План роботи гуртка ,, В світі інформатики"
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Актуальність і практична значущість для тих, що навчаються: Сучасні професії, пропоновані випускникам учбових закладів, стають все більш інтеллектоємкимі. Іншими словами, інформаційні технології пред'являють все більш високі вимоги до інтелекту працівників. Якщо навики роботи з конкретною технікою або устаткуванням можна придбати безпосередньо на робочому місці, то мислення, не розвинене у визначені природою терміни, таким і залишиться. Психологи стверджують, що основні логічні структури мислення формуються у віці 5-11 років і що формування цих структур, що запізнилося, протікає з великими труднощами і часто залишається незавершеним. Отже, навчати дітей в цьому напрямі доцільно з початкової школи. Для молодшого школяра знання починаються від здивування і задоволення, від одержання відповідей на запитання, які виникають у нього в процесі отримання інформації під час пізнання навколишнього світу. Наше завдання — зробити цей процес цікавим і навчити дитину здобувати знання. Інформатика і є тим предметом, який допоможе маленькому учневі. Для підготовки дітей до життя в сучасному інформаційному суспільстві в першу чергу необхідно розвивати логічне мислення, здатність до аналізу (вичлененню структури об'єкту, виявленню взаємозв'язків і принципів організації моделей). Уміння для будь-якої предметної області виділити систему понять, представити їх у вигляді сукупності значущих ознак, описати алгоритми типових дій, покращує орієнтацію людини в цій предметній області і свідчить про його розвинене логічне мислення. Курс інформатики в початковій школі вносить значущий внесок до формування інформаційного компоненту загальнонавчальних умінь і навичок, вироблення яких є одним з пріоритетів загальної освіти. Більш того, інформатика як учбовий предмет, на якому цілеспрямовано формуються уміння і навички роботи з інформацією, може бути одним з провідних предметів, що допомагає придбанню учнями інформаційного компоненту загальноучбових умінь і навичок. Програма гуртка ,, Шукачі скарбів. Інформатика " розроблена на основі Закону України ,, Про загальну середню освіту" , Закону України ,, Про позашкільну освіту". В ній враховано всі вимоги до до шкільного курсу ,, Інформатика", взято до уваги специфіку навчального предмета. При складанні даної програми використовувалися наступні першоджерела: • Програми курсів за вибором. Кроки до інформатики . Шукачі скарбів. 2-4 класи ( авт. О.Коршунова). Тернопіль . Мандрівець, 2009 рік • Програми курсів за вибором. Сходинки до інформатики. 2-4 класи. ( авт. Ф. Рівкінд, Г. Ломаковська, С. Колесніков, Й. Ривкінд). Тернопіль . Мандрівець, 2009 рік • Авторська програма Ф.Рівкінд. ,, Основи комп’ютерної грамотності. " • Авторська програма Тур .Н., Бокучави Т.П. ,,Перші кроки в світі інформатики "
Цілі вивчення основ інформатики в початковій школі: 1) формування первинних уявлень про властивості інформації, способи роботи з нею (зокрема, з використанням комп'ютера) 2) розвиток навиків рішення задач із застосуванням підходів, найбільш поширених в інформатиці (із застосуванням формальної логіки, алгоритмічний, системний і об'єктно-орієнтований підхід) 3) розширення кругозору в областях знань, тісно пов'язаних з інформатикою 4) розвиток в учнів навичок рішення логічних задач . Завдання навчання інформатиці в початковій школі, пов'язані 1) з навчанням: • розвиток пізнавального інтересу до предмету «Інформатика» • навчання школярів прийомам організації інформації • формування загальнонавчальних умінь і навичок • придбання знань, умінь і навичок роботи з інформацією • формування вміння застосовувати теоретичні знання на практиці • дати школярам первинне уявлення про комп'ютер і сфери його застосування; 2) з розвитком: • пам'яті, уваги, спостережливості • абстрактного і логічного мислення • творчого і раціонального підходу до рішення задач; 3) з вихованням • наполегливості, зібраності, організованості, акуратності • уміння працювати в мінігрупі, культури спілкування, ведення діалогу • дбайливого відношення до шкільного майна • навиків здорового способу життя. Метою курсу є пропедевтика теоретичних знань учнів з основ інформатики, формування початкових практичних навичок застосування комп'ютера в повсякденній і навчальній діяльності, здійснення комп'ютерної підтримки для вивчення інших предметів початкової школи. Завданнями курсу є: - розвиток в учнів логічного мислення, пам'яті , просторової уяви, уваги, творчих здібностей; - ознайомити учнів з можливостями комп'ютера, - навчити використовувати комп'ютер для складання текстів та створення малюнків; - ознайомити з поняттям інформації та алгоритму на інтуїтивно-понятійному рівні, з інформаційними процесами і основними алгоритмічними структурами та навчити складати алгоритми різних дій; - здійснювати комп'ютерну підтримку знань, набутих під час вивчення інших предметів. При вивченні цього курсу передбачено декілька напрямків навчальної та розвивальної діяльності учнів. Перший напрямок — пізнавальний. Учні мають засвоїти відомості про призначення комп'ютера, можливості його використання, про його складові частини, основні принципи роботи. Важливою складовою цього напрямку є ознайомлення учнів з властивостями інформації, з інформаційними процесами в навколишньому світі та в комп'ютері. Другий напрямок — прикладний. Учні мають здобути навички роботи з клавіатурою, пошуку та запуску потрібних програм, підготовки та редагування нескладних текстів невеликого обсягу в текстовому редакторі, створення малюнків у графічному редакторі. Третій напрямок — алгоритмічний. Учні мають засвоїти поняття алгоритму, розрізняти їх основні види, вміти складати і записувати найпростіші алгоритми для виконавців, знаходити та застосовувати алгоритми у своїй практичній і навчальній діяльності. Четвертий напрямок — розвивальний. На цих уроках учні розвивають свої творчі здібності шляхом виконання різноманітних творчих завдань, як у процесі роботи з прикладними розвивальними програмами (конструктори, кросворди, логічні ігри), так і на теоретичній частині уроку. П'ятий напрямок — підтримка, корекція і пропедевтика знань з основних предметів. Це досягається шляхом роботи з різноманітними навчальними, навчально-контролюючими та пропедевтичними програмами з української, російської, англійської мов, математики, довкілля. Особливості програми (провідні ідеї і основні поняття): У літературі розглядаються два аспекти вивчення інформатики: - технологічний, в якому інформатика розглядається як засіб формування освітнього потенціалу, що дозволяє розвивати найбільш передові на сьогодні технології - інформаційні; - загальноосвітній, в якому інформатика розглядається як засіб розвитку логічного мислення, уміння аналізувати, виявляти суть і відносини, описувати плани дій і робити логічні висновки. Так от дана програма реалізує саме другий підхід. До основних даних понять можна віднести: • опис об'єктів - атрибути, структури, класи; • опис веління об'єктів — процеси і алгоритми; • опис логічних міркувань - алгебра висловів; • створення інформаційної моделі об'єктів — прийоми формалізації і моделювання. Всі психологічні особливості навчання, розвитку і виховання знаходять реалізацію в змістовній частині програми і при її втіленні на практичних заняттях. Організація учбового процесу Для проведення занять планується вільний набір в групи на початку навчального року. Склад групи – постійний. Періодичність занять – 2 рази на тиждень (78 годин на рік). Вид діяльності групи – профільна, склад постійний. Кількість дітей в групі 12 – 15 чоловік. Прогнозовані результати: Після закінчення навчання учні повинні демонструвати сформовані уміння і навики роботи з інформацією і застосовувати їх в практичній діяльності і повсякденному житті. Очікується, що в результаті освоєння загальних навиків роботи з інформацією учні умітимуть : • усвідомлювати потребу в додатковій інформації; • визначати можливі джерела інформації і стратегії їх пошуку; • здійснювати пошук інформації в словниках, довідниках енциклопедіях, бібліотеках; • аналізувати отримані із спостережень відомості; • виявляти зміни об'єктів спостереження, описувати об'єкти і їх зміни; • за допомогою порівняння виділяти окремі ознаки, характерні для предметів, що зіставляються; • об'єднувати предмети за загальною ознакою; • розрізняти ціле і частини; • представляти інформацію в табличній формі, у вигляді схем; • складати і виконувати нескладні алгоритми; • створювати свої джерела інформації — інформаційні проекти (повідомлення, невеликі твори, графічні роботи); • використовувати інформацію для ухвалення рішень; • використовувати інформацію для побудови висновків; • розуміти і створювати самостійно точні і зрозумілі інструкції при вирішенні учбових задач і в повсякденному житті • працювати з наочно представленими на екрані інформаційними об'єктами, застосовуючи мишу і клавіатуру; • упевнено вводити текст за допомогою клавіатури; • створювати і перетворювати інформацію, представлену у вигляді тексту і таблиць; • проводити пошук по заданій умові; • готувати до захисту і захищати невеликі проекти по заданій темі.
В результаті вивчення курсу « В світі інформатики» учень початкової школи повинен: • називати вид інформації залежно від органу чуття, що сприймає інформацію; • називати вид інформації залежно від способу представлення інформації на матеріальному носієві (числова текстова, графічна, таблична); • наводити приклади кількісної і якісної інформації; • визначати в конкретній множині кількість об'єктом, визначати порядковий номер вказаного об'єкту; • орієнтуватися в довідниках і словниках, в яких інформація зберігається в алфавітному порядку; • застосовувати знання про способи уявлення, зберігання і передачі інформації (текст, числа, знаки, азбука прапорця і азбука Морзе, закодований лист і ін.) в учбовій і ігровій діяльності; • знати правила поведінки в комп'ютерному класі; • уміти здійснювати елементарні дії з комп'ютером (включати, вимикати, зберігати інформацію на диску, виводити інформації на друк); • називати складові частини комп'ютера (монітор, клавіатура миша, системний блок і ін.); • уміти представляти текстову, числову і графічну інформацію на екрані комп'ютера за допомогою клавіатури і миші: друкувати заданий простий текст (у текстовому редакторові), зображати задані геометричні фігури в кольорі в графічному редакторові); • мати елементарні навики роботи на комп'ютері. В ході проведення занять планується робота по вихованню наполегливості, зібраності, організованості, акуратності, уміння працювати в мінігрупі, дбайливого відношення до шкільного майна, навиків здорового способу життя; розвитку культури спілкування, ведення діалогу, пам'яті, уваги, спостережливості, абстрактного і логічного мислення, творчого і раціонального підходу до рішення задач.
|