Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Допомога молодому вчителю | [ Додати статтю ] |
Спілкування – важлива умова успіху навчально-виховного процесу На сьогоднішній день на уроках неабиякої ваги набуває реформування змісту початкової освіти, нові підходи і методи щодо взаємного спілкування між учителем і учнем. Здійснення його на гуманістичних засадах потребує переходу до нової моделі освіти – особистісно-орієнтованої, мета якої – розвиток інтересів учнів, їхніх емоцій, почуттів. Особливе занепокоєння викликає загострення суперечностей між новими цілями школи, спрямованими на гуманізацію педагогічного процесу і невмінням учителів працювати в режимі гуманних стосунків. Взаємини, як правило, складаються інтуїтивно. Діти не в змозі пояснити й обґрунтувати своє негативне ставлення до ровесників, не стурбовані таким станом і в більшості випадків уже звикли до грубості, несправедливості, а подекуди – до жорстокості. Одна з головних умов успіху – вміння учителя правильно спілкуватися, вступати у взаємодію під час діалогу, спілкування з класом. Часто, заглиблений у те, щоб правильно сформулювати запитання, вчитель не стежить за своєю поведінкою, емоціями. І, здавалося, б на наш погляд, правильні дії не сприймаються або викликають негативні емоції у дітей, якщо вони відчувають нашу зверхність, холодність, зневагу, відчуження. Діти можуть протестувати проти наших вимог, демонстративно зневажати їх. І що ж дивуватись: ми були просто не готові до щирості і відвертості. Я вважаю, нещирість учителя діти відчують своїм серцем обов’язково. І тоді не буде відкритості, довіри, доброзичливих взаємин. Саме тоді виникає потреба у самовихованні, яка активізує думку, волю, змушує шукати нові шляхи самовизначення, самоствердження у сфері моралі. Кожного разу, коли набираю перший клас, зустрічаюся з допитливим поглядом дітей: - Який ти, учителю, злий чи добрий, суворий чи лагідний, щирий, вимогливий, який?? Ці погляди пронизують мене наскрізь, примушують задумуватись. Адже, від цієї першої зустрічі залежить дуже багато в подальших наших стосунках: і повага, і довіра, і щирість, і любов. Я переконана, який буде учитель, такі будуть і діти: буде добрий – і діти будуть добрі, буде злий – і вони будуть злими. Ми в них – як на долоні. Немає страшнішого зла у вихованні, аніж черствість і бездушність. Маленькі діти такі відверті. Вони так чекають від учителя також відвертості і щирості. Не вміє вчитель співчувати, не переймається бідами і печалями дитини, не співпереживає – такому вчителю не місце у школі. Адже діти чекають на усміхненого, доброзичливого наставника, який вислухає, зрозуміє, підтримає, допоможе. Для учнів початкової школи надзвичайно велику цінність мають позитивні почуття вчителя: любов і повага до людей, доброта, сердечність, милосердя, здатність розуміти та сприймати будь-які негаразди. Негативні почуття несумісні з діяльністю вчителя. Перифразуючи знайомий вислів, можна з упевненістю сказати, що школу врятує доброта і щирість. Зараз такий жорстокий світ. Страшно стає за майбутнє наших дітей. Тож хай у школі їм буде затишно і добре. «До школи учень має учень бігти, а не йти, знаючи, що в школі він пізнає радість відкриття своєї сутності в цьому мінливому світі. В школі його не образять, на нього не гримнуть, а порадять, підтримають, дадуть можливість розкрити себе, свою творчу обдарованість.» (О.А.Захаренко «Слово до нащадків». – К.: СПД Богданова А.М., 2006). | |
Переглядів: 963 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |