Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Готуємось до батьківських зборів | [ Додати статтю ] |
Шляхи ефективної взаємодії класного керівника з батьками В рамках участі в реалізації міської програми "Професійне становлення молодого вчителя" мені, як педагогу-психолога, було запропоновано зустрітися з молодими фахівцями і допомогти в обговоренні проблем початківців вчителів. Проаналізувавши роботу секції молодих вчителів минулих років, була розроблена "Програма по становленню професійного та особистісного зростання молодих вчителів", яка сприяла б розвитку особистості педагога і максимального використання свого потенціалу в житті і професійній діяльності. Одне із занять було присвячено знайомству з шляхами ефективної взаємодії класного керівника з батьками. Тема ця була вибрана мною невипадково, так як результати опитування молодих педагогів показали, що більше половини молодих фахівців не задоволені участю батьків в організації допомоги школі, пасивні щодо життя класного колективу, в якому знаходиться їх дитина. Як і будь-яке заняття, починаємо роботу з розминки. Для розминок я зазвичай використовую вправи, що активізують учасників, це: "плутанка", "колінця" та інші, добре відомі психологам гри. Потім, працюючи в підгрупах "Батьки" і "Вчителі", молоді педагоги з'ясовують, чого хочуть батьки від вчителів і, відповідно, вчителя від батьків. Спільно приходимо до висновку, що обидві сторони чекають одна від одної організованості, взаєморозуміння, терпіння, чуйності, організованості, взаємоповаги. Тут також і тактовність, і підготовленість з тих чи інших питань, і вміння підвести підсумок сказаному. Як же залучити батьків до школи? На наступному етапі я знайомлю молодих вчителів з активними методами взаємодії з батьками. Виступ психолога. У дитинстві закладається основа особистості людини та її долі. Дослідження показують, що сучасні батьки, виховуючи дітей, все більше потребують допомоги фахівців. Більше того, консультації необхідні не тільки батькам груп ризику, а й благополучних сімей. В даний час все частіше поряд з дітьми з урівноваженою психікою зустрічаються діти емоційно нестійкі. Нерідко спостерігаються імпульсивність, агресивність, брехливість, кримінальні нахили, а також підвищена чутливість, сором'язливість, замкнутість і т.п. Багато батьків зацікавлені в тому, щоб краще виховувати своїх дітей. Щоб зміцнити співпрацю школи і сім'ї, необхідно урізноманітнити форми взаємодії з родиною: батьківські зустрічі, анкетування, практикуми, розробка пам'яток, семінари батьків з обміну досвідом виховання та ін.. Що ж можна зробити для того, щоб якомога більше батьків стали справжніми партнерами школи у справі виховання дітей? - Піднімати авторитет сім'ї; - Сприймати помилки у вихованні, як створення нових можливостей для розвитку; - Враховувати інтереси батьків; - Спиратися на життєвий досвід батьків; - Не концентруватися на недоліках у сімейному вихованні; - Вірити, що будь-яка сім'я має сильні сторони. Перерахуємо фактори, що перешкоджають ефективній організації роботи з батьками: - очікування швидкого і легкого успіху (Бажання швидко знайти легкі відповіді на важкі запитання); - відсутність досвіду групової взаємодії; - закритість батьків; - завищені очікування від взаємодії з учителем. Інші труднощі в організації роботи з батьками полягають в тому, що батьки: - дорослі люди, які мають свої погляди, закріплені стереотипи, наприклад, такі як: "я і так все знаю" - заперечення можливості придбання нового досвіду; "чому ви можете мене навчити , я старший за вас "- демонстрація переваги віку;" ви вчитель, ви і займайтеся з дитиною " - повинність та ін.. Багато вчителів, особливо початківці, можуть відчувати високий рівень напруженості і тривоги, коли опиняються перед необхідністю участі в батьківських зборах, а також коли аналізують результати своєї зустрічі з батьками. Я думаю, що у недосвідченого педагога актуалізується своєрідна міфологія, пов'язана з професійною діяльністю. А міфи відрізняються від реальності і можуть підтримувати і підсилювати тривогу, невпевненість. Спробуємо в цьому розібратися. Міф 1. Батьки знають досить багато, і навряд чи я зможу сказати їм щось нове. Багато причинно-наслідкових зв'язків не очевидні для батьків, багато дозволяють батькам по-новому поглянути на свою дитину, на стосунки з ним і сприятимуть зміні взаємодії з дітьми в більш конструктивну сторону. Міф 2. У іншого вчителя (більш досвідченого, знаючого і т.п.) відразу б все вийшло, всі батьки були б зацікавлені темою зборів і хотіли б зустрітися знову. Безумовно, досвід практичної роботи, рівень сформованості комунікативних умінь, наявність досвіду публічних виступів, особистісні особливості грають роль при виступі на батьківських зборах. У той же час кожному доводиться стикатися з недовірою, напруженістю, невисокою мотивацією, опором батьків, коли їх ставлять перед необхідністю слухати виступаючого. Учитель не може відповідати за те, що всі підуть зі зборів з почуттям глибокого задоволення і вдячністю. Це міф, а реальність у тому, що якщо частина батьків знайде для себе щось корисне в обговорюваній темі, захоче і зможе прийти на збори ще раз - це хороший результат використання такої форми як батьківські збори-зустрічі. Міф 3. Якщо я не зможу відповісти на всі запитання батьків, вони вирішать, що я недостатньо компетентний. Важко знайти людину, яка знає відповіді на всі питання. Якщо сприймати всі питання батьків не як експертизу на профпридатність, а як орієнтир для подальшого розвитку, то сама ситуація зборів - це ситуація взаємного обміну. Учитель має право сказати, що не готовий дати відповідь на питання в даний момент, він обміркує питання і підготується до відповіді. Це анітрохи не применшує кваліфікації педагога, а швидше свідчить про його серйозний професійний підхід до обговорюваної теми. Відокремивши реальність від міфів, ви зможете знайти велику впевненість і спокій у майбутній зустрічі з батьками. Форми взаємодії з родиною. За змістом батьківські збори можуть бути поточними, тематичними, підсумковими. Поточні - успішність, виховні заходи. Тематичні - носять освітянської характер, спрямовані на розширення знань батьків у сфері виховання дітей. Сюди можна запросити виступити по темі психолога, юриста, соціального педагога, лікаря (супутньої спеціалізації), та ін.. фахівців. Підсумкові - підведення результатів розвитку дитячого колективу за певний час. До кожних батьківських зборів доречно підготувати діагностичний матеріал для батьків або статистичний матеріал, пов'язаний з вивченням окремих сторін життя учнів класу. Не забувайте про традиції батьківських зборів: це і красиво оформлені запрошення на батьківські збори, ведення батьківських щоденників, введення в зміст батьківських зборів певних традиційних рубрик: "Крилаті фрази про виховання", "Книжкова полиця батьків" "Творча майстерня" і т.п.; рефлексія зборів (висловлювання батьків з приводу актуальності , значущості зборів, оформлення колажу тощо). Щоб зацікавити молодих вчителів у спілкуванні один з одним, я на кожному занятті пропоную їм "Скарбничку для запитань". Це звичайна невелика коробочка, в яку вчителі складають питання, які у них назріли в ході заняття, і які вони хотіли б задати один одному. А потім, витягаючи з скарбнички питання, пропоную поділитися досвідом: "А як це робите ви?". Зазвичай далі йде бурхливе обговорення, під час якого колеги діляться своїм, нехай і невеликим досвідом. Так як кожна зустріч вчителя з батьками, особливо з великими групами батьків, несе певний стрес, буде доречно пригадати на цьому занятті про способи регуляції і саморегуляції організму. (Тут я знайомлю молодих вчителів з дихальною гімнастикою, м'язової релаксацією та іншими техніками, що допомагають скинути напругу.) В якості заключної вправи - вправа, що залишає емоційно-позитивний фон настрою. Я пропоную вчителям намалювати милу симпатичну істоту, дивлячись на яке хочеться посміхнутися; відчути, скільки тепла воно випромінює, і взяти це тепло, цю позитивну енергію з собою. На закінчення - зворотній зв'язок (Що сподобалося? Що не сподобалося? Зауваження та побажання ведучому) і подяку учасникам за активну роботу на занятті та побажання успіхів у роботі. Казеічева Ірина Миколаївна, педагог-психолог | |
Переглядів: 3050 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0 | |