Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Читання [ Додати статтю ]

Мова – диво калинове

 Урок позакласного читання. 3 клас,  «Веселий струмочок»

Тема. Мова – дивний скарб. Дмитро Білоус «Чари барвінкові», Леся Мовчун «Як ростуть слова» (легенда)

Мета: удосконалювати навички читання; збагачувати мовлення учнів           новими словами;  розвивати вміння правильно читати, аналізувати           слова, переказувати прочитане; виховувати  інтерес до художнього            слова,  читання.

Обладнання: презентація, книжка позакласного читання «Веселий               струмочок», тлумачний словник.

                                                Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Учитель

Добридень, любі діти!

Як нам з вами не радіти!

Божий день дає нам змогу гомоніти.

Слово до слова – в нас вийде чудова розмова,

Розмова про мову та її чудові слова.

2. Розчитування (з учителем). (слайд 2)

Слова, слова… Вони в собі всі різні:

Тривожні й тихі, радісні й сумні;

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Лукаві й чесні, мудрі і смішні…

Не грайся словом. Є святі слова,

Що матері з доріг вертають сина…

Спіши до неї, доки ще жива,

Допоки розум і допоки сила…

Знайди те слово – вічне і земне –

За часом час нам світ перестилає.

Минуще все. Лиш слово не мине

І та любов, що смертю смерть долає.

-         Якими  бувають слова?

-         Які прохання автора торкаються нашого серця?

3. Розмовна хвилинка.(слайд 3)

Учитель називає ряд прикметників, учні добирають до них іменники.

Щедра, багата, хлібна, родюча…. (земля).

Добра, чесна, лагідна, мужня…(людина).

Барвінкова, материнська, рідна, милозвучна… (мова).

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. (слайд 4)

-         Прочитайте тему уроку.

-         Сьогодні ми будемо вести мову  про нашу рідну мову.

-          Скільки мов на землі?

       Вважають, що приблизно 5 тисяч. Українською мовою розмовляють близько 45 мільйонів чоловік. Наша мова належить до високорозвинених мов світу. Багато зробили для її вдосконалення письменники, вчені, видавці книг, газет і журналів, освічені люди різних часів. Почесне місце належить Тарасові Григоровичу Шевченку, який обробив, відшліфував і показав світові дорогоцінне каміння — мову простого, пригнобленого тоді народу України...

ІІ. Ознайомлення з віршем  Дмитра Білоуса «Чари барвінкові».

-         Рідне слово… Воно бринить, хвилює душу, бо мова українська – то невичерпне джерело, скарбниця народного духу, порадник і вчитель для тих, хто її любить і шанує, і суддя для тих, хто її зневажає.

1.     Читання вірша вчителем.

-         Чому вірш має таку назву?

2.     Словникова робота (за тлумачним словником).

Робота в групах.(слайд 5, 6)

Барвінок – трав’яниста рослина з вічнозеленим листям і голубуватими 

                   квітами.

Веселка – дугоподібна, різнобарвна смужка з’являється в атмосфері

                  внаслідок заломлення сонячних променів у краплинах дощу,

                   води; райдуга.

Коромисло – деревяна вигнута палиця з зарубками або гачками на

                 кінцях, яку  носять на плечах.

Пекло –   за релігійними уявленнями – місце під землею, куди

               потрапляють душі померлих грішників.                                                                                                                                                

Рай  -  за релігійними уявленнями – місце, де блаженствують

         праведники після смерті.

Разок - сукупність предметів, розташованих послідовно один за одним,

             або осіб, що рухаються.

3.     Самостійне читання вірша. Відтворення змісту прочитаного за запитаннями.

-         Що є у нашій мові?

-         Назвіть сполучення слів.

-         Наведіть приклади прислів’їв.

-         Що за чари барвінкові є у нашій мові?

-         Чому серце завмирає?

4.     Вправляння у виразності читання вірша:

а) читання мовчки;

б) читання дівчатками, а потім хлопчиками («хвилею»);

в) читання «швидко - повільно».

    5. Конкурсне читання вірша.

ІV. Робота над легендою « Як ростуть слова»(слайд 7)

-         Ідучи за цифровими підказками, складіть назву легенди:

2  ростуть,    3  слова,    1   як.  

-           Рідне слово є важливим засобом виховання людини. Відомий український педагог В. Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ». (слайд 8)

-         Пригадайте, що таке легенда?

1.     Відомості про автора. (слайд 9, 10)

            Мовчун Леся Вікторівна народилася 26 серпня 1969 р. у м. Києві. Закінчила Київський педагогічний інститут, аспірантуру. Нині - науковий співробітник Інституту української мови. Кандидат філологічних наук. Авторка поетичних збірок: "Боса троянда", "Відлітають птахи";книг  для дітей "Чепуриться черепаха", "Для чемних ведмежат", "Неслухняні яблучка", "Розшукується півень, або Злочини зухвалої подушки: Казковий детектив".

   2.  Читання тексту вголос «ланцюжком».

   3.  Словникова робота (тлумачний словник) (слайд 11)

Водограй – фонтан, джерело;

Зусібіч – з усіх боків;

Мінився – мінятися, змінюватися;

Юрмилися -  збиратися, скупчуватися в одному місці.

4.  Фізкультхвилинка.

5. Самостійне читання. Відтворення  змісту прочитаного.

- Чи зрозуміли ви,  для чого людині мова?

-  Хто із дійових осіб  легенди вважав мову чарівницею?

-         Хто прийшов до бабусі?

-         Чому люди не зуміли зарадити дівчинці?

-         Куди повела бабуся хлопця?

-         Що то був за букет?

-         З чого складається слово?

-         Кому передали таємницю про те, як ростуть слова?

6.     Читання легенди в дійових особах.

7.     Переказ за змістом.    

8.     Робота над прислів’ям. Групова робота.(слайд 12)

      Скласти прислів’я з розсипанок. Пояснити значення їх:

       Птицю пізнають  по пір'ю, а людину по мові.

       Рідна мова - не полова: її за вітром не розвієш.

9.     Утворити з корінця спільнокореневі слова до слова мова.(слайд 13)

10.           Барвистість одвічна народної мови — це щось невимовне, прекрасне, казкове: і ласка любові, й червона калина, і пісня досвітня в гаях — солов’їна (Павло Усенко).(слайд 14)

V. Підсумок уроку(слайд 15)

- Що нового і цікавого ви дізналися на уроці?

  2. Перегляд вірша  Володимира Забаштанського «Мова – дивний скарб»

                           (відеоматеріал)

 

Використана література:

1.     Позакласне читання «Веселий струмочок»3 клас.

2.     Тематичний словник школяра. Київ «Гала»,1997р.

3.     Авторські уроки Н. М. Максименко

4.     books.google.com/books/about/Читання_3_клас_Авторсь.html?id..



Джерело: http://docme.ru/aCw
Категорія: Читання | Додав: [ADM]Irina (20.02.2013) | Автор: Смілянець Світлана Миколаївна
Переглядів: 3618 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!