О. Співаковський: визнати діяльність МОН незадовільною
Автор: Олександр Співаковський, народний депутат, член фракції БПП.
Сьогодні о 8:30 ранку відбулось засідання Комітету з питань науки і освіти, на якому заслуховувався звіт Міністра освіти і науки України Квіта С.М.: «Про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України у 2015р».
У засіданні взяли участь народні депутати-члени Комітету, мій колега народний депутат Андрій Гордєєв, віце-президент Національної Академії Наук України Анатолій Загородній, Президент Національної академії педагогічних наук Василь Кремень, представники студентських та профспілкових організацій, а також освітяни і науковці, які не можуть байдуже спостерігати за практичним знищенням освіти і науки в Україні.
У своєму звіті Міністр акцентував увагу на низці досягнень міністерства, а саме: облаштування кабінетів фізики на суму 100 млн. грн., виділення 200 млн. на функціонування опорних шкіл, запровадження принципу пріоритетності під час вступу до ВНЗ, розробка порядку вступу для абітурієнтів з окупованих територій, запровадження нової процедури обрання директорів шкіл (на конкурсних засадах), створення нового переліку галузей та спеціальностей і т.д…
Проте, Міністром не було надано належного значення саме тим дійсним проблемам, які ставлять під загрозу існування системи освіти в Україні але до цього часу так і не вирішені, а саме:
По-перше - незабезпечення шкільними підручниками учнів 4 – 7 класів.
По – друге – не виконання програми “Шкільний автобус”.
По-третє – невиконання вимог Закону “Про вищу освіту” щодо утворенням та забезпечення діяльності Національного агентства з забезпечення якості освіти.
По-четверте - Не виконано вимоги Закону від 14.05.15 р. № 425-VІІІ “Про внесення змін до деяких законів України”, щодо надання Державної цільової підтримки учасників бойових дій та їхніх дітей, дітей, один із батьків яких загинув у районі проведення антитерористичних операцій, бойових дій чи збройних конфліктів або під час масових акцій громадянського протесту, дітей, зареєстрованих як внутрішньо переміщені особи, для здобуття професійно-технічної та вищої освіти”.
По п’яте: Консервування проблеми, пов’язаної з функціонуванням Єдиної державної електронної бази з питань освіти (ЄДЕБО).
Як встановлено фахівцями Рахункової палати, для створення та функціонування такої бази ДП «Інфоресурс» використовує на платній основі чотири різні комп’ютерні програми. При цьому, як встановлено перевіркою, власником майнових прав на комп’ютерні програми є фізична особа, якій з 01.11.2013 ДП «Інфоресурс» сплачує роялті відповідно до укладених договорів.
За результатами проведеного Рахунковою палатою аналізу встановлено, що обсяг перерахованих коштів протягом 2013-2015 років до ДП «Інфоресурс» від всіх ВНЗ І-IV рівнів акредитації становить близько 51,52 млн. гривень.
Натомість у 2015 році ДП «Інфоресурс» без жодного на те обґрунтування здійснило збільшення розміру оплати вишами за користування ЄДБО з 0,63 грн. до 1, 80 грн., що зумовило збільшення втричі витрати вищих навчальних закладів.
По-шосте - ДП «Інфоресурс», замість механічної реєстрації дій ВНЗ неправомірно здійснює оцінку правомочності дій навчальних закладів, як наслідок – безпідставне невнесення даних до ЄДЕБО або ненадання необхідної інформації ВНЗ для можливості видачі документів (свідоцтв) про вищу освіту, що зумовило виникнення суттєвих проблем з видачею дипломів у 2015 році.
По-сьоме: незадовільні результати виконання МОН завдань, які визначені Угодою про Коаліцію депутатських фракцій “Європейська Україна”.
З усіх зобов’язань, визначених цим розділом, МОН виконано в повному обсязі один - прийнято за ініціативою Кабінету Міністрів базовий Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 26.11.2015 № 848-VIII.
В той же час, Законом України “Про державний бюджет на 2016 рік”, положення якого були погоджені МОН, встановлено, що наука фінансується на 0,3 %, замість 1,7 %, як того вимагає прийнятий закон. Отже, наука в Україні не може бути ефективною, оскільки вона фінансується на неналежному рівні.
Проекти ж законів “Про освіту“ та “Про професійну освіту” були підготовлені МОН зі значною кількістю системних недоліків, що зумовило неможливість їх подання на розгляд Верховної Ради України.
У зв’язку з чим комітетом неодноразово приймались рішення щодо направлення їх на доопрацювання.
Тому про якісну підготовку цих законопроектів МОН не може бути й мови. Зараз робочою групою в складі представників Комітету, Міносвіти, вищих навчальних закладів, наукових установ та громадських організацій здійснюється доопрацювання законопроекту “Про освіту”. Постає питання – що ж заважало це зробити МОН раніше?!
Хочу наголосити, що причиною цього безладу є відсутність збалансованої моделі та чіткої системи в діяльності Міністерства, хаотичність та не послідовність рішень, що ним приймаються. На жаль, чіткий механізм діяльності Міносвіти за два роки так і не було створено, що і виступає головною причиною всіх виникаючих проблем.
Саме тому я запропонував визнати діяльність Міністерства освіти у 2015 році незадовільною. Оплески, які прозвучали після цієї пропозиції підтверджують, що її підтримує більшість освітянської спільноти.
Оригінал
Джерело: http://osvita.ua/blogs/50191/ |