Каталог статей
Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Читання | [ Додати статтю ] |
За добро добром платять. «Кривенька качечка» (українська народна казка)
Тема. За добро добром платять. «Кривенька качечка» (українська народна казка) Мета. Розширити знання учнів про особливості чарівних казок; вдосконалювати вміння аналізувати чарівні казки; розвивати навички виразного читання, зв’язне мовлення; виховувати доброту, людяність, повагу до інших. І. Організація класу ( Слайд 1) Нас чекає цікавий урок, Світ чудових народних казок. Вчать казки усіх добра. До роботи нам пора! 3) ІІ. Мовленнєва розминка ( Слайд 2) 1. Вправи на вимову звуків - Відтворіть свист вітру (- ссс) - Передайте голосом шум моря (- шшш) - Як дзижчать комахи? (- дззз) - 2. Вправа на розвиток дихання - Заплющте очі, уявіть, що ви біля куща троянд, вдихніть повітря, затримайте його і повільно видихайте. - 3. Робота із скоромовкою - А щоб язички добре працювали на уроці, прочитаємо скоромовку. Увага на екран! ( Слайд 3) Казав казку – казочку, Приказку – приказочку Косарикам – косарям, Казкарикам – казкарям (Розказують скоромовку швидко, сумно, весело) 4. Вправа на інтонування речень -Язички попрацювали, а зараз знову увага на екран. До нас на урок завітала буква «К». Подивіться, яка вона красуня. Прочитайте з відповідною інтонацією прислів’я, яке починається з цієї літери. Казка маленька та розуму навчає.( !?) ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів Попрацюємо у парах. ( картки)( Слайд 4) Зараз ви попрацюєте за варіантами та перевіримо домашнє завдання, І варіант –визначити жанр твору та головних героїв твору. ІІ варант- тестові завдання. – Чим відрізняється казка від інших жанрів твору?( тим що добро перемагає над злом) ( Слайд 5) - Розгляньте ілюстрації до казок. Назвіть казки. - Що об’єднує всі ці казки? - А яку ще групу казок ви знаєте? - З якою інтонацією треба читати казки? - 1. Вікторина «З якої казки ці рядки?» • ( Слайд 6) Він коноплями обмотався, смолою обсмолився, узяв важку булаву та й подався до змія. А змій йому говорить: - Ти битися прийшов чи миритися? - Де вже миритися! Битися! ( Кирило Кожум’яка) • ( Слайд 7) - Гуси, гуси, гусенята! Візьміть мене на крилята Та понесіть до батенька, А в батенька – їсти й пити, Ще й хороше походити! (Івасик-Телесик) • ( Слайд 8) - Козаче! Порятуй мене від смерті! - Як же я тебе врятую? - А ти устроми у вогонь свого списа, я по нім і вилізу. Козак так і зробив. (Царівна змія) - Яку з цих казок ми читали на попередньому уроці? Бесіда - Хто у казці був втіленням зла? А хто – добра? Хто переміг? - Чого нас вчить ця казка? ( Слайд 9) - З’єднайте частини прислів я. - Яке з прислів’їв виражає головну думку казки? 1. Без трудів нема плодів 2. Чия відвага, того й перемога 3. Яке частування, таке й дякування IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку - Сьогодні, діти, ми помандруємо далі чарівними стежками-сторінками казок. На уроці поглибимо знання про чарівні казки, навчимося визначати головну думку казки, вдосконалимо вміння правильно інтонувати мову дійових осіб. - ( Слайд 10) Діти, на початку уроку ви сказали що добро зажди перемагає. - А що таке добро? Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте це слово? Слово «добро» - як магніт. Воно притягує до себе слова, без яких не може існувати. - А чи робите ви добро людям? - А як вам віддячували за добро? - Але в житті буває і інакше, коли за добро платять злом. Тож сьогодні ми спробуємо зрозуміти: « Чим за добро необхідно платити?» А допоможе нам у цьому українська народна казка . А про кого саме буде йти мова в казці, послухайте та відгадайте загадку. ( Слайд 11) В неї ноги, наче ласти, Дзьоб плескатий, червонястий, -Кря-кря-кря –пливе по річці, Їсть зерно, скубе травичку… Ви вгадали цю босячку Хто це, діти? Звісно…(качка.) – Що ви знаєте про качок? ( Вони бувають свійські і дикі) ( Слайд 12 ) – А що знаєте про диких качок? ( Слайд 13) – ( Слайд 14) Сьогодні ми прочитаємо українську народну казку « Кривенька качечка». – В заголовку звучить не просто качечка , а саме КРИВЕНЬКА. – Чому кривенька? Як ви думаєте? А хто думає інакше? – Коли ми прочитаємо казку перевіримо чи дійсно ви були праві?! V. Робота над темою уроку (Слайд 15) 1. Словникова робота( слова на дошці) - Щоб вам у казці було все зрозуміло, ми ознайомимося з деякими словами, які в ній зустрічаються. Починочок – пряжа, намотана на веретено( Слайд 16) Кужілочка – частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу Веретенце – дерев’яний пристрій для ручного прядіння Галочко – пестливе звернення до дівчини Іва-діва – звертання до дівчини Жалувати – жаліти, шанувати Полинули – полетіли Коромисло – дерев’яна дугоподібна палиця для перенесення двох відер води (Слайд 17) - Запам’ятайте значення цих слів, їхню правильну вимову, так вам легше буде читати та сприймати текст казки. 2.Первинне сприйняття тексту (аудіозапис ) 3. Перевірка первинного сприймання - Чи сподобалась вам казка? - Хто дійові особи казки? - Як ви думаєте, до якого виду казок вона належить? - У чому її чарівність? 4. Фізкультхвилинка (Слайд 18) 5. Читання казки за логічно завершеними частинами - Для того, щоб ви краще зрозуміли зміст казки, прочитаємо її. а) І частина казки – до слів «…а самі знов пішли по грибки». За вчителем. (Слайд 19) Читання «За вчителем. Буксиром» - Чому дід і баба сумували? - Кого вони знайшли у лісі? - Що трапилося із качечкою? - Як би ви назвали цю частину казки? б) ІІ-а частина – до слів «Так і зробили». Читання « Хвилею» - З чого дивувалися дід і баба? - Кого помітили сусіди? - Як назвемо цю частину? в) ІІІ-тя частина – до слів «…вона не схотіла». Читання «ланцюжками» - Кого побачили дід і баба біля своєї хати? - Де взялася дівчина? - Як ви думаєте, чому дід і баба спалили гніздечко? - Чи схвалюєте ви їх вчинок? Чому? - А як би ви вчинили? - Як назвемо цю частину? г) IV-а частина Читання «рибками» - Прочитайте казку до кінця - Так чому качечка була « Кривенькою»? - Скільки разів пролетіли табуночки каченят? - Чи полетіла дівчина перший раз? - Чи полетіла другий раз? - А третій? - Чому в казці тричі звертаються каченята до дівчини і на третій раз вона зробилася качечкою і полетіла з табуночком? - Число 3 вважається магічним, чарівним. Тому й на третій раз все у казці збувається. Триразовий повтор якоїсь дії є характерним для чарівних казок. - Які дійові особи цієї частини казки? - Як, по-вашому, треба читати пісеньку каченят? - А дівчини? - Прочитаємо цю частину в особах (2 дітей – за автора і дівчину, всі інші діти – хором за каченят) - Як назвемо цю частину? 7.Робота з ілюстраціями - Розгляньте у підручнику ілюстрації до казки виконані художницею Валентиною Мельниченко. Чому ця казка є чарівною? - До якої частини казки немає ілюстрації? Слайд 20) VI. Узагальнення і систематизація знань Робота в групах. Слайд 21) - Зараз ви попрацюєте в групах і спробуєте себе в ролі редактора та відновите ілюстрації до частин казки. Повторення прав роботи в групах. Тривалість роботи-звучить музика. 1. Об’єднайтесь на 3 групи. 2. На аркушах паперу відтворіть свою частину до тексту. 3. Презентуйте свою роботу. - ( Клас ділиться на 3 групи, отримують аркуші паперу на яких подано частину казки , за допомогою аплікації з поданих фрагментів, відтворюють ілюстрацію до цієї частини. - Підсумок роботи в групах. Створення колективної роботи. VII. Підсумок уроку - Що найбільше сподобалась вам у казці? - Чого навчила вас ця казка? Висновок. Такі ситуації, коли треба зробити нелегкий вибір, виникають і в житті. Завжди думайте про наслідки, до яких приведе той чи інший ваш вчинок. Робіть добро. - Прочитайте прислів’я, та назвіть в якому висловлюється головна думка казки.. Вік живи, вік учись. За добро - добром платять. Не вір словам, а вір справам. - Молодці, саме в цьому і є повчальний зміст казки. (Слайд 22) VIII.Оцінювання IX. Домашнє завдання Читати, переказувати казку, спробувати скласти свою щасливу кінцівку до казки. • ( Додаткове) Напишіть продовження до казки: • - Що було б, як би дід з бабою не спалили гніздечка? Джерело: http://www.docme.ru/k7n6 | |
Переглядів: 1039 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |