Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель батькам » Поради батькам [ Додати статтю ]

Розвиток навичок читання у дошкільників

Розвиток навичок читання у дошкільників
 

Читання є однією з найважливіших дисциплін у системі дошкільної освіти. Батьки зазвичай ставлять собі запитання, що вони можуть зробити, щоб допомогти своєму маленькому дошкільнику стати успішним читачем ще навіть до того, як він навчиться читати самостійно. Іноді, щоб дати своїм дітям початковий поштовх, вони вдаються до різних новомодних комп'ютерних програм і агресивних стратегій навчання читання.

Однак, найпростіші повсякденні прийоми, такі як, наприклад, допомога дитині в розумінні сенсу того, що читають їй батьки, являє собою захоплюючий, ефективний і відповідний рівню її розвитку «трамплін» до успішного читання. У дошкільнят розуміння прочитаного і розуміння послідовності викладання тексту є двома головними попередніми навичками читання, які вони можуть практикувати, ще до того, ніж зможуть прочитати щось самі.

Розуміння прочитаного - це ясне розуміння змісту тексту. Юні читачі іноді настільки втягуються у процес вимови слів, що забувають звертати увагу на те, про що вони читають. Але ви можете допомогти вашій дитині навчитися фокусуватися на змісті оповідання, проаналізувавши разом з нею відповідний текст.

Як практикувати розуміння прочитаного:

Цікавтеся чому. Коли у прочитаній вами історії один з персонажів щось робить певним чином і його вчинок буде роз'яснено далі за текстом, запитайте у вашого малюка, чому, на його думку, герой оповідання вчинив саме так, а не інакше. Наприклад, якщо ви читаєте казку «Троє поросят», ви можете запитати у дитини, чому Наф-Наф вирішив побудувати свій будиночок з каменю та глини і так довго будував його, а не зробив все швидко і просто як Ніф-Ніф, побудувавши будиночок з соломи? Коли ви продовжите читання, то разом зможете проаналізувати, чи правильним було припущення вашого малюка.
Помічайте нові слова. Коли в тексті ви зустрічаєте слово, яке, швидше за все, дитина ще не знає, зупиніться і запитайте її, що воно означає. Наприклад, якщо ви прочитали «корабель зазнав аварії», запитайте: «Що означає аварія?». Якщо дитина не знає, поясніть їй, а потім знову прочитайте це ж речення. Дитині це допоможе зрозуміти зміст прочитаного, і надалі вона вже буде більш впевнено почувати себе при бажанні запитати вас про значення невідомого слова. Накопичення великого словникового запасу допомагає при читанні, оскільки набагато простіше розпізнати слово, яке ти вже знаєш, ніж те, яке ти ніколи раніше не чув.
Анотуйте текст. Перш ніж ви знову почнете перечитувати улюблену історію вашої дитини, запитайте її: «Я пам'ятаю, що читала це оповідання, але я не пам'ятаю, що ж станеться з мишеням. А ти пам'ятаєш?». Ваша дитина неодмінно підключиться до розмови і розповість вам про те, що ж там трапиться далі, і тим самим буде практикуватися в такій важливій навичці, як запам'ятовування і викладання інформації.
Будьте уважними до деталей. Після того, як ви дочитаєте текст до кінця, поставте дитині ряд запитань щодо сюжетної лінії і героїв. Наприклад: навіщо Снігова королева викрала Кая? Які тварини приходили до Айболиту? Що трапилося після того, як Еліза накинула на своїх братів-лебедів сорочки? Якщо після прочитання тексту ви неодноразово будете ініціювати такі дискусії, ваша дитина почне звертати більше уваги на деталі тих історій, які ви разом з нею читаєте (а пізніше і на деталі оповідань, прочитаних нею самостійно).
Послідовне викладання тексту - це здатність розставляти події з оповідання в тому порядку, в якому вони мали місце при написанні автором. Дітям молодшого віку дуже важливо навчитися правильній послідовності викладання і зв'язності тексту, оскільки логічна побудова мислення є основоположною як для майбутнього читання, так і для життя в цілому.

Як практикувати послідовне викладання тексту:

Практикуйте прогнозування. Читаючи текст вперше, запитайте у дитини, що вона думає з приводу того, що станеться далі. Наприклад, у казці «Колобок», що трапиться після зустрічі Колобка з Лисицею? Якщо її припущення було неправильним, ви можете використовувати цю можливість, щоб вона придумала свою власну версію історії і подивилася, як вона могла б закінчитися по-іншому. Якщо ви читаєте оповідання вже не перший раз, зупиніться в певний момент і запитайте вашу дитину, чи знає вона, що має відбутися на наступній сторінці.
Зробіть сюжетні картки. Після прочитання тексту, допоможіть дитині зробити картинки, що відображають послідовність зміни подій в історії (за типом коміксів). Візьміть кілька аркушів білого паперу, потім ви або ваша дитина (або краще вдвох) намалюйте картинки (прості невигадливі малюнки), на яких ви зображатимете основні події прочитаного сюжету. Запропонуйте дитині сказати вам кілька слів, які будуть найбільш повно описувати цю картинку. А потім нехай дитина розкладе картинки у відповідності до логіки оповідання. Почніть для початку з 3-х картинок: початок, середина і кінець оповідання, а коли ваш малюк буде готовий, додайте ще кілька.
Створіть свою власну книгу. Запропонуйте дитині зробити разом з вами книгу з його улюблених історій. Візьміть аркуші паперу, і нехай дитина продиктує вам основні фрази і речення, які будуть нагадувати їй про сюжет оповідання (або ж, якщо вона захоче, може записати звуки, які супроводжують і відображають певні слова). Також дитина може намалювати картинки-ілюстрації, щоб прикрасити ними кожну із сторінок.
Додавши всього лише кілька простих запитань і дій під час прочитання обраної вами історії, ви зможете допомогти дитині почати вивчати і освоювати важливі базові навички читання. Розуміння прочитаного і розуміння послідовності викладання тексту допоможуть їй детально усвідомити зміст оповідання. В якості додаткового бонусу, ви отримаєте велике задоволення і багато приємних і радісних моментів.



Джерело: http://childdevelop.com.ua/articles/edu/48/
Категорія: Поради батькам | Додав: (29.07.2015) | Автор: Інетка
Переглядів: 1037 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!