Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Допомога молодому вчителю | [ Додати статтю ] |
Поглянути по – новому на вивчення предмету «Я у світі» за темою «Людина»
Лазоренко Світлана Олександрівна вчитель початкових класів Черкаська школа І – ІІІ ступенів №24 Черкаської міської ради Черкаської області Поглянути по – новому на вивчення предмету «Я у світі» за темою «Людина» Вивчення нового навчального предмету «Я у світі» в початковій школі вимагає від вчителя початкових класів детального опрацювання завдань Програми та реалізації йог змісту через низку методичних прийомів. Програма виділяє розвивальний аспект предмета, який «…полягає у формуванні досвіду творчої діяльності учнів, розвитку загально навчальних (організаційних, загально мовленнєвих, контрольно – оцінних) умінь; оволодіння узагальненими способами дій; моделювання культурних і статево – рольових стандартів поведінки в різних ситуаціях; розвиткові активного пізнавального ставлення до природного та соціального середовища; пізнанні школярами своїх можливостей» [1, с.205], що інтегрує даний предмет із предметами початкової ланки навчання, дозволяє вчителеві по – новому підійти до викладання матеріалу, підібравши різні форми та методи роботи, види уроків, адже «.. курс об’єктивно є міжпредметним..» [1, с.206]. Сучасне навчання має перейти від механічного перенесення знань від вчителя до учня до вирішення проблемно – пошукових питань, розв’язування прогностичних задач. Важливого значення слід надавати стимулюванню індивідуальної активності учнів. Хочу зазначити, що вивчення предмету «Я у світі» має на меті реалізувати «…особистісний розвиток учня, формування його життєвої і соціальної компетентностей…» [1, с.204], а отже варто втілювати у навчальний процес елементи особистісно – орієнтовного навчання, які в даному випадку сприятимуть і розкриттю креативної особистості, яку потребує суспільство на даному етапі розвитку. Значну роль слід виділити для дослідницької діяльності учнів на уроках курсу, адже на відміну від пізнавальної діяльності вона передбачає отримання нових знань, яких раніше дитина не мала. Таким чином при застосуванні вище наведених підходів до вивчення курсу «Я у світі» учні молодшої школи матимуть можливість міркуючи, логічно передбачати події, мислитимуть, аналізуватимуть, робитимуть висновки, висловлюючи власне ставлення до обговорюваного, реалізуючи дидактичний принцип «концентризму» [1, с.206] та «принцип здійснення зв’язку з реальністю» [1, с.206] Програми. Тема. Людина як частина природи і суспільства • Проблемне питання: «Чому говорять, що людина – дитина Природи?»: групова або парна робота. Можливі вправи «Інтерв’ю», «Мозкова атака». • Дослідницька діяльність: що спільного та відмінного між людиною та твариною (групова робота). • Дослідження слова «СУСПІЛЬСТВО» Гра «Мовна математика» Сума – ма + спільно – но + створює – рює – суспільство - Яке тлумачення слова «суспільство» ви б подали у словнику? - З яких частин (цілих) воно складається? - Яке значення для тлумачення мають ці частини? - Як би ви побудували це слово? Чому? (розвиток креативного мислення) • Перегляд фрагменту відео «Люди – мауглі». - Чому ці люди так і не навчилися бути членами людського суспільства? • Прогностичні задачі: - Що буде, якщо … «…дитина буде спілкуватися лише з дорослими»? «…дитина буде спілкуватися лише з меншими за себе»? «…дитина наслідуватиме поведінку інших людей»? (подвійне тлумачення – коли добре, а коли погано) «… дитина копіюватиме чиюсь поведінку»? • Фантастичні прогностичні задачі: - Що буде, якщо … «…дитину виховуватимуть роботи»? «…залишаться самі діти на планеті Земля»? «…дітям буде байдуже до проблем дорослих»? (подвійне тлумачення – коли добре, а коли погано) Тема. Розвиток людини протягом життя • Загадка Хто ранком ходить на чотирьох ногах, удень - на двох, а ввечері - на трьох? (Людина) - Чому так кажуть? - А як би ти сказав? • Проблемне питання: «Коли закінчується розвиток людини»? - Чому так кажуть: вік живи – вік учись. • Вправа «Пошук обмежень» - Всі діти навчаються разом, але не всі відмінники. Чому? • Прогностичні задачі: - Що буде, якщо «…поміняти місцями дорослих та дітей в житті»? «… діти почнуть працювати»? (подвійне тлумачення – коли добре, а коли погано) «… щодня телефонувати бабусі або дідусеві»? • Дискусія на тему «Дорослі завжди праві». Діти об’єднуються у групи: ті, хто погоджується з твердженням, ті, хто проти і ті, хто не може визначитися. Варто втілювати репліки вагомих доказів: «Безумовно, але дозволь тобі заперечити…», «Я з тобою не погоджуюсь…», «Мені важко прийняти твою думку, бо маю власне бачення…» тощо. Аргументація думок. • Дослідницька робота: дослідити і порівняти умови розвитку рослини і людини. • Проектування стратегій життя: вправа «Щоб здійснилась моя мрія (досягти чогось), я повинен…». Тема. Вчимося вчитися • Мовна математика. Вчили – ли + тим – м + ся= (вчитися) - На які частини поділено слово? (вчи, ти ся (сам)) • Дискусія «Вчитися це добре чи погано?» - Це добре, бо … - Це погано, бо… • Складання порад: - Як швидко і якісно вивчити уроки? - Як легше запам’ятати вірш? - Як запам’ятати зміст художнього твору? - Як вивчити природознавство? - Як полюбити математику? • Гра «Машина часу» - Якби я потрапив у минуле, то я б хотів дізнатися….., щоб…… - Якби я потрапив у майбутнє, то я б хотів дізнатися …, для того, щоб ….. • Гра «Творча помилка» для розвитку творчих ідей. Вчитися – процес оволодіння людиною певного кола знань. читися – це ….(тихо вчитися), начаються - ….(починається все спочатку). • Гра фантазія – змагання для усвідомлення ролі успіху для людини. Групова форма роботи: невелика казка, яку можна інсценізувати, театралізувати, зробити пантоміму тощо. І група – як досягли успіху чоловічки шоколадної країни. ІІ група – як досягли успіху чоловічки паперової країни. ІІІ група – як досягли успіх у чоловічки бульбашкової країни. • Продовжити рядки: Я досяг успіху…. Я можу досягти успіху…. Мені потрібно досягти успіху…, бо Якщо я буду успішним, то…. Тема. Людське «Я» • Гра - інсценізація «Якало»: учні отримують образ казкового героя і розповідають про отриманий образ («перевтілившись»), починаючи кожне речення словом «я», нахвалюючи себе. • Вправа «Мозкова атака» - Що таке людське «я»? • Гра «Люстерко»: написати на сонячних промінчиках, який є ти. • Про кого з однокласників так кажуть: - І сам не гам, і другому не дам? - І швець, і кравець, і на дудку грець. - Золоті руки має. - Замилює очі. - Язиком плескати, не ціпом махати. • Гра «Моя думка така»: доповнити речення. - Бути гарною людиною – це… - Не можна прожити без … - Головне у житті - … - Погано жити без … - Якби я мав право … - Мені шкода, коли • Гра «Як загладити свою провину»: - Назвати хороші якості свого друга. - Зробити комплімент сусідові по парті. - Розвеселити друга. • Обговорити «Десять «НЕ МОЖНА» В.О. Сухомлинського. Тема. Зовнішність людини • Проблемне питання: «В чому краса людини?» • Цікава інформація про цінність краси і зовнішності у різних народів. - В одному із африканських племен у жінки має бути довга шия, тому її витягують, надягаючи металеві кільця від народження; на острові Пасхи краса оцінюється розміром вух. • Дослідження в групах висловів «зовнішня краса людини» - «внутрішня краса людини». • Розв’язання прогностичних задач: «що буде, якщо всі люди будуть схожими один на одного»? « що буде, якщо люди перестануть створювати моду»? «що буде, якщо всі люди перестануть вітатися»? «що буде, якщо люди стануть відступати перед небезпекою»? Тема. Вияв характеру (чесність, доброта, щедрість, працьовитість тощо) • Розподільний диктант: записати в три колонки риси характеру. Я маю такі риси Хотів би мати такі риси Не хочу ні за що мати такі риси Добрий, злий, щедрий, жадібний, вередливий, егоїстичний, скромний, дбайливий, ввічливий, працьовитий, простодушний, брехливий, грубий, хвалькуватий, дисциплінований, лінивий, хитрий, вольовий, впертий, відповідальний, старанний, легковажний, наполегливий, заздрісний, неслухняний, товариський, одвертий, безхребетний, доброзичливий,чуйний, байдужий, безпорадний, боягузливий, турботливий, уважний, неохайний. • Текст – перетворення: учням пропонується текст певного змісту (поганими вчинками), який слід «перетворити» на повчальний, протилежний за значенням. • Інсценізація для роботи в групах. Краще взяти твори В.