Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Читання [ Додати статтю ]

Закріплення звукового значення букви «ге». Читання слів. Опрацювання вірша А. Камінчука «Гарбузи». Словниково-логічні вправи
Тема. Закріплення звукового значення букви «ге». Читання слів. Опрацювання вірша А. Камінчука «Гарбузи». Словниково-логічні вправи.
Мета: закріпити знання учнів про звукове значення букви г; удосконалювати вміння робити звуко-буквений аналіз слова; формувати навички читання складів і слів з буквою «ге», розвивати зв’язне мовлення, фонематичний слух, увагу, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати працьовитість, інтерес до читання, любов до казки.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація, казкові герої (Білосніжка та 7 гномів), пісні, підручник, зошит.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Хід уроку

Слайд 1 стоїть на мультимедійній дошці до початку уроку.

I. Організаційний момент (Слайд 2)

Усі сідайте тихо, діти,
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
То ж, гаразд, часу не гаймо,
І урок наш починаймо!

II. Основна частина уроку
1. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

а) Дидактична гра «Яка буква зникла?» (Слайд 3)
- Подивіться на слайд, спробуйте прочитати слова. Яка буква зникла?
. риб . ерой . олка
. рім . умка . олуб
- Які звуки вона позначає?

б) Дидактична гра «Впізнай казкового героя».
- Цю букву принесли і повернули нам казкові герої. Хочете взнати, хто саме? Здогадайтесь за описом:
Це казкові карлики. Згідно переказів, вони бородаті, живуть під землею і славляться багатством і майстерністю. (Гноми). (Слайд 4)
- Веселі гноми завітали сьогодні до нас на урок і підготували для вас цікаві завдання.

в) Словникова робота. (Слайд 5)
- Що ви знаєте про гномів? Де вони живуть? Чим займаються? (Діти висловлюються, вчитель підсумовує знання учнів.)
Гноми - маленькі, людиноподібні казкові істоти, що мешкають під землею, в горах або в лісі. Зростом вони з дитину, але наділені надприродною силою, носять довгі бороди і живуть набагато довше, ніж люди. Гноми надзвичайно образливі й примхливі. У надрах землі гноми зберігають скарби — коштовні камені і метали; вони майстерні ремісники, можуть виковувати чарівні перстені, зброю й інші чарівні предмети. Загалом — це добрий і працьовитий народ. Іноді вони виходять на поверхню.

г) Перегляд уривка з мультфільму.
- Ось, подивіться зі сторони на їхнє підземельне життя. (Слайд 6 - вмонтоване відео)
- Чим займаються гноми?
- Як вони живуть? (Весело, дружно)

д) Розгляд графічного зображення букви. Дидактична гра «На що схожа буква г?» (Слайд 7 )
(Діти висловлюють свої міркування, потім вчитель підсумовує.)
(Слайд 8)
Букву на плечі носив,
На лугу траву косив.
Де коса гуляла,
Голе поле стало.

(Слайд 9)
Га-га-га та ге-ге-ге…
Це, напевно, буква "ге”?
Бо вона якраз така,
Наче шия в гусака.

2. Оголошення вчителем теми та мети уроку
- Сьогодні ми будемо закріплювати знання про букву г, читати склади і слова з вивченими буквами, виконувати словниково-логічні вправи, а допоможуть нам в цьому гноми-господарі.

3. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи. Завдання гномів
а) Завдання 1. Робота в парах.(Слайд 10)
- Доведіть багатозначність слова «коса». Метод «Прес».
Я вважаю…
Тому що …
Отже, …

б) Завдання 2. Звукове сприйняття букви г. Дидактична гра «Впіймай звук». (Слайд 11)
У ставку з гусаком
гусенята й гуска.
Гусенята плюскотять,
Гуска носом плюска.

в) Завдання 3. Дидактична гра «Добери ознаку». (Слайд 12)
- Гномам часто доводиться підбирати каміння за певними ознаками. Спробуйте і ви дібрати ознаки до цих предметів:
Гриб (який?), голуб (який?), гітара (яка?), годинник (який?), горіх (який?), горобці (які?), гусак (який?), голка (яка?), гарбуз (який?).

г) Фізкультхвилинка для очей. (Слайд 13)
- Слідкуйте за кумедними гномами.

д) Хвилинка-цікавинка. (Слайди 14-19)
Вчитель.
- В Австралії є казковий ліс, де живуть гноми. У невеличкому селі Мерісвілль (Marysville) серед дерев є світ, сповнений фантазії, краси та гумору.
Живе у Мерісвилі самобутній художник і скульптор Бруно Торфс (Bruno Torfs). Це він заселив тропічний ліс неподалік села, створивши понад три сотні картин та скульптур. Він розставив свої роботи і так, щоб їх було видно, і так, що не одразу їх і помітиш. Ліс став казковим і сповненим див.

е) Завдання 4. Артикуляційні вправи.
- Робота з чистомовкою. Вправляння у правильній і чіткій вимові слів. (Слайд 20)
Гноми у полі
Га – га – га – позбирали ми стога.
Гу – гу – гу – та поснули у стогу.
Га – га – га – подивіться – ось рога,
Ги – ги – ги – і у равлика роги.
- Конкурс на кращого скоромовця. (Слайд 21 )

4. Робота над темою уроку
1) Робота над текстом. (Буквар, стор. 112).
Гноми на городі
а) Читання тексту вчителем. (Слайди 22-23)
б) Бесіда за змістом прочитаного:
- Де відбувалися події, описані в тексті?
- Між ким відбулася розмова?
- Яким був гарбузик спочатку?
- А яким став восени?
- Чи зразу впізнав його джмелик?
в) Читання тексту в особах добре читаючими учнями. (Емоційне забарвлення голосу маленького гарбузика и гарбуза великого).

2) Робота над віршем. (Буквар, стор. 114).
а) Читання вірша вчителем. (Слайд 24)
Гарбузи, гарбузи
не злякалися грози.
Всмак водички попили,
Жовтим цвітом розцвіли.
- Про кого розповідається в тексті?
- Чи злякалися грози гарбузи?
- А що вони зробили під час дощу?
- А що зробили потім?

б) Повторне читання «дощиком».
- Назвіть слова з буквою г.
- Якого кольору цвіт гарбуза?

в) Вибіркове читання. Робота по варіантах
І варіант. Знайдіть і прочитайте двоскладові слова.
ІІ варіант. Знайдіть і прочитайте трискладові слова.

3) Хвилинка розвитку мовлення. Словниково-логічне завдання. (Слайд 25)
- Визначте послідовність дій вирощування гарбуза.

4) Розвиток читацьких навичок.
Гноми у школі
- Наші гноми теж навчалися у школі. Але це було дуже давно…
Сьогодні вони хочуть послухати вас, як ви навчилися читати. Давайте постараємось і здивуємо гномиків. А вони приготували для вас такі завдання:

а) Розчитка. (Слайд 26)
І варіант читає склади у першому стовпчику;
ІІ варіант читає склади у другому стовпчику.

б) Дидактична гра «Блискавка». Фронтальна робота. (Слайд 27)

в) Робота у зошитах. Дидактична гра «Знайди звукову модель слова»
(Слайд 28)
Звуко-буквений аналіз слів:
гарбуз
голуб
горіх
гусінь
Взаємоперевірка зошитів.

г) Читання слів. (Слайд 29)
- Чому всі слова записано з великої букви?

д) Словникова робота
- «Пізнайки», поясніть значення кожного з них. (Слайд 30)
е) Читання слів у стовпчиках. (Слайд 31)
- Прочитайте стовпчики слів.
- «Чомусики», чим відрізняються значення слів у кожному стовпчику? Поясніть.

є) Дидактична гра «Збери слово». (Слайд 32)
- «Словознайки», що спільного в цих словах?
- Де знаходиться буква г в цих словах?
- Чим вони відрізняються?

ж) Загадка.
Розкололася хатинка
на дві половинки.
І посипались у жменьку
Маленькі дробинки.
Відгадка-анаграма. (Слайд 33)
Відповідь: горошини.

5) Робота над текстом. (Буквар стор. 115)
а) Словникова робота. (Слайд 34)
- Прочитайте слова. Правильно ставте наголос. Поясніть значення кожного з них.
заплющ краса
заплющувала прикрасили

б) Читання тексту вчителем логічно завершеними частинами.
І частина.(Слайд 35)
Коли Оля заплющувала очі, то починала думати про цікаві речі… Раптом з’явився гном із великим мішком.
- Як ви думаєте, що було далі?
ІІ частина. (Слайд 36)
- Що в ньому? – запитала дівчинка.
- Подивися на небо! – сказав гном. – Воно похмуре. Ми прикрасимо його...
- Як ви вважаєте, що було у мішку? Чим гном збирався прикрасити похмуре небо?
ІІІ частина. (Слайд 37)
Він розв’язав мішок – усередині були яскраві паперові зірки!
… Дівчинка побачила, що на небі засвічуються яскраві зірки.
- Чи справдились ваші припущення щодо вмісту мішка?
- Уявіть собі, яким стало небо після того, як на ньому засяяли зірки? Розкажіть.
IV частина. (Слайд 38)
Хто допомагає винахідливим гномам запалювати на небі зірки?
Оля не помітила, як заснула …
- Чим закінчується розповідь?
- Придумайте свою кінцівку казки.
в) Повторне читання мовчки. Складання характеристики гнома. Робота в парах.
Гном (який?) – маленький, винахідливий, …
- Чому гнома у казці названо винахідливим?
- Чим гноми прикрашали небо?
Відповідь-анаграма. (Слайд 39)

г) Творча робота. Дидактична гра «Склади слова». (Слайд 40)
- З букв даного слова складіть нові слова.
Винахідливі – вихід, ліниві, …

6) Фізкультхвилинка-руханка. (Слайди 41-57)
Гноми відпочивають
- Давайте разом з гномами зробимо вправи, які вони вам пропонують.

7) Словниково-логічні вправи
Гноми грають
- Наші гномики дуже полюбляють гратися. Вони для вас приготували цікаві ігри.
а) Ребуси. (Слайди 58-60)
Словникова робота
Грак – перелітний птах родини воронових із блискучим чорним пір’ям.
- Молодці, діти! Гномики дуже задоволені! (Слайд 61)

б) Загадки-добавлянки. (Слайди 62-64)

Металевий в неї носик
І льняний у неї хвостик,
Із шиття не буде толку,
Якщо ми не візьмем … (голку)

Жовтопузий карапуз
Йшов городом та й загруз,
Бо насіння стільки має,
Що аж боки розпирає.
Через те й загруз … (гарбуз)

Ростом він маленький,
Сірий, чепурненький.
Справжній молодець.
Хто він? … (горобець)

в) Дидактична гра «Збери прислів’я»
- Складіть і поясніть прислів’я. (Слайди 65-66)
- Молодці, діти, гномики дуже задоволені! (Слайд 67)

г) Добір антонімів (без уживання термінів). Дидактична гра «Скажи навпаки». (Слайд 68)
голосно - … глибокий - …
густий - … голодний - …
гладкий - … гнилий - …

д) Дидактична гра «Яке слово зайве?». (Слайд 69)
Горох, горіх, гори, вовк.
Город, горох, нора, гора.
Горб, герб, горе, море.
- Поясніть свій вибір.
е) Анаграми. (Слайд 70)
- Букви розсипались. Складіть їх правильно і вийде слово.
сугак – гусак лубго – голуб
валого – голова ляГа – Галя
є) Дидактична гра «Звідки я?» (Слайд 71)
- Допоможіть гномикам правильно розкласти плоди: горобина, огірок, яблуко, виноград, горіх, гарбуз, груша, гриб, горох.
з лісу, з саду, з городу.
ж) Кросворд. (Слайд 72)
По горизонталі:
Крила в птаха не з пір’їн,
А з паперу. І новин.
Він щодня на диво крилах
Їх розносить по квартирах. (Газета)
По вертикалі:
1. Коли ішла я, Гено, в сад,
То з неба падав … виноград.
- Ти помилилась, - каже брат, -
То, Галю, падав з неба … (град).
2. Що дістане зубами потилицю? (Гребінець)

ІІІ. Підсумок уроку
- Яку букву ми повторювали на уроці?
- Які звуки вона позначає?
- Що запам’яталось найбільше?
- Що нового дізналися?
- Чого навчилися?
- Швидко називаймо слова, які починаються на букву г. (Слайд 73)
- Білосніжка і гномики дякують вам за урок і сподіваються, що він для вас був цікавим і корисним. (Слайд 74)
Всі ви діти молодці,
Гарно працювали!
Але дзвінок пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.

Використані джерела:
1. Захарійчук М.Д., Науменко В.О. Буквар: підручник для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2012. – 176 с.
2. Цікава дидактика. Українська мова. 1-4 класи / Автор-укладач І.Є.Сєрпухова. – Х.: Веста: Видавництво "Ранок”. – 2005. – 304 с.
3. Народ скаже – як зав’яже: Укр. нар. Прислів’я, приказки, загадки, скоромовки. Для серед. шк. віку / Упоряд. Та передм. Н.С.Шумади; Іл. Ю.І.Криги. – К.: Веселка, 1985. – 173 с., іл..
4. http://znaimo.com.ua/%D0%93%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B8
5. http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%BD%D0%BE%D0%BC
6. http://doshkolenok.kiev.ua/skorogovorki/208-skoromovku-ykr-movoy.html
7. http://slovovolyni.com/ukr/volyn/5157/


Джерело: http://www.mediafire.com/download/abtkq45chv3vtv9/%D0%91%D1%83%D0%BA%D0%B2%D0%B8+%D0%93%2C%D0%B3.rar
Категорія: Читання | Додав: (24.10.2013) | Автор: Пятак Валентина Миколаївна
Переглядів: 5479 | Рейтинг: 4.5/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!