Театралізований урок "Гумор і сатира у нашому житті”
Тема: Гумор і сатира у нашому житті (театралізований позакласний захід) Мета: Познайомити учнів з іменами та творчістю українських гумористів; формувати навички художнього читання гуморесок, анекдотів; виховувати почуття гумору, любов до праці, розуміння потреби вчитися і засудження ледарів, хвальків, пустунів. Обладнання: 1. Портрет Остапа Вишні, його твори. 2. Виставка творів П. Глазоваго, Є.Дударя, М.Савчука. Г.Бойка. 3. Ілюстрації до усмішок Остапа Вишні. 4. На дошці поряд з портретом Остапа Вишні записано слова: "Ніколи не сміявся без любові”. Епіграф: Висміяти – значить вилікувати. (М. Горький)
Хід театралізованого заходу. Учитель: Про Гаврила і чорнило. - Що робить? – пита Гаврило. - Я ковтнув чорнила... - Проковтни ще й промокатку, - Буде все в порядку! (після паузи) - Діти я не випадково розпочала наш захід, який увійде у скарбничку декади української мови і літератури у школі, усмішкою. Адже тема сьогоднішньої зустрічі "Гумор і сатира у нашому житті6”. Ми познайомимося з іменами українських гумористів, їх творами; звернемо увагу на ситуації, які є настільки комічними, що викликають у нас сміх. Сміх може бути гострим і викривальним, - це сміх сатири. А може бути добрий і співчутливим. Саме такий сміх зустрінемо у гумористичних творах. Сміх має велику силу! А яку саме, ви скажете в кінці уроку, прослухавши підготовлені вами гумористичні твори. А підказкою послужить вам епіграф уроку: "Висміяти – значить вилікувати”. (Учитель звертає увагу дітей на записані слова – епіграф на дошці). Крім того, вашим завданням буде виразно прочитати гуморески, щоб їх суть була зрозуміла слухачам. Вам приходилось бачити і слухати артистів на сцені, що виконують гумористичні твори. Ви, діти, сьогодні теж артисти, тому що готували міні-спектакль із життя школярів на уроці, перерві і вдома за самостійно прочитаними усмішками. Цей міні-спектакль складається з п’яти дій. А розпочинатимуть кожну дію гумористичні поезії Грицька Бойка.
ДОМАШНЯ ПИСЬМОВА — Домашню письмову Чому не писала? — Бо ручка учора В колодязь упала...
— Коли ж та письмова Написана буде? — Як воду з колодязя Виберуть люди... (після паузи) І так – дія І. Урок української мови. (на дошці учитель прикріплює назву дії) Лунає дзвінок на урок. Роль учителя виконує учень.
1. — Віталію, йди до дошки. Постояв Віталій, постояв біля столу та й каже: — Я не виконав домашнє завдання. — Чому? — У нас нещастя! Захворіла мама! — Захворіла? Коли? — здивувалася вчителька.— Я ж її вчора в кінотеатрі бачила. — Ех не те сказав, треба було про бабусю сказати, вона ж рідко в кіно ходить.
2. — Діти, перекладіть з української мови російською слова морква, квасоля, цибуля за зразком: «картопля — картофель». — Картопля — картофель, морква — моркофель, квасоля — квасофель, цибуля — цибуфель.
3. — Що ставиться в кінці питального речення? — Знак питання. — Добре, сідай. — А окличного? — Знак оклику, — Добре, сідай. — Розповідного? — Знак розповіді... — Неправильно. Придумай розповідне, питальне й окличне речення. — Учитель захворів.— Це правда? — Ура!
4. — Олесю, провідміняй дієслово ходити. — Я йду, ти йдеш... — Швидше, Олесю! — Я біжу, ти біжиш.
5. — Дітки, придумайте до слова трава однокореневе слово. — Сіно.
6. — Учні, хто скаже, що таке пряма мова? — Це коли говориш правдиво і відверто. — А що таке кур'єр? — Кур'єр — це той, що курями торгує.
7. — Як на твою думку, Васильку, «штани» — слово в однині чи в множині? — Я так думаю, що верхня частина в них — однина, а нижня — множина.
8. — Олеже! Я задала твір про молоко на 3 сторінки, а ти написав лише півсторінки. Чому? — А я писав про згущене молоко.
9. — Діти, трапилась дивна історія. З оповідання втекли слова! їх треба обов'язково повернути на місце. А слова ось які: клякса, морква, щеня, молоток, яєчня, кішка, Наталя, каша, мама. Гарненько подумайте, як розставити їх по місцях. — А що тут думати? — закричав Сергійко і підняв руку. — У мене готово. — Прочитай, що в тебе вийшло. — Славко з'їв велику апетитну кляксу. Мишко посадив у зошиті моркву. Тато прибивав поличку щеням! Молоток вищав і махав хвостом. Потім прийшла з роботи яєчня й стала готувати обід. Кішка шипіла на сковороді. В каструлі булькала Наталя. Каша кашляла, і її поклали в ліжко. Мама форкала й вигинала спину. (Всі діти засміялися й закричали: — Не так! Не так! — А як? Ану, подумайте вдома! А зараз перерва. Урок закінчено. (Дзвенить дзвінок)
Учитель: Підслухана на перерві розмова. - Ти промокатки не даси? - Не дам – проси, хоч не проси! - Ну, коли так, - трусись над нею! Я промокну тоді своєю! (після паузи) Ітак дія ІІ. Перерва. (Діти ведуть себе, як на перерві, розмовляють).
1. Марійка: — Павлику, а чому це ти, коли терликаєш на своїй скрипці, обов'язково відчиняєш вікно? — А це для того, щоб чули наші сусіди. Усі вони збігаються і просять мою маму не примушувати мене більше грати.
2. — Тарасе, чому ти так часто лупцюєш Марійку? — Це щоб ніхто не здогадався, що я її люблю.
3. Вася: — Мій брат Боря розумніший за твого брата. В цьому році він вже вчиться у сьомому класі. — Подумаєш,— каже Петя.— Мій брат Коля у сьомому вже три роки вчиться!
4. — Женя, ти кого більше любиш — брата чи сестру? — Сестру. — Чому? Вона ж усі книги порвала?! — За це її й люблю. Колись забув біля неї щоденник — на клапті порвала. 5. — А мій тато багатший від твого! — А мій розумніший! — А мій твоєму гроші позичив! — А мій твоєму не віддасть!
6. — У нас є кольоровий телевізор,— хвалиться Андрійко. Петрик: — У нас — автомобіль «Жигулі». Маринка: — Ay нас тепер усе є. Тато привіз із відрядження радикуліт, а мама сказала: «Нам цього тільки й не вистачало!»
7. У клас вбігає учень: — У шкільній роздягальні погасло світло.— Як тепер ти пізнаєш своє пальто? — По ґудзиках. — По ґудзиках?! Цікаво, а які ж вони в тебе? — У мене їх жодного немає. (Дзвенить дзвінок)
Учитель: Пояснила - Чого увесь урок ти, Лідо, Пасешся в зошиті сусіда? - Перевіряю я Семена: Чи вірно він списав у мене? (Після паузи) Дія ІІІ. Урок Вчитель - учень: — Ваш учитель біології захворів. — Ура! — Але урок проведу я. Ми поговоримо на різні теми, і, заодно, проведу виховну годину.
— Отже, скажіть, чому птахи відлітають у теплі краї? — Бо як підуть пішки, витратять на дорогу дуже багато часу.
2. — Скажіть, чи відрізняіоться свійські тварини від диких? — Дикі тварини ніколи не віддають добровільно молоко та яйця.
3. — Діти, які види транспорту ви знаєте? Ігор: — Автомобільний, залізничний, морський і... пішохідний.
4. — Як ти гадаєш, Максиме, що важливіше: сонце чи місяць? — Місяць. — Чому? — Тому що місяць світить уночі, коли темно, а сонце — вдень, коли й так видно.
5. — Дітки, ложку золоту я покладу в кислоту. Поясніть, якщо хто знає, чи розчиниться вона? Всі гукнули хором: — Ні-і-і! — А чому? – Бо інакше ложку ту ви б не клали в кислоту!
