Тема: Твій друг – дорожній рух.
Мета: Познайомити учнів із правилами дорожнього руху, переконати в необхідності виконувати їх, ознайомити зі значенням деяких дорожніх знаків, формувати уявлення про пішоходів та про необхідність самосбереження і збереження довкілля. Розвивати уважність, спостережливість, уміння орієнтуватися на вулицях міста за допомогою дорожніх знаків. Виховувати культуру поведінки пішохода, дисциплінованість.
Обладнання: Презентація в програмі PowerPoint до теми заняття, мультфільм «Правила дорожнього руху», таблиця «Дорожні знаки», плакати «Дотримуйся правил дорожнього руху», сигнальні картки, картки із завданням.
Хід заняття
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Всім відомо, що найдорожчий скарб людини – це її власне життя і здоров’я. Необережність на вулиці часто призводить до втрати не тільки здоров’я, а й навіть, життя. Тому всім обов’язково треба дотримуватись правил дорожнього руху.
- І зараз у нас з вами урок з Правил дорожнього руху, тема його: «Твій друг – дорожній рух». (Слайд 1)
- На уроці ми ознайомимось з деякими дорожніми знаками, вивчимо їх, повторимо Правила дорожнього руху, які ми вже знаємо, а також будемо вчитися виконувати ці правила.
Тому девіз нашого уроку такий: «Вивчаємо, знаємо, виконуємо!».
- Діти, яким би ви хотіли бачити наш урок?
(Цікавим, пізнавальним)
- Добре, щоб урок вдався саме таким, нам треба дружно працювати, бути уважними та активними.
ІІІ. Розв’язання проблемної ситуації
- Зараз я вам прочитаю маленьке оповідання, а ви його уважно послухайте.
«Дівчинка Оля такого ж віку, як і ви, жила у селі. Якось вона разом із дідусем приїхала у місто. Відвідали зоопарк, кінотеатр, мандрували вулицями та майданами. Оля дуже боялася переходити вулицю, по якій з великою швидкістю рухалися автомобілі, автобуси, тролейбуси. Дівчинка дуже здивувалася, коли побачила, як вправно переходить вулицю дідусь – перед ним усі машини зупиняються. Що ж це за диво? Мабуть, дідусь чарівник?».
- Як ви гадаєте, чи був дідусь чарівником?
(Ні)
- То чому ж перед ним зупинялися машини?
(Тому, що він знав правила дорожнього руху і виконував їх)
- А чи знаєте ви правила дорожнього руху?
(Так)
- А чи завжди ви їх виконуєте?
(Так)
- Тоді давайте пограємо в таку гру: якщо ви поводитеся згідно із правилами дорожнього руху, то дружно відповідайте: «Це все я, це все я і моя родина вся», а якщо ні – то мовчіть.
1. Хто завжди уважний дуже,
До здоров’я не байдужий,
І кого спасе від бід
Пішохідний перехід?
2. Хто під час гучних розмов
Не бачить, де світлофор?
3. Знає хто, зелене світло,
Значить шлях для нас відкрито.
Жовтий колір – не зівай,
Будь уважним – почекай.
4. Знає хто, червоний – стій!
Переходити не смій!
5. Хто із вас у любу пору
Тротуаром йде додому?
6. Хто з вас чемний і привітний,
І так, як годиться,
Може місцем у транспорті
Старшим поступиться?
- А давайте згадаємо, як же треба поводитись в громадському транспорті?
1 учень: Не шуміти, не штовхатись,
Чемно й лагідно триматись.
2 учень: Без білета, знає кожен,
Їхати в транспорті не можна.
3 учень: Старшим людям, як годиться,
Треба місцем поступиться.
4 учень: Скоро вихід, не штовхайся,
Потихеньку просувайся.
- Молодці! Я бачу, що ви виховані діти і будете правильно поводити себе в громадському транспорті.
ІV. Актуалізація опорних знань
- Я знаю, що ви дуже любите загадки. Спробуйте відгадати їх:
1. Від садочка до мосточка,
Від криниці до криниці,
Від порога до порога
Всюди водить нас... (дорога)
2. Дорога, їде там авто,
Будинок до будинку тулиться,
Іде он чоловік в пальто,
А разом – просто... (вулиця)
3. Всім перехожим я моргаю,
Щоб пильно глянули на мене,
Очей же я аж троє маю:
Червоне, жовте і зелене. (Світлофор)
4. Я не їм вівса і сіна,
Дайте випити бензину.
Всіх коней я обжену,
Куди хочеш побіжу. (Машина)
5. Дім по вулиці повзе,
На роботу всіх везе,
Не на курячих ногах,
У гумових чобітках. (Автобус)
6. Два колеса і дві педалі –
Лечу вперед в безмежні далі.
Та з рук кермо не випускаю,
Бо правила дорожні знаю. (Велосипед)
7. Є вулиці й дороги в нас.
Там всяк цінує власний час.
Є на дорогах перехід,
І ти там звешся... (пішохід)
- Діти, уявіть собі, що ви – пішоходи. А чи завжди ви знаєте, як треба поводитися, щоб уникнути небезпеки на дорозі?
- Давайте поміркуємо, для кого призначені тротуари?
(Для пішоходів)
- Де повинен рухатися транспорт?
(По дорозі)
- Підніміть руку, хто з вас вміє кататися на дитячому велосипеді?
- Так, кататися на дитячому велосипеді може навіть малюк, але тільки на закритих для руху машин дитячих майданчиках та в інших безпечних місцях.
- А зі скількох років дозволяється їздити на велосипеді по вулиці?
(Із 14 років)
- Де потрібно переходити вулицю?
(В місцях, де є світлофор, по підземному або надземному переходу)
- Які кольори має світлофор?
(Червоний, жовтий, зелений)
- Що означає кожний колір?
(Червоний – «СТІЙ!», жовтий – «ПРИГОТУЙСЬ!», зелений – «ЙДИ!»)
- Як ви гадаєте, чому саме червоний колір є забороненим?
(Тому, що його добре видно вдень і вночі і будь-якої погоди)
- А чи всі ви вмієте переходити вулицю по світлофору?
(Так)
- Тоді давайте перевіримо це.
Фізкультхвилинка
- Всі три кольори світлофора запрошують вас потанцювати і подивляться, які ви уважні.
Якщо загориться зелене світло – танцюйте веселіше, якщо жовте – переступайте з ніжки на ніжку на місці, а якщо червоне – стійте на місці і посваріться один одному пальцем: «Не можна йти вперед, не можна йти вперед!».
Робота з картками
- У вас на парті лежать картки, перегорніть їх і уважно розгляньте малюнок та розфарбуйте його таким чином, щоб хлопчик зміг перейти вулицю не порушуючи Правил дорожнього руху.
- Покажіть свої малюнки.
Пояснення вчителя
- Діти, а навіщо ж нам вивчати Правила дорожнього руху? Яку роль вони відіграють у житті людини?
(Вони охороняють і підтримують порядок на дорогах, забезпечують безпеку дорожнього руху)
- Коли на вулицях почали їздити трамваї, автомобілі, автобуси, тролейбуси, вулицям потрібно було дати мову. На цій дорожній мові з водіями та пішоходами розмовляють вулиці усіх країн світу.
Коли людина вчиться читати, їй показують букви. З букв будують слова, зі слів – речення. У дорожньої мови також є букви – це знаки. Але їх не потрібно складати у слова. Один знак означає цілу фразу – дорожній сигнал.
- Подивіться, як багато цих знаків. Це кружечки, трикутники, прямокутники, квадратики. (Робота по таблиці).
- Сьогодні до нас в гості завітали деякі з них. Знаки, розкажіть про себе!
1.) Подивись, ось перед нами -
Знак трикутний з дітлахами.
Знак цей, брате, застережний,
Треба бути обережним.
2.) Щоб безпечною була
Дорога до школи,
Щоб не трапилось біди
Із дітьми ніколи,
Перед школою завжди
Має знак висіти.