Сухомлинського для дітей. Діти опрацьовують твори в групах, інсценізують. Потім проводять прес – конференцію: «актори» розповідають про особливості ролей, які вони грали, а «глядачі» ставлять їм питання. • Гра «Люстерко»: підібрати до поданих слів – протилежні за значенням: непосидючка, незнайко, вертійко, невмійко, плаксійко, невмивайко, копуля, бруднуля, ображасик, кривлясик, задавасик, ледачусик, нехочусик, нестарайко, говорійко, нетерпійко. • Вправа «Інтерв’ю»: продовжити речення, дати відповіді на питання. Назви риси, які треба мати, щоб вважатися твоїм другом. Щоб вважатися моїм другом, треба бути … Які треба мати риси, щоб заслужити твою повагу? Щоб заслужити мою повагу, треба бути… Щоб викликати твою симпатію, які треба мати риси? Щоб викликати мою симпатію, треба бути… • Прогностичні питання: «що буде, якщо всі завжди будуть хвалити один одного?»; «що буде, якщо всі говоритимуть один одному неправду?»; «що буде, якщо всі стануть ледачими?»; «що дуже, якщо всі стануть відвертими?»; «що буде, якщо всі стануть легковажними?». • Вправа «Будівельники»: записати назви рис характеру людей, що відображатимуть майбутнє суспільство. Який характер мати повинні люди, щоб всім було добре в суспільстві? Тема. Прагнення до самостійності. • Вправа «Трибуна»: учні виходять до «трибуни» і висловлюють власну думку на питання «Що я можу, чого не можу. Чого хотів би навчитися». • Гра «Моя позиція»: починають словами: «Хоч я іще не дорослий, але…. - Що можу зробити, аби в дворі багатоповерхівки було чисто. - Що можу зробити, щоб покращити екологію довкілля. - Що можу зробити, щоб старші не вживали грубих слів. - Що можу зробити для своєї держави. • Вправа «Сенкан» - це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків. (Інтеграція) Алгоритм складання сенкану: - Тема (іменник) (Учень, хлопчик, учениця, дівчинка) - Опис (прикметник) (Чесна, працьовитий, відповідальна, добрий) - Дія (дієслово) (Вчиться, радіє, досягає, прагне) - Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного. (Створює) - Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок). (Для майбутнього, щоб стати гарною Людиною). • Алгоритм «Есе»: Для чого третьокласнику бути самостійним? - Збирання інформації за проблемою. - Аналіз інформації. - Виявлення власної точки зору. - Викладання власної точки зору. Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим (від 5 до 20 хвилин). Форми уроків для нового предмету стануть більш цікавими, якщо вони матимуть різні форми: • Уроки – дискусії 3 – 4 класи - Урок – діалог - Урок – диспут - Урок – круглий стіл - Урок – прес – конференція - Урок – семінар - Урок – суд - Урок – телеміст • Урок – дослідження 3 - 4 класи - Урок - знайомство; - Урок – пошук; - Урок – «Слідство ведуть знавці» - Урок – «Що?», «Де?», «Коли?»; - Урок – панорама ідей Традиційне навчання має змінюватися новими педагогічними формами роботи, в яких центром буде учень, що має оволодівати знаннями, а не сприймати навчальний матеріал, який подано в оброблено – готовому вигляді. Зміст предмету має засвоюватися свідомо, тому уроки повинні носити атмосферу довіри, взаємоповаги, взаєморозуміння, що веде до самовдосконалення як учнів так і вчителя. Учні мають навчитися робити висновки і знаходити шляхи розв’язання поставленого питання, реалізуючи принцип програми «…здійснення зв’язку з реальністю» [1, 206]. Література: 1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1 – 4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013, - с. 204 – 211. Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/ | |
Переглядів: 3551 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |