду. 9. Підсумкове заняття на основі зібраного учнями матеріалу. Круглий стіл «Коли ми разом...». 6 клас
1. «Нема того краму, щоб купити тата й маму». Пам'ятай, що батько й матір живуть для твого щастя. Не завжди роби те, що тобі заманеться. 2. Успіх дитини, її чесне життя - найбільше щастя для батьків. Роби добро завжди, а не тільки тоді, коли тебе бачать. 3. Образи матері й батька в віршах, піснях, казках, легендах, приказках, прислів'ях. 4. Спогади пращурів. Назви спорідненості у родині: дядина, невістка, зять, шваґер, небіж, свояк, побратим тощо. Пестливі звертання до членів сім'ї. 5. Обряди, що супроводжують родини, хрестини, пострижини. Іменини -родинне свято. 6. Ушанування пам'яті померлих родичів. 7. Тепло отчого дому. Вшанування землі й ремесел у родині. 8. Кодекс лицарської честі: любов і повага до батьків; вірність у коханні, дружбі, шляхетне ставлення до дівчини. 9. Пасхальне свято - свято християнських родин. 7 клас
1. Батьки і діти: етика взаємовідносин. Чому виникають конфлікти? (організація диспуту). 2. Фізичне і психічне здоров'я дитини. Що йому загрожує? Гігієна розумової і фізичної праці підлітків у сім'ї. 3. Культура поведінки підлітка. Як її виховувати» Хто її виховує? 4. Як твої вчинки відіб'ються на душевних переживаннях твоїх рідних і близьких. Почуття провини - благородне почуття вихованої людини. 5. «Є три біди у людини: смерть, старість і погані діти». Справжня свобода сина і дочки - бути слухняними дітьми. 6. Родина до родини - народ. «А рід з родом родичається...» 7. «Батько і мати... У долі дитячій. Треба, щоб кривди між них не було». Готуємось до майбутнього батьківства. 8. «Все, що робиш для когось, робиш для себе». Чи може сім'я формувати художні смаки підлітків? 9. Диво сімейних захоплень. Їх вплив на зміцнення родини. Сімейні весільні реліквії. 8 клас
1. «Коли зміцніють крила, щоб літати, не забувай про рідних маму й тата». Пам'ятай: у дитинстві, отроцтві, юності ти все береш у борг. 2. «Щоб я батькові і неньці добре відплатився». Як ставитеся до своїх батьків, так і вони ставитимуться до вас. 3. «Яке дерево, такі в нього і квіточки, які батьки, такі їхні діточки». Не забувай свій рід. Бережи честь роду. 4. Суть життя людини полягає в тому, що вона зобов'язана. Кому? А може бути інакше? 5. Могила дорогої для тебе людини - дзеркало твоєї душі. Ніколи не забувай про свої витоки. 6. Чоловічий і жіночий характер. З чого починається дорослість. 7. «Найкраща спілка - чоловік і жінка» Культура сімейного життя. Як підготуватися до сімейного життя. 8. «Жінка чоловікові подруга, а не прислуга». Жінка у домі. Чоловік у домі. Правила щасливої родини. 9. Написання твору «Кого я наслідую в житті» або «Батьки і діти, діти і батьки, нерозділиме і одвічне коло», або «Про що розповів сімейний альбом». 9 клас
1. Любов до отчого дому - одна з моральних цінностей людства. 2. Традиції народної педагогіки. Народна мудрість. 3. Ваш виховний ідеал української сім'ї. Видатні письменники, діячі науки, політики та їх сім'ї. 4. Авторитет і особистий приклад, педагогічний такт батьків. Анкета «Мої батьки». 5. «Виростеш ти, сину...». Які принципи виховання успадкуєте у своїх батьків, а що робитиме інакше? 6. Якщо батьки вірять в добро, любов і справедливість, у них виростуть хороші діти, а якщо ні - результати непередбачені. Ви згодні? (диспут). 7. Колективне складання меморандуму для батьків від імені дитини, щоб легше знаходити спільну мову в різних ситуаціях. 8. Чи може сім'я уберегти своїх дітей від шкідливих звичок. Чи передається алкоголізм генетично? 9. Релігія та сім'я. Заповідь «Люби ближнього свого, як самого себе». 10 клас
1. Перед тим, як полюбити в дівчині жінку, полюби її як людину. 2. Зраджувати в дружбі, материнстві, у батьківстві - «мерзенне негідництво». 3. Про дівочу гордість і чоловічу гідність. 4. «Коли люб - гарний шлюб». Любов'ю дорожити вмійте. Що це значить? 5. Молода сім'я. Сімейний бюджет. Уміння раціонального розподілу сімейних коштів. 6. «Материнська молитва і з дна моря підійме». Єдність матері і дитини. 7. Українські заручини. Українське весілля. 8. Моральні основи взаємин юнаків і дівчат. Культура поведінки закоханих. 9. «Честь дівоча - щастя береже». Звичай предків зберегти цнотливість нареченої до одруження - це середньовіковий забобон? Диспут. 11 клас
1. Міжнаціональні шлюби, їх специфіка в Україні. 2. Готовність до шлюбу. Моральні основи сім'ї. 3. Сім'я - осередок суспільства. її самоцінність. Повні, неповні сім'ї. 4. Стилі сімейного виховання (потуральник, змагальний, поміркований, попереджувальний, контролюючий, співчувальний, гармонійний). 5. Благополучна сім'я. Неблагополучні сім'ї: їх характеристика, причини, наслідки. 6. «Любов - це бажання жити» (К. Тільє). Співвідношення понять «любов» і «шлюб». Любов як фактор шлюбно-сімейного життя. 7. Два погляди на одне питання: брак - рай чи чистилище. 8. Деформація сімейних стосунків, їх вплив на поведінку дитини (емоційне відмежування, емоційне перебільшення, емоційна байдужість, егоцентричне виховання, надмірна вимогливість, бездоглядність, жорстоке ставлення, самоусунення батьків від виховного впливу на дитину). 9. Розлучення. Його причини та наслідки. Кар'єра чоловіка та жінки - це перешкода для народження дітей? ЛІТЕРАТУРА:
1. Виноградова Т.В. Книга класного керівника. - X., 2006. 2. Жаровцева Т. Неблагополучна сім'я: своєрідність, проблеми, педагогічна підтримка. - Одеса, 2004. 3. Кацинська Л. Довідник класного керівника. - Рівне, 2002. 4. Кацинська Л. Орієнтовний зміст виховання молодших школярів. - Рівне, 2002. 5. Кацинська Л., Ситник Г. Технолгії виховної діяльності класних керівників 5-11 класів. - Рівне, 2000. 6. „Краєзнавчі свята". Навчально-методичне видання. - X., 2006. 7. Лопатина О., Скребцова М. Родинне виховання. 32 уроки доброти. - X., 2007. 8. Постовий В. Сучасна сім'я та її педагогіка. - К., 2001. 9. Савченко О. Сімейне виховання: молодші школярі. - К., 1979. 10.Сухомлинський В. Батьківська педагогіка. - К., 1978. 11 .Хромова О., Бишова Т. Родинне виховання. - К., 2007. Додаток № 1
Нормативно - правові документи щодо організації сімейного виховання. 1. Конвенція про права дитини (Ратифікована Постановою Верховної Ради від 27.02.1991р.). 2. Закон України «Про охорону дитинства» (від 26.04.2001 р.). 3. Закон України «Про попередження насильства в сім'ї» (від 15.11.2001 р.). 4. Конституція України. 5. Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації жінок (від 03.09. 1981 р.). 6. Закон України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» (від 21.11.1992 р.) 7. Концепція виховання дітей та молоді у національній системі освіти (затверджена колегією Міністерства освіти України 28.02.1996 р.). 8. Постанова Кабінету Міністрів України «Про Програму «Українська родина» (від 14.03.2001р.) 9. Постанова Кабінету Міністрів України «Концепція сімейної політики схвалена Постановою Верховної Ради» (від 17.09.1999 р.). 10.Закон України «Про виховання дітей та молоді». 11.Сімейний Кодекс України (від 10.01.2002р.). Додаток № 2
ТЕСТ НЕЗАКІНЧЕНИХ РЕЧЕНЬ Мета: за допомогою модифікованого тексту незакінчених речень можна з'ясувати ставлення підлітка до сім'ї. Лист незакінчених речень: 1. Моя мама... 2. Мій тато... 3. У порівнянні з більшістю родин моя родина... 4. Моя родина звертається зі мною, як з... 5. Я хотів(ла) би(б),щоб мій батько... 6. Вважаю,що більшість матерів... 7. Моя мати і я... 8. Думаю, що мій батько... 9. Мій батько і я... Додаток № 3
