Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Я - класний керівник | [ Додати статтю ] |
Самоврядування в початкових класах Спочатку, звичайно, були сумніви: чи достатньо «дорослі» мої третьокласники для усвідомлення потреб у самоврядуванні, чи вистачить у них відповідальності?Зараз переконана: таку роботу можна і треба розпочинати набагато раніше.
З чого ж почати? Насамперед з себе. З особистості вчителя. Слід не тільки самому «дорости» до розуміння необхідності впровадження самоврядування, а й зуміти підвести до цього розуміння дітей, не тільки мати бажання працювати у цьому напрямі, а й серйозно продумати: що це дасть дітям; який кінцевий результат хотілося б отримати; яким шляхом варто йти до отримання бажаного результату, які методи і форми роботи використати. Звідси й виходить, що робота з впровадження самоврядування розпочинається з учителя, з чіткого формулювання ним цілей і завдань самоврядування.
Перед собою я поставила такі цілі: • допомогти кожній дитині виявити себе як особистість, індивідуальність; • прислухатися до думки кожного, брати за основу його інтереси й потреби; • дати дітям право вибору: не нав'язувати, а радитися; • діти повинні відчути себе господарями класу, свого життя у ньому; • надати кожній дитині можливість самореалізуватися у вибраній сфері діяльності, а для цього вивчити інтереси дітей, їхні захоплення, особистісні якості; • розвивати почуття відповідальності; • викликати інтерес до навчально-виховного процесу, зацікавленість у поліпшенні взаємин ніж членами колективу; • розвивати навички спілкування, підвищити культуру спілкування.
Першим етапом роботи стало проведення виховної години «Моя Батьківщина — Україна», на якій уточнювались і поповнювались знання про такі поняття як державні символи, органи влади, Конституція. Разом з дітьми ми з'ясували, що Батьківщина складається з маленьких батьківщин кожного громадянина. Наше місто, наша школа, наш клас — це маленька частинка нашої України. Кожен присутній у майбутньому може стати кваліфікованим робітником, досвідченим інженером, лікарем, учителем, керівником школи, фірми, підприємства, депутатом Верховної Ради, і навіть президентом. Та цього, звичайно, треба вчитися. А коли ж починати вчитися, як не в школі? Мою пропозицію створити власну маленьку країну, жителі якої (учні класу) самі б керували її життям, вихованці підтримали одностайно. Одразу націлила дітей: це не гра в дорослих, а серйозна робота, і усе в нас вийде тільки в тому випадку, коли кожен відповідально підійде до цієї справи. Перевіркою на готовність ло створення власної держави було завдання: добре подумати, порадитися з друзями і батьками, яку саме державу слід будувати, як здійснювати керівництво нею? На наступній виховній годині після бурхливих обговорень, вирішили створити чотири міністерства: — освіти; — культури і дозвілля; — фізкультури і спорту; — правопорядку. Вирішили також, шо кожен учень стане членом якогось міністерства, а якого — він має обрати сам. Дехто з дітей звертався за порадою до батьків, дехто — до мене. Кожен розумів, що він повинен стати членом того міністерства, де найуспішніше зміг би реалізувати свої здібності та можливості.
У результаті всі міністерства відрізнялися кількісним складом, але члени кожного з них мали рівні права. Керування роботою міністерств вирішили покласти на прем'єр-міністра. Кандидатури на цю посаду пропонували діти, хтось пропонував себе сам. У передвиборчому марафоні брали участь шість кандидатів: троє дівчаток і троє хлопчиків. Усі вони мали представити свої програми — реальні, спрямовані на покращення життя колективу. У ході підготовки до виборів хлопчики зійшли з дистанції, дівчатка ж продовжили боротьбу. Вибори були максимально наближені до реальних. Це робилося для того, щоб діти, по-перше, ознайомились із ходом виборів, по-друге, відчули значущість того, що відбувається. Голосування було таємним, тому заздалегідь створена лічильна комісія підготувала бюлетні. У день виборів були і наглядачі — батьки. Обраний за результатами голосування прем'єр-міністр у своїй програмі пропонував: • дати учням можливість самостійно вирішувати деякі питання життя класу; • проводити інтелектуальні ігри із різних предметів; • організувати гуртки за інтересами, звернувшись за допомогою до батьків; • організувати допомогу в навчанні тим, хто її потребує; • домагатися, щоб всі учні ходили до школи у шкільній формі; • допомагати батькам у проведенні ремонту класної кімнати. Для розв'язання поточних питань був створений кабінет міністрів, до складу якого увійшов представник кожного міністерства. Цей представник і очолив відповідне міністерство.
Розпочалася підготовка до першого засідання кабінету міністрів. Спочатку провели засідання у кожному з міністерств, на які були запрошені вчитель і прем'єр-міністр. На порядок денний виносилося одне питання: визначити напрям діяльності даного міністерства, яке, виробивши свої повноваження, подало їх на затвердження до Кабміну. Кабінет міністрів, розглянувши та обговоривши пропозиції міністерств, затвердив обов'язки кожного з них.
Міністерство освіти: — надає допомогу у навчанні тим учням, які цього потребують; — організовує рейди-перевірки збереження підручників, ведення зошитів; — стежить за систематичним заповненням клас¬ного календаря погоди. Міністерство фізкультури і спорту:
— готує інструкторів (членів міністерства), що проводять ранкову гімнастику, фізкультхвилинки на уроках; — організовує спортивні змагання.
Міністерство культури і дозвілля:
— організовує ігри на перервах; — бере участь у плануванні роботи на семестр, створенні проектів свят, ранків, самостійно добирає матеріали для сценаріїв, готує та проводить свята. Міністерство правопорядку:
— стежить за порядком у класі та школі; — проводить роз'яснювальну роботу серед правопорушників. Створення органів самоврядування докорінно змінило життя в класному колективі. Учні відчули себе дорослішими, тому стали самостійнішими, відпові-дальнішими, ініціативнішими.
Щоб донести рішення кабінету міністрів до кожного члена колективу, вирішили створити «Куточок самоврядування». Тут показано структуру органів самоврядування, поданий план роботи на семестр, записані ухвалені рішення з різних питань. Крім «Куточка», у класі виходить газета «Школярик». Редакційна група поміщає на її сторінках, окрім рішень Кабміну, поезію, публіцистичні статті і замітки про проблеми класу. Створюючи модель учнівського самоврядування, я прагнула втілити в життя мрію про дитячу самостійність, про можливість повної самореалізації, бо творити індивідуальність необхідно саме в шкільному віці, коли формується характер та визначаються риси особистості. Марія Довбуш, учителька початкових класів школи № 5, Черкаська обл.
| |
Переглядів: 9729 | Рейтинг: 3.3/6 |
Всього коментарів: 0 | |