Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Класні виховні заходи [ Додати статтю ]

Стежинами рідного міста

Стежинами рідного міста

 
МЕТА: познайомити учнів з головними історичними подіями в процесі розвитку рідного міста. Розвивати зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес, уміння робити висновки. Виховувати патріотичні почуття, бажання набувати нові знання.    

  Запис на дошці:

 

                               Хто не знає свого минулого,

                                    той не вартий свого майбутнього.

                                                                                      М.Рильський

 

                                         Хід уроку.

 

Учитель: Рідний край! Дорога серцю земля батьків і прадідів наших. Оспівані в піснях народних безмежні степи, доли, високі блакитні небеса! Хіба є в світі краще за це миле серцю дозвілля і хіба є що в світі дорожче за Вітчизну? Рідний дім, дорога батьківська хата, ласкава оселя. Тут ми народились, вперше побачили світ, уперше зробили крок. А потім, вийшовши за поріг, побачили, який чарівний світ відкривається перед нами. Це все твоя Батьківщина. Всі ви колись станете дорослими, здобудете освіту. Можливо, доля поведе вас в інші краї, але те місце, де ви народились і виросли, буде для кожного з вас найкращим на землі. Давайте пригадаємо, як називається наша Батьківщина? А місто в якому ми живемо? На вашу думку, чи можна назвати Донецьк нашою Батьківщиною? Яка ж вона, наша Батьківщина?

 

       Учень:           Шахти, терикони,

                              заводські вогні...

                              Місяць в травах тоне...

                              І пісні, пісні...

                              

                              Доля ти піснярська,

                              доленько моя!

                              Сторона шахтарська,

                              син твій, син твій я!

                              

                              Там, де обрій, в полі

                              неба мрійна гать.

                              Золоті тополі

                              за Дінцем шумлять.

 

Учитель: В цьому році наше місто відзначає 140 річницю від дня утворення. Сьогодні ми з вами  поговоримо про місто Донецьк. Спробуємо з’ясувати наскільки добре знаємо про нього, наскільки любимо і оберігаємо, чи робимо все для того, щоб Донецьк став ще краще. Отже, тема нашого першого уроку – «Донецьку 140 років». Зверніть увагу на запис на дошці, прочитайте і поясніть, як ви його розумієте.(Відповіді дітей) Звичайно людина ,яка не знає свого минулого не може бути щасливою у майбутньому. І тому

я пропоную сьогодні здійснити подорож до краєзнавчого музею і якомога більше дізнатися про наше чудове місто. А також спробувати створити історичний альбом Донецька.

    Діти, а хто може нам пояснити, що таке краєзнавчий музей? (відповіді дітей)

    Спасибі за відповіді. А тепер ми дамо слово екскурсоводам музею.

 

(Декілька  підготовлених учнів виконують роль екскурсоводів)

 

1 екскурсовод: Розпочинаємо подорож рідним краєм – Донецьком. І перша наша подорож буде до історичного минулого міста. Хто з вас знає, коли і як був збудований Донецьк? (відповіді учнів)

 

2 екскурсовод: Освоєння земель в районі Донецька почали ще

запорізькі  і донські козаки у ХVIIст. У 1869 році валлійцем Джоном Юзом починається будівництво металургійного заводу з робітничим селищем Юзівка. Дату будівництва робітничого селища Юзівки вважають часом народження міста Донецьк.

 

    (Розповідь супроводжують слайдами   селища Юзівка)

 

Учитель: Діти, а хто з вас знає, як змінювались назви нашого міста?

    (Відповіді дітей)

 

1 екскурсовод: Сучасна назва, яку місто отримало у 1961 році, іде від назви річки Сіверський Донець, яка протікає на півночі Донецькій області ( хоча само місто стоїть на річці Кальміус). До 1924 року місто носило назву Юзівка на честь засновника міста – бізнесмена Джона Юза. З 1924 року місто назвали Сталіно.

 

Учитель: Дуже дякую за цікаву розповідь наших екскурсоводів. І я думаю ми можемо заповнити першу сторінку нашого альбому.

 

    (На дошці позначена перша сторінка «Історична». Під назвою сторінки записують основні події)

           Історична

     Джон Юз – 1869 рік

     Юзівка, Сталіно, Донецьк

 

Учитель: Ми продовжуємо з вами подорож і зараз завітаємо, ще до одного цікавого місця  нашого музею. Це відділ геральдики. Хто з вас може пояснити, що вивчає ця галузь? Давайте спробуємо відшукати підказку у тлумачному словнику.

        (За допомогою словника учні з’ясовують значення цього слова)

Назвіть державні символи України. (відповіді дітей) А хто знає, чи є у Донецька свій прапор і герб? (відповіді дітей) Давайте звернемось по допомогу до працівників музею.

 

3 екскурсовод: Герб міста. Зверху поле лазурного кольору це краса міста. Чорне поле це багаті запаси кам’яного вугілля. Зліва – шахтар, з права – солдат. Робоча рука, яка міцно тримає молот вказує, що місто великий індустріальний центр країни. Золота зірка це дбайливе ставлення до багатств природи, віра в майбутнє.

       ( На дошці закріплюють герб и прапор Донецька)   

 

4 екскурсовод: Прапор це прямокутник блакитного и чорного кольорів. В  центрі прапора золоте зображення малого герба Донецька.

 

Учитель: Дякуємо. Давайте заповнимо наступну сторінку нашого альбому.