6. — Давайте, учні, поговоримо про бюджет сім'ї. Хто розповість? Ну, розповідай, Іванку. — Тато заробляє в місяць 120 грн. а мама — 8. На харчові продукти йде 100грн. На одяг, взуття теж 100 грн., а на ощадну книжку — 200 грн. — Сідай, Іване, не знаєш арифметики. — Це ви не знаєте мого тата й маму!
7. — Васильку, якщо я дам тобі три груші, то як ти їх розділиш на п'ятьох дітей? — Зварю компот.
8. — Михайлику, якщо на столі сидять чотири музи і я одну вб'ю, то скільки зостанеться? — Одна,— та, що вбита.
9. Учителька: — Лесю у твого брата п'ять яблук, а ти в нього два забереш. — Який буде результат? — Він мене відлупцює.
10. — Де вперше одержав перемогу Суворов? — На 104-тій сторінці підручника.
11. — Учні! Юрій Долгоруков заснував Москву 85 років тому. — Ну і пам'ять у Вас!
12. — Діти, назвіть три речі, без яких людина не може жити. — Сніданок, обід, вечеря.
13. — Діти, чим нам допомагають птахи! — Птахи нам допомагають дзьобати комах.
14. — Як буде у множині «дитина»? — Близнята.
15. — Іванку, які ти знаєш теплі, лагідні слова? — Шуба, рукавички, чай...
16. Вчитель: — Добре, а тепер проведемо виховну годину. По говоримо про все. Іване, якби ти знайшов 5 гривень що б ти зробив з грошима? Залишив би собі? — Ні, вчителько. — Молодець! А що б ти з ними зробив? — Купив би собі цукерки.
17. — Юрку, ти знову сьогодні запізнився на пер ший урок? — Так, я заспав, бо нікому було мене розбудити,— мама й тато на роботі. — А хіба у вас немає будильника? — Є, але він завжди дзвонить тоді, коли я сплю.
18. — Як треба зберігати підручник, щоб вії завжди був новим і чистим? — Краще його зовсім не носити до школи.
19. — Андрію, ти знову двійку з математики схопив? — Так це ж ви посадили мене до Валі, а який з неї математик?!
20. — Васильку, а чому ти несеш щоденник не підпис дідусеві, а не татові? — Дідусь воював — він уже нічого не боїться. .
21. — Сергійку, чому це твоя мати не була не батьківських зборах? — Я їй не сказав. — Чому? — Бо кожного разу, коли вона побуває на них, у неї голова болить, тому я її пожалів.
22. — У кого вдома є корова? — У мене. — То розкажи, як вона виглядає? — А вона тепер ніяк не виглядає. Татко на зиму всі дірки забили дошками.
23. Учень: — Я завтра до школи не прийду. — Чому? — Бо я захворію. — А що у тебе болить? — Бабуся завтра має приїхати.
24. — Дітки, наведіть найпоширеніший вираз, який ви чуєте вдома. — А щоб ти смоли напився! Де дів гроші? — А щоб ти крізь землю провалився! — А щоб ти згорів разом з нею! Вчитель. — Дуже добрі слова ви чуєте вдома.
25. Вчитель: — Урок закінчився. До побачення! А ти, Васильку, зачекай мене, я йду до твоїх батьків. (Дзвонить дзвінок)
Учитель: Швидко відповів (на дошці учитель прикріплює назву дії) Коли прийшов зі школи внук, Дідусь щоденник взяв до рук: – За віщо двійку ти схопив? – За те, що швидко відповів ... – За те, що швидко? – гримнув дід. – За це ж п’ятірки ставить слід! – Та що ви, діду, кричите? Сказав я швидко, та не те... (після паузи)
Дія IV. Вдома (на дошці учитель прикріплює назву дії).
Сценка «Буйні предки» Вдарив батько спересердя Хлопчика малого. Той поплакав, переплакав Та й питає в нього: — Тебе, тату, бив твій тато? — Бив, та ще й немало. — Ну, а тата твого били? — Теж перепадало. І сказало хлопченятко, Заломивши ручки: — Тепер ясно, звідки в тебе Хуліганські штучки.
1. Сценка «Коріння і насіння» — А ти, тату, в школі вчився? — Вчився, так, Васильку. — А то правда, що ти, тату, Був одержав двійку? — Було таке, траплялося... Хлопчик засміявся: Тоді мама правду каже, – Що я в тебе вдався.
2. Приходить тітка в гості до Василька: — Васильку, це тобі,— і подає йому цукерки. Мама: — Васильку, а що треба говорити, коли пригощають?
3. Мати — доньці: – Чому ти так пізно повернулася додому? — Я була в Марійки — допомагала їй робити уроки. — Та вона ж відмінниця! — Я допомагала Марійці робити мої уроки.
Донька: — Мамо, ти пам'ятаєш вазу, яка переходить у нашій родині з покоління в покоління. — Так, ну і що? — Так от, моє покоління її щойно розбило.
— Голова болить, аж тріщить,— жаліється бабуся. — А чому не чути тріску? — запитує цікава онучка. Не вірю я приказкам! — Чому? — Приказка каже, що мовчання — золото. Я мовчала на уроці, а вчитель мені двійку поставив. (після паузи)
— Мамо, наш учитель нічого не знає. — Чому ти так вважаєш? — Бо він весь час запитує нас.
Дочка серйозно філософствувала: — Чи знаєте, мамо, про що я найбільше мрію? — Звідки мені знати? — Дуже хочу, щоб у нас було три корови — біла, чорна і жовта. — Нащо нам аж три корови? Одну нічим годувати. — Три — ліпше. Біла б давала для татка й бабки молоко, чорна б тебе забезпечувала кавою, а жовта мене — лимонним соком. Ой, дуже люблю сік! (Дівчинка жадібно облизує губи). (Заходить син) - А ось і я. Послухайте, які гуморески я сьогодні вивчив. (Розповідає гуморески Степана Руданського "Скільки душ?” і "Не мої ноги”). Учитель: Іванко розповів саме ці гуморески не випадково. Справа в тому, що з них розпочав свій шлях у гумор наш випускник Анатолій Дедерчук, який і є головним персонажем V дії.
Дія V. У нас гість. (на дошці учитель прикріпляє назву дії) - Як ви зрозуміли, Анатолій Дедерчук і є наш гість. (Слово надається Анатолієві)
Гість-випускник коротко розповідає про себе, свою стежку у світ гумору і, звичайно, усмішки із шкільного життя. Учитель: Розвиток п’ятої дії дозволю собі продовжувати Я. Ви прослухали гумористичні твори багатьох авторів, а утвердив цей жанр в українській літературі Остап Вишня. (Звертаю увагу на портрет Остапа Вишні) Життя письменника було дуже складне, але навіть у найважчі хвилини його не покидало почуття гумору, яке, по суті, допомагало йому вижити. Остап Вишня писав дуже багато про все, що його оточувало, і про всіх. Засобами гумору і сатири, він викривав вади суспільства і людей. Сміявся пересмішник і над собою. Але про що б він не писав, завжди керувався при цьому – любов’ю. (Учитель читає слова Остапа Вишні, записані на дошці: "Ніколи не сміявся без любові”.) А ось ілюстрації до його гуморесок. (Розгляд ілюстрацій до "Мисливських усмішок”, "Зенітки”)
Учитель читає уривки з гуморески "Зенітка”. (Після паузи) Учитель: Закінчилась наша вистава. Назвіть авторів прочитаних сьогодні творів. Учні зачитують: Павло Глазовий, Олег Чорногуз, Грицько Бойко, А.Дімаров, Степан Руданський, народні анекдоти. Учитель: Яка ж роль гумору і сатири в житті людей? Учень: Гумор і сатира потрібні для того, щоб вилікуватися від усього хибного, погано, некрасивого. Сміх потрібний, щоб ми весело прощалися зі своїми недоліками, щоб веселіше жили. Учитель: Думаю, що сьогоднішній урок викликав у вас щиру посмішку, зацікавлення до гумористичних творів. А якщо у висміяних персонажах чи їхніх вчинках побачити нібито себе, свою поведінку, то смійтеся разом з друзями і лікуйтеся від недоліків. Тож смійтеся, тож сміймося!
http://referatwm.ru/
|