Тема: Барвінковий збір «У книжковому царстві».
Мета: розширити знання учнів про виникнення книги, про значення книги в житті людини, продовжити формувати інтерес до читання, виховувати любов і шанобливе ставлення до книги.
Обладнання: комп’ютерна презентація «Історія створення книги», виставка книг, картки для складання прислів’їв.
Хід збору:
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми і мети Барвінкового збору. Представлення активних груп.
ІІІ. Слово вчителя.
В народі кажуть: «Хто багато читає, той багато знає». І це правда. Кожна людина знає, що найвідданішого і наймудрішого друга, ніж книга, не знайти.
В кожнім домі, в кожній хаті,
В кожнім місті і селі, -
Хто навчився вже читати,
Має книжку на столі.
Дружба з книжкою – це свято,
Не було б його у нас,
Ми не знали б так багато
Про новий і давній час.
Все ми в книзі знайдемо.
Кращого не знаємо,
Доброго і вірного друга школярів.
Книги дружать з дітворою,
Полюби їх назавжди
І улюблені герої
Будуть друзями в путі.
ІV. Історія створення книги.
Історія книги давня і цікава. Давайте подивимось і послухаємо, який шлях пройшла книга, поки ми отримали її у сучасному вигляді.
Перегляд комп’ютерної презентації «Історія створення книги»(учні супроводжують слайди коментарями).
1 учень У давнину на нашій планеті Земля не було книжок у такому вигляді, як вони є тепер. Сторінками стародавніх книг були стіни печер, дерева, каміння (слайд 2).
2 учень Згодом люди навчилися писати і малювати гострою палицею на глиняних дощечках, які потім сушили і обпалювали на вогні. Але такі книги були важкі і незручні у користуванні (слайд 3).
3 учень Потім почали виготовляти легші книги з телячої шкіри. Вони були дуже дорогими, бо для написання однієї книги потрібна була череда телят. Перша така книга була написана в місті Пергамі. Такий матеріал для книг називали пергаментом (слайд 4).
4 учень Люди шукали новий матеріал для виготовлення книг, щоб вони стали дешевші і зручні у користуванні. На берегах Нілу у Єгипті є безліч заростей болотяної рослини – папірусу. Його в давнину використовували на будівництві. З часом люди помітили, що, висихаючи на сонці, волокниста серцевина папірусу перетворювалась на сухі, вузенькі смужки, які вбирали фарбу. Так з’явилися сувої з папірусу. Писати на ньому було зручно, але такі книги з часом ламалися і розсипалися (слайд 5).
5 учень Справжній папір люди почали виготовляти приблизно 2000 років тому у Китаї. У 13 столітті навчилися виготовляти папір в Європі. Книги тоді були рукописними. Їх переписували вручну (слайд 6).
6 учень Минуло багато часу, поки з’явилася друкована книга. В Україні першодрукарем був Іван Федоров. За своє життя він видав лише декілька книг. Серед них «Апостол» - Церковну книгу, що містить розповіді про апостолів, учнів Христа, і перший слов’янський «Буквар» (слайд 7).
7 учень Сьогодні папір виготовляють із деревини, старого паперу(макулатури). В нашій школі щорічно проходить акція по збору макулатури. У цьому навчальному році наш клас посів І місце серед класів школи і був нагороджений грамотою (на екрані демонструється фото).
V. Повідомлення груп про книгу.
1. Гра «Асоціації» (добір слів, пов’язаних зі словом книга).
2. Розповідь про види книг (І група).
1 учень Це підручник – навчальна книга. Підручник – наш перший помічник і порадник на кожен день, який супроводжує нас всі 11 років шкільного життя.
2 учень Це художня книжка. Вона влаштовує нам зустрічі з казковими героями, подорожі у світ прекрасного і цікавого.
3 учень Це словник – збірник слів в алфавітному порядку з поясненнями, тлумаченням або перекладом на іншу мову. Існує багато видів словників: тлумачні, орфографічні, орфоепічні, етимологічні та інші.
4 учень Це енциклопедія. У перекладі з грецької означає «коло знань». Енциклопедія може дати відповідь на будь-яке питання про навколишній світ.
5 учень Це довідник. Він містить короткі відомості з різних питань. Довідник – чудовий помічник у навчанні.
3. Розповідь про бібліотеку ( ІІ група).
1 учень Бібліотека – грецьке слово. У перекладі воно означає – книгосховище. Бібліотеки відомі дуже давно. Перша бібліотека в нашій країні виникла в часи Київської Русі. Її створив князь Ярослав Мудрий при Софійському соборі в 1037 році (слайд 8).
2 учень Одна з найбільших бібліотек світу – Національна бібліотека конгресу США. Заснована вона в 1800 році. Книжковий фонд – 40 млн. примірників (демонструється фото).
3 учень Найбільша бібліотека в Україні – Центральна наукова бібліотека ім. Вернадського. Заснована вона у 1714 році.
4 учень Найтовстіша в світі книга – англійський словник. Він містіть 8600 сторінок (демонструється фото).
5 учень У Стародавньому Єгипті за втрату сувою з бібліотеки фараона людину відправляли на шибеницю. А король Фрідріх Великий за крадіжку книги давав 20 років в’язниці.
6 учень В Оксфордському університеті ( в Англії) додому книжки видавали лише монархам. Коли король Карл І послав до бібліотеки свого слугу, той повернувся ні з чим. Королю прийшлося самому йти за книгою.
Розповідь про акцію «Подаруй книгу бібліотеці».
4. Правила користування книгою (ІІІ група).
Беріть книгу чистими руками.
Обережно гортайте сторінки, не загинайте їх.
Не пишіть, не малюйте на книжці.
Користуйтеся закладками.
Кладіть книгу на певне місце.
Не читайте під час їжі та лежачи.
Щоб книга або підручник довше служили, обгорніть їх.
Якщо книжка порвалась – підклейте її.
VІ. Робота в парах. Складання прислів’їв про книгу.
Про те, якою великою повагою народу з давніх-давен користується книга, свідчать прислів’я та приказки, присвячені цьому неповторному винаходу людства.
Гра «Утвори пари».
VIІ. Презентація улюблених книг.
В нашому класі також є поціновувачі книги – найкращі читачі.
Розповіді дітей про улюблені книги.
VIIІ. Виступ поетеси Грицюк О. В.
ІX. Дитяча творчість. Читання учнями власних творів.
X. Вікторина «Що ти знаєш про книгу?»
- Як називають дітей, які люблять читати книги ?
- Що в перекладі означає бібліотека?
- Хто заснував першу в Україні бібліотеку?
- Де починається життя книги?
- Як називається переписана від руки книга?
- Як називаються книги, які знають про все?
- Як називають тих, хто забуває повертати книги до бібліотеки?
XI. Підсумок – звернення до читачів.
Читачу! Я друг і супутник,
Я книга твоя.
Завжди на дозвіллі:
Де ти – там і я.
Ми добре з тобою проводимо час,
Чудова розмова триває у нас.
Навчаю відважним,
Правдивим рости,
любити природу,
свій край берегти.
Від малку ти мною звикай дорожить,
без доброї книги тобі не прожить.
Джерело: http://yadi.sk/d/186yDWRJMqps7 |