      На дошці з’являється запис:
Геральдика         герб          прапор      

                                                 

Учитель:  Мешканці Донецька мають усі підстави пишатися тим, що наше місто мало славні періоди історії, справді легендарних героїв, мужньо переживало випробування. Під час Великої Вітчизняної війни в Донецьку було створено 27 партизанських загонів і груп. Молодь міста в часи окупації сприяла якомога швидшій перемозі. 8 вересня 1943 р. місто було звільнено від німецьких загарбників. Наші земляки М.П.Жердєв, С.Кузьмін, І.М.Ляшенко за героїчні вчинки отримали звання Героїв Радянського Союзу. Люди нашого міста і сьогодні створюють славетну історію Донецька. Давайте спробуємо пригадати наших славнозвісних земляків. Для цього ви попрацюєте в групах.

   (Клас поділяється на групи. Кожна група отримує завдання розповісти про славетних людей нашого міста. А також картки-підказки):

    1 група: спорт

    2 група: культура (театр, кіно, музика)

    3 група: політика

    4 група: мистецтво (література, живопис)

 

  Підготовка і виступ представників кожної групи. Після виступів на дошці заповнюється наступна сторінка альбому.

          Славетні земляки:

         В.Сосюра, С.Бубка, В.Янукович, Л.Подкопаєва,

          В. Писарєв, А.Солов,яненко  та інші.

Учитель: Спасибі, ви добре виконали це завдання і допомогли працівникам музею додати новий матеріал до архівів. А наша наступна зупинка у залі, який називається «Донецьк промисловий».

 

Учень:    Як я люблю тебе, мій краю вугляний,

                 твій кожний камінець, твою билину кожну,

 

                 Коли доводиться в краях твоїх бувати,

                 од щастя плачу я, і плачу, і сміюсь...

                 сили для пісень джерельної набрати,

                 я серцем до землі донецької тулюсь.

 

 

 5 екскурсовод: В.Сосюра у своєму вірші говорить про донецьку землю – землю, яка дає всій країні кам’яну сіль, глину і чорне золото – вугілля.

 Майже у кожній донецькій родині є хоча б одна людина, яка працює в шахті. І всі ви знаєте, що це важка і небезпечна праця. Але без вугілля не зможуть працювати металурги, хіміки, у оселях не буде тепло.

 

6 екскурсовод:Донецьк – це велике промислове місто: вугільна і хімічна промисловість, важке машинобудування, металургійна промисловість та інше. Мені здається, що ви теж допоможете мені пригадати, які ще підприємства працюють в нашому місті. Пригадайте, де працюють ваші батьки, про які підприємства ви чули або читали.

 

    (Відповіді дітей. На дошці заповнюється ще одна сторінка альбому:

     Донецьк промисловий). 

 

 Учитель: Наступна сторінка нашого альбому називається «Краса мого міста». Зараз за допомогою мікрофона ви зможете розповісти про своє улюблене місце у Донецьку.

 

   Вправа «Мікрофон». Бажаючі, передаючи символічний «мікрофон», розповідають про самі красиві і улюблені місця Донецька. Підводиться підсумок, в якому згадують про парки, театри, музеї, цирк та інше. На дошці роблять запис:

      Краса мого міста:

      Донецький академічний український музикально-драматичний театр  

        Донецький академічний державний театр опери і балету  

      ім.Солов,яненко

       Цирк «Космос»

     Краєзнавчий, художній музеї та інше.

 

Учитель: Ось ми і потрапили в новий зал музею «Донецьк – місто майбутнього». Працівники звернулись з проханням допомогти зібрати матеріал з цієї теми. Зараз ви спробуєте уявити наше місто через 10, 20,30 … років і намалюєте це.

 

    Під спокійну музику діти малюють. Потім найцікавіші малюнки з’являються на дошці під написом «Донецьк – місто майбутнього».

 

Учитель: Наша подорож  закінчується. Ми сьогодні дізнались багато нового і цікавого про наше місто. Відвідали краєзнавчий музей, зробили цікавий альбом і потрібно зробити останню запис на його сторінках. Давайте спробуємо скласти сенкан про улюблений Донецьк.

 

  Складається сенкан і записується на останній сторінці альбому.

 Наприклад:   Що?                Донецьк

                       Який?              Великий, красивий, промисловий…

                       Що робить?    Будується, розвивається…

                       Відношення:   Пишаємось, прославляємо…

                       Узагальнення: Донецьк – найкраще місто.

 

Учитель: Діти, сьогодні ми подолали ще одну сходинку до нових знань. Мені дуже хотілось би, щоб ви зрозуміли: треба не просто красиво говорити про свою Батьківщину, своє місто, але й підтверджувати це своїми щоденними справами. Для вас це навчання, турбота про своїх рідних, друзів. Бажання робити добро і славити своїми ділами себе, родину, своє місто, Батьківщину.

             Від рідної хати дитину

             Веде у широкий світ

             Ота єдина стежина,

             Що дарує красу і цвіт.

             Іди по тій стежці, дитино,

             Даруй любов і тепло,

             І пам’ятай: ти – Людина!

             Вчись, думай, твори добро.

 

                                      ЛІТЕРАТУРА

1.    Дивоцвіт дитинства: Хрестоматія з етики для учнів початкової школи./За ред. В.М.Хайруліної. - К.: Видавництво «Плеяди», 2005.-192с.

2.    Я познаю мир. Детская энциклопедия: Литература. - М.: ООО «Издательство АТС», 2000

3.    Краєзнавчі свята. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 288с.

4.    Дивосвіт. – К.: ТОВ «Новий друк», 2003 

Категорія: Класні виховні заходи | Додав: [ADM]Irina (21.12.2009)
Переглядів: 4423 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!