Тема: Подорож « У пташиному царстві »
Мета: збагачувати дітей знаннями про птахів, виховувати в учнів бажання оберігати птахів, допомагати їм.
Обладнання: вислови про птахів, малюнки птахів, «Дерево життя», дитячі малюнки, плакат «Птахи – наші друзі», комп’ютерні презентації, музичні композиції.
Хід заходу:
І . Організація класу.
ІІ . Розповідь учителя з елементами бесіди. Повідомлення теми.
Яка зараз пора року? Який місяць? Отже вже другий місяць зими –січень. Ми сьогодні поговоримо про наших менших друзів –птахів і помандруємо по пташиному царству.
Птахи – невід ємна частина природи. Вони поряд з нами у будь-яку пору року. Вони прикрашають діброви, луки, степи, полонини. Птахи – окраса садів, парків. Але птахи не тільки прикрашають наше життя, а і допомагають людям боротись за кращий урожай, бо знищують шкідників.
Наша подорож починається. Слухання Ш. Гуно «Зимовий ранок» ( звуки птахів).
І станція – Мудра.
Я хочу вам розповісти одну мудрість.
Давно-давно жив на світі мудрець. Серед людей не було більш розумної людини. Але одного разу хлопець вирішив перехитрити мудреця. Піймав пташку, сховав за спину і спитав старця: „ Живий чи мертвий птах у мене?”
Варто було сказати мудрецю „живий”, як хлопець вбивав птаха, а як що мудрець відповість „мертвий” – тут же випустить його на волю. Тільки на секунду задумався мудрець. А потім сказав просто: „ Птах у твоїх руках”.
Це дуже давня легенда. З давніх часів, через усю історію пронесла людина любов і доброту до всього живого. Це почуття треба берегти, завжди про нього пам’ятати. І перш, ніж що-небудь зробити, замахнутись на щось, варто згадати слова: „ Обережно, життя! ”
ІІ станція – Історична.
Як з’явилися птахи? Колись на Землі зовсім не було птахів. Жили лише змії та ящури. Один з давніх ящурів і став предком птаха. Луска його перетворилась на пір’я, передні лапи – на крила. Сталося це сто п’ятдесят мільйонів років тому. Сьогодні на Землі живуть тисячі видів птахів. ( демонстрація слайдів «Ящури» )
ІІІ станція – Поетична.
Діти, які ви знаєте вірші про птахів ?
(Учні читають напам’ять вірші).
Вчитель: Народ здавна спостерігав за птахами і складав про них прислів’я, приказки, прикмети.
Тому наша ІV зупинка – Народна.
Робота в парах.
(Діти складають прислів’я і прикмети про птахів).
Де багато пташок, там нема комашок.
Як багато птиць, то не буде гусениць.
Соловей співає, поки голос має.
Грак угорі, весна у дворі.
Зозуля довго кує – на теплу погоду.
Ластівка день починає, а соловей кінчає.
Де лелека водиться, там щастя родиться.
V станція – Загадкова.
Маленький, сіренький на соняшник сів,
надзьобався добре і далі полетів. / горобець /
Ноги як лопати, хату поверх хати має,
рахунок жабам знає. / лелека /
Швидко скрізь цей птах літає,
безліч мушок поїдає,
за вікном гніздо будує,
тільки в нас він не зимує. / ластівка /
Всі в блакитнім кожушку,
в рожевій сорочці,
в нас зимують,
у садку гуляють як гості. / снігурі /
Б’ється, б’ється молоток,
Поправляє нам садок. / дятел /
Уночі гуляє, а вдень спочиває,
Має круглі очі, бачить серед ночі. / сова /
Фізкультхвилинка
Швидко, діти, підлетіли,
Мов горобчики малі.
Руку вправо, руку вліво
Всі дружненько розвели.
А тепер, до сонця руки
Й на носочки піднялись.
Руки в боки, два підскоки,
Всі прогнулись, підвелись.
Як горобчики, присіли,
Піднялись і полетіли.
Усміхнулись сонечку.
Гра «Впізнай птаха» (оплески).
Джміль, синиця, грак, метелик, чапля, сойка, кажан, ворона, мурашка, іволга, чайка, зозуля. Соловей, лисиця, лелека, жайворонок.
Станція VІ - «Музична».
А зараз ми перенесемося у літо, завітаємо у ліс (заплющуємо очі, уявляємо), де живе багато птахів і послухаємо їх голоси.
Слухання записів пташиного співу.
VІІ станція – Цікава.
Сьогодні на Землі живуть тисячі видів птахів. Серед них є незвичайні птахи.
Є птахи, що не вміють літати – це страуси, пінгвіни, ківі. Найменший птах у світі – колібрі, найбільший – страус. Найвищий птах України – сірий журавель, найважчий – дрофа, найменший – червоноголовий корольок, а найдовший язик у дятла.(демонстрація презентації «Незвичайні птахи»).
Учитель: Діти яких птахів ми зараз можемо побачити на вулиці? А куди поділися граки, ластівки, гуси, журавлі? Як називаються птахи, які відлітають у вирій? А ті що залишаються?
Сценка «Зимуючі птахи».
Синиця
Скільки тут пташок співало,
веселилося щодня,
коли сонце пригрівало і водилась комашня.
Я одна тоді, бувало, не хвалюся задарма,
За добу комах з'їдала,
Скільки важила сама,
А тепер кругом зима, ні комашечки нема.
Зяблик
Ой, як холодно,як зябко,
Дуже змерзли в мене лапки,
Скрізь глибокий сніг лежить.
Що нам їсти, що нам пить?
Як нам літечко вернуть?
(З'являється сорока)
Сорока
Вам пора про все забути,
Скре-ке-ке!
Чим сидіти й сумувати,
Краще лісом політати,
Може щось смачне знайдеться,
А за тим й зима минеться.(Виходить зі сцени)
Дятел
Ох вже ця мені сорока,
Невсидюча білобока,
Завжди всюди облітає,
Все почує і все знає.
Синиця
Знову лютая зима
Снігу нам ще наміта. (Виходять)
(Знову з'являється сорока та інші пташки)
Сорока
Скре-ке-ке!
Поки ви отут журились
Я смачненько поживилась,
Там пшениця і пшонце,
І свіженькеє сальце.
Там щодня змітають сніг,
Їжі вистачить на всіх.
Там прекрасні годівнички.
Хтось з вас хоче подивиться?
Дятел
То чого ми сидимо,
Швидше до них летимо!
Гей, сороко, не спіши,
Нам дорогу покажи!
Як ми можемо допомогти зимуючим птахам ? Як ви допомагаєте?
VІІІ станція – Вікторина.
1. Що птахам страшніше взимку – холод чи голод?
2. У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві?
3. Пташенята якого птаха не знають своєї матері ?
4. Який найменший птах на світі ( найбільший птах на світі)?
5. Які птахи прилітають до нас з настанням зими ?
6. Найспівучіший птах України?
7. Найвищий птах України?
Знайомство з виставкою книг про птахів. Перегляд відео «Птахи».
На цьому наша подорож закінчується. Давайте посадимо на наше „дерево життя” птахів. Нехай вони завжди будуть вільними, захищають рослини і радують людей своїми піснями.
Діти садять на „дерево життя” птахів, яких підготували заздалегідь.
Джерело: https://yadi.sk/d/kYobPEktqMrHd |