Каталог статей

Головна » Статті » Навчальні та методичні посібники » Дидактичні матеріали [ Додати статтю ]

Дидактичний матеріал до уроків зарубіжної літератури

Дидактичний матеріал до уроків зарубіжної літератури
(Поезії вчителя)


 

Волт Дісней  «Білосніжка та  семеро гномів»

                                                                   Н.В.Погребняк                        

У прекраснім тихім домі,
Що стоїть в країні снів,
Жили – були добрі гноми
Вже мільйон чи й більше днів
Вечорами пустували,
Не пускали в хату сни,
По три роки забували
умиватися вони.

Що за сором, що за диво?
Скільки можна пустувати?
Добрі гноми вередливі,
вам усе потрібно знати.

Привели якось звірята
Білосніжку у цей дім.
З того часу, наче свято
оселилося у нім.
Білосніжка добра й мила
своїх гномиків малих
Умиватися навчила,
доглядала завжди їх.

Що за чудо, що за диво?
Наших гномів не впізнати:
Зажди чисті і красиві,
перестали пустувати.

Запитання до тексту:
- Як жили гноми до появи Білосніжки?
- Що змінилося в домі гномів з появою Білосніжки?
- Якими рисами характеру була наділена дівчина?


Казки О. С. Пушкіна 5 клас 

                                                      Н.В.Погребняк

Сторінками улюблених книг
Я сьогодні мандрую з донькою...
Ми йдемо по стежинах отих,
Де з матусею йшла я малою.

В Лукомор’ї зустрівся нам кіт,
Що казок знає силу – силенну.
І тварин ще небачених слід
Нас гукає у хащу таємну...

Ось пронісся повз нас Єлісей:
Доганяє він вітер шалений...
Ось чаклує над златом Кащей,
Спить русалка у кроні зеленій...

А Балда біля моря сидить:
Хоче подать з чортів позбирати...
І Дадону знов півник кричить:
«Можна лежачи ще царювати!»

Дід гукає до рибки углиб,
Щоб завдання від бабки здійснила...
Донька каже: “Ту рибку мені б:
Я б добро завжди людям робила”.

Сторінками улюблених книг
Я сьогодні мандрую з донькою.
Вчусь добру і любові по них,
І донька вчиться разом зі мною.

Запитання до тексту:
- Про які казки О. С. Пушкіна говориться у творі?
- Що ви знаєте про героїв, які згадуються у вірші?
- Які ще твори поета ви читали?

Астрід Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха» 5 клас

                                                                                 Н.В.Погребняк

Привіт усім!
Дорослим і малим.
Приходьте всі,
заходьте всі у мій чудовий дім.
Вас вітає найкраща, найрозумніша,
найсильніша – я! Пеппі Довгапанчоха.

Чекає в гості всіх оця завжди весела сім’я:
Чудовий кінь і мавпеня, і я.
Ми тут пограєм і поспіваєм.
Приходьте всі, бо це говорю я.
Вам до вподоби буде всім родина дружна моя. І я.

Хай пісня ця звеселяє вас,
Співає вам Пеппі просто “Клас!”
Нехай навкруг лине щирий сміх,
Дитинства світ хай єднає всіх!

Я без дорослих тут живу “Оклей!” на віллі оцій.
Мені не сумно жити в ній одній.
Ніхто не сварить,
В куток не ставить.
Це не життя, а просто казка, світ окрилених мрій.

Коли вам сумно, чи нещастя за бідою іде,
Повірте, скоро день оцей пройде!
Ви не журіться,
А посміхніться.
Мене згадайте ви добром, і вас удача знайде!

Запитання до тексту:
- Що вам відомо про Пеппі? Чому вона називає себе найкращою, найрозумнішою і найсильнішою?
- Де і з ким живе Пеппі Довгапанчоха?
- Чому дівчинці подобається жити без батьків?
- Що радить робити Пеппі, якщо у житті з’явилися проблеми?
- Як світ дитинства може об’єднати всіх?

О. Толстой «Пригоди Буратіно»  5 клас

                                                                     Н.В.Погребняк

Там, де Дурнів є країна,
Заблукав наш Буратіно.
Він хотів розбагатіти на свої 5 золотих.
Думав: робить це не марно,
Бо в комірці тата Карло
Будуть жити пребагато: все на світі буде в них.

Буратіно! Буратіно!
Добрий друже незамінний,
Тільки дружба допоможе
всі незгоди подолать.
Там, де поруч з Буратіно
Артемон, П’єрро, Мальвіна,
Там усе чудово буде.
Це усім потрібно знать.

В світ дитинства, світ чарівний
Знайдуть діти ключик дивний:
Черепаха прапрадавня подарує ключик їм.
Друзям – лялькам не зашкодять
Карабаса перешкоди.
Поспішайте: двері в казку відчиняються не всім.