Попереджує він всіх:
«ОБЕРЕЖНО! ДІТИ!».
3.) Це знак заборони.
Він усіх сповіщає:
«ІТИ ПІШОХОДАМ ЗАБОРОНЯЮ!».\
4.) Треба знати всім, як слід,
«ПІШОХІДНИЙ ПЕРЕХІД».
Тут маленька людина
Попереджує машини:
- Зачекайте, не спішіть,
Пішохода пропустіть.
Знак велику силу має –
Він машини зупиняє!
5.) Переходити нам слід
Тільки там, де перехід.
А доріжку пішохідну,
Наче зебру, добре видно.
6.) Там, де вулиця широка,
І машини в три потоки,
Відшукає пішохід
Знак «ПІДЗЕМНИЙ ПЕРЕХІД».
Вниз по сходинках спустився,
Під землею опинився.
Коридором перейшов,
Вихід з-під землі знайшов.
Пішохід веселий, радий –
Шумна вулиця позаду.
7.) А якщо відсутній знак?
Треба нам зробити так:
При дорозі зупинитись
І наліво подивитись.
Бачиш: транспорту нема –
До середини рушаєм.
Є тут лінія чудова,
Незвичайна, розділова,
Знов на ній ти зупинись
І направо подивись.
Всі машини пропусти –
Після цього можеш йти.
Бесіда
- Діти, як ви гадаєте, що призводить до ДТП? (неуважність, необережність, необдуманість)
(Слайд 2)
- Переходити дорогу можна тільки по пішохідному переходу, який ще називають зеброю, тому що, білі смужки на дорозі схожі на смужки цієї тварини. (Показую зебру)
Біля нього завжди стоїть знак «Пішохідний перехід».
- Як називається другий знак?
(Доріжка для пішоходів) Він означає, що ходити можна тільки по пішохідних доріжках, тротуарах.
- Третій знак називається «Рух пішоходів заборонено». Запам’ятайте, що йти в цьому напрямку заборонено.
- Це знак – «Рух на велосипедах заборонено». Що він означає?
(Там, де стоїть цей знак, їздити на велосипедах не можна)
- Як називається цей знак? («Діти»)
- В яких місцях встановлюється цей знак? (Біля шкіл та інших дитячих закладів)
- Хто з вас бачив ці дорожні знаки на вулицях?
- Тепер ви будете знати, що вони означають.
Перегляд мультфільму
- Зараз ми з вами подивимось мультфільм. Будьте уважними, щоб ви змогли відповісти на питання: «Яке лихо трапилося з головним героєм цього мультфільму і чому?».
(Відповіді дітей)
V. Підсумок уроку
- Чому новому ви навчилися на уроці?
(Вивчили дорожні знаки, повторили правила дорожнього руху тощо)
- Давайте перевіримо, як добре ви засвоїли нові знання. Приготуйте долоньки, якщо твердження правильне – ви робите один оплеск, а якщо ні – в долоні не плескаєте.
1.) Людей, які йдуть по тротуару, називають:
А) пішоходами;
Б) пасажирами;
В) водіями.
2.) Пішоходам дозволяється ходити:
А) тротуарами;
Б) проїжджою частиною;
В) пішохідними доріжками.
3.) Перейти вулицю можна:
А) на пішоходному переході;
Б) де заманеться.
4.) Гратися можна:
А) на спортивному майданчику;
Б) на будівельному майданчику;
В) на дитячому майданчику;
Г) біля дороги.
- Молодці, ви всі добре знаєте правила дорожнього руху.
- Сьогодні ви добре працювали на уроці, були активними, показали, що ви знаєте Правила дорожнього руху, і я сподіваюсь, що ви завжди будете їх виконувати.
Вчитель: Здоров’я вам всім: водіям, пасажирам.
В здоровому тілі – здоровий вам дух!
Щасливих доріг вам усім я бажаю,
Діти: Бо ми – за безпечний,
За вічний ми рух! (Слайд 3)
|