Руденко Світлана Володимирівна,
вчитель початкових класів,
Конельськопопівська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів
Жашківської районної держадміністрації
РОБОТА З ПРИСЛІВ’ЯМИ ТА ПРИКАЗКАМИ НА УРОКАХ «Я У СВІТІ»
Головною метою української освіти є створення умов для особистісного розвитку і творчої самореалізації кожного громадянина України, виховання покоління, здатного навчатися впродовж життя, створення і розвиток цінностей громадянського суспільства.
Вчитель початкової школи зміцнює маленьку душу, утверджує людські цінності, прагнення до добра, любові, істини. Виховання в молодшому шкільному віці Сухомлинський В.О. називає «школою сердечності». Особливу роль у духовному і моральному вихованні відіграють уроки громадянської освіти.
Навчальний предмет «Я у світі» спрямований на соціалізацію особистості молодшого школяра, його патріотичне і громадянське виховання. В учнів поступово формується ставлення до себе, до соціального середовища, розвивається їхня самосвідомість й самовизначення, прагнення до самовдосконалення. «У нашому суспільстві надзвичайно тонкий озоновий шар культури, міліють її джерела. Обсяг інформації зростає, натомість духовність, загальний рівень культури людей, як свідчать соціологічні дослідження, знижується». Духовно багата особистість у своїй діяльності керується почуттями і поняттями істини, добра і краси. Вона вміє мріяти, творити, прагне зробити світ справедливішим, прекраснішим.
Виховне спрямування змісту предмету «Я у світі» - це формування в учнів патріотизму, соціальної справедливості, первинності духовного щодо матеріального, працелюбства, взаємоповаги, виховання в дитини свого власного «Я», віри в свої сили, талант, здібності; виховання гуманної, творчої, соціально активної особистості, здатної бережливо ставитися до природи, світу речей, самої себе, інших людей, розуміти значення життя як найвищої цінності.
Прислів’я та приказки - це мовне багатство, яке містить у собі високу мораль, розум народу. Це правовий кодекс, перевірений багатьма поколіннями українців. В них можна знайти пораду, підтримку, осуд. Різні завдання з короткими влучними народними висловами повчального характеру зацікавлюють учнів на уроках, активізують їх роботу, вчать кращому засвоєнню матеріалу. Прислів’я приваблюють не тільки своєю яскравістю, співзвуччям. Вони впливають на думки і вчинки людей. Кінцева мета прислів’їв - це виховання.
Їх можна згрупувати за темами, що вивчаються в 3-4 класах. Потім застосовувати різні вправи та завдання: «Початок - кінець», «Поєднай частини і утвори прислів’я», «Склади прислів’я із розсипаних слів», «Роз’єднай слова і запиши прислів’я», «Хто більше?», «Підпиши малюнок». Учні можуть працювати індивідуально, в парах, в групах.
«Людина»
Життя прожити-не поле перейти.
Літа пливуть,як вода.
Життя біжить-як музика дзвенить.
Ніхто не знає, що його в житті чекає.
«Людина серед людей»
(Дбай про своє добре ім’я)
Хочеш собі добра, не роби нікому зла.
Добре діло твори сміло.
Добре роби, добре й буде.
Раз добром нагріте серце вік не прохолоне.
Доброму скрізь добре.
Хто людям добра бажає,той і собі має.
Злість до добра не доводить.
Не всяка стежечка без спориша, не в кожної людини добра душа.
(Людські чесноти:байдужість)
Моя хата скраю, я нічого не знаю.
Не моє горить, не буду гасить.
І чути не чув, і бачити не бачив.
(Навчання як складова життєвого успіху)
Книга вчить, як на світі жить.
Книга не пряник, а дітей до себе манить.
Вчення - світ, а невчення – тьма.
Хто більше читає, той більше знає.
Хто хоче більше знати, треба менше спати.
Пташка красна своїм пір’ям, а людина знанням.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Ніколи не кажи: «Не вмію», а кажи «навчуся».
Вчитися ніколи не пізно.
Учитись – однаково, що гребти проти течії: тільки перестав - і тебе понесло назад.
Нема науки без муки.
Не бійся , коли не знаєш: страшно, коли знати не хочеться.
Гарно того вчити, хто хоче все знати.
(Правила поведінки в гостях)
Мийся біленько, бо гості близенько.
У гостині останній починай їсти, а першим переставай.
Просимо їсти, та ніде сісти.
Чим багатий, тим і радий.
Яке частування, таке й дякування.
Хто пізно приходить, той сам собі шкодить.
Прийшов провідать, та зостався обідать.
(Про лінивих)
Лінь – гірше хвороби.
Лінивому все ні коли.
Без охоти немає роботи.
Робить, як мокре горить.
То снідаю,то обідаю – і погуляти ніколи.
Під лежачий камінь і вода не тече.
(Про працьовитих)
Більше роби, та менше говори.
Мала бджілка, а й та працює.
Терпіння і труд все перетруть.
Очам страшно, а руки зроблять.
Хто не робить, той не їсть.
Не той молодець, що починає, а той, що кінчає.
Без муки нема науки.
У нього все горить в руках.
На дерево дивись, як родить, а на людину – як робить.
Без труда не виловиш і рибки із пруда.
(Сім’я)
Шануй батька і неньку, то буде тобі скрізь гладенько.
За науку – цілуй батька і матір у руку.
Нема того краму, щоб купити маму.
На сонці тепло, а біля матері добре.
Свій хоч не заплаче,то бодай скривиться, а чужий і не подивиться.
Найдорощий скарб, як в родині лад.
Пташка радіє весні, як дитя матері.
«Людина в суспільстві»
Козацькому роду нема переводу.
Степ та воля – козацькая доля.
Мир усі люблять, а один одного гублять.
Коли зброя говорить, закони мовчать.
Згода будує, а незгода руйнує.
Від сварки до бійки – один крок.
Йому посваритися, що дурному з гори скотитися.
Хоч в лоб, хоч по лобі.
«Людина у світі»
(Україна – рідний край)
Всюди добре, а вдома найліпше.
Рідна земля і в жмені мила.
На чиїй землі землі живеш,того йводу п’єш.
За рідний край і життя віддай.
Свого не цурайтесь і чужому научайтесь.
Жити – Вітчизні служити.
Література:
1. Людина і суспільство. К.: «Перун», 2006.-414с.
2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 1-4 кл.-К.:Видавничий дім «Освіта», 2012.-204-211с.
3. Навчання і труд поряд ідуть. К.: «Веселка», 1989.-39с.
4. Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової освіти. К.: Богданова А.М., 2009.-8,118с.
5. Усі крилаті вислови, прислів’я, приказки, загадки. Х.: «Торсінг плюс», 2009.-319с.
6. Хрестоматія школяра. К.: «Школа», 2001.-170с.
Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/ |