Тема. Вибір є у кожній долі
Мета: поглибити знання учнів про професії, допомогти у визначенні цілей на майбутнє, мотивувати їхню подальшу навчальну діяльність при виборі професії; розвивати ділові якості, логічне мислення, комунікативні навички, вміння аналізувати, робити висновки, спостережливість, кмітливість; виховувати бажання працювати, бути організованим, виховувати шанобливе ставлення до будь-якої професії.
Обладнання: ілюстрації, мультимедійні презентації, відеоролики, аудіозаписи, ТЗН.
За що б ви не взялись, головне –
будьте віддані своїй справі до кінця.
Не обов'язково досягати
якогось зоряного успіху,
але бути чесним перед самим собою
в обраній професії - обов'язково.
Роберт де Ніро
Вчитель Яка глибока думка закладена в словосполученні «вибір професії», скільки викликає воно емоцій та сподівань і водночас скільки породжує проблем! Це не просто вдало чи невдало прийняте в юності рішення, це щаслива або розбита доля, активне, творче, радісне життя чи байдуже, пасивне існування.
Ведучий 1. Як же із тисяч професій обрати ту, яка приносила б найбільшу користь людям, країні, давала б змогу відчути себе потрібним, повноцінним і задоволеним своєю працею? Як уникнути помилок і розчарувань у майбутньому, обравши певну професію?»
Ведуча 2. У світі існує безліч професій. Як же зорієнтуватися се¬ред цієї кількості? Як знайти серед тисяч ту єдину, яка стане справою всього життя?
Вч. Найперше потрібно більше дізнатись про людей різних професій. Що ми сьогодні з вами і зробимо. Ваше завдання - поцікавитись у своїх друзів та знайомих, що вони знають про професії їхніх батьків, або ті які планують для себе обрати. До справи.
Вч. Існує кілька класифікацій професій. Найпоширенішою є класифікація за предметом праці.
Вч. Перша група це - ПРОФЕСІЇ ТИПУ "ЛЮДИНА-ТЕХНІКА"
Професії , які орієнтовані на створення, використання і обслуговування різних технічних пристроїв.
(Ведучий підходить до гурту хлопців)
Ведучий 1. Привіт. Я знаю твій тато водій. Що ти знаєш про цю професію?
Учень 1 У мене є ілюстрації представників цієї професії, давай переглянемо? Я знаю, що до класу водіїв відносяться ті люди, що керують суспільним транспортом (трамваєм, тролейбусом, автобусом, маршрутним таксі, поїздом). Також схожою є робота пілотів, повітряного або водного транспорту (як цивільного, так і військового).
Учень 2 А мій батько – слюсар. Робота слюсаря необхідна на всіх етапах створення, експлуатації і ремонту різної техніки. Я знайшов відеоролик про цей фах.
Ведучий 1. Цікаво подивитись!
(відеоролик «Професія слюсар»)
Ведучий 1. А у кого ще професія батьків відноситься до типу людина – техніка?
Учень 3 У мене! Мій тато – столяр. Столяр виготовляє меблі (м'яку, корпусну, офісну), бере участь в будівництві: виготовленні і монтажі дверей і вікон, вбудованих в меблі, монтажі перегородок, урізуванні замків, ручок, облицюванні стін дерев'яними панелями, а також виготовленні будь-яких виробів з дерева: вішалок, карнизів і ін.
(підходять дівчата)
Учениця1 А мій тато – тракторист.
Учениця 2 А мій – комбайнер.
Учениця 1 І їх називають почесним іменем – хлібороби.
Вони добре знаються на техніці, ремонтують її, щоб вчасно обробляти поля та збирати гарні врожаї.
Учениця 2
Ти одвічний сівач.
Щедра нива твоя
Кинеш в землю зерно –
Рясно парость буя.
Ти одвічний сівач.
Рід твій житом пропах,
Наша доля цвіте
На подільських ланах.
У достиглім зерні наша крівця і піт,
І висока любов, що дивує весь світ!
Ведучий 1. Добре! Я все зрозумів! Дякую вам.
(ведучі підходять до вчителя)
Вч. Наступна група це професії типу «Людина – знакова система»
ПРОФЕСІЇ ТИПУ "ЛЮДИНА-ЗНАКОВА СИСТЕМА "
Вч. Умовно роботу зі знаковими системами можна розділити на декілька груп:
1. Робота із словами, текстами, книгами (коректор, юрист, лінгвіст), пов'язана мовою.
2. Робота з числами, формулами, знаками (фізик, бухгалтер, фармацевт).
3. Робота із зображеннями, схемами, картами (диспетчер).
4. Робота з комп'ютерами, інформаційними системами, в мережі Інтернет (оператор ПК, програміст).
Ведуча 2. О, наша мама бухгалтер, я розпитаю її про цю професію.
(за столом працюючи за ноутбуком сидить мама)
Ведуча 2. Мамо, розкажи мені про свою роботу.
Мама Бухгалтер проводить нарахування зарплати, веде облік матеріальних цінностей, проводить розрахунок собівартості продукції або податкових відрахувань. Щоб стати бухгалтером потрібно дружити з математикою та інформатикою, адже комп’ютер для бухгалтера найперший помічник.
Ведуча 2. Я зрозуміла! Спасибі!
(ведуча прямує далі і зустрічає учня з поштарською сумкою)
Ведуча 2. О, привіт, а куди це ти прямуєш? І що це за сумка у тебе?
Учень 4 Це сумка моєї мами. Вона - оператор поштового зв'язку, або, як ми звикли казати, листоноша. Я хочу поглянути що у неї в сумці і дізнатись, що у неї за робота?
(Виймає конверти)
Бачу приймає, обробляє, відправляє і видає листи.
(виймає квитанції)
Ще відправляє бандеролі і посилки.
(папери на пенсію та періодичні видання)
Виплачує пенсії і допомогу, приймає підписку на газети та журнали.
Ведуча 2.О дивись дитячий журнал! (виймає і гортає)
А тут є загадки про професії. Порозгадуймо!
(Загадки про професії)
(ведучі зустрічаються)
Ведуча 2. Я дізналась про професії бухгалтера та листоноші.
Ведучий 1. А я б ще хотів дізнатись про роботу диспетчера. Давай пошукаємо в інтернеті?
(відео «Професія черговий по залізничній станції»)
Вч.Наступні професії обєднані в групу
ТИПУ "ЛЮДИНА - ПРИРОДА"
Вч.Обираючи професію, пов'язану з використанням природних ресурсів, людина бере на себе відповідальність за розвиток і майбутнє того, що нас оточує, за життя наступних поколінь.
(Ведучі ідуть разом. Два учні за столом переглядають ілюстрації.)
Ведучий 1. Привіт, що ви робите?
Учень 1 Дивимось зображення людей різних професій. Ось погляньте: квітникар, агроном, зоотехнік, ветеринар, лісник.
Ведуча 2.А це хто? Фотограф?
Учень 2 Ні, це геолог, він займається розвідуванням та оцінкою родовищ корисних копалин.
Ведучий 1. А це собачий перукар?
Учень 1 Ця професія має назву грумер? Він дійсно стриже домашніх тварин.
І всі ці професії пов’язані з природою живою чи не живою.
Ведучий 1. А я ще одну таку професію знаю – це кінолог.
Ведуча 2. До чого тут кіно?
Учень 2 Кінолог – це людина яка тренує собак виконувати різні команди.
Учень 1 А ще є різні дресирувальники, працівники зоопарків, дельфінаріумів.
Ведуча 2.Давайте подивимось як тренують дельфінів.
(відеоролик «Дельфінарій»)
ПРОФЕСІЇ ТИПУ "ЛЮДИНА-ЛЮДИНА"
(суперечка дівчат та хлопців «Моя! Ні моя! Та моя кажу!)
Ведуча 2.Про що ви сперечаєтесь?
Учень 1 Ми сперечаємось через професії наших мам.
Учениця 2 Кожен із нас вважає, що саме у його мами професія найнеобхідніша.
Учениця 3 Так! Наприклад наша мама – соціальний працівник. Вона організовує побутову допомогу і подає підтримку громадянам, що цього потребують — інвалідам, самотнім людям похилого віку, самотнім матерям.
Учениця 4 А ще багатодітним сім'ям, дітям-сиротам, біженцям, а також потерпілим в
результаті природних, екологічних та інших катастроф.
Учень 1 А моя мама – лікар. Це дуже потрібна і важлива професія. Про лікарів навіть пісні складають. Ось послухайте.
(відеокліп «Лікарі»)
Учень 2 Ну а скільки віршів і пісень є про наших мам – не злічити. Мабуть, тому, що вчи-тель – головна людина в житті кожної дитини, яка дає розуміти і направити свої знання на правильний вибір професії.
Учениця 2 Бути вчителем дуже відповідально, бо він для учнів взірець у мисленні та поведінці.
Учень 2 Це не просто високоосвічена людина, а насамперед той, хто вміє передати свої знання іншим, пояснити незрозуміле, знайти ключ до здібностей кожного учня.
Учитель дітям — батько й мати
У серці теплі почуття,
Готовий їм завжди віддати
І свого часточку життя.
В очах дитячих іскри грають,
Співучий пролунав дзвінок,
Їх вчитель в класі зустрічає
І починає свій урок.
Живе учителеве слово
У тиші човном пропливло.
І ожили ліси й діброви
І оновилося село.
Бо слово вчителя, як мрія
Любов у ньому і краса.