ЧОМУ В АМЕРИЦІ РОСТЕ ПОПИТ НА ЦНОТЛИВИХ ДІВЧАТ ? Звичай предків зберігати цнотливість нареченої до заміжжя зовсім не середньовічний забобон: це закон генетики. По радіостанції «Свобода» пролунала інформація про те, що серед американців росте попит на цнотливість. Що це – курйоз чи тенденція? Попит американських наречених на невинних дівчат далекий від курйозу. Занадто драматичними виявились для США наслідки моральної розбещеності. Одних тільки наркоманів тут 55 мільйонів. Картину занепаду доповнює інша цифра: через різні причини тут не працює половина працездатного за віком населення. Але особливо вражає інтелектуальний занепад. «Більше половини всіх лікарняних ліжок у США зайнято божевільними. Останні бігають по вулицям» (Г.Клімов «Князь світу цього»). Зв’язок цнотливості з якістю нащадків змогли пояснити генетики, які відкрили в минулому столітті явище ТЕЛЕГОНІЇ: значний вплив на потомство жінки її першого в житті чоловіка. Саме він, а не майбутній батько дитини, закладає генофонд потомства кожної жінки поза залежності від того, коли й від кого вона народить дітей. На жаль, більшість дам усякого віку не поінформовані про цю успадковану таємничість. В результаті їх перший чоловік виявляється не кращим по набору фізіологічних та моральних якостей. Америка, зневаживши моральні норми і телегонію, отримала ці ясно відбиті форми у лякаючих масштабах. Тому й народився тут попит на незайманість, що прийшов час рятувати націю. Ці ясно виражені форми вже дали про себе знати і в інших державах, де відбулося моральне падіння. Росія і Україна не стали вилученнями. Із лякаю чого швидкістю розростається клан крадіїв, насильників, збоченців, неблагополучна спадковість яких накралась на тяжку економічну кризу і посилює її. Явище телегонії існує і карає всіх, хто ігнорує закони спадковості на догану своєму тваринному початку. Спеціалісти, в окремості найвідоміший у світі вчений ХІХ століття Ломброзо, дослідив родинні книги багатьох видних і простих людей, довів: виявляється, позитивні характеристики батьків (особливо інтелектуальні дані) передаються у спадщину меншою мірою , ніж негативні. Більш того: останні передаються, включаючи хвороби, в посилених формах. Сьогодні, коли на душу населення приходиться в 10 разів більше алкоголю, ніж передбачають медичні норми, особливо важливо дівчатам знати про наслідки інтимного зв’язку з чоловіком, який напідпитку, чи алкоголіком. Виявляється, навіть прийнята для хоробрості рюмка алкоголя може стати фатальною для дітей тієї жінки, що ризикнула на таку близькість. Якщо ж її діти народяться здоровими, радіти рано – давній легковажний зв’язок відгукнеться їй у старості неповноцінними онуками: епілептиками, ідіотами, божевільними … Ломброзо приводить характерний приклад: « … від одного родоначальника п’яниці Макса Юке виникли протягом 75 років 200 крадіїв та вбивць, 280 нещасних, що страждали сліпотою, ідіотизмом, сухотами, 90 повій і 300 дітей, передчасно померлих …» («Геніальність і божевілля» Ц.Ломброзо). «У розпалі Вітчизняної війни німецький лікар, що обстежував відправлених із СРСР до Германії дівчат віком 16-20 років, вирішив звернутися до Гітлера із закликом негайно розпочати мирні переговори з Радянським Союзом. Його вразило, що 90 % дівчат були незайманими, і він писав Гітлеру, що неможливо перемогти народ з такою високою моральністю». Автори: Кабанець Валентина Іванівна, заступник директора з ВР Білозерської ЗОШ № 14; Зоріна Оксана Вікторівна, заступник директора з ВР Білозерської ЗОШ № 18.
Консультанти: Стоюшко Галина Леонідівна, Пальчиков Анатолій Олексійович
Рецензенти: Єфанова Валентина Іллівна
http://metodportal.net/ | |
Переглядів: 4163 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |