Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Допомога молодому вчителю [ Додати статтю ]

Сучасний урок. Типи та структура. (Продовження)

МЕТОДИ НАВЧАННЯ

   Способи навчання, які використовуються вчителем і учнями в їх сумісній і  взаємопов’язаній роботі, спрямованій  на досягнення цілей навчання,  називають методами навчання. Кожний метод навчання може бути  описаний і розкритий через різноманітність  прийомів, що використовуються під час його реалізації.. Прийом навчання – складова  частина методу.

   Пояснювально-ілюстораний метод навчання полягає в тому,  що вчитель передає учням готову інформацію за допомогою різних засобів навчання, а учні сприймають, осмислюють і фіксують її пам’ять.

   Репродуктивний метод навчання використовується для формування  вмінь і навичок учнів на рівні, що дозволяє застосувати  їх в умовах, які раніше  розглядалися, або трохи змінених. Учитель за допомогою  системи завдань  організовує діяльність учнів з неодноразового відтворення повідомлених знань або способів  діяльності.

   Метод проблемного  викладу навчального матеріалу полягає в тому, що вчитель не тільки організовує передачу інформації різними способами, а і знайомить учнів із процесом пошуку розвязання тієї чи іншої проблеми.

   Евристичний (частково-пошуковий)  метод – це метод, при якому вчитель організовує участь учнів у виконанні окремих кроків пошуку розвязання  проблеми. Роль учителя полягає в конструюванні пізнавального завдання,  розчленуванні його на окремі етапи,  визначенні  тих етапів, які  учні виконуватимуть самостійно, тобто вчитель  організовує самостійно-пізнавальну діяльність учнів. В одних умовах учнів участь бачити проблему в інших-будувати докази, у третіх – робити  висновки з викладених або продемонстрованих фактів, у четвертих – висловлювати гіпотези, у пятих – складати план перевірки висловлюваних припущень та інше. Тобто організовується засвоєння досвіду творчої діяльності за елементами оволодіння окремими етапами розвязання проблемних   задач.

   Сутність дослідницького методу полягає в організації  вчителем пошукової, творчої діяльності учнів з розв’яння нових проблем і проблемних ситуацій. Назва цього методу передбачає  досконале засвоєння учнями досвіду творчої  діяльності. Дослідження психологів показали, що участь учнів у частковому вирішенні  творчих проблем не приводить до формування вмінь досліджувати й аналізувати цілісні задачі.

  

Раціональне застосування методів  навчання

 

Методи навчання

При якому змісті матеріалу доцільно застосовувати?

При розвязанні яких задач ефективні?

До яких учнів дають найкращий результат?

Які можливості повинен мати вчитель?

1

2

3

4

5

Словесні

Матеріал теоретико-інформаційного змісту

Формування знань теоретичного та практичного характеру

Готових до сприймання вербальної інформації

Такі, якими володіє краще, ніж іншими

Наочні

Такому, що може бути поданий у наочному вигляді

Розвиток уваги, спостережливості, уміння аналізувати

Для учнів із чуттєво-образним мисленням

Може знайти та самостійно виготовити наочність

Практичні

Коли зміст передбачає вміння застосовувати на практиці

Розвиток практичних умінь і навичок, збагачення досвіду

Готових до виконання практичних завдань

Наявність приладів, посібників для учнів

Репродуктивні

Занадто простий чи дуже складний

Формування  базових знань, умінь і навичок

Не готових до проблемного навчання

Не має часу на застосування інших методів.

Проблемно-пошукові

Зміст середнього рівня складності

Розвиток мислення, дослідницьких умінь, творчого підходу до справи

Тих, які володіють необхідними  вміннями

Володіє методикою проблемного навчання, має час

Індуктивні

Зміст викладений за індуктивною логікою

Розвиток умінь узагальнювати, мислити від конкретного до загального

Таких, які утруднюються в дедуктивних міркуваннях

Учитель  володіє індуктивними методами

Дедуктивні

Зміст раціонально викладати в такий спосіб

Розвиток мислення  (від загального до конкретного)

Учні мають відповідний розвиток мислення

Учитель володіє дедуктивними методами

Самостійна робота

Зміст доступний для самостійного вивчення

Формування навичок навчальної праці

Учні мають відповідний рівень знань, умінь, навичок.

Є дидактичні матеріали для кожного учня, учитель уміє керувати роботою дітей

Продуктивні

Зміст, сприятливий для засвоєння його шляхом відкриття нового знання

Розвиток умінь продукувати нове знання

Учні готові  до самостійної творчої діяльності

Учитель володіє методикою організації продуктивної діяльності

Категорія: Допомога молодому вчителю | Додав: [ADM]Irina (05.12.2010)
Переглядів: 1801 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!