Воно добро у серці сіє,
Воно ж бо чисте, як роса.
Знання і вміння дарувати дітям,
Нести сердечне світло доброти –
Найдивовижніше покликання на світі,
Й прекраснішої долі не знайти.
Вч. Всі перелічені професії: лікаря, вчителя, соціального працівника, – дуже важливі. Ми не можемо уявити наше життя без них А ще життя суспільства зупиниться, якщо не буде вихователів, продавців, офіціантів, провідників, кухарів, білетерів та інших фахівців які належать до групи професій типу «людина-людина».
ПРОФЕСІЇ ТИПУ "ЛЮДИНА-ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ"
(Ведуча сидить засмучена. Підходить Ведучий з ученицею)
Ведучий 1. Що трапилось? Ти повинна радіти, ми стільки дізнались сьогодні! Тепер легше буде визначитись яку професію обрати.
Ведуча 2. Так, але мені більше подобається малювати, я б хотіла навчитись створювати моделі одягу, зачісок.
Учениця Тоді тобі підійдуть спеціальності типу «Людина – художній образ»
Ведуча 2. Це ж які?
Учениця (Показує слайди)
Дизайнер одягу, стиліст, гример або візажист, перукар.
Ведуча 2. А можна подивитись які не зовсім звичні зачіски створюють перукарі?
Учениця Звичайно! Дивись.
(презентація «Незвичайні зачіски»)
Ведуча 2. Які ще професії відносять до цієї групи?
Учениця Це актори, виконавці, музиканти, художники, архітектори, дизайнери інтер’єрів, декоратори.
Вч. Так, дійсно, всі ці професії так чи інакше пов’язані з творчістю, мистецтвом.
(виходить учениця)
Учениця 2 А до якого типу віднести професію моєї мами? Вона працівник будинку культури. Забезпечує організацію і проведення культурно-просвітницької, спортивно-оздоровчої і розважальної роботи серед дітей, юнацтва і дорослих. Вона працює з людьми але і на сцені. Має безпосередній зв'язок з мистецтвом.
Вч. Ця професія як і багато інших поєднує в собі різні типи. Тому знань та навиків потребує більше.
Ми б із задоволенням послухали виступ твоєї мами.
(номер художньої самодіяльності)
Ведучий 1. Від своїх друзів ми дізнались про професії їх батьків.
Але ж є багато таких, що навіть назви важко вимовляються. Наприклад хто такий
Орнітолог ?
Вч. Це людина, яка вивчає птахів.
Ведуча 2. Інкасатор?
Вч. Це особа, доставляє грошову готівку з банку до організацій.
Ведучий 1. Провізор?
Вч. Це аптечний працівник вищої кваліфікації.
Ведуча 2. Сомельє?
Вч. Це фахівець в ресторані, який дає рекомендації з вибору напоїв і забезпеченя їх грамотної подачі гостям.
Ведучий 1. Іхтіолог?
Вч. Це знавець риб, вивчає будову, еволюційний розвиток, форми життєдіяльності і особливості розмноження риб .
Ведуча 2. Брокер?
Вч. Це представник під час укладання комерційних угод. Аналізує, знаходить покупців та продавців, сприяє проведенню переговорів.
Ведучий 1. Дилер?
Вч.Це спеціаліст, який займається купівлею-продажем цінних паперів, валют, різних товарів.
Ведуча 2. Рієлтор?
Вч. Це спеціаліст з оренди, купівлі та продажу нерухомості.
Ведучий 1. Мерчендайзер?
Вч. Це спеціаліст з найбільш ефективного розміщення товарів та торгового обладнання у приміщенні. Аналізує динаміку продажів.
Ведучий 1. Тепер зрозуміло.
Ведуча 2. Так, дуже дякуємо, ми все запам’ятали.
Учень
Професій безліч є цікавих,
Але свою обрати як,
Щоб добре діло й добра слава,
І ми собі міркуєм так:
Учениця
Потрібно лікувать хвороби,
Водить у космос кораблі,
А хтось із роду хліборобів,
І присвятив себе землі.
Учень
Спитай у тата і у мами,
Які професії у них.
Професій різних є чимало,
Сповна їх вистачить на всіх!
Учениця
Та є одна поміж професій,
Якої вчаться всі в житті,
Вона для кожного найперша,
Якої вчитимешся й ти!
Учень
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи кресляр –
Всі називають головною
Одну професію – школяр!
Учениця
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набути,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким в дитинстві мрієш бути!
Вч. Підбиваючи підсумки, хочу пригадати слова відомого американського кіноактора Роберта де Ніро «За що б ви не взялись, головне - будьте віддані своїй справі до кінця. Не обов'язково досягати якогось зоряного успіху, але бути чесним перед самим собою в обраній професії - обов'язково.»
Пісня «Вибір є у кожній долі»
|