Каталог статей
Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання | [ Додати статтю ] |
Перший клас: як влаштувати дитину до школи З 1 квітня розпочався набір у школи. Більшість київських шкіл порушують правила прийому першокласників Що має право вимагати школа від дитини, а що - ні, і як йдуть справи на практиці. Пролила світло на правила прийому в перші класи головний спеціаліст сектору початкової освіти МОН Лідія Щербакова. СЕРЕДНІ ШКОЛИ "Згідно з законами України "Про освіту" та "Про загальну середню освіту", з 2001-2002 навчального року прийом дітей до загальноосвітньої школи починається, як правило, з 6 років і повинен проходити на безконкурсній основі. Про це йдеться в наказі МОН від 7 квітня 2005 р. № 204 "Про прийом дітей до 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів". Для того щоб вступити до звичайної школи, необов'язково навіть проходити співбесіду, хоча така практика допускається. Але, в принципі, досить принести заяву на ім'я директора, копію свідоцтва про народження дитини та медичну картку. При цьому, якщо ви проживаєте в тому районі, в якому знаходиться школа, вам не мають права відмовити в прийомі, пославшись на відсутність вільних місць, адже кількість класів в ній формується в залежності від кількості поданих заяв. Якщо ж дитина живе в іншому районі, тоді її можуть прийняти в школу лише за наявності вільних місць", - розповідає експерт. А як насправді? У ході телефонного обдзвону з'ясувалося, що в більшості шкіл таки проводяться співбесіди, але тривають вони всього-на-всього близько 15 хвилин і задають там самі елементарні питання. Але нам вдалося знайти і порушників. В одній загальноосвітній школі нам сказали, що набір проводиться за результатами співбесіди. Мовляв, якщо дитина його не пройде, то, незважаючи на те, що вона живе в цьому районі, її не приймуть. А в іншій школі справа взагалі дійшла до казусу. Завуч з навчально-виховної роботи сказала, що всі місця вже зайняті: "Ну й що, що ви з цього району. Списки давно сформовані і вивішені на стенді біля школи". Ми вирішили спробувати "домовитися" про місце для дитини з директором школи. І були здивовані результатом - з ним "домовлятися" не довелося. "Місця є, приносьте документи, запишемо Вашу дитину", - сказав він. СПЕЦШКОЛИ Тут існує конкурсний відбір. Порядок його проведення і правила прийому регламентуються Інструкцією "Про порядок конкурсного прийому дітей (учнів, вихованців) у гімназії, ліцеї, колегіуми, спеціалізовані школи (школи-інтернати)" на підставі Наказу МОН від 19 червня 2003 р. № 389. Згідно з цим документом, співбесіда для вступу до 1 класу має включати в себе вирішення діагностичних завдань для перевірки рівня загального розвитку дитини, її функціональної готовності до навчання та здібностей опановувати дисципліни, відповідні спеціалізації навчального закладу. Такі завдання розробляє педагогічна комісія на основі матеріалів, запропонованих центрами практичної психології, їх затверджує директор школи і погоджує з місцевими органами управління освіти. Увага! При прийомі в спеціалізовані школи не мають права перевіряти навички письма, читання і рахування. До того ж вчитель не повинен задавати дитині питання іноземною мовою. Він може тільки промовляти слова, які дитина повинна повторити. Адже формування цих навичок відбувається лише в початкових класах школи згідно з діючими навчальними програмами для 1-4 класів. "Крім того, під час проведення співбесіди, в приймальній комісії має бути не більше 3-х осіб, також повинні бути присутніми психолог і вчитель молодших класів. Якщо це школа з поглибленим вивченням іноземної мови, допускається ще й присутність вчителя з цього предмету. Така бесіда повинна тривати не більше 30 хвилин"- розповідає Лідія Щербакова. А як насправді? Озброївшись цими знаннями, ми вирішили перевірити, як же на практиці здійснюється прийом першокласників в столичні спецшколи. Ми обдзвонили більше 30 спецшкіл, представившись мамою першокласниці. У результаті дізналися, що в більшості з них кількість членів приймальної комісії може досягати 6 осіб, а сама співбесіда може тривати "не більш ніж 1,5 години". На питання про те, які будуть завдання, практично скрізь відповіли, що стануть перевіряти читання і давати "елементарні" приклади. Оксана Коляденко, мати 6-річного Єгора, з обуренням розповіла: "Мало того, що в черзі ми провели дві з половиною години під дверима кабінету, так ще й співбесіда тривала півтори години. А завдання були такі, що й самому впору розгубитися. Наприклад, є початок слова і потрібно із запропонованих варіантів знайти правильне закінчення. І так 20 слів! Хіба це завдання під силу 6-річній дитині?!". ЯК ВИРІШУЮТЬ ПИТАННЯ Отже, у багатьох школах вимоги до майбутніх першокласників зашкалюють. Що робити в цьому випадку? Лідія Щербакова радить насамперед поговорити з директором школи, посилаючись на норми. Якщо не допоможе, йти в районний відділ освіти. А якщо і там не вирішать питання - до міського або обласного управління. Але на практиці, якщо вже дуже хочеться, щоб дитина вчилася саме в цій школі, а не в якійсь іншій, питання вирішується за допомогою хабарів. "Вступаючи до спецшколи, ми набрали 54 бали з 70 - і не пройшли! Довелося йти безпосередньо до директора, який запропонував за 10000 грн "внеску", залагодити проблему". Схоже, що складні вступні іспити у спецшколах - ефективний спосіб вибивання грошей з батьків. Ми вирішили перевірити, як аргументують незаконні вимоги самі школи і подзвонили до гімназії № 178 (у минулому році дитина нашої співробітниці проходила тут іспит на читання, рахування і письмо). Психолог гімназії розповіла, що дитина повинна вміти читати до 40 слів за хвилину, рахувати до 20 і писати друкованими літерами. На наше зауваження, що це незаконно, вона обурено відповіла: "Все затверджено методичним кабінетом". Лідія Щербакова ще раз підкреслила, що ці вимоги є незаконними і порадила звернутися до районного відділу освіти. Дивує тільки, чому такі порушення проходять повз місцеві органи управління освітою. Адже, за словами Лідії Щербакової, директори мають узгоджувати з ними зміст завдань. ШКІЛЬНІ РОЗЦІНКИ: ВСЕ ВИЩЕ, І ВИЩЕ, І ВИЩЕ У загальноосвітніх школах добровільно-примусові внески до фонду школи виросли в порівнянні з минулим роком на 50-100 грн. Зараз замість 150 грн. на місяць потрібно вносити в середньому 200-250 грн. Збільшився і внесок у фонд класу: якщо раніше було 70 грн. на місяць, то зараз - близько 100 грн. Загалом, якщо в минулому році за 9 місяців навчання потрібно було в середньому викласти близько 2000 грн, то в цьому - 3150 грн. Втім, від цих внесків можна відмовитися, як це зробив киянин Сергій. "Я сказав керівництву школи, що до тих пір, поки вони не нададуть мені звітність про використання моїх коштів, платити я не буду. Зараз йде моральний тиск. Класна керівниця постійно нагадує, що платити треба. Але на оцінках дитини ця ситуація не позначилася", - розповідає Сергій. Спеціалізовані школи, як виявилося, проводять різну цінову політику. "Я дуже задоволений школою. Тут при бажанні можна обмежитися 10 грн. в місяць на прибирання класу. Збирають гроші тільки на екскурсії і на проведення дитячих свят: іменин, 8 Березня і т.і." - розповідає киянин Андрій. Але такі школи - рідкість. Більшість кожен рік збільшує свої розцінки. Так, зараз ціна за навчання становить 200-1500 грн. на місяць, хоча раніше було 150-800 грн. Більшість приватних шкіл підняли свої розцінки в порівнянні з минулим роком. Причому школи проявляють неабиякий консерватизм: з року в рік піднімають ціни на одну й ту ж суму. Так, у школі "Печерськ" у 2008-му рік навчання коштував 18000 євро, в 2009-му - 20000 євро, а в наступному році планують 22000 євро. У Французькій школі кожен рік піднімають ціни на 1000 євро. Але є школи, які протягом 3-х років тримають одну і ту ж ціну. Вони в меншості. У наступному році з 20 опитаних нами шкіл не планують підвищення ціни тільки три. У середньому подорожчання буде в районі 10-15%. Автор: Марина Антонова За матеріалами: Сегодня | |
Переглядів: 1188 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |