Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Допомога молодому вчителю [ Додати статтю ]

ПРОГРАМА «ЗДОРОВ’Ятко»
ПРОГРАМА «ЗДОРОВ’Ятко»
(ВАЛЕОЛОГІЯ. ІНТЕГРАТИВНИЙ КУРС ДЛЯ 1-4 КЛАСІВ)

Програма "Здоров'ятко" складена на основі державних документів, шкільного Статуту, Концепції розвитку школи № 18, шкільної програми «Формування культури здоров’я», ураховує вікові особливості учнів 1-4 класів, своєрідність мікрорайону, контингенту школи, умов, можливостей і перспектив роботи з даної проблеми.
Головне завдання: стати школою здоров'я, де поряд з навчанням дітей істотна увага приділяється максимальній реалізації фізичного, психологічного, соціального потенціалу дітей і дорослих, придбанню учнями знань і виробленню навичок, необхідних для прийняття рішень відносно здоров'я, а також для поліпшення сприятливого для його збереження навколишнього середовища школи.

З метою здійснення завдань по забезпеченню охорони здоров'я й фізичного розвитку учнів і працівників школи необхідно визначити наступні пріоритетні напрямки:
1. Здоров'я учнів й основні види діяльності школярів.
2. Здоров'я працівників й умови їхньої плідної праці.
3. Поліпшення харчування дітей та робітників школи.
4. Розширення можливостей для медичного обслуговування
5. Психологічний комфорт вихованців школи.
6. Належний морально-психологічний клімат закладу.

Основні принципи реалізації Програми "Здоров'ятко"
- адміністративне, науково-методичне забезпечення всіх етапів і напрямків діяльності;
- моніторинг й оцінка ефективності проміжних етапів реалізації Програми, своєчасне внесення корективів;
- створення відповідного психологічного мікроклімату в педагогічному колективі;
- мотивація вчителя на заощадження й формування особистого здоров'я, формування позиції вчителі не як провідника, а як носія знань;
- максимальне використання дитячого потенціалу й готовності дітей до власних дій у захист здоров'я, спонукання й підтримка дитячої ініціативи;
- якість середовища перебування школярів з метою створення умов досягнення здоров'я, гармонійного розвитку дітей згідно їх біологічного віку.

Результатом реалізації Програми "Здоров'ятко" повинне стати забезпечення державних гарантій охорони здоров'я дітей і підлітків, наявність стійких мотивів учнів на здоровий спосіб життя, стабілізація, а потім і поліпшення показників здоров'я.
Крім цього, пріоритетними напрямками у формуванні здоров'я вихованців школи є:
- психолого-педагогічне дослідження впливу навчально-виховного процесу на соматичне й нервово-психічне здоров'я учнів;
- формування культури здоров'я, пропаганда здорового способу життя, підвищення внутрішньої й зовнішньої культури всіх учасників педагогічного процесу;
- зведення до мінімуму числа учнів, що мають шкідливі звички, які відбиваються на стані екології особистості.
- вивчення середовища перебування дітей із соціально незахищених і неблагополучних, опікунських родин, виявлення закономірностей формування їхнього здоров'я, розробка профілактичних й оздоровчих заходів з метою збереження й зміцнення здоров'я даного контингенту;
- формування психофізичної стійкості й моральної "виживаності" в умовах майбутньої професійної діяльності й у сфері сімейно-побутових відносин.

Основними навчальними інтегративними проблемами програми «Здоров'ятко» є:
1. Життя: я, Сонце, Космос.
2. Слово — код здоров'я.
3. Здоров'я як феномен буття.
4. Пізнай себе.
5. Попередження хвороби, надання долікарської допомоги.
6. Вчуся бути здоровим:
6.1. Я в довкіллі.
6.2. Цілющість ритму.
6.3. Живу в русі.
6.4. Загартування.
6.5. Їжа.
6.6. Дихання.
6.7. Масаж.
7. Мої риси характеру.
8. Здоров'я в суголоссі з календарно-обрядовим колом.
9. Через любов і красу — до виживання.
10. Рід, родина — запорука здоров'я.
11. Здорова нація — міцна держава.
12. Здоров'я в полікультурному просторі.
13. Здоров'я в різних культурних епохах України.
14. Права людини на здоров'я в Україні. Мережа закладів охорони здоров'я та спортивно-оздоровчих організацій. Валеологічна просвіта.

Інтегративні проблеми розглядаються в шкільній програмі в різних аспектах: у 1-4 класах — з погляду гігієнічно-профілактичного, де увага зосереджується на формуванні потреби фізичного і психічного саморозвитку, на ознайомленні з правилами особистої гігієни та безпеки життя, на статевій орієнтації, навчанні плавати і загартовуватись, мати гарні манери.
