Особливості дидактичної гри
Якщо творчі ігри
забезпечують максимальні можливості для вияву уяви, нестандартного мислення,
ініціативи дітей, то педагогічна мета дидактичних полягає в сенсорному
вихованні, мовленнєвому розвитку, ознайомленні з навколишнім
світом, формуванні у них елементарних математичних уявлень тощо.
Дидактична гра — гра, спрямована на формування у дитини потреби в
знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом,
удосконалення пізнавальних умінь і навичок.
Дидактичні ігри, ігрові заняття і прийоми підвищують ефективність
сприймання дітьми навчального матеріалу, урізноманітнюють їхню навчальну
діяльність, вносять у неї елемент цікавості.
Використовують дидактичні ігри у навчанні та вихованні дітей усіх
вікових груп за необхідності актуалізувати їхній досвід, повторити, уточнити,
закріпити набуті знання і уявлення про природні явища, працю і побут людини.
Вдаються до них і після спостережень, екскурсій, бесід та інших занять. Нерідко
ігри з дидактичними матеріалами є основним засобом навчання і виховання, за
допомогою яких вихователь готує дитину правильно сприймати об'єкти і явища
навколишнього світу.
Як ігровий метод навчання дидактична гра постає у двох видах:
1) власне дидактична гра. Ґрунтується на автодидактизмі
(самонавчанні) та самоорганізації дітей;
2) гра-заняття (гра-вправа). Провідна роль у ній належить
вихователю, який є її організатором. Під час гри-заняття діти засвоюють
доступні знання, у них виробляються необхідні вміння, удосконалюються психічні
процеси (сприймання, уява, мислення, мовлення). Ефективне опанування знань і
вмінь відбувається в практичній діяльності за активізації мимовільної уваги і
запам'ятовування.
У дидактичній грі як формі навчання взаємодіють навчальна
(пізнавальна) та ігрова (цікава) сторони. Відповідно до цього вихователь
одночасно навчає дітей і бере участь у їхній грі, а діти граючись навчаються.
Здатність дидактичної гри навчати і розвивати дитину через ігровий задум, дії і
правила О. Усова визначає як автодидактизм.
Пізнавальний зміст навчання виявляється в його дидактичних
завданнях, які педагог ставить перед дошкільниками не прямо, як на занятті, а
пов'язує їх з ігровими завданнями та ігровою дією. Дидактична мета, прихована в
ігровому завданні, стає непомітною для дитини, засвоєння пізнавального змісту
відбувається не навмисне, а під час цікавих ігрових дій (приховування і пошуку,
загадування і відгадування, елементів змагання у досягненні ігрового результату
тощо).
Основним стимулом, мотивом виконання дидактичного завдання є не
пряма вказівка вихователя чи бажання дітей чогось навчитися, а природне
прагнення до гри, бажання досягти ігрової мети, виграти. Саме це спонукає
дошкільників до розумової активності, якої вимагають умови і правила гри (краще
сприймати об'єкти і явища навколишнього світу, уважніше вслуховуватися, швидше
орієнтуватися на потрібну властивість, підбирати і групувати предмети та ін.).
Так у старшому дошкільному віці на основі ігрових інтересів виникають і
розвиваються інтелектуальні.
Дидактична гра як самостійна ігрова діяльність можлива лише за
доступності дидактичних завдань для сприйняття дітьми, наявності у них інтересу
до гри, засвоєння ними правил та ігрових дій, які, у свою чергу, залежать від
рівня ігрового досвіду. Такими є передумови використання дошкільниками набутих
знань про предмети і явища навколишнього світу.
Для того щоб дидактичні ігри стимулювали різнобічну діяльність і
задовольняли інтереси дітей, вихователь повинен добирати їх відповідно до
програми дитячого садка для кожної вікової групи, враховуючи пізнавальний
зміст, ступінь складності ігрових завдань і дій. Творче ставлення педагога до
справи є передумовою постійного і поступового ускладнення, розширення
варіативності ігор. Якщо у дітей згасає інтерес до гри, вихователь ініціює
спільне придумування нових ігрових завдань, ускладнення правил, включення до
пізнавальної діяльності різних аналізаторів і способів дій, активізацію всіх
учасників гри.
Постійний розвиток самостійних дидактичних ігор неможливий без
наявності достатньої кількості ігрового матеріалу. В кожній групі мають бути
різних розмірів ляльки з комплектами одягу, посуд, меблі, транспорт, м'які
іграшки (тварини, птахи, комахи), настільно-друковані ігри (лото, доміно,
шашки, шахи), дидактичні іграшки (матрьошки, кубики, пірамідки та ін.), набори
з природного матеріалу, картинки про природу, життя сім'ї, діяльність людей,
предмети домашнього вжитку тощо.
Дидактична гра збагачує чуттєвий досвід дитини, забезпечує
розвиток сприймання. Наприклад, розбираючи і збираючи пірамідку, підбираючи
парні картинки, малюк вчиться розрізняти і називати ознаки (розмір, форму,
колір та ін.) предметів. Розвиток сенсорних здібностей у дидактичній грі
відбувається разом із розвитком логічного мислення і вміння виражати думки
словами, адже для розв'язання ігрового завдання дитині доводиться знаходити
характерні ознаки предметів і явищ, порівнювати, групувати, класифікувати їх,
робити висновки, узагальнення. Виконання цікавих ігрових дій і правил сприяє
розвитку спостережливості, довільної уваги, швидкого і тривкого
запам'ятовування.
Розв'язання дидактичного завдання формує також і волю.
Добросовісне виконання правил вимагає витримки, дисциплінованості, привчає до
чесності, справедливості, впливає на розвиток довільної поведінки,
організованості. Зміст і правила дидактичних ігор допомагають формуванню у
дітей моральних уявлень і понять (про бережне ставлення до предметів як
продуктів праці дорослих, про норми поведінки, стосунки з однолітками і
дорослими тощо).
Ігри з дидактичними іграшками, природним матеріалом, картинками
сприяють естетичному розвитку, оскільки, навчившись розрізняти кольори і форми,
дитина починає помічати, оцінювати їх. Цікава дидактична гра викликає позитивні
емоції, поліпшує самопочуття. В ній зміцнюються м'язи рук, що сприяє підготовці
дітей до письма, образотворчої діяльності тощо.
Особливості дидактичних ігор та їх впливу на розвиток Дитини свого
часу досліджували Є. Тихеєва (ігри з дидактичною лялькою, іншими іграшками, з
предметами побуту, природним матеріалом, ігри для мовленнєвого розвитку), Ф.
Блехер (ігри для математичного розвитку), Л. Венгер (дидактичні ігри і вправи
для сенсорного розвитку), А. Бондаренко (роль словесних дидактичних ігор у
розвитку самостійності й активності мислення дитини).
Отже, як і всі інші види ігор, дидактичні ігри стимулюють
загальний особистісний розвиток дошкільників. Поєднання в них готового
навчального змісту з ігровим задумом і діями вимагає від вихователя майстерного
педагогічного керівництва ними.
|