Впровадження здоров’язберігаючих технологій в групах продовженого дня
Здоров’я дітей – одне із основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, вчителів, суспільства в цілому.
Надзвичайно актуальною залишається проблема збереження та зміцнення здоров'я дітей, які відвідують ГПД. В сучасних умовах необхідно спрямувати зусилля на профілактичні заходи, що нейтралізують негативний вплив на дитину деяких чинників соціального оточення. Найважливішою складовою цієї діяльності має стати формування в учнів молодшого шкільного віку умінь і навичок здорового способу життя, ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточення як до цінності .
Здоров'язберігаюча педагогіка, з одного боку, має сформувати в учнів спеціальні знання, уміння, навички збереження і зміцнення свого здоров'я, створення індивідуального здорового способу життя, а з іншого - передбачати в педагогічних технологіях можливості здійснення самостійних спроб удосконалення себе, свого тіла, психіки, емоцій, працювати над розвитком своїх комунікативних здібностей, виховувати гуманне ставлення до світу, до оточення, до самого себе.
Під здоров'язберігаючими технологіями сьогодні слід розуміти:
1) сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
2) оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
3) повноцінний та раціонально організований руховий режим.
Слід зазначити, що впровадження здоров'язберігаючих освітніх технологій пов'язано з використанням медичних (медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, лікувально-оздоровчих), соціально-адаптованих, екологічних здоров'язберігаючих технологій та технологій забезпечення безпеки життєдіяльності.
Аналіз існуючих здоров'язберігаючих технологій дає можливість виокремити такі типи:
• здоров'язберігаючі - технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;
• оздоровчі - технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров'я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров'я: фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія;
• технології навчання здоров'ю - гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму;
• виховання культури здоров'я - виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров'я, формуванню уявлень про здоров'я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров'я, здоров'я родини.
Знання, володіння і застосування здоров'язберігаючих технологій є важливою складовою професійної компетентності сучасного педагога.
Впроваджувати здоров’язберігаючі технологіі у навчально-виховний процес слід за такою системою:
Так, вихователі Хмельницької СЗОШ №30 І ст. спрямовують позаурочну виховну діяльність на формування в дітей умінь і навичок, що забезпечують збереження і зміцнення здоров'я. І насамперед це відбувається під час перебування учнів на ГПД.
Під час індивідуальної роботи або ж самопідготовки використовуються різні види діяльності учнів. Адже регулярні фізичні вправи, ігри , рухавки корисні як для тіла, так і для мозку:
- поліпшують кровообіг, насичують мозок киснем;
- зміцнюють легені і серце, покращують дихання;
- поліпшують пам'ять і швидкість реакції;
- тренують здатність як механічного повторення дії, так і індивідуального, творчого виконання власного руху.
Формуванню здоров'язберігаючих умінь і навичок фізичного та психічного здоров'я молодших школярів сприяють фізкультпаузи. Фізкультхвилинки – активний відпочинок на заняттях (уроках).
Україна
Україна (руки в сторони),
Рідний край (руки схрещені на грудній клітці),
Поле (прямі руки – паралельно підлозі),
річка (хвилясті рухи руками),
Синій гай (двома руками одночасно учасники малюють коло пальчики при цьому мерехтять).
Любо стежкою іти (4 кроки вперед чи в сторону),
Тут живемо я і ти (показують один на одного, роблячи 2 кроки на місці)!
Поп- корн
– Уявіть, що підлога цієї кімнати перетворилася на одну велику сковороду, яка поступово нагрівається. А ви кукурудзяні зернятка, які все збільшуються у розмірах і все вище підстрибують на сковорідці.
Із розвитком комп’ютерних технологій віршовані фізкультхвилинки заміняються відео розминками, де мультгерої виконують цікаві рухи під музичний супровід.
Навчати керувати своїм психофізичним станом слід починати з дитячих років. Для цього слід використовувати психологічні фізкультхвилинки.
«Морозиво»
– Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви, замерзли й самі стали схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющте очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо відтавати. Зігріваються й відтаюють пальчики ніг, зігріваються й відтаюють ступні, зігріваються й розслаблюються коліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються й розслаблюються долоні. Зігріваються й розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабилися. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик відкрився, голова повисла.
Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі».
«Комплімент»
Діти повертаються одне до одного, витягають руки вперед і з'єднують їх із долонями товариша. За сигналом учителя діти по черзі говорять комплімент одне одному. Компліменти не повинні повторюватися. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі дитині, якій він призначається.
« Енергоджайзери» - це рухливі ігри, веселі вправи, які застосовують під час проведення занять, а також довільно впродовж дня з метою профілактики втомленості учасників, для концентрації їхньої уваги, під час зміни виду діяльності , для створення сприятливої комфортної атмосфери в групі.
Вправи енергоджайзери:
- знімають втому, напруження на фізичному, інтелектуальному та емоційному рівнях, підвищують загальний енергетичний рівень учасників;
- розвивають творче та креативне мислення, ініціативність, самостійність;
- дають можливість кожній дитині активізувати та розвинути канали сприйняття: візуальний, слуховий і кінестетичний;
- налагоджують взаємодію між учасниками як на вербальному, так і на невербальному рівнях
Вправи енергізатори: «Я вітаю…», «Незвичайне привітання», «Настрій», «Футбол», «Піраміда дружби», «Грім – ураган - землетрус».
Щоб запобігти перевтомленню очей слід використовувати тренажери для очей на валеологічних хвилинках. Ці вправи допоможуть зняти втому, розслабити м’язи навколо очей.
Арт-терапія є особливою формою психотерапії. Цікаві методики на основі мистецтва дають чудову нагоду виразити себе, свої відчуття та свій стан.
Позитивно впливає на дитячий організм музикотерапія, що здатна знімати стреси, тонізує та підіймає рівень працездатності, допомагає розслабитись, має терапевтичний вплив.
Казкотерапія – самий древній спосіб терапії. Допомагає отримати почуття захищеності у світі, надає можливість програти основні життєві ситуації у “захищеному режимі” - через казки. Також цей прийом допомагає дитині зрозуміти себе, виховати у собі корисні риси та звички.
Існує і техніка кольоротерапії – це цілеспрямований вплив кольором на самопочуття, фізіологію людини; активізація кольором діяльності органів і систем; метод психологічного лікування з метою розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів.
Вагоме місце займає відпочинок на прогулянці. Перебування дітей на свіжому повітрі — найсильніші ліки від перевтоми. Свіже повітря благотворно діє на здоров’я і загартування організму. Прогулянки є потужним оздоровчим фактором, завдяки якому поліпшується вентиляція легенів, підвищується вміст кисню в крові, нормалізується стан нервової системи. Рухова активність тонізує центральну нервову систему дітей, під час руху відбувається активізація нервових клітин усіх ділянок кори головного мозку, підвищується обмін речовин, посилюється виділення гіпофізом гормону росту. Під час їх проведення широко використовують рухові дії – ходьбу, біг, стрибки, метання, рухливі ігри тощо. З великою зацікавленістю, жваво, емоційно в природніх умовах діти виконують різні вправи, рухливі ігри, ігри з м’ячами.
Будь-яка дитина має природну потребу гратися. Навчання у поєднанні із забавою знімає напругу, страх виконати завдання невірно. Такий процес супроводжується піднесенням, радістю, відчуттям задоволення як на фізичному так і на інтелектуальному рівнях. Такі ігри «Цифри», «Середовище», «Скажи слово» та інші допоможуть краще засвоїти навчальний матеріал.
Регулярний денний сон допомагає в боротьбі з такими проблемами у дітей як гіперактивність, тривожність і депресія. Прокидаючись та виконуючи елементарні фізичні вправи, масаж, діти налагоджують свій організм до подальшої рухової активності.
Масаж «Погода в Україні»
В Україні сонце сяє (гладять плечі),
Легкий вітер звеселяє (проводять пальцями по спині).
Та ось хмари вкрили сонце,
Стука дощик у віконце (стукають пальцями).
Сильний вітер (труть спину), гучна злива (енергійно стукають пальчиками)
Градом все заполонила (стукають по спині кулачками).
Але що це? Град вщухає (слова промовляють і виконують усе у зворотному порядку)
Дощик зливу заміняє й останні крапельки кидає.
Легкий вітер звеселяє,
В Україні сонце сяє!
Таким чином, вся робота вихователів ГПД нашої школи направлена на те, щоб допомогти дітям усвідомити, що здоров’я – це прекрасний дарунок, першооснова щастя людини, тому треба його берегти й зміцнювати. При цьому ми враховуємо всі сфери здоров’я: фізичне, психологічне й соціальне, що дає можливість зберегти і зміцнити здоров’я кожного школяра. Знання, володіння і застосування здоров’язберігаючих технологій є важливою складовою професійної компетентності сучасного педагога.
Підготувала: Шевчук Л.О. вихователь ГПД Хмельницької спеціалізованої школи Іст. №30
Джерело: http://docme.ru/Ifd5 |