Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота [ Додати статтю ]

Програма гуртка „Виразне читання”

Програма гуртка „Виразне читання”, 4 клас

 

Дана програма використовується для формування мовленнєвої культури, що сприяє  всебічному розвитку особистості учня. Удосконалення вміння виразно читати українською мовою, в міру швидко, правильно, свідомо, виразно. Забезпечити  активне засвоєння  української лексики,  розвиток усного зв’язного мовлення. Вимагає розуміння і  практичного удосконалення  техніки мовлення, тобто теоретико – практичних основ вимови: досконале володіння мовним апаратом, уміння правильно користуватися мовою і мовленням. Розвивати творчу фантазію, художні здібності. Навчати дітей розуміти і переживати зміст літературного твору, образного значення слова, уміння його творчо використовувати не лише на сцені, а й у побуті. Виробляти перші уміння акторського виконання певної  ролі у власному  чи   чужому сценарії. У цьому полягає мета гуртка.

 

Заняття проводиться 1 раз на тиждень

На виконання програми гуртка відводиться 34 години на рік.

 

Пояснювальна записка

 

Учень –це чаша, яку потрібно наповнити, а факел слід запалити, пам’ятаючи, що в кожній людині є сонце, тільки не потрібно його гасити

                                     Сократ

 

У сучасних умовах гуманізації та демократизації, індивідуалізації та диференціації навчального процесу актуально звучать цінні дидактичні заповіді В. Сухомлинського: „Немає абстрактного учня... Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб, розкривши сили і можливості кожної дитини, дати її радість успіху у розумовій праці. А це значить, що в навчанні має бути індивідуалізація - і у змісті розумової праці, і в характері завдань, і в часі.” Дитина народжується не з готовими здібностями, а тільки з їх задатками. Тому, якщо в певний час існують відповідні умови для розвитку цих задатків, розвиває їх швидко, невимушено, успішно. Такі діти в подальшому житті стають радісними, щасливими людьми, приносять користь собі і суспільству в цілому.

 

Програма

Розділ I. Вступ

Виразне читання-основа виховання особистості. Предмет і завдання гуртка.

Розділ II. Засоби виразного читання

Техніка читання мовлення. Дихання. Голос. Дикція. Будова мовленнєвого апарату. Типи дихання: поверхневе, грудне, реберне, діафрагмальне. Вироблення постави, уміння володіти тілом у русі і спокої. Логічний наголос. Паузи. Типи пауз. Їх роль у смисловому оточенні тексту. Темп.

Розділ III. Засоби емоційно-образної виразності твору

Мистецтво образного бачення. Вироблення навичок фантазування. Творче ставлення читця до твору. Усне малювання прочитаного та прослуханого.

Міміка, жести, зв’язок з аудиторією.

Розділ IV. Сприймання й розуміння художнього твору

Сприйняття й розуміння художнього твору. Етапи роботи над твором. Аналіз тексту. Художні засоби мови. Способи викладу художнього матеріалу.

Розділ V. Різні жанри-різний характер виконання

Виразне читання прозових творів. Емоційність, простота. Особливості жанру байки, її будова. Казка-різновид фольклору, її будова. Глибока емоційність поезії. Народні пісні. Нариси і науково-популярні статті.

Розділ VI. Виразне читання і сценічна майстерність

Театр і його призначення. Драматизація. Написання сценарію. Створення проектної технології. Я-актор. Ознайомлення зі сценою. Конкурс читців-декламаторів.

Розділ VII. Практикум з основ виразного читання

Виразне читання народних казок. Інсценізація казок. Читання і вимовляння скоромовок.

 

Основні вимоги до знань, умінь на кінець року

Учні повинні знати:

·        основні характеристики мовлення: темп, силу, тембр;

·        засоби логічної виразності: логічний наголос, паузу,

інтонацію;

·        способи викладу художнього матеріалу;

·        жанри казок;

·        поняття про дикцію.

 

Учні повинні вміти:

·        володіти навичками усного мовлення, культурного спілкування;

·        мімікою і жестами передавати характер героя;

·        перевтілюватися в образ героя;

·        вміти вести діалог, творчо використовувати техніку мовлення ;

·        складати казки, римувати;

·        володіти темпоритмом та інтонаційним забарвленням голосу;

·        вміти вимовляти скоромовки, витримані у темпі, чіткі за ритмом, правильні за дикцією;

·        аналізувати п’єсу, давати характеристику героям;

·        виразно декламувати.

 

Література

1.     Марховська І. Комплекс розливальних вправ для уроків української мови і читання. Поч. шк. 2007, №10.

2.       Середа о. Розвиток етично-творчої діяльності молодших школярів. Поч. шк. 2008, № 6.

3.      Івоненко М. Методика підготовки школярів до літературно-творчої діяльності. Поч. шк.2005, № 5.

4.     Юхимчик М. Розвиток творчих здібностей молодших школярів. Поч. шк. 2005, № 6.

5.     Олійник Г. А. Виразне читання в початкових класах. Київ

” Радянська школа”. 1979.

6.     Початкова школа. Розвиваємо дзвінкоголосий талант дитинства. № 11.2002.С. 40 – 42

 

Смілянець С.М.,  вчитель Уманської міської гімназії

 

http://oipopp.ed-sp.net/

Категорія: Гурткова робота | Додав: [ADM]Irina (04.04.2010)
Переглядів: 10949 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!