Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Вчитель студенту | [ Додати статтю ] |
Словесні методи навчання До словесних методів навчання
відносяться оповідання, лекція, бесіда і ін. В процесі їхнього роз'яснення
викладач шляхом слова викладає, пояснює навчальний матеріал, а студенти шляхом
слухання, запам’ятовування і осмислевання активно його сприймають і засвоюють. Розповіді Цей метод припускає усну
розповідь викладання навчального матеріалу, яка не переривається питаннями
навчаємих. Можливі декілька виглядів
розповіді - розповідь-вступ, розповідь-викладання, розповідь-висновок. Мета
першого - підготовка до сприймання нового навчального матеріалу, що може бути
проведене іншими методами, наприклад, бесідою. Цей вигляд оповідання
характеризується відносною стислістю, яскравістю, емоціональністю викладення,
що дозволяє викликати інтерес до нової теми, порушити потребу в її активному
засвоєнні. Під час другого методу викладач
розкриває зміст нової теми, здійснює виклад по певному логічному плану, що розвивається,
в чіткій послідовності, з вичлененням головного, істотного, з застосуванням
ілюстрацій і переконливих прикладів. Розповідь-висновок звичайно
проводиться в кінці заняття. Викладач в ньому резюмує головні думки, робить
висновки і узагальнення, дає завдання для подальшої самостійної роботи по цій
темі. В ході застосування методу
розповідь використовуються такі методичні прийоми, як викладення інформації,
активізація уваги, прийоми прискорення запам’ятовування (мнемонічні,
асоціативні), логічні прийоми порівняння, виділення головного, резюмування,
форми діалогу. Умовами ефективного застосування
розповіді є ретельне продумування теми, вдалий підбір прикладів і ілюстрацій,
підтримання належного емоційного тонусу викладення, використання навчаючих
запитань-підказок. Навчальна лекція
Як один з словесних методів
навчання навчальна лекція припускає усне викладення матеріалу, що відрізняється
великою ємністю, ніж розповіді, великою складністю логічних побудов, образів,
доказів і узагальнень. Лекція, як правило, займає все заняття, в той час як
оповідання займає лише його частину. В ході лекції використовуються
прийоми усного викладення інформації, як в розповіді, підтримання уваги
протягом тривалого часу, активізації мислення слухачів, прийоми забезпечення
логічного запам’ятовування, переконання, аргументації, доказів, класифікації,
систематизації і узагальнення. Найкращім прикладом може бути лекція-діалог. Подібним методом легше всього
користуватися за допомогою аудіокасет, а також за допомогою відеотехніки, а
також супутникового телебачення, хоча лекцію можна ще доповнювати за допомогою
конспекту, книги чи комп'ютерного пакету. Бесіда. Метод бесіди припускає розмову викладача з
учнями. Бесіда організується з допомогою ретельно продуманої системи питань, що
поступово підводять учнів до засвоєння системи фактів, нового поняття або
закономірності. В ході застосування методу бесіди
використовуються прийоми порушення питань (основних, додаткових, навідних і
ін.), обговорення відповідей і думок навчаємих, корегування їх відповідей,
прийоми формулювання висновків з бесіди. Питання до бесіди повинні бути
достатньо ємними для цілісного сприймання. Питання не повинні вимагати
односкладових відповідей. Викладач може використати допоміжні, навідні
запитання, що дозволять продовжити обговорення проблеми. | |
Переглядів: 2105 | Рейтинг: 2.0/4 |
Всього коментарів: 0 | |