Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Вчитель студенту [ Додати статтю ]

Нестандартні уроки

Нестандартні уроки

Особливість нестандартних уроків полягає в такому структуруванні змісту і форми, яке викликало б інтерес в учнів, сприяло їх оптимальному розвитку і вихованню. До нестандартних уроків належать:

1. Уроки змістовної спрямованості, їх основним компонентом є взаємини між учнями, засновані на змісті програмного матеріалу -- уроки-семінари, уроки-конференції, уроки-лекції;

2. Уроки на інтегративній основі (уроки-комплекси, уроки панорами), їм властиве викладання матеріалу кіль­кох тем блоками, розгляд об'єктів, явищ в їх цілісності та єдності. Проводять такий урок кілька вчителів, один з яких ведучий. Поєднують різні предмети: історію та му­зику, географію та іноземну мову тощо.

3. Уроки міжпредметні. Мета їх - - «спресувати» споріднений матеріал кількох предметів.

4. Уроки-змагання (уроки-КВК, уроки-аукціони, уроки-турніри, уроки-вікторини, уроки-конкурси). Передба­чають поділ дітей на групи, які змагаються між собою, створення експертної групи, проведення різноманітних конкурсів, оцінювання їх результатів, нарахування пев­ної кількості балів за правильність і повноту відповідей.

5. Уроки суспільного огляду знань (уроки-творчі звіти, уроки-заліки, уроки-експромт-екзамени, уроки-консультації, уроки-взаємонавчання, уроки-консиліуми). Особливості цих уроків полягають в опрацюванні найскладніших роз­ділів навчальної програми, відсутності суб'єктивізму при оцінюванні (експертами виступають учні, дорослі, батьки). Вони спонукають до активної самостійної пізнавальної ді­яльності, вивчення додаткової літератури. Проводять їх на­прикінці чверті, семестру, року.

6. Уроки комунікативної спрямованості (уроки-усні журнали, уроки-діалоги, уроки-роздуми, уроки-диспути, уроки-прес-конференції, уроки-репортажі, уроки-панорами, уроки-протиріччя; уроки-парадокси). Передбачають використання максимально різноманітних мовних засо­бів, самостійне опрацювання матеріалу, підготовку допові­дей, виступи перед аудиторією, обговорення, критику або доповнення опонентів. Сприяють розвитку комунікатив­них умінь, навичок самостійної роботи. Підготовка до­повідей розвиває мислення, пробуджує інтерес, перетво­рює малоцікаве повторення на захоплююче зівставлення точок зору.

7. Уроки театралізовані (уроки-спектаклі, уроки-концерти, кіно-уроки, дидактичний театр). Проводять їх у межах діючих програм і передбаченого навчальним пла­ном часу, викликають емоції, збуджують інтерес до на­вчання, спираючись переважно на образне мислення, фантазію, уяву учнів.

8. Уроки-подорожування, уроки-дослідження (уроки-пошуки, уроки-розвідки, уроки-лабораторні дослідження, уроки-заочні подорожування, уроки-експедиційні дослі­дження, уроки-наукові дослідження). Зацікавлюють ді­тей, чиї інтереси мають романтичну, фантастичну спря­мованість. Пов'язані з виконанням ролей, відповідним оформленням, умовами проведення, витівками.

9. Уроки з різновіковим складом учнів, їх проводять з учнями різного віку, спресовуючи у різні блоки матеріал одного предмета, що за програмою вивчається у різних класах.

10. Уроки-ділові, рольові ігри (уроки-суди, уроки-захисти дисертацій, уроки -- «Слідство ведуть знавці», уроки-імпровізації, уроки-імітації). Передбачають вико­нання ролей за певним сценарієм, імітацію різнопланової діяльності, життєвих явищ. Особливо цінною є навчальна гра для школярів молодших класів, у яких конкретне образне мислення переважає над абстрактним. Проте де­які вчені вважають, що навчальні ігри дегуманізуюче впливають на учнів, оскільки дають можливість маніпу­лювати життям інших людей без одночасного підкорення системі стимулюючих імпульсів, яка існує в реальному житті. В іграх єдиним стимулюючим началом є боязнь бути низько оціненим товаришами або педагогом. Багато хто з педагогів недооцінює дидактичний ефект навчаль­них ігор, хоч і визнає їх роль у підтриманні в учнів пі­знавального ентузіазму.

11. Уроки драматизації (драматична гра, драматиза­ція розповіді, імпровізована робота у пантомімі, тіньові п'єси, п'єси з ляльками і маріонетками, усі види непідготовленої драми -- діяльність, де неформальна драма створюється самими учасниками гри). Спрямовані на роз­виток співробітництва і єдності у навчальній групі. Дра­матизація є засобом надання навчальному матеріалу і навчальному процесу емоційності. Забезпечує міжпредметні зв'язки з літератури, історії, предметів естетично­го циклу тощо. Проте деякі педагоги застерігають від надмірного захоплення драматизацією, зокрема, при ви­вченні історії, що може зашкодити серйозному аналізу історичних подій.

12. Уроки-психотренінги. Спрямовані на розвиток і ко­рекцію дитячої психіки (пізнавальної, емоційно-особистісної сфери), виховання індивідуальності, цілісної та багатогран­ної особистості. Використовують їх при навчанні дітей різ­ного віку. Психотренінги загострюють сприйняття, поліп­шують розумову діяльність. Навчання прийомів самоконт­ролю, самоорганізації, самодисципліни, розвиток активності сприяють психокорекції особистості.

Психокорекція —діяльність, пов'язана з виправленням певної якос­ті, формуванням бажаної поведінки, набуттям умінь та навичок, як/б відповідали віковим та ситуативним нормам.

Вправи з психотренінгу спрямовані на розвиток різ­них сфер психіки: уваги, пам'яті, емоцій, уяви і є спосо­бом пізнання власних можливостей та здібностей. Само­перевірка спонукає до самовдосконалення, свідомої праці над своєю волею, характером, виробленням пристойних звичок, набуттям необхідних умінь. Самовиховання від­бувається природно і непомітно, тому що відбувається че­рез ігрові інтереси, задоволення. Розумне об'єднання іг-рової цікавості та ґрунтовності завдань сприяє активності й уважності дітей.

Під час проведення уроків-психотренінгів важливо підтримувати в учнів прагнення до пошуку нових і не­стандартних рішень, забезпечити емоційну підтримку («Молодець», «Як добре в тебе виходить»), переживання успіху. Дітям повинні приносити радість і гра, і спілку­вання з ровесниками, і пізнання нового.

Підготовка до нестандартного уроку може здійснюва­тися за алгоритмом колективної творчої діяльності: фор­мулювання мети уроку, планування, підготовка, прове­дення уроку, підсумковий аналіз. Нехтування елемента­ми цієї структури зводить нанівець зусилля педагога. Доцільно розглянути стратегію, тактику організації ко­лективної творчої діяльності учнів на кожному з етапів. Нестандартні уроки руйнують застиглі штампи в органі­зації навчально-виховного процесу в школі, сприяють оптимальному розвитку і вихованню учнів.

http://nazachot.ru/

Категорія: Вчитель студенту | Додав: [ADM]Irina (21.03.2010)
Переглядів: 6309 | Рейтинг: 2.3/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!