Запитання до тексту:
- Яких героїв казки про Буратіно згадує автор у вірші?
- Де Буратіно взяв 5 золотих? Як він хотів розбагатіти?
- Про який ключик ідеться у вірші?
- Чому автор стверджує, що не кожен може потрапити у чарівну країну дитинства?

О. Грін  «Червоні вітрила»  7 клас   

                                                                       Н.В.Погребняк    

В чудовій країні, за морем далеким
Красуня Ассоль жила з батьком стареньким.
Хоч радість не часто у дім прилітала,
Червоні вітрила дівчина чекала.

А люди сміялись: “Не вір у гадання.
Як вітер примхливий, минуть сподівання,
Бо завжди на хвилях біліють вітрила...”
Та дівчину мрія навік полонила.

Червоні вітрила – вітрила надії
Ассоль виглядала, як щастя і мрію,
Бо вірила в те, що на хвилях чекання
Червоні вітрила несуть їй кохання.

Всі знали напевне, таке неможливо.
Не вірили люди у щастя, у диво...
Та сонячним ранком червоні вітрила
З’явились у морі, до берега плили.

Червоні вітрила – вітрила надії
Ассоль дочекалась, здійснилися мрії,
Бо щастя прилине з далекого краю
До того , хто віру свою не втрачає.

Запитання до тексту:
- Розкажіть про життя Ассоль з батьком.
- Звідки у дівчини з’явилася мрія про червоні вітрила?
- Чому на морі з’явилися червоні вітрила?
- Чого вчить нас історія кохання Ассоль і Грея?

До теми: «Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини» 7 клас

                                                                                                                                              Н.В.Погребняк

Всі кажуть: музика довічна!
Її не знищити вікам
Для мене слово – дар магічний.
Йому уклін я свій віддам.

Відомо: “Слово вбити може...”
Але уміє й воскресить!
Хай буде мудрим слово кожне,
Добром і ласкою дзвенить.

Воскресне музикою слово,
Як заговорять почуття.
Любов, надія – це основа
Земного нашого буття.

Хай лине слово над землею
Магічним ангелом утіх,
Лікує мудрістю своєю
Від ран непрошених чужих.

Запитання до тексту:
- Яку роль в житті людини відіграє слово?
- Як ви розумієте рядки “Слово вбити може...” і «Лікує мудрістю своєю...»?

До теми:  Сервантес  «Дон Кіхот» 8 клас  

                                                                          Н.В.Погребняк

«Людина починається з добра...» -
Давно відома істина стара.
Ця істина у темряві світилась,
В морози всім тепло своє несла,
Не зрадила вона і не схилилась
Під ницим тягарем образ і зла.

Хто ділиться добром, той багатіє,
Як матінка – земля, осінній сад,
А між людьми воно лише зміцніє,
Окупиться, воздасться у стократ.

Хай молодіє істина стара:
Людина починається з добра!

Запитання до тексту:
- Як ви розумієте сова «Людина починається з добра»?
- У чому сила добра?

Сервантес «Дон Кіхот” 8 клас

                                                         Н.В.Погребняк

Я в далеку іспанську країну
У думках з Дон Кіхотом полину,
Зброєносцем я стану для нього
Замість Санчо старого – старого.
Вітряки в поєдинку – сильніші,
А розбійники вправні – хитріші...
Тільки лицарське серце відважне
Слово гідності скаже ще, скаже.

Робіть завжди добро в ім’я любові.
Нехай воно розквітне в кожнім слові.
Якщо живе любов у вашім серці,
Вона у справах піснею озветься.

Лиш для вас, лиш для вас, Дульсінеє,
Сходить сонце, квітує лілея,
Йде на подвиг дідусь величавий,
Що до ніг принести ваших славу.
Взяти гору не зможуть над нами
Зло і заздрість своїми ділами,
Бо говоримо кожній людині,
Що добро і кохання єдині.

Запитання до тексту:
- Що вам відомо про Дон Кіхота?
- Про які вітряки йдеться у вірші?
- Чому розбійники виявилися хитрішими від Дон Кіхота?
- Хто така Дудьсінея? Як Дон Кіхот ставиться до неї? Чому?
- Кого у наш час називають Дон Кіхотами?
- До чого закликає нас автор вірша?

Данте Аліг’єрі Лист до Беатріче 8 клас

                                                                 Н.В.Погребняк

Була ти знайома з поетом...
Щаслива! Я заздрю тобі,
Бо ж він співзвучним сонетом
Пролинув по долі – судьбі.

Тобі дарував він світанки
В рожевих маніжках смішних,
І кожну твою забаганку
Просити у Бога він міг.

Була ти знайома з поетом...
І він всю красу почуттів
Складав у словесні букети,
Писав їх у книгу віків.

Проста, непомітна, звичайна...
Була ти такою ж, як я...
Та що я?! Поета кохана!
Твоє освітив він ім’я.

Дало воно назву планетам,
Зорею зійшло в голубінь...
Була ти знайома з поетом...
Щаслива! Я заздрю тобі.

Запитання до тексту:
- Як Данте оспівав красу Беатріче?
- Знайдіть художні засоби, з допомогою яких показано сильне почуття
поета до коханої.
- Як ви розумієте слова: «…твоє освятив він ім’я»?
- Чому ми можемо стверджувати, що Беатріче була звичайною жінкою?

Д. Г. Байрону 9 клас

                                          Н.В.Погребняк

«Його очі – це розкрита брама сонця,
вони створені зі світла і для світла...»
Сучасник Байрона про поета.
О, скільки сонця у очах,
Неначе влітку в небесах.
Ці очі створені для світла.
Вони, важкий пройшовши шлях,
Не розгубили по світах
Ясного сонця промінь світлий.

Дитинства спогади сумні
Живуть в шотландській стороні,
Де бідність рими шикувала.
Він кращий лордів у ціні,
Та в нього цінності одні,
А їм... душа лиш гроші цінувала...

Усе не те... Усе не так...
Промови, виступи... Та як
Таке життя очам сприймати?
Бо ж їхній власник – одинак,
Який духовний мріє мрак
Добром і словом розігнати.

О, Анно! Анно! Де ж це нам
Вогонь кохання взять серцям,
Аби горів у нашім шлюбі?
Чому даєш газетярам
З життя робити бруд і хлам?..
Невже плітки тобі так любі?

Прощай, “тюремник світовий”!
Женеш мене у світ чужий.
Привіт, Швейцаріє! А далі?..
Вклонюсь Італії святій,
Бо зобов’язаний я їй,
Що жив, кохав серед печалі.

Я чую - Греція кричить:
- Вставай, хто духом вже не спить!
Я полечу туди, до волі!
Античність стягом майорить...
Оце життя! Найкраща мить!
Та смерть вже пише вирок долі...

Запитання до тексту:
- Проаналізуйте почергово строфи вірша, переказуючи біографію поета.
- Чому Байрон називає Англію «тюремник світовий»?
- Як у останній строфі вірша передано романтичні настрої Байрона?

О. С. Пушкіну присвячується 9 клас

                                                                 Н.В.Погребняк

Остання крапелька чорнил
Сльозою впала на папір...
Вогонь надій, вогонь життя згасає тихо.
Згустились тіні, меркне зір
І неминучість - дикий звір
Вже не сміється, бо й сама відчула лихо.

Любов у траурній парчі
Безмовно плаче і кричить:
- Не відлітай! Я ще тебе не долюбила.
Без тебе холодно вночі,
Без тебе світ німий... мовчить...
Без тебе день, неначе човен без вітрила.

А смерть ворожить біля ніг,
Холодний сон на скроні ліг,
Перо скотилось, не довершуючи справи...
Та не прикриє білий сніг
Твоїх думок, утрат і втіх...
Прощай життя!.. Він у полон пішов до слави!

Запитання до тексту:
- Про який час життя поета говориться у вірші?
- Які художні засоби передають страждання ліричного героя?
- Чи є смерть поета останніми годинами його життя?

О. С. Пушкіну присвячується 9 клас

                                                           Н.В.Погребняк

Доля зробила виклик:
Честь і життя на кону.
Чом же конфлікт цей виник?
- Підлість почала війну.

Серце твоє горіло
Римою, полум’ям слів.
Біль розгорнула крила...
Пушкін! Та як ти посмів?

Злет пережити важко
Тим, хто родився без крил.
Знищити взялись “пташку”:
Підлість набралася сил.

Поруч – обличчя – маски
І через вінця - зла.
Рибка чарівна з казки,
Де ти в той час була?

Знову бруднять дружину:
Плітка повзе по землі...
Він цього так не кине!
Вибач, прощай, Наталі!

Ворон, мов чорний вісник,
Тишу збудив від сну...
Доля зробила виклик –
Честь і життя на кону.

Честь! Це характер, не звичка.
Він до ганьби не звик...
Постріл!... Від чорної річки
Пам’ять відлічує вік.

Погребняк Наталія Володимирівна, учитель зарубіжної літератури Тульчинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів-ліцею з ПВФП Вінницької обласної Ради

Категорія: Дидактичні матеріали | Додав: (26.12.2017) | Автор: Погребняк Наталія Володимирівна
Переглядів: 1312 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!