Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Охорона життя та безпека праці [ Додати статтю ]

Безпека під час відпочинку та вдома

Безпека під час відпочинку та вдома

 

У вільний від навчання й праці час необхідно від­почивати. Найкращий відпочинок — це рухливі ігри на свіжому повітрі. Чимало дітей у вільний час люблять переглядати телепередачі, читати, малювати, вишивати. Проте цим надмірно захоплюватися не варто, бо після такого від­починку можна ще більше втомитися.

Поміркуймо, чому? У школі наш мозок, органи зору й слуху постійно працюють. Якщо вдома, поо­бідавши, ми сідаємо дивитися телевізор чи читаємо, то знову навантажуємо роботою мозок, очі, вуха й не даємо їм можливості відпочити. Інша річ, якщо після обіду погратися на свіжому повітрі, побігати разом із друзями або допомогти вдома по господарству.

Гуляти й гратися можна лише в призначених для цього місцях. У місті — на ігрових майданчиках біля будинків, у скверах чи парках. У селі — на подвір'ї, на майданчиках біля шкіл, дитячих садків.

Пам'ятай! Від того, як ти відпочиваєш, залежить твоє здоров'я!

Відпочинок може бути пасивний і активний. Особ­ливо велику цінність має активний відпочинок. Ка­татися на велосипедах, самокатах, роликах, ковзанах, санчатах, лижах, скейтбордах корисно для здоров'я. Але для таких ігор треба вибирати безпечні місця. Футбол, теніс, баскетбол та інші рухливі ігри сприя­ють зміцненню здоров'я. Азарт гри піднімає настрій і ми часто не помічаємо, як швидко минає час. Ак­тивно рухаючись, ми відчуваємо радість, розкутість і свободу від оволодіння руховими діями.

Для різностороннього розвитку організму люди­ни особливу цінність мають різноманітні види рухів. Стрибки й метання удосконалюють координацію, ходьба і біг сприяють формуванню витривалості, а гімнастичні вправи розвивають гнучкість.

Під час ігор ми отримуємо можливість проявляти активність, ініціативу й творчість.

  

  Але щоб усі ці ігри та прогулянки були безпечни­ми, слід запам'ятати:

·        Ніколи не погоджуйся йти в парк, у ліс із незна­йомими людьми. Намагайся втекти від людини, яка кличе тебе із собою, голосно кричи: «Я вас не знаю!». Розкажи про це міліціонеру, учителю, батькам.

·        Під час прогулянки на природі не можна захо­дити далеко, щоб не заблудитися.

·        Не можна розводити вогнища будь-де. Треба по­радитися зі старшими, де це можна зробити.

·        Небезпечно пити сиру воду з річки, озера, бо­лота, калюжі.

·        Не можна збирати й споживати незнайомі гриби та ягоди, серед них можуть буть смертельно отруйні.

·        Купатися у водоймах можна лише під нагля­дом дорослих.

·        Купатися й пірнати можна лише в знайомих місцях.

·        Не можна купатися дуже довго, щоб не пере­охолодитися.

·        Взимку треба уникати ігор на тонкому льоду — це дуже небезпечно.

·        Дітям категорично забороняється пересувати важкі предмети.

 

З кожним роком наше житло стає комфортнішим. Багато в чому полегшують життя людини холодильник, водопровід, газ, електрика... В умілих руках вони — дру­зі, але в невмілих можуть стати ворогами.

Уяви собі, що твій гість — Мауглі. Щоб гостю­вання було приємним, ознайом його зі своєю квар­тирою. Розкажи про призначення кімнат, речей. По­кажи предмети, які можуть бути небезпечними, якщо не вміти ними користуватися. Навчи, як правильно поводитись на балконі, у кухні, ванні тощо.

 

·        Теле-, радіоапаратурою, комп'ютерами, побутови­ми електроприладами можна користуватися тільки тоді, коли вдома є батьки, і з їхнього дозволу.

·        Не можна сидіти на підвіконні, перехилятися че­рез відчинене вікно.

·        На балконі не можна стрибати, перехилятися че­рез перила, ставати на ящик, табуретку.

·        На горища, дахи, будівельні майданчики, у підва­ли дітям ходити заборонено.

Кожна дитина має чітко знати, куди їй звернутися у випадку небезпеки, пам'ятати необхідні номери те­лефонів: пожежної охорони, швидкої допомоги й мі­ліції. Але слід пам'ятати й те, що не можна турбувати ці служби без потреби. Адже в цей момент, коли ви, граючись, викликали, скажімо, швидку, комусь справ­ді може бути зле. Та й іншого разу, коли ви справді потребуватимете допомоги, вам можуть не повірити. Згадайте казку про пастушка, який неодноразово зді­ймав тривогу, а коли на череду напали вовки, йому ніхто не повірив і не допоміг.

Окрім трьох основних телефонів, слід чітко знати телефони сусідів, робочі телефони батьків, щоб у ви­падку небезпеки зв'язатися з ними.

У жодному випадку не можна розказувати незна­йомим людям, як тебе звати, як звати батьків, де вони працюють, де ти живеш.

Коли додому телефонують незнайомі люди, най­краще не називати свого імені й покласти трубку. Якщо хтось незнайомий дзвонить у двері, можна ска­зати, що тато відпочиває, а мама повернеться через кілька хвилин.

Якщо ж хтось намагається зламати двері або від­крити їх, слід негайно зателефонувати до міліції, сусі­дам і знайомим, які живуть поблизу, голосно кликати на допомогу з балкона чи з вікна.

Відчиняти двері можна тільки рідним. Згадайте, що трапилося з козенятами з казки «Вовк та семе­ро козенят».

 


 Хоч ви зовсім ще малята,

Але пам'ятайте:

Люди ви, не козенята,

Правила вивчайте!

 

Якщо ви самі удома,

То запам'ятайте:

Ви людину незнайому

В дім свій не пускайте.

 

Доки тато, доки мама

Не прийдуть до хати,

Вам людину незнайому

Не треба впускати.

 

Бо дитя не може знати,

В кого що на думці.

Незнайомець може мати

Зброю в своїй сумці.

 

Може речі всі забрати

І дитину вбити.

Тож не треба відчиняти,

Краще потерпіти.

 

Двері добре зачиняйте

Кожен раз, постійно!

Правила запам'ятайте

І живіть спокійно!


1.     Чи можна вважати знайомою людину, яка називає твоє ім'я та каже, що твоя мама попросила її прийти?

2.     Чи слід відчиняти двері цій людині? Чому?

 

А зараз підкресліть правильну відповідь.

 

У вічко потрібно дивитися:

§  коли в двері дзвонять;

§  перш ніж вийти з дому;

§  в обох випадках.

 

Запам'ятайте правила чотирьох НЕ, відомі у всьо­му світі
 

 

  • Не розмовляйте з незнайомими людьми.
  • Не приймайте жодних запрошень незнайомця та не сідайте до нього в машину.
  • Не грайтеся з незнайомими людьми по дорозі зі школи додому.
  • Не гуляйте, коли починає смеркати.

 

Фізкультхвилинка
 

 

Готуємося, друзі, до нової вправи:

Сплетені пальці за голову ставим.

Ось і готовий дружний наш клас:

Руки вгору підняти на «раз»,

«Два» — опускаєм, вдихаєм,

Наче той котик хребет вигинаєм.

 

Поговоримо ще й про те, як на наше здоров'я, само­почуття впливає організація робочого місця. Здавалося б, дрібниця: ви працюєте в незручному кріслі у напівтемряві. Спершу організм доволі легко переносить ці незручності. Та поступово його адаптація видозмінюється: погіршується настрій, знижується працездатність, слабне увага. А якщо умови не змінюються тривалий час викривляються хребет, погіршується зір, розладнується нервова система...

У деяких випадках для того, щоб не стомлюватися, варто просто зручно обладнати робоче місце.

Передусім слід перевірити висоту парти чи пись­мового столу, за якими працюєте. Для самоконтролю: ваша спина має торкатися спинки стільця; передпліччя до ліктьового суглоба — лежати на столі; ноги — стояти на перекладині чи підставці, бути зігнутими в колінах під тупим або прямим кутом. Неважко перевірити й правильність відстані від очей до книги чи зошита: по­ставивши руку на лікоть, ви маєте дістати скроні кін­чиками пальців. Між грудьми й столом повинна вільно проходити долоня. Книга при читанні має лежати під кутом 45° на відстані 30—40 см від краю стола. Якщо ви сидите правильно, великим пальцем руки, постав­леної на лікоть, легко можете дістати очей.

Велике значення має й освітлення вашого робо­чого місця. Коли воно недостатнє, нервова система швидко перенапружується, знижується продуктивність праці, стомлюється зір.

Найкраще користуватися настільною лампою: світ­ло від неї інтенсивне й рівномірне. Поставте її так, щоб світло падало трохи попереду й зліва (тінь від руки не затулятиме книжки чи зошита). Потужність лампочки достатня в межах 50 Вт.

Стіл найкраще ставити біля вікна. На столі має бути порядок. Ті книжки й зошити, які зараз не потрібні, слід акуратно скласти на поличку чи в портфель.

 

Щоб закріпити вивчений матеріал, пропоную вам розв'язати тестові завдання.

 

1.  Виберіть правильну відповідь.
Сидіти не можна:

а)      на підвіконні;

б)      на стільчику біля столу;

в)      на лавці;

г)       за партою.

2.  Якщо у двері дзвонять незнайомці, то відчиняти:

а)      можна;

б)      не можна.

3.  Читати потрібно:

а)      лежачи в ліжку;

б)      за столом.

4.  Купатись потрібно, коли:

а)      ти вдома сам;

б)      удома є дорослі.

          5.  Входити самому в підвал:

а)      можна;

 б)       не можна.
 
 
Категорія: Охорона життя та безпека праці | Додав: [ADM]Irina (25.01.2010)
Переглядів: 7528 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!