Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Я - класний керівник [ Додати статтю ]

Самоврядування в початкових класах

Самоврядування в початкових класах

 
Спочатку, звичайно, були сумніви: чи достатньо «дорослі» мої третьокласники для усвідомлення потреб у самоврядуванні, чи вистачить у них відповідальності?Зараз переконана: таку роботу можна і треба розпочинати набагато раніше.
З чого ж почати? Насамперед з себе. З особистості вчителя. Слід не тільки самому «дорости» до розуміння необхідності впровадження самоврядування, а й зуміти підвести до цього розуміння дітей, не тільки мати бажання працювати у цьому напрямі, а й серйозно продумати: що це дасть дітям; який кінцевий результат хотілося б отримати; яким шляхом варто йти до отримання бажаного результату, які методи і форми роботи використати. Звідси й виходить, що робота з впровадження самоврядування розпочинається з учителя, з чіткого формулювання ним цілей і завдань самоврядування.
 

Перед собою я поставила такі цілі:

• допомогти кожній дитині виявити себе як особистість, індивідуальність;

• прислухатися до думки кожного, брати за основу його інтереси й потреби;

• дати дітям право вибору: не нав'язувати, а радитися;

• діти повинні відчути себе господарями класу, свого життя у ньому;

• надати кожній дитині можливість самореалізуватися у вибраній сфері діяльності, а для цього вивчити інтереси дітей, їхні захоплення, особистісні якості;

• розвивати почуття відповідальності;

• викликати інтерес до навчально-виховного процесу, зацікавленість у поліпшенні взаємин ніж членами колективу;

• розвивати навички спілкування, підвищити культуру спілкування.
 

Першим етапом роботи стало проведення виховної години «Моя Батьківщина — Україна», на якій уточнювались і поповнювались знання про такі поняття як державні символи, органи влади, Конституція. Разом з дітьми ми з'ясували, що Батьківщина складається з маленьких батьківщин кожного громадянина. Наше місто, наша школа, наш клас — це маленька частинка нашої України. Кожен присутній у майбутньому може стати кваліфікованим робітником, досвідченим інженером, лікарем, учителем, керівником школи, фірми, підприємства, депутатом Верховної Ради, і навіть президентом. Та цього, звичайно, треба вчитися. А коли ж починати вчитися, як не в школі?

Мою пропозицію створити власну маленьку країну, жителі якої (учні класу) самі б керували її життям, вихованці підтримали одностайно. Одразу націлила дітей: це не гра в дорослих, а серйозна робота, і усе в нас вийде тільки в тому випадку, коли кожен відповідально підійде до цієї справи.

Перевіркою на готовність ло створення власної держави було завдання: добре подумати, порадитися з друзями і батьками, яку саме державу слід будувати, як здійснювати керівництво нею?

На наступній виховній годині після бурхливих обговорень, вирішили створити чотири міністерства:

— освіти;

— культури і дозвілля;

— фізкультури і спорту;

— правопорядку.

 
Вирішили також, шо кожен учень стане членом якогось міністерства, а якого — він має обрати сам. Дехто з дітей звертався за порадою до батьків, дехто — до мене. Кожен розумів, що він повинен стати членом того міністерства, де найуспішніше зміг би реалізувати свої здібності та можливості.

У результаті всі міністерства відрізнялися кількісним складом, але члени кожного з них мали рівні права.

Керування роботою міністерств вирішили покласти на прем'єр-міністра. Кандидатури на цю посаду пропонували діти, хтось пропонував себе сам. У передвиборчому марафоні брали участь шість кандидатів: троє дівчаток і троє хлопчиків.

Усі вони мали представити свої програми — реальні, спрямовані на покращення життя колективу.

 

У ході підготовки до виборів хлопчики зійшли з дистанції, дівчатка ж продовжили боротьбу.

Вибори були максимально наближені до реальних. Це робилося для того, щоб діти, по-перше, ознайомились із ходом виборів, по-друге, відчули значущість того, що відбувається. Голосування було таємним, тому заздалегідь створена лічильна комісія підготувала бюлетні. У день виборів були і наглядачі — батьки. Обраний за результатами голосування прем'єр-міністр у своїй програмі пропонував:

• дати учням можливість самостійно вирішувати деякі питання життя класу;

•  проводити інтелектуальні ігри із різних предметів;

• організувати гуртки за інтересами, звернувшись за допомогою до батьків;

• організувати допомогу в навчанні тим, хто її потребує;

• домагатися, щоб всі учні ходили до школи у шкільній формі;

• допомагати батькам у проведенні ремонту класної кімнати.

 
Для розв'язання поточних питань був створений кабінет міністрів, до складу якого увійшов представник кожного міністерства. Цей представник і очолив відповідне міністерство.
Розпочалася підготовка до першого засідання кабінету міністрів. Спочатку провели засідання у кожному з міністерств, на які були запрошені вчитель і прем'єр-міністр. На порядок денний виносилося одне питання: визначити напрям діяльності даного міністерства, яке, виробивши свої повноваження, подало їх на затвердження до Кабміну. Кабінет міністрів, розглянувши та обговоривши пропозиції міністерств, затвердив обов'язки кожного з них.
 

Міністерство освіти:

 — надає допомогу у навчанні тим учням, які цього потребують;

— організовує рейди-перевірки збереження підручників, ведення зошитів;

— стежить за систематичним заповненням клас¬ного календаря погоди.

 
Міністерство фізкультури і спорту:

— готує інструкторів (членів міністерства), що проводять ранкову гімнастику, фізкультхвилинки на уроках;

— організовує спортивні змагання.
 
Міністерство культури і дозвілля:

— організовує ігри на перервах;

— бере участь у плануванні роботи на семестр, створенні проектів свят, ранків, самостійно добирає матеріали для сценаріїв, готує та проводить свята.

 
Міністерство правопорядку:

— стежить за порядком у класі та школі;

— проводить роз'яснювальну роботу серед правопорушників.

 
Створення органів самоврядування докорінно змінило життя в класному колективі. Учні відчули себе дорослішими, тому стали самостійнішими, відпові-дальнішими, ініціативнішими.

Щоб донести рішення кабінету міністрів до кожного члена колективу, вирішили створити «Куточок самоврядування». Тут показано структуру органів самоврядування, поданий план роботи на семестр, записані ухвалені рішення з різних питань. Крім «Куточка», у класі виходить газета «Школярик». Редакційна група поміщає на її сторінках, окрім рішень Кабміну, поезію, публіцистичні статті і замітки про проблеми класу.

Створюючи модель учнівського самоврядування, я прагнула втілити в життя мрію про дитячу самостійність, про можливість повної самореалізації, бо творити індивідуальність необхідно саме в шкільному віці, коли формується характер та визначаються риси особистості.

 
Марія Довбуш, учителька початкових класів школи № 5, Черкаська обл.
Категорія: Я - класний керівник | Додав: [ADM]Irina (24.06.2010)
Переглядів: 9729 | Рейтинг: 3.3/6
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!