Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Я - класний керівник | [ Додати статтю ] |
Одним з істотних недоліків традиційної виховної системи є те, що цілі виховання задаються і визначаються зовнішніми чинниками, обставинами, навіть муніципальними умовами, але ніяк не тим кого безпосередньо виховують. Тому в даний час з особливою гостротою встає питання про перегляд ефективності педагогічних технологій саме з точки зору наявності в них елементів, орієнтуючих учнів на самостійну постановку цілей виховання, що стає органічною складовою частиною освіти підростаючого покоління.
Встановлено, що однією з причин відставання учнів є малорозвинене вміння визначати цілі і критично оцінювати результати своєї діяльності. Вирішити дану і багато інших проблем, пов'язаних з об'єктивною метою і оцінюванням результатів діяльності учня покликане використання технології збору і ведення портфоліо. Портфоліо (по-італійськи - «папка з документами») є формою аутентичного (дійсного, справжнього) оцінювання освітніх результатів по продукту, створеному учнями в ході учбової, творчої, соціальної і інших видів діяльності. Істотнє значення портфоліо додає планеруванню і оцінюванню учнями результатів власної діяльності. Традиційно портфоліо є підбіркою, або колекцією робіт, метою якої є демонстрація досягнень учня. Будучи по суті альтернативним способом оцінювання по відношенню до традиційних форм, портфоліо дозволяє вирішити два основні завдання:
• прослідити індивідуальний прогрес учня, досягнутий їм в процесі навчання, причому поза прямим порівнянням з досягненнями інших учнів; • оцінити його досягнення і доповнити (замінити) результати інших форм контролю. Портфоліо не лише є ефективною формою оцінювання але і допомагає вирішувати багато важливих педагогічних завдань, такі як:
• заохочення активності і самостійності учнів; • розвиток навиків діяльності рефлексії і оцінної (самооцінної) діяльності учнів; • створення додаткових передумов і можливостей для успішної соціалізації. Сама по собі ідея створення портфоліо не така вже і нова. У дошкільних установах тека з досягненнями дитяти за період знаходження в дитячому саду вручається батькам на пам'ять на випускному святі. У тридцяті роки минулого століття в О.С. Макаренка теж був подібного роду документ де він відзначав всі вчинки і можливі витівки (як позитивні, так і негативні) своїх вихованців. А Л.М. Толстой, навчаючи і виховуючи сільських дітей в Ясній Поляні, вів графічне відстежування впливу сім'ї і рівня стану на розвиток дітей.
Російська школа багата своєю історією і завжди активно включається в інноваційну діяльність. Вивчення теорії і ознайомлення з реальною практикою використання портфоліо як інструменту усвідомлення учнем власних освітніх цілей особистий інтерес до даної форми роботи і перші спроби введення портфоліо як одного з елементів виховної роботи з учнями привели до необхідності відповісти на два питання: чи потрібне портфоліо взагалі? А якщо потрібно, то кому і навіщо? Класному керівникові. Адже саме він зобов'язаний відстежувати шляхи і етапи становлення особистості вихованця, роблячи проміжні висновки про розвиток дитини, його адаптацію до різних ситуацій і умов, будь то навчання, спілкування у дворі, заняття в гуртку, відвідування театру, взаємини в сім'ї і з товаришами.
Батькам учнів. Адже кожному віку властиві свої проблеми, свої нюанси одвічного конфлікт батьків та дітей. Батьки йдуть до класного керівника за порадою, з проханням про допомогу. І коли він може послатися на результати тестів з поясненнями психолога, на записи індивідуальних бесід з учнями, на всілякі рейтингові показники, на графіки рівня особистого зростання, таблиці взаємин в класному колективі, аналіз участі учня в справах класу та школи, батьки починають серйозніше замислюватися про причини нерозуміння власного дитяти, що виникають деколи, про пошуки грамотного виходу з ситуацій, що склалися.
Учневі (і особливо йому!). Хоча, на наш погляд не варто виставляти портфоліо цілком на огляд що учнів, адже в кожній професії є своя «кухня», куди стороннім вхід суворо заборонено. Портфоліо необхідне, коли виникає потреба надання характеристики, наприклад, для переходу в інший учбовий заклад або для вступу до вузу.
Портфоліо учня може складатися з 4 розділів: Слід зазначити, що портфоліо є не лише сучасною ефективною формою оцінювання діяльності і особистого зростання учнів. Але і допомагає вирішувати важливу педагогічну задачу: формувати вміння вчитися, ставить перед собою цілі, планувати і організовувати власну діяльність. | |
Переглядів: 11713 | Рейтинг: 3.3/9 |
Всього коментарів: 0 | |