Каталог статей
Головна » Статті » Різне » Калейдоскоп цікавинок | [ Додати статтю ] |
Початкова школа. КорисностіУ цьому пості буде багато фото і трохи коментарів. За 5 днів у Фінляндії була лише в одній початковій школі і в одному класі (третьому). Саме тому не можу бути експертом і щось стверджувати)) Проте спілкування з кількома вчителями-початківцями, з хазяйкою нашої квартири, яка є емігранткою з Росії і має сина третьокласника, з колегами, які відвідали кілька інших початкових шкіл – все це сформувало певну картинку початкової школи в моїй уяві. У 7 років дитина приходить до школи. Тут її зустрічають лагідні усміхнені очі доброго вчителя, який вже знає, з чого розпочинати роботу саме з цим учнем, адже ознайомлений з карткою, яку заповнили вихователі. Навчальний рік розпочинається в серпні, і впродовж першого місяця вчитель зустрічається з батьками кожного учня. За участі дитини вони планують навчальний рік: учитель озвучує, чого саме буде навчати, батьки говорять про те, чого хочуть, щоби навчили їхню дитину, учень зазначає, чого він хоче навчитись. Узгоджені очікування коротко фіксують у відповідній картці. До них повернуться наприкінці першого півріччя (щоби переглянути, чи у заданому напрямку рухаються, і, за потреби, відкоригувати) і наприкінці навчального року (щоби проаналізувати і зазначити результати).
У Фінляндії, звичайно, є держстандарт і навчальний план. Дотримуючись їх, учителі планують роботу: на рік (глобальне бачення), на півріччя і щоденно. У щоденних планах вони враховують потреби усіх учнів класу і готують диференційовані завдання. Як сказала Кайсу, учителька початкових класів, дитина може бути сильною інтелектуально, проте не мати організаційних навичок. Для такої дитини вчитель складає план розвитку цих навичок і кожного дня учень робить щось, що допомагає набувати необхідних умінь. Учитель може собі дозволити відійти від плану (щоденного чи, навіть щорічного), адже ключовими у навчальному процесі є діти і ВАЖЛИВО врахувати саме їхні потреби. А те, що не встигли, можна надолужити наступного дня чи наступного навчального року! Фіни працюють за принципом: не поспішай, не нервуй, все встигнеш і всього всім вистачить! У класі всі стіни завішані дитячими роботами чи важливою навчальною та організаційною інформацією. Це і візуальна підтримка, і можливість пишатись собою та рефлексувати.
Учні почуваються в класі впевнено, вільно і розкуто:
Та найголовніше те, що фінська школа – це система професіоналів, яким довіряють, які завжди підтримають, направлять і допоможуть! Якщо дитина з будь-яких причин не може зосереджувати увагу, у неї не сформовані відповідно віку вольові процеси, їй не дається навчання (чи то мова, чи то математика), учитель одразу говорить про це батькам і починає випробовувати різні навчальні стратегії. Коли розуміє, що сам не справляється, підключає інших спеціалістів. Батьки довіряють школі, довіряють державі, тому вдячні за допомогу і роблять все, що їм радять спеціалісти: від додаткових занять, наприклад, з логопедом, до інклюзивного навчання за підтримки спеціального асистента чи в інклюзивному класі. Ярликів ніхто не вішає!!! Кожна дитина знає, що може залишити інклюзивний клас і перейти до звичайного, але для цього потрібно попрацювати й показати, що ти можеш! У класах та в садочку я побачила кілька предметів, про які розповідала моя знайома нейропсихолог. Ці предмети також допомагають дітям зосередитись, зняти м’язову напругу, адже взаємодія з ними стимулює певні ділянки кори головного мозку. (Нейропсихологія — галузь психологічної науки на межі психології, медицини (нейрохірургії та неврології) і фізіології, що вивчає мозкові механізми вищих психічних функцій на матеріалі локальних уражень головного мозку.) Повірте, ці прості, на перший погляд, штуки допомагають вирішувати проблеми з непосидючістю, “вітанням у хмарах”, надмірною рухливістю, агресивними проявами тощо.
Колись, на курсах з ейдетики, мій учитель Євген Антощук говорив, що геометрію і фізику не можна вивчати, їх потрібно уявляти! Ці предмети даються легко тим, у кого дуже добре розвинена просторова уява. Звичайно, що цю уяву потрібно розвивати. І один із шляхів, якими активно рухаються у садочках та початкових школах Фінляндії та Канади – маніпуляція з предметами! Всі математичні дії, закони, явища – через дію з предметами!!!
P.S. Про фінські підручники буде окремий пост, адже то цікава історія, на якій хочеться зосередитись детально:)) P.P.S. Пробачте, що не вийшло мало слів:)) | |
Переглядів: 1157 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |