Каталог статей
Головна » Статті » Літній оздоровчий табір (пришкільний та ін.) » Барви сонячного літа | [ Додати статтю ] |
Щоб у таборі було комфортно Про роль психологічних ігор в особистісному становленні дитини На думку багатьох дослідників, сучасні діти дедалі частіше страждають від одинокості й ізоляції, для багатьох дітей усе складніше взаємодіяти один з одним, вони не вміють слухати інших тощо. Змінилася атмосфера в сім'ях. Батьки й діти живуть інтенсивним життям, в якому все менше часу залишається для спілкування та спільних захоплень. Наша епоха сповнена протиріч: з одного боку, в дітей та батьків з'явилося більше можливостей для цікавого дозвілля, з іншого — вони все частіше скаржаться на нудьгу. На жаль, багато дітей ні в сім'ї, ні в школі не отримують навичок спілкування з іншими, хоч уміння спілкуватися стає все більш важливим. Водночас, уже зі шкільної лави діти усвідомлюють, що успіх у майбутній професійній діяльності значною мірою залежить не лише від професійних, а й від соціальних навичок: вони повинні не лише вміти спілкуватися з різними людьми, а й бути здатними працювати в команді. Одним з ефективних способів вирішення окреслених проблем є психологічні ігри. Чому саме психологічні ігри? Вони дають змогу дітям отримати нові враження, допомагають зберегти психічне здоров'я, створюють умови для отримання емоційного досвіду, вчать вибудовувати конструктивні стосунки з іншими людьми і позитивно ставитися до себе. Вони однаковою мірою впливають на розум і почуття людини, реалізують її потребу в постійному русі, а найголовніше — сприяють отриманню досвіду взаємодії з іншими. Яких вимог має дотримуватися вихователь, проводячи з дітьми психологічні ігри? • Спілкування з дітьми має базуватися на повазі всіх учасників один до одного, чутливості до думок і почуттів інших, душевній теплоті. • Дорослий має засвідчувати дітям зацікавленість їхніми відповідями, стимулювати їх відверто й детально розповідати про власні переживання та проблеми. • Дорослий має виявляти тактовність стосовно дітей й уміння допомагати їм. • Після закінчення гри вихователь заохочує дітей до висловлення й обговорення власних вражень від гри. • Дорослий має чітко продумати цілі й хід гри. Яких цілей можна досягти при проведенні психологічних ігор? • Допомогти дітям відчути свою єдність з іншими. • Допомогти дітям підвищити власну самооцінку. • Допомогти дітям поважати себе й інших. • Допомогти дітям навчитися аналізувати життєві ситуації. • Допомогти дітям навчитися приймати індивідуальні й групові рішення. • Навчити дітей співчуття до інших. • Розвивати в дітях відкритість до інших. • Навчити дітей переборювати власні страхи і комплекси. • Розвивати у дітей почуття гумору тощо. Наведені завдання можуть видатися занадто складними. Однак якщо ми хочемо виховати дітей толерантними, люблячими, відкритими, впевненими в собі, ми повинні вказати їм той шлях, пройшовши який, вони навчаться жити в гармонії із собою й іншими. Яким чином організовувати проведення психологічних ігор? Позаду залишилися питання розміщення дітей у приміщеннях, нарешті група зібралася разом. Відчувається певна тривога і невпевненість. Діти ще не знайомі один з одним, хтось комплексує через власну сором'язливість, хтось переживає, що не знайде друзів до душі тощо. Тому всі з надією дивляться на дорослого, від якого чекають підтримки і допомоги. На початковому етапі дії педагога мають бути чіткими, зрозумілими й однозначними. Звісно, все починається зі знайомства. Доречно буде розказати дітям про себе, власний професійний досвід, плани на час перебування дітей у таборі. Це допоможе членам групи відчути впевненість і оптимізм. Після цього дайте можливість дітям розповісти про себе, про власні захоплення, сильні і слабкі сторони. Знайомлячись із членами групи, кожен прагне, щоб його прийняли таким, яким він є, з усіма його достоїнствами й недоліками. Окрім того, під час знайомства дитина з'ясовує, чим вона схожа на інших і чим відрізняється, чиї цінності їй близькі й прийнятні, а чиї — ні. Використайте для цього психологічну гру, яка допоможе дітям зблизитися один з одним і відчути себе членом дитячого колективу (хоч і тимчасового). Можливий такий варіант гри, завдяки якій учасники отримують багату й різнобічну інформацію один про одного. Давайте знайомитись (10— 15 хвилин) Мета: краще пізнати один одного. Хід гри: група сідає в коло. Тренер називає якусь особистісну властивість (або описує ситуацію) і просить учасників, стосовно яких справедливим є вислів тренера, виконати певну дію. Учасник встає зі стільця, виконує цю дію і знову сідає на місце. Наприклад: «У кого є брат, повинен клацнути пальцями!» Твердження потрібно добирати з урахуванням віку учасників. Темп гри повинен пришвидшуватися. Приклади тверджень: • У кого голубі очі — тричі підморгніть. • Чий зріст перевищує • Той, хто сьогодні вранці смачно поснідав, нехай погладить себе по животу. • Хто народився у травні, нехай візьме за руку одного із членів групи і затанцює з ним. • Хто любить собак, нехай тричі гавкне. • Хто любить кішок, нехай скаже: «Няв!» • Хто любить цукерки, нехай загляне під свій стілець. • У кого є веснянки, нехай пробіжить по колу. • Нехай єдина дитина своїх батьків підніметься на стілець. • Той, хто не хотів їхати до табору, повинен затупотіти ногами і голосно крикнути: «Я не дозволю так чинити зі мною!». • Хто радий, що потрапив до цієї групи, голосно скаже: «А». • Хто вважає себе допитливим, нехай підстрибне. • Той, хто вміє грати на якомусь музичному інструменті, нехай покаже, як це робиться. • Хто хоч раз пробував курити, нехай голосно крикне: «Курити — здоров'ю шкодити!» • Ті, в кого є цукерка чи шоколад, тричі голосно прицмокніть. Підведення підсумків: – Чи знайшли ви тих, хто чимось близький вам? – До якої категорії учасників ви відчуваєте інтерес? Після знайомства починається реалізація підготовленої програми табору: проведення масових заходів, змагань, екскурсій тощо. Однак доречно було б час від часу проводити психологічні ігри, які допомогли б навчити дітей співпрацювати з іншими. Тобто йдеться про формування дитячого колективу в тимчасовому дитячому об'єднанні. Група може стати колективом за умови наявності таких елементів: довіри, спілкування, кооперації, готовності взаємодіяти з іншими, задоволення. Довіра. Члени групи повинні відчувати довіру до педагога, який має бути прикладом відкритості, готовності прийти на допомогу і приділити увагу кожній дитині. Діти мають відчувати, що педагогу цікаво спілкуватися з ними. Спілкування. Члени дитячого об'єднання повинні вміти легко спілкуватися один з одним, знаходити спільну мову для розв'язання поставлених перед ними завдань, ділитися досвідом тощо. Кооперація. Поставте собі за мету створити таку атмосферу, коли кожен має можливість проявити власну ініціативу, зробити власний внесок у спільну справу, відчути себе повноправним членом колективу. Це допоможе дітям стати впевненішими в собі, підвищить мотивацію особистості до власного розвитку. Готовність взаємодіяти з іншими. Викликайте і підтримуйте ініціативу дітей, бажання реалізувати власний потенціал, отримати новий досвід у процесі спільної діяльності. Задоволення. Активізуйте групу, даючи можливість час від часу діяти не для досягнення певних цілей, а просто для того, щоб отримати задоволення і мати хороший настрій. У вирішенні окреслених вище завдань можуть допомогти такі ігри. Ми чимось схожі (15 хвилин)
Мета: в ході гри виявити своєрідність кожної дитини, а також спільні риси, які об'єднують її з іншими. Матеріали: папір і олівець для кожної дитини. Хід гри: дітям пропонується поділитися на четвірки або п'ятірки. Кожна група повинна скласти список того, що їх об'єднує. Наприклад: «У кожного з нас є брат...», «У кожного з нас є скейт...», «Улюблений колір кожного з нас — червоний...», «Нам усім подобається піца..», «Ми всі любимо кататися на лижах...» тощо. Перемагає та команда, яка знайде і запише найбільшу кількість спільних рис. Аналіз гри: – Чи дізнався ти щось цікаве про інших членів команди? – Чи є щось таке, що об'єднує всіх членів загону? – Чи є щось таке, що відрізняє тебе від усіх дітей загону – Як ви працювали у своїй команді? – Що тобі більше подобається: бути схожим на інших чи відрізнятися від інших? – Якими повинні бути твої друзі — схожими на тебе чи зовсім відрізнятися від тебе? | |
Переглядів: 3966 | Рейтинг: 2.6/5 |
Всього коментарів: 0 | |