Інтегративний курс «Здоров'ятко» враховує практичні потреби, які вимагають чітких критеріїв здоров'я, можливості виміру кількості здоров'я у кожної конкретної людини чи конкретної популяції, його модифікації в кращий бік, можливості контролю за точністю вимірів, оцінки ефективності, оздоровчої технології, розробки термінологічно-понятійного апарату, українознавчий аспект курсу.
Програма «Здоров'ятко» розрахована на спільну працю школи, батьків, служб у довкіллі, а тому розробка проблем спрямована на збереження і зміцнення здоров'я людини разом з батьками і вчителями.

ЗДОРОВ’ЯТКО

1-й клас
Будь здоровий, як вода.
Красивий, як весна,
Багатий, як земля,
Щедрий, як осінь
(Народна мудрість).
І. СКЛАДНИКИ ЗДОРОВ'Я
1. Який я? Що маю від тата, від мами?. Пояснення приказок:
 «Яблуко від яблуні далеко не падає»;
 «Який куш, така й хворостина, який батько, така й дитина»
 Я такий: голова, тулуб, руки, очі, ніс, ноги. Що маю всередині?
2. Моє рідне слово — теплота в родині. Мова нашої держави — злагода і порозуміння між людьми.
3. Що значить: «моя душа радіє», «моя душа болить»?
4. Пізнаю себе.
Гігієна тіла (мити руки перед їдою, мити ноги перед сном).
Поняття про гігієнічні перестороги (заборони) для дітей.
Цілющі властивості води, умивання, обтирання. Обливання холодною водою.
Зуби — твоє здоров'я і краса. Будова, функція, зміна зубів, догляд за зубами. Два рази в рік відвідувати зубного лікаря, полоскати рот після їжі, чистити зуби два рази в день. Профілактика захворювань зубів. Правильна осанка. Профілактика плоскостопості. (Вранці роблю зарядку, ходжу босоніж, виконую комплекс загальнорозвиваючих вправ на осанку з 7-9 вправ).
5. Який я хворий? Чому я хворію?
Як поводитися в такому випадку: повідомити старших, поміряти температуру, викликати лікаря, багато пити. Бажай одужати!).
Запобігання побутового, шкільного і вуличного травматизму; отруєння газом.
Чистота – запорука здоров’я.
6. Я — дитя природи. Тайна зелених скарбів. (Казки, легенди, міфи про
тварин і рослин). Доглядаю за кімнатними рослинами. Радість спілкування з природою. Традиційне відношення до природи українців. Радію зеленій травичці, шуму дерев, сонечку, дощику. Дбайливо ставлюсь до зелених насаджень.
Овочі, фрукти, соки, молочнокислі продукти підтримують моє здоров'я. Мию
овочі, фрукти перед вживанням.
Режим дня і здоров'я. Руховий режим першокласників. Учись правильно
сидіти, ходити.
Сонце, повітря і вода — мої найкращі друзі.
Що я люблю їсти? Смачна і несмачна їжа. Відчуття голоду і ситості. Чому іноді болить живіт? Яка їжа корисна? Моя їжа. Як вести себе за столом?
7. Мої хороші і погані звички. Посміхаюся. Намагаюся бути ввічливим.
Традиційні форми звертання українців до батьків, родичів, один до одного. Побратимство.
8. Втіха і спокій у колисковій пісні мами, бабусі, сестри.
9. Граймо в ігри весняного періоду, осінні, зимові, великодні, літні, хатні, надвірні ігри хлопчиків та дівчаток.
10. Я люблю світ (тата, маму, бабусю, дідуся, кицьку, собаку, травичку, дерево, село, вулицю). Не заважаю жити живому.
11. Що я роблю, щоб моїм рідним було радісно (тривожно, сумно)?
12. Богатирі в українських народних казках. Люди, наділені великою силою, здоров'ям. Поєднання надзвичайної фізичної сили і моральної довершеності українських богатирів.
13. Герої-богатирі в казках і легендах інших народів.
14. Як прославляли здоров'я в казках, піснях, прислів'ях наші далекі предки—слов’яни? Прислів'я, приказки, примовки,співанки про здоров'я людини. Казки, легенди, думи про роль духовної активності у зміцненні здоров'я.
15. Що я знаю про медичний пункт у школі, дитячу поліклініку свого мікрорайону?
ІІ. ШАНУЄМО СВОЄ ЗДОРОВ'Я
(практичні дії, звички, спосіб життя)
1. Словом, піснею (пісні, забавлянки, в колі)
2. У ритмі й русі
Ходжу - вчуся правильно ходити. Крокуємо в колоні по одному по колу; пересуваємося на носках, на п'ятах, високо підіймаючи стегна, напівприсядки, на внутрішніх і зовнішніх частинах стопи, зрізними положеннями рук. Ходжу з мішечком на голові по 5-7 хв (вага 200 г).
Бігаю — я бігаю, високо підіймаючи ноги; виносимо прямі ноги вперед, біжимо із зміною напрямку, бігаємо на витривалість, на швидкість. Пробігаю в повільному темпі 800-1000 метрів 3-4 рази в тиждень.
Стрибаю - підстрибую в різних стійках, і рухами рук. ніг, і поворотами у різні боки, у глибину, з висоти 30 См, у довжину - З МІСЦЯ, у висоту.
4. Рухи в танцях
Ходьба під музику, пісню учнів; ходьба із зупинками в кінці музичної фрази; танцювальний крок на пальцях; крок з підскоком; елементи народних танців (перескок, плетінка, тинок); приставні кроки з притопами; крок галопу вбік; найпростіші сполучення вивчених танцювальних рухів.
5. Забавки та ігри (українські народні, місцеві тощо)
«Перепілка», «Мовчанки», «Вовк і гуси», «Барвінок», «Просо», «Грибок», «Іди, іди дощику», «Зайчик», «Горобейко», «Огірочки», «Мак», «Подоляночка», «Кіт і миша», «Дрібушечка», «Женчичок – бренчичок», «Петре, де ти?», «Рибалки і риби», «Сірий вовк», «Вовк у канаві», «Совонька» та ін.
Естафети з елементами бігу, стрибків, метань, з м'ячем, лазінням, перелзінням.
6 . Чистота і здоров'я — рідні сестри (народна мудрість)
Сонце, повітря, вода — мої друзі.
Умиваюся. Миюся Купаюся. Бережу очі. Слідкую за вухами, волоссям.
Чищу зуби. Мию ноги Тримаю в чистоті і порядку руки, одяг. Турбуюся про шкіру. Дотримуюся режиму.
7 . У воді, як на землі
Вмію триматися на воді Вчуся плавати. Знаю правила поводження на воді. Ігри і вправи на воді.
8 . Допомагаю без ліків.
Умію міряти температуру, користуватися йодом, брильянтовою зеленню. Оберігаю себе від отруєнь брудною водою, грибами, їжею. Не вживаю в їжу маловідомі рослини та гриби.
Знаю правила поведінки з вогнем. Обережний із сірниками та запальничками. Не сиджу близько біля вогню. Не кидаю у вогонь патрони, снаряди, балони, не ллю в нього бензин, керосин.
Вчуся забинтовувати ранки.
9. Оздоровчі системи
Системи природного оздоровлення П.К.Іванова. «Детка» —зміст заповідей оздоровчої системи. Ходіння босоніж та його вплив на здоров'я.
10 . Я в довкіллі
Навколо мене машини, транспорт. Знаю правила дорожнього руху.
11. Індивідуальні поради лікаря

2-й клас
Багато ходити — довго жити
(Народна мудрість).
І. СКЛАДНИКИ ЗДОРОВ'Я
1. Я! Який? Сильний, ловкий, красивий. Володіє ногами, як руками.
Як я рухаюсь? Кістково-м'язовий апарат. Як стати сильним і спритним?
Ноги. Руки.
Як влаштована людська долоня?
Значення великого пальця.
Де збирається бруд на руках і ногах?
Як підстригати ниті?
Якберегти руки і ноги від порізів, опіків, травм?
Плоскостопість.
Клишоногість.
Коли можна ходити босоніж? '
Турбуюсь про шкіру.
Яка в мене шкіра? Для чого вона служить? Чому буває холодно чи спекотно?
Загартування. Основні види загартування стародавніх слов'ян і запорозьких козаків. Від чого захищає шкіра? Як вона влаштована?Травми і захворювання шкіри: опіки, запалення, грибкові захворювання Що робити при захворюванні шкіри?.' Правила догляду за шкірою
Навіщо людина миється? Звідки береться бруд на ТІЛІ? Умиваюсь холодною водою (обличчя, шия, руки). Приймаю душ. Народні перестороги, казки і прислів’я про чистоту тіла.
2. Удар забувається, а зле слово пам'ятається. Добрі і злі слова, їх вплив на здоров'я. Добре слово і в тріскучий мороз зігріває (народна мудрість).
3. Здоровий’я — здорова родина. Здорова сім'я та щасливе життя.
Інфекційні і неінфекційні захворювання, їх профілактика.
4. Зуби — не лише для їжі, а й для краси.
Молочні Й ПОСТІЙНІ зуби. Як влаштовані зуби людини? Хвороби зубів. Що треба їсти, щоб зуби були здорові? Як чистити зуби? Для чого служать зуби? Що я люблю жувати? Як треба жувати? Вмію чистити зуби.
Головні розвідники нашого організму: зір, слух, нюх, дотик, смак.
Очі. Я бачу все навколо. Якого кольору мої очі? Для чого вони служать? Па що я люблю дивитися? Як влаштоване око? Як берегти очі і зір? Чому зайчика називають «косим»? Як поводитися з окулярами? Гімнастика для очей.
Вуха. Які в мене вуха'? Навіщо вони. Що я люблю слухати? (Пісню, музику, спів птахів). Тренування слуху. Як влаштоване вухо людини? Як беоегти вуха?
Ніс. Який у мене ніс? Навіщо він? Приємні іі неприємні запахи. Як навчитись розпізнавати їх? Самомасаж носа Вчусь дихати носом.
5. Запобігання іахворювань вуха, горла, носа. Інфекційні та неінфекційні захворювання, попередження їх.
Перша допомога при захворюваннях вуха, горла, носа.
6. Що я знаю про дихання? Яке буває дихання? Як я дихаю, коли граю. їм, сплю, співаю? Правильно дихати під час розмови, співу.
Виконувати звукову гімнастику.
Дихальні вправи.
Забруднення повітря і погіршення стану здоров'я. Захворювання дихальної системи.
Лікар лікує, а природа зцілює. Сонячні повітряні ванни, купання у відкритих водоймах з метою покращення дихання і загартування. Трави, способи їх приготування під час захворювання органів дихання. (Готувати напої і відвари з трав: ромашки підбілу, материнки тощо.) Робити зігріваючі компреси.
Як я харчуюсь? Умію готувати 2-3 салати з овочів. Як влаштована моя система травлення? Які продукти найкорисніші для мого підростаючого організму'? Основні правила приготування та споживання їжі. Шануй хліб!
Корисні та шкідливі звички харчування (переїдання, зловживання сіллю, цукром, пересмажування). Сезонність харчування.
7. Вплив на здоров'я позитивних і негативних емоцій. Як керувати своїми емоціями ? Що таке співчуття? Народна мудрість про раціональне харчування.
Звички хороші і погані. Дисциплінованість, охайність, ввічливість, чуйність, доброта, чесність — це риси характеру, які гарантують здоров'я.
Розвиваю увагу і уяву. Завжди посміхаюсь.
8. Цілющість води, що оспівана в козацьких, ліричних, чумацьких, весільних піснях і баладах.
Загартування холодною водою. Цілющі властивості роси, її залежність від свята.
9. У хороводах возвеличуємо людину та її здоров'я, відтворюємо таїну світотворення і світобудови. «Кривий танок», «Подоляночка», «А ми прососіяли», «У довгої лози», «Ой ходить жук по чужині», «Щедрий вечір», «Щедрівочка».
10. Краса і чистота мого тіла — запорука здоров'я. Дотримуватися правил специфічної гігієни.
11. Батько, мати — обереги нашого роду. Дбаймо разом за всіх разом.
12. Довгожителі нашого роду. Хто з мого ролу відзначався особливим здоров'ям. Жоден лінивий довго не прожив. Відомі довгожителі України.
13. Довгожителі в інших народів.
14. Які подвиги руських богатирів, народних героїв, казкових героїв свідчили про їхню силу і здоров'я. Жінки-богатирі в українських переказах, казках, легендах.
15. Моя поведінка на прийомі в лікаря, в оздоровчому таборі, в санаторії.

II. ШАНУЄ СВОЄ ЗДОРОВ'Я
(практичні дії, звички,
-СПОСІБ-ЖИТТЯ1
1. Словом, піснею
Розпрягайте, хлопці, коні.
Туман горою.
Ой у полі криниченька.
Та ішли дівки.
Журю я ся, журю, як вечір так
рано.
Тиха вода, тиха вода бережечки
ломить.
Не стій, вербо, над водою.
Дощик, дощик капає дрібненько.
2. У ритмі й русі
Ходжу — човгаючи, підстрибуючи, клишоного, звичайно, з подоланням перешкод, із збереженням правильної постави.
Бігаю — із збереженням правильної постави, із зміною перешкод, із високого старту, швидко, в повільному темпі. Бігаю в повільному темпі 1200-1500 м 3-4 рази в тиждень. Стрибаю — поперемінноз ходьбою, з подоланням першкод, вгору, в довжину, з місця, з поворотом у різні боки, із скалкою, відштовхуючись однією ногою, приземлюючись на обидві.
Зберігаю правильну поставу. Ходжу щодня з вагою на голові до 7 хв..
Граю в м’яч.
3. У воді, як на землі
Освоєння з водою (глибина до пояса); занурення у волу до підборіддя; занурення у воду з відкриванням очей у воді; спливання «поплавком», «медузою»; вдих і занурювання з головою; присідання у воді, відштовхнувшись, вистрибнути вверх; ходьба і бігу воді; «Сядь на дно» (зробити вдих, затримати дихання, зануритись і старатись сісти на дно); «Поплавок» (зробити вдих, затримати дихання, присісти, щільно обхопити коліна руками, нахиливши до них обличчя); «Зірочка» (лягти на воду, руки і ноги'розвести, обличчя опустити у воду); «Стрілочка» (відштовхнувшись ногами, проковзнути з опушеним у воду обличчям і витягнутими вперед руками із затримкою дихання); ігри «Хто скоріше сховається у воду?», «Хто довше протримається під водою?»
4. Рухи в танцях
Найпростіше поєднання танцювальних кроків, вивчених у першому класі; те саме з музичним супроводом; біг; стрибки в темпі; крок галопом убік; чергування ходьби на місці з кроком галопу вбік у темпі музики; комбінації з приставних кроків і кроків галопу вбік; перемінний крок; найпростіше поєднання вивчених танцювальних кроків; елементи народних танців «Бігунець», «Тинок», «Присядка» тощо; вправи ритмічної гімнастики з використанням елементів вивчених танцювальних кроків.
5. Забави та ігри
Українські народні, місцеві та ін.: «Кривий танок», «У конопель», «Коза», «Сорока-злодійка», «Метеличок», «Сірий кіт», «Соловейку», «Ходить гарбуз», «Розлилися води», «Ворони», «У річку гоп», «Захисник фортеці», «Гонка м'ячів» тощо.
Естафети з елементами бігу, стрибків, метань, лазіння і перелізання з м'ячем.
6. Допомагаю без ліків
Умій говорити хороші, лагідні слова та співчувати.
Знаю цілющі властивості води (морська, річкова, джерельна, озерна, тала). Обливаюсь холодною водою.
7. Швидка допомога
Як допомогти при попаданні чужих тіл у вухо, горло, ніс, око?
Як допомогти при укусах змій, собак, котів?
Як я оберігаю себе від отруєнь?
Вживаю лише питну воду, їм чисті овочі та фрукти.
8. Оздоровчі системи.
Знаю і вмію виконувати декілька методик, що сприяють зняттю втоми з очей.
Основні правила дихання (дихаю носом).
9. Я в довкіллі
Оберігаю своє здоров'я на каруселях, гірках, на атракціонах.
Безпека за будь-якої погоди: запобігаю сонячному удару, поведінка під час грози; протягу: переохолодження ніг
10. Індивідуальні поради лікаря.
ПОМАГАЙ

3-й клас
Поспівчував хворому — повернув йому половину здоров я
(Народна мудрість)
І. СКЛАДНИКИ ЗДОРОВ'Я
І. Чим ти вирізняєшся З-ПОМІЖ усього живого світу? Ти —дитина, благодатна природа України дає тобі здоров'я.
Дерево творить корінь, а людину — серце (народна мудрість).
Я к працює серце? Що таке кров? Як відчути своє серце? Тренування серця. Умію рахувати пульс і оцінювати його характер. Виділення. Органи виділення. Як доглядати органи виділення?
Сон — друг здорової людини (народна мудрість).
Як я сплю? Навіщо мені сон? Як я почуваю себе, коли висплюсь? Що можна і чого не можна робити перед сном?
Що робити, щоб сон був корисним? Як сплять тварини? Навіщо людині солодкий сон? Як змінюється настрій після доброго чи недоброго сну? Скільки треба спати? Що робить сон повноцінним?
Ритми природи. Хто я? «Жайворонок» чи «сова»?
2. Словесна отрута гірше зміїної (народна мудрість).
Остерігайся злого слова, воно може вдарити сильніше ножа. Лайка — ознака невихованої, нездорової людини.
3. Здорова родина — здорова дитина. Родина — мій дім, мій оберіг. Звідки я взявся?
4. Постава. Ознаки правильної постави. Порушення постави. Попередження і корекція порушення її. Дотримуюсь правил самоконтролю за правильною поставою, яка вимагає постійної праці до поту.
5. Як допомогти хворим і кволим?
Що відчуває хвора людина? Чи вміємо ми співчувати людині, що попала в біду? Що треба знати, коли доглядаєш хворого? Як ставитись до дітей-інвалідів?
Чому ми хворієм? Ознаки хвороби: висока температура, біль у горлі, головний біль, нежить, відсутність апетиту, роздратованість.
Причини хвороби.
Щеплення від хвороб. Захисні функції організму. Дитячі хвороби, шкідливі інфекційні захворювання.
Переносники інфекції. Щеплення та реакції на них. Дотримуюсь заходів профілактики під час інфекційних захворювань.
Що треба знати про ліки? Гіркі і несмачні ліки. Де зберігати ліки? Антибіотики. Реакція організму на ліки. Алергія на ліки.
6. Як поводитись з товаришами?
Чим небезпечні домашні (дикі) тварини? Укуси тварин. Правила поведінки з тваринами.
Як захиститись від комах? Чим небезпечні мухи, комарі, блохи, кліщі тощо? Як боротися з мухами? Як запобігти укусам комах?
Цілюща сила свіжої їжі, звичка до здорового харчування. Вітаміни. Оздоровче значення посту.
Знаєш себе — можеш керувати собою. Як подолати тривожність? Я розвиваю мислення. Учусь подавати себе (міміка, жести, рухи тощо). Посміхаюсь. Умію слухати іншого. Вмію коректно відмовити.
8. Земля, оспівана в піснях, дає нам здоров'я.
9. Шануймо Природу через пісенно-обрядове коло. Природа дає нам здоров'я.
Вербовая дощечка
Не стій, вербо, над водою.
Горобчику, пташку, пташку.
Наша жучка рибку ловила.
Ой ти, травко, ти муравко.
Зажурилась та крута гора.
Зеленая дібровонька.
Та ходила дівчинонька по межі.
Котився віночок по полю.
10. Хто не курить і не п'є — той здоров'я збереже, власну красу і долю.
11. Мама і тато не палять, не зловживають кавою, чаєм, що мені дужс подобається. Народний фольклор про шкідливий вплив паління.
12. Здорові, сильні люди нашої округи. Чим вони відомі, прославилися?
13. Як шануютьсильних, здорових людейв інших народів.
14. Хто нас лікує? Які є лікувальні заклади? Які є лікарі, які хвороби вони лікують?
ІІ ШАНУЄМО СВОЄ ЗДОРОВ’Я
(Практичні дії,.звички, спосіб життя)
1. Словом, піснею
Ой дібровонька зелена.
Орел поле ізорав.
Оставайтеся всі ягодки з листям.
Мала нічейка, мала.
Одчини, господаре, фірточку.
Нуте, нуте, до межі.
Ой послала мене мати.
Маяло ЖИТЕЧКО, маяло.
2. У ритмі і русі
Ходжу — звичайно, в півприсяді, в присяді, із зміною напрямку руху, з уповільненням та прискоренням.
Бігаю — із збереженням правильної постави, повторним, перемітним, з подоланням перешкод, у рівномірному повільному темпі. Пробігаю 1500-2000 м повільним темпом 3-4 рази в тиждень.
Стрибаю — через коротку скакалку на обох ногах, на одній нозі, з однієї ноги на другу. Граю в малий і великий м'яч.
3. Рухи в танцях
Змінний притоп, вихилясник, кроки вальсу, польки, галопу, «Вірьовочка», «Припадання», ритмічна гімнастика з елементами танцювальних кроків, танець «Весела хвилинка», «Весела полька», «Козачок».
14. Забави та ігри
Українські народні, місцеві тощо. «Вийшли в поле косарі», «Ковалі», «Міст», «Качки і рибалки», «Бджоли», «Іду, іду», «Качка йде»; з елементами бігу, стрибків і метання: «Лисичка», «Калач», «Мета», «Сірий вовк», «Шило», «Порожнє», «Хто далі кине?» та ін.; естафети з елементами бігу, стрибків, метання.
5. У воді, як на землі
Плавання способом кроль на грудях; рухи руками, як при плаванні способом кроль; узгодження роботи рук з диханням; робота ніг, як при плаванні способом у заданому темпі, сидячи на лаві, лежачи з опорою об дно або борт басейну, з плавачьною дошкою в руках; ковзання по воді після відштовхування ногами; плавання з опушеною у воду головою, з винесенням рук з води; плавання з виключенням одного циклу дихання (вдих, видих); поступове збільшення циклу дихання (2,3): поступово збільшення пропливання дистанції без порушень режиму дихання до 15 м; ігри на уроках плавання.
6. Допомагаю без ліків
Як обминути простуду? Як вести себе на вулиці в період ожеледиці.
Самомасаж точок бадьорості і здоров'я.
7. Швидка допомога
Перша допомога при опіках і обмороженні, електротравмах, при перегріванні на сонці.
Перша допомога при теплових ударах. Як запобігти тепловому удару? (Одяг, поведінка, харчування) Що таке опіки і обмороження? Як зупинити кровотечу?
Як запобігти отруєнню? Ознаки отруєння. Кишковий розлад. Термін придатності продуктів харчування. Чому слід добре пережовувати їжу? Дотримуюсь правильного режиму харчування. За запахом і кольором визначаю якість продуктів харчування. Цікавлюсь напоями і відварами з трав за народними традиціями.
8. Оздоровчі системи
Основні правила і методика гігієнічного самомасажу; погладжування, розтирання, розминання, вібрація. Комплекс вправ на покрашення зору. Знати і вміти, за допомогою точкового масажу звільнятися від зубного болю.
9. Я в довкіллі
Знаю, що газ та інші вибухові речовини вимагають особливої уваги в користуванні. Вивчаю правила користування газовою плитою.
10. Індивідуальні поради лікаря.
РОЗУМНИК

4-й клас
Найкращі лікарі в світі – їжа, світло, повітря, рух і вода.
(Народна мудрість)
І СКЛАДНИКИ ЗДОРОВ’Я
ЩО ЗНАЧИТЬ БУТИ ЛЮДИНОЮ? «ТИ знаєш, що ти - людина?» У тобі минуле й майбутнє. Ти — сполучна ланка поколінь-. У тобі — продовження роду.
Для чого людині розум? Функції головного та спинного мозку. Хто всьому голова? Про шо я люблю думати? Як навчитись гарно говорити? Вправи для язика. Тренування пам'яті і розуму.
Настрій у школі і після школи. Який буває настрій? Від чого він залежить? Як покращити свій настрій у школі і після школи?
Добра поведінка, добрий настрій — добре здоров'я. Ціную здоров'я, як цінували ііого мої предки. Піклування про здоров'я старо-давніхслов'ян, запорозьких козаків.
2. Слова — обереги мого народу. Привітання, ласкаві слова, звертання, родинні символи, замовлення. Бажання здоров'я в колядках, щедрівках, веснянках.
Чи вміємо ми правильно говорити? Жаргонні слова. Слова -паразити. Надчим можна жартувати і сміятись? Культура спілкування.
3. Добрим бути краще, ніж злим, зависником, жадібним. Добрі і злі слова та їх вплив на здоров'я. Що відбудеться із злими людьми? Що відчувають добрі люди? Добра вдача українців. Гостинність та щедрість нашого народу.
4. Як і чим ми дихаємо? Будова і функції органів дихання. Звернутися до рідних, уміти викликати лікаря, швидку допомогу. Попередження захворювань органів дихання (за вказівками лікаря). Дихальна гімнастика (під керівництвом лікаря). Оздоровче дихання через ніс. Дихальна гімнастика за Стрельниковою. Дихання під час розмови та їжі. Звукова дихальна гімнастика.
5. Як вести себе, коли щось болить? Що таке біль? Як ведуть себе діти, коли їм щось болить? Внутрішній біль. Як зупинити біль?
Замовляння.
Як треба одягатись? Поняття про український національний одяг.
Для чого людина одягається? Як одягатись у школу, на прогулянку, на урочистості? Що таке одягатись зі смаком? Як одягались українці — наші предки? Пошанування чистого одягу, праної, прасованої білизни, зручного, гарного взутгя.
6. Сім основних законів Природи: закон температури, повітря, води, сонця, думки, гармонії, діяльності.
Себе зрозуміти і пізнати (природні ритми і працездатність). Механізми терморегуляції. Реакція організму на зміну температури.
Основні правила приготування та вживання їжі. Найбільш вживана їжа в нашій родині, в нашому краї. Різноманітність і повноцінність народних страв Простота технології приготування. Чи харчуюся я з користю для здоров'я? Чим можна було б покращити моє харчування, зважаючи на вік, умови, обставини, достаток? (Готувати їжу з максимальним збереженням вітамінів. Уміти вибирати продукти з наявністю вітамінів Готувати 4-5салатів з овочів та фруктів).
Помилки в харчуванні: незбалансованість їжі, недотримання режиму харчування тошо. Не зловживаю вуглеводами.
Роль мінеральних речовин у продуктах харчування для збереження здоров'я.
Особливості харчування під час занять фізичними вправами.
Як поводитись у гостях? Що таке такт? Сервірування стола. Правила поведінки за столом. Як накривали столи наші бабусі?
Чому ми говоримо неправду? В яких випадках ми обманюємо батьків? Як брехня стає звичкою? Неправда і обман у прислів'ях і приказках. Правда завжди випливає.
Скажи, хто твій приятель, і я скажу, хто ти. Умій обирати друзів. Як стати товариською людиною? Я розвиваю свої здібності. Кого можна вважати своїм другом? Гумор і здоров'я. Вчись розуміти інших (міміка, жести, рухи). Товариські відносини у запорозьких козаків. Побратимство скіфів і запорожців.
8. Співаймо, щоб жили в щасті, не знали напасті.
Українська душа в народних піснях.
9. Освячення і чудодійність води у пісенному обрядовому колі. Вода в традиціях українців.
Без води не шукай здоров'я.
Як пішла Ганна у Дунай по воду.
Паше Маричка купалочка.
Заплету віночок.
Зайшло сонце за віконце.
Ой купалочка скупалася.
Та ішли дівки
Ой на Йордані тиха вода стояла.
10. Красу кожен розуміє по-своєму. Здорова (в усіх відношеннях) людина завжди здорова і гарна.
11.Я —сполучна ланка поколінь. У мені — продовження роду. Добре знаю своїх батьків, умію попередити їхній настрій. 'Знаю християнські стосунки у сім'ї. Допомагаю батькам, приношуїм радість своїми добрими справами.
12. Мої друзі, кожен з них у чомусь спритніший, вміє краще ходити, бігати, стрибати, плавати тощо.
13. Мої ровесники в інших країнах. Що я знаю про них?
14. Що ми знаємо про вміння наших предків ходити далеко, бігати, плавати?
15. Що знаю про швидку медичну допомогу? За яких умов її викликають?
ІІ. ШАНУЄМО СВОЄ ЗДОРОВ'Я
(Практичні дії, звички, спосіб життя)
1. Словом, піснею
Ой сивая зозуленька,
їхав козак за Дунай.
Ой чорна я си чорна.
Ішло дівча лучками.
Ой Марічко, чичері.
Ой на горі жито, сидить зайчик.
2. У ритмі й русі
Ходжу — різновидність ходьби з різними положеннями рук у різних напрямках; повторний біг; човниковий біг; стартовий розгін; біг на дистанцію; фінішування; біг на швидкість; спеціальні бігові вправи; чергування ходьби та бігу на дистанції; біг у рівномірному повільному темпі без урахування часу до 2500 м.
Пробігаю в повільному темпі до 1500-2500 м 3-4 рази в тиждень.
Стрибаю — стрибок у довжину з місця; стрибок у довжину з розбігу, «зігнувши ноги»; стрибок у висоту з розбігу способом «переступання»; стрибок у довжину з місця через перетягнуту мотузку; спеціальні стрибкові вправи.
Елементи спортивних ігор — ознайомлення з технікою виконання ігрових ДІЙ у ручному м’ячі. баскетболі, волеііболі. Стійки гравців. Пересування із зміною швидкості і напряму руху. Ловіння і передача м'яча. Кидки. Удари. Подачі. Зупинки гравців і м'яча. Повороти: баскетбол — передача і ловіння м'яча двома руками від грудей з місця, з кроком зі зміною місць. Ведення м'яча, пересуваючись кроком, бігом; ручний м'яч - ловіння м'яча двома руками і передача його однією з місця в русі поперемінно лівою і правою руками. Кидок зігнутою рукою зверху: футбол — удар по нерухомому м'ячу внутрішньою стороною стопи і середньою частиною підйому; ведення м'яча по колу, передача внутрішньою стороною ступні Зупинка підошвою і внутрішньою стороною ступні.
3. Рухи в танцях
Танцювальні вправи; повторення танцювальних вправ, вивчених у попередніх класах.
Кроки «Паднбас». «Голубець», танці «Гуцулочка», «Гопак», народні хороводи.
4. Забави та ігри
Рухливі ігри: «Вовк і кози», «Хвостач», «Передай іншому», «Третяк», «Птиці», «Ніч і день», «Білка, жолуді, горіхи».
5. У воді, як на землі
Поширити матеріал, вивчений у попередніх класах. Плавання способом «кроль» на грудях (вправи на суші та у воді); рухи руками, як при плаванні способом «кроль»; узгодженість рухів руками з диханням; робота ніг, як прп плаванні «кролем» у заданому темпі, сидячи на стільці, лежачи з опорою руками об дно або борт басейну з дошкою в руках; плавання на грудях з опущеним у воду обличчям, з винесенням рук з води і затримкою дихання; плавання з виключенням одного циклу дихання (вдих, видих); рухливі ігри у воді. Пропливаю 25 м.
6. Допомагаю без ліків
Умію визначити частоту сердечних скорочень.
Безпека поведінки вдома, на вулиці, в транспорті.
Неохайність у хаті — причина багатьох наших травм. Не бігай по мокрій підлозі. Не торкайся мокрими руками до електричних приладів і дротів. Знаю правила дорожнього руху. Не грай на проїжджій частині дороги, на будівельному майданчику. Ходжу пішки. Не вистрибуй із транспорту на ходу.
Безпека поведінки на воді. Не купайся один (у річці, озері, в морі). Не пірнай у незнайомих місцях. Не купайся під час грози.
Не ходжу взимку по тонкому льоду.
7. Швидка допомога
Вмію приготувати і вчасно подати чай, настої, відвари. Знаю і вмію збирати, сушити, зберігати рослини для .чаю, настоїв.
8. Оздоровча система
Уміти виконувати самомасаж рук і ніг.
Механізми оздоровчого дихання. Гігієнічна основа дихання. Розробити методику загартування повітрям, сонцем, водою і вміти застосовувати її під час канікул.
Дотримуватися гігієни статевих органів, знати анатомічні особливості та функції.
Роль матері і батька у вихованні хлопчиків та дівчаток.
9. Я в довкіллі
Дбаю про свою безпеку під час поїздки автобусом, поїздом, літаком, теплоходом тощо.
10. Індивідуальні поради лікаря

СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ № 18 м. СЄВЄРОДОНЕЦЬК
Категорія: Допомога молодому вчителю | Додав: (06.05.2012)
Переглядів: 2